Červená metalíza Soul Red Crystal je tradičně nejtypičtějším lakem. Vůz byl vybaven dobovým paketem Plus, přinášejícím nad rámec standardu 18“ litá kola, bezklíčový přístup, vyhřívaná sedadla i volant. Ale také elektrické ovládání víka kufru, které štve nekonečně pomalým chodem. Obešli bychom se bez něj.|
Zdroj: Svět motorů
Karoserie má vyvážené proporce, ale černé plastové lemy blatníků mohly být menší a decentnější. Dveře nepřekrývají prahy, takže hrozí špinění nohavic. Světlá výška 17,5 cm je tak akorát, aby model nepřišel o sportovní šmrnc.|
Zdroj: Svět motorů
Podporu Apple CarPlay/Android Auto měla CX-30 už od počátku. Starší kusy s tímto menším, 8,8“ displejem (do MR 2023) to ale umí jen po kabelu. Kdo chce víc volnosti a nevadí mu kompromisní řešení, může si z nabídky příslušenství objednat za 4000 Kč adaptér pro bezdrátový přenos.|
Zdroj: Svět motorů
Odpůrci upatlaných displejů našli svou svatyni. Tady jsou na všechno klasické ovladače! Palubní deska se od té v Mazdě 3 liší jen v detailech. Zpracování je bez připomínek, ergonomie špičková. Potěší standardní head-up displej promítající na čelní sklo.|
Zdroj: Svět motorů
Kouzlo výše uložených sedadel: navzdory kratšímu rozvoru náprav je vzadu víc místa pro nohy než v nízké Mazdě 3. Potěší i zadní výdechy ventilace, v menším starším modelu CX-3 nebyly.|
Zdroj: Svět motorů
Manuální převodovku šlo mít k jakékoliv motorizaci, tedy i ke čtyřkolkám – v dnešní době naprosto výjimečná kombinace. Manuál je přesný a díky systému předchystávání otáček (rev matching) s ním bude řadit hladce i úplný začátečník.|
Zdroj: Svět motorů
Šestistupňový automat je vlastní konstrukce Mazda. Řadí příjemně, mechanicky je spolehlivý (nějaké softwarové problémy vzácně byly), jen se někdy nemá do čeho opřít – benzinové verze pořádně zaberou až nahoře. Na výměnu oleje si pak zajeďte do zlínské Auto Efekt, dělají ji opravdu poctivě, včetně proplachu a nové adaptace převodovky.|
Zdroj: Svět motorů
I moderní auto s mnoha funkcemi jde stále ještě ovládat pomocí tlačítek a otočných ovladačů, jen je to výrobně mnohem dražší než nacvaknout konektor na velký dotykový displej. Velké uznání Mazdě, že převážil rozum nad kalkulačkou. Elektrickou ruční brzdu tu najdete u všech verzí.|
Zdroj: Svět motorů
Zavazadelník s objemem 430 litrů je větší než u hatchbacku Mazda 3, ale sklopením opěradel jeho variabilita končí|
Zdroj: Svět motorů
Benzinové motory již jsou povinně mildhybridní. Startérgenerátor už dobíjí napětím 24 V, klasický 12V okruh je napájen z napěťového měniče, umístěného před levým předním kolem. Nejen kvůli němu se vyplatí dobré havarijní pojištění, drahé je tu všechno.|
Zdroj: Svět motorů
Revoluční benzinová jednotka Skyactiv-X zkouší fušovat do řemesla dieselům, ale jde jí to jen napůl. Titul nejsložitějšího motoru v mainstreamu jí však patří určitě. Šipka ukazuje na řemenici mechanického kompresoru typu Roots, zde sloužícího jen a pouze pro řízení tlaku v úsporném režimu svíčkou řízeného kompresního spalování (SPCCI). Jen ten kompresor by stál 115 000 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
Odolnost předních ramen s neoddělitelným čepem je dobrá, ale také jsou pořádně drahá (skoro 10 000 Kč/ kus). Pazvuky z přední nápravy nejsou zas tak vzácné a většinou pocházejí z oblasti horního uložení tlumičů.|
Zdroj: Svět motorů
Po vzoru sesterské nízké „trojky“ má i CX-30 vlečenou torzní zadní nápravu, bez ohledu na to, zda jde o verzi s předním pohonem, nebo o čtyřkolku AWD. Brzdové destičky vydrží kolem 60 000 km. Kotouče tou dobou ještě nebývají žádné „podmíráky“, takže vám je značkový servis jen srovná na stáčečce – šetří to vaše peníze.|
Zdroj: Svět motorů
V pěkně strukturovaném menu palubního systému Mazda Connect si můžete dohledat dokonce tabulku servisních intervalů pro váš vůz. Olej se mění nejpozději po 20 000 km nebo 1 roce. Vozy jezdící kratičké trasy stěží za rok najedou polovinu, takže svůj rychleji znehodnocený motorový olej stejně vymění včas.|
Zdroj: Svět motorů
Placatá trakční baterie hybridu (Li-ion, 24V/ 10 Ah) je schovaná v krytu pod podlahou v pravé části vozu. Vypadá nenápadně, ale hodně nápadná bude jednou její výměna, protože stojí 85 000 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
Mazda nabízí vlastní řadu ideálně aditivovaných motorových olejů za rozumné ceny – za pětilitrové balení dáte kolem 2000 Kč. Oleje Supra-X jsou určené speciálně pro jednotky Skyactiv-X.|
Zdroj: Svět motorů
Mazda CX-30|
Zdroj: Svět motorů
Ojetinu tradičně prověřil skvělý zlínský autorizovaný servis Auto Efekt. Diagnostika ukázala jen obvyklou věc – staré chyby způsobené polomrtvou palubní 12V baterií. 24V okruh MHEV nijak speciálně prověřovat nemusíte, jakékoliv anomálie na něm by ihned hlásily výstrahy v přístrojovém štítu.|
Zdroj: Svět motorů
Výfuk z CX-5 Skyactiv-G ročníku 2017|
Zdroj: Svět motorů
Výfuk z CX-5 Skyactiv-G ročníku 2019: Oficiální materiály sice přiznávají částicový filtr OPF jen k motorům Skyactiv-X, ale pravděpodobně už budou i u Skyactiv-G. Takto čistou koncovku výfuku dřív rozhodně nemívaly.|
Zdroj: Svět motorů
Mazdy mají elektronickou servisní knížku, takže náhled do historie vozu se dá pořídit snadno odkudkoliv. Ojetina pěkně připravená k prodeji však bude mít i faktury od všeho. Tak jako tenhle kus, který byl už během testu zamluven vážným zájemcem.|
Zdroj: Svět motorů
Asistenční systémy si lze libovolně nakonfigurovat v menu, ale jdou i všechny rychle vypnout stiskem tohoto tlačítka. Trochu šikovněji by mohlo být umístěno tlačítko deaktivace i-Stop (stop/start), aby bylo z místa řidiče lépe vidět na indikační diodu.|
Zdroj: Svět motorů
Už základní verze LED světlometů svítí výtečně a disponují šikovným automatickým přepínáním, jehož citlivost si upravíte v palubním menu. Tenhle kus má ještě žárovkové denní svícení, dražší verze měly diodové. Mlhovky už najdete jen vzadu.|
Zdroj: Svět motorů
Zpřevodování dvoulitrů Skyactiv-G122 a G150 se tu tentokrát neliší podle výkonové verze, ale podle typu pohonu: Předokolky s manuálem a všechny verze s automatem točí při dálničních 130 km/h na šestku 2600 min-1. Čtyřkolky s manuálem pak 2800 min-1.|
Zdroj: Svět motorů
Zpřevodování dvoulitrů Skyactiv-G122 a G150 se tu tentokrát neliší podle výkonové verze, ale podle typu pohonu: Předokolky s manuálem a všechny verze s automatem točí při dálničních 130 km/h na šestku 2600 min-1. Čtyřkolky s manuálem pak 2800 min-1.|
Zdroj: Svět motorů
Dojezdové rezervní kolo tu potkáte jen v případě, že si ho někdo dodatečně objednal z nabídky příslušenství. Jinak tam byla jen lepicí sada. Měření tlaku v pneumatikách je přímé, tedy s bateriovými senzory. Mají překvapivou výdrž, ani u nejstarších CX-30 se ještě neměnily.|
Zdroj: Svět motorů
Pohon všech kol AWD s elektromagneticky spínanou mezinápravovou spojkou není nijak extrémně trakčně zdatný, zato je spolehlivý a prakticky bezúdržbový. Výměna oleje v rozvodovce určitě prospěje, ale vyloženě nutná není.|
Zdroj: Svět motorů