Ojetá Mazda CX-30 (DM): O nulu víc, o starost taky?

1/27
Zavřít
  • Červená metalíza Soul Red Crystal je tradičně nejtypičtějším lakem. Vůz byl vybaven dobovým paketem Plus, přinášejícím nad rámec standardu 18“ litá kola, bezklíčový přístup, vyhřívaná sedadla i volant. Ale také elektrické ovládání víka kufru, které štve nekonečně pomalým chodem. Obešli bychom se bez něj.
    Červená metalíza Soul Red Crystal je tradičně nejtypičtějším lakem. Vůz byl vybaven dobovým paketem Plus, přinášejícím nad rámec standardu 18“ litá kola, bezklíčový přístup, vyhřívaná sedadla i volant. Ale také elektrické ovládání víka kufru, které štve nekonečně pomalým chodem. Obešli bychom se bez něj.| Zdroj: Svět motorů
  • Karoserie má vyvážené proporce, ale černé plastové lemy blatníků mohly být menší a decentnější. Dveře nepřekrývají prahy, takže hrozí špinění nohavic. Světlá výška 17,5 cm je tak akorát, aby model nepřišel o sportovní šmrnc.
    Karoserie má vyvážené proporce, ale černé plastové lemy blatníků mohly být menší a decentnější. Dveře nepřekrývají prahy, takže hrozí špinění nohavic. Světlá výška 17,5 cm je tak akorát, aby model nepřišel o sportovní šmrnc.| Zdroj: Svět motorů
  • Podporu Apple CarPlay/Android Auto měla CX-30 už od počátku. Starší kusy s tímto menším, 8,8“ displejem (do MR 2023) to ale umí jen po kabelu. Kdo chce víc volnosti a nevadí mu kompromisní řešení, může si z nabídky příslušenství objednat za 4000 Kč adaptér pro bezdrátový přenos.
    Podporu Apple CarPlay/Android Auto měla CX-30 už od počátku. Starší kusy s tímto menším, 8,8“ displejem (do MR 2023) to ale umí jen po kabelu. Kdo chce víc volnosti a nevadí mu kompromisní řešení, může si z nabídky příslušenství objednat za 4000 Kč adaptér pro bezdrátový přenos.| Zdroj: Svět motorů
  • Odpůrci upatlaných displejů našli svou svatyni. Tady jsou na všechno klasické ovladače! Palubní deska se od té v Mazdě 3 liší jen v detailech. Zpracování je bez připomínek, ergonomie špičková. Potěší standardní head-up displej promítající na čelní sklo.
    Odpůrci upatlaných displejů našli svou svatyni. Tady jsou na všechno klasické ovladače! Palubní deska se od té v Mazdě 3 liší jen v detailech. Zpracování je bez připomínek, ergonomie špičková. Potěší standardní head-up displej promítající na čelní sklo.| Zdroj: Svět motorů
  • Kouzlo výše uložených sedadel: navzdory kratšímu rozvoru náprav je vzadu víc místa pro nohy než v nízké Mazdě 3. Potěší i zadní výdechy ventilace, v menším starším modelu CX-3 nebyly.
    Kouzlo výše uložených sedadel: navzdory kratšímu rozvoru náprav je vzadu víc místa pro nohy než v nízké Mazdě 3. Potěší i zadní výdechy ventilace, v menším starším modelu CX-3 nebyly.| Zdroj: Svět motorů
  • Manuální převodovku šlo mít k jakékoliv motorizaci, tedy i ke čtyřkolkám – v dnešní době naprosto výjimečná kombinace. Manuál je přesný a díky systému předchystávání otáček (rev matching) s ním bude řadit hladce i úplný začátečník.
    Manuální převodovku šlo mít k jakékoliv motorizaci, tedy i ke čtyřkolkám – v dnešní době naprosto výjimečná kombinace. Manuál je přesný a díky systému předchystávání otáček (rev matching) s ním bude řadit hladce i úplný začátečník.| Zdroj: Svět motorů
  • Šestistupňový automat je vlastní konstrukce Mazda. Řadí příjemně, mechanicky je spolehlivý (nějaké softwarové problémy vzácně byly), jen se někdy nemá do čeho opřít – benzinové verze pořádně zaberou až nahoře. Na výměnu oleje si pak zajeďte do zlínské Auto Efekt, dělají ji opravdu poctivě, včetně proplachu a nové adaptace převodovky.
    Šestistupňový automat je vlastní konstrukce Mazda. Řadí příjemně, mechanicky je spolehlivý (nějaké softwarové problémy vzácně byly), jen se někdy nemá do čeho opřít – benzinové verze pořádně zaberou až nahoