Ojeté Volvo XC40: Slušná trefa
21
/
28
Přehled fotografií
Zavřít
Volvo XC40 si s ničím nesplete. Vysoké boky, úspornější prosklení a široký lomený zadní sloupek evokují dojem vozu, tuhého jak suk. Světlá výška až 21 cm je na poměry třídy nadprůměrná a u městských obrubníků za ni budete rádi.
|
Zdroj: Svět motorů
Kontrastní odstíny a dekory pomohou upozadit některé lacinější materiály interiéru. Po vzoru všech novějších volv je nastavování téměř všeho soustředěno do tabletu, což jde za jízdy na úkor pozornosti řidiče. Naštěstí alespoň jas přístrojů lze ještě postaru nastavit klasickým rolerem vlevo pod volantem. Přední sedadla mají nadprůměrně velký rozsah výškového seřízení.
|
Zdroj: Svět motorů
Od března 2020 mají všechna volva přiškrcenou maximálku na pouhých 180 km/h. Mrzuté, ale nepokoušejte se ji nechávat pokoutně odblokovat. Při napojení na diagnostický server výrobce je automaticky ověřována původnost softwaru a nedovoleně upravované vozy dostávají „Ban“. Kromě předčasného ukončení záruky riskujete i ztrátu přístupu k aktualizacím, bez nichž už dnešní vozy prakticky nedovedou fungovat.
|
Zdroj: Svět motorů
Zavazadelník nabídne relativně nezajímavý objem 460 l, ale dobře využitelný tvar a rovnou plochu po sklopení sedáků.
|
Zdroj: Svět motorů
Pokud má XC40 elektricky ovládané víko kufru, je to spíš nevýhoda. Elektrické vzpěry mají krátkou životnost (3-4 roky) a jejich výměna stojí 25 000 Kč/pár.
|
Zdroj: Svět motorů
Výhled z vozu nepatří k nejlepším, ale prostoru je i na zadních sedadlech dostatek. Figurant s výškou 183 cm má ještě slušnou rezervu před koleny.
|
Zdroj: Svět motorů
I původní infotainment Sensus nabízel řadu vychytávek včetně třeba dálkové správy vozu přes mobilní aplikaci (pokud měl model pro funkci Volvo On Call se samostanou SIM kartou). Podporu Apple CarPlay/Android Auto má však jen někdy. Je ale přehledější i spolehlivější. Pokud dosud nemá „odemčenou“ navigaci, jde zaktivovat i dodatečně za přibližně 13 000 Kč.
|
Zdroj: Svět motorů
Mladší, papírově schopnější, ale vrtošivější „Android“ AAOS už využívá integrované služby od Googlu, včetně jeho on-line navigace, hlasového asistenta i nespočtu aplikací pro užitek i zábavu. AAOS se prvně objevil v závěru roku 2020 při debutu plně elektrické varianty – nejdříve jen pro ni, při faceliftu v roce 2022 se rozšířil i do „spalováků“.
|
Zdroj: Svět motorů
S klasicky řešenou přední nápravou tu nebývají téměř žádné starosti – na rozdíl od větších řad 60 a 90 s nákladným lichoběžníkovým závěsem citlivým na precizně vyvážená kola
|
Zdroj: Svět motorů
Životnost brzd se nijak neliší od běžných mainstreamových značek: destičky vydrží v průměru 50 000-60 000 km, kotouče dvojnásobek.
|
Zdroj: Svět motorů
U konvenčně motorizových čtyřkolek AWD se po 60 000 km mění olej v „haldexu“. Stojí to jen pár tisícovek, je však potřeba to udělat správně. Tedy vytáhnout i čerpadlo o jeho jemné sítko vyčistit.
|
Zdroj: Svět motorů
Vyšší jízdní odpory nejméně šestnáctimetrákového SUV velí přemýšlet o dieselu, ale není to vždy spásný nápad. Močovina a upravený okruh EGR sice naftovému dvoulitru ulevily od dřívějšího masívního zanášení karbonem, ale případy zákeřně prasklých bloků jsou už zdokomentovány napříč všemi ročníky, v nichž se agregát 2.0 VEA Diesel u XC40 vyskytoval. Když už, berte jeho méně rizikové slabší naladění D3.
|
Zdroj: Svět motorů
Čistě elektrické varianty poznáte podle zaslepené masky chladiče. I při osazení předním elektromotorem nabídnou v přídi praktický úložný prostor (Frunk) pro nabíjecí kabely nebo cokoliv jiného.
|
Zdroj: Svět motorů
Od modelu XC40 odvozené SUV-kupé přišlo na trh v roce 2021. Má výhradně plně elektrické pohony a do loňska neslo název C40. Od letoška se označuje EC40. Elektrické varianty výchozího SUV XC40 byly zároveň přeznačeny na EX40.
|
Zdroj: Svět motorů
Zatímco tříválcové plug-in hybridy mají trakční baterii pouze v pásu pod středovým tunelem, u elektromobilu (na snímku nejstarší P8 Recharge) je téměř přes celou šířku podlahy. Pokud o elektrické XC40 s tichoučkým dravým zátahem uvažujete, nechte první ročníky plavat a počkejte si raději na výrazně modernizované varianty zavedené v roce 2023. Mají vylepšenou efektivitu, možnost chytré adaptivní rekuperace a v případě baterie 82 kWh (79 kWh využitelných) se chlubí rychlonabíjením až 205 kW.
|
Zdroj: Svět motorů
Volvo XC40
|
Zdroj: Svět motorů
Volvo XC40
|
Zdroj: Svět motorů
Volvo XC40
|
Zdroj: Svět motorů
Volvo XC40
|
Zdroj: Svět motorů
Základní látková sedadla, manuální převodovka, jednoduchý tempomat. Vypadá to jako nejchudší výbava, přesto i v takovém autě nakonec napočítáme příplatkové prvky za téměř 100 000 Kč.
|
Zdroj: Svět motorů
Už základní statické LED světlomety svítily velmi dobře a disponovaly automatickým přepínáním s nastavitelnou citlivostí. Přísvit do zatáček realizují mlhovky, u příplatkové vyšší verze LED s ABL se už stranově natáčí i hlavní světla. Matrixy Pixel LED přišly až s faceliftem v roce 2022.
|
Zdroj: Svět motorů
Základní interiérový dekor City Map of Gothenburg vytlačený v matné gumě byl hodně avantgardní volbou. Rozhodně dělá interiér ještě levnějším, než ve skutečnosti je.
|
Zdroj: Svět motorů
Tříválce, ať už běžné, nebo plug-in hybridní, jsou vždy výhradně předokolky. Víceprvková zadní náprava je důsledně aerodynamicky zakrytována a zatím s ní nebývají vůbec žádné potíže.
|
Zdroj: Svět motorů
Dojezdové rezervní kolo šlo pořídit za malý příplatek ke všem spalovacím verzím. Když dělenou podlážku kufru sklopíte do stříšky, objevíte na ní vtipné háčky na tašky.
|
Zdroj: Svět motorů
Na dálnici motor točil na šestku optimálních 2500 min-1 a téměř při nich nebyl v kabině slyšet. Spotřeba je trochu zklamáním v průměru jsme jezdili za 7 l s převážně lehkou nohou. Digitální přístrojový štít nabízí několik stylů zobrazení, vesměs seversky strohých.
|
Zdroj: Svět motorů
Benzínové verze tu mají bez ohledu na počet válců dlouhý interval na rozvody 240 000 km/10 let. Cenově by vycházely trochu levněji než u dieselu, přibližně na 15 000 Kč. Náš tříválec je dostal s velkým předstihem spolu s výměnou hlavy.
|
Zdroj: Svět motorů
Přes displej bohužel ovládáte i topení, ikonky pro změnu teploty či stupně vyhřívání sedadel jsou velmi malé a trefování se do nich za nočních jízd je vyloženě o ústa. Testovaný kus s příplatkovým paketem Winter Pro měl nejen vyhřívaný volant a všechna krajní sedadla, ale i nezávislé topení s časovačem. S připlacenými službami on-line by šlo ovládat i dálkově přes mobilní aplikaci.
|
Zdroj: Svět motorů
Na anglické wikipedii se dočtete, že tříválce 1.5 VEA nemají vyvažovací hřídel. Mají, jen nejde o dva protiběžné v modulu pod klikovkou jako u dvoulitrů, ale o jeden uložený šikmo na ní – na průhledu motorem v levé části obrázku je označen šipkou. Odlišné řešení vyvažováku u tříválce si vyžádalo plastový kryt jeho soukolí. Kryt se teplem deformuje a přestává těsnit, takže tudy teče olej. Nový kryt stojí 2300 Kč, ale při jeho pracné výměně musí dolů i rozvody.
|
Zdroj: Svět motorů
Zavřít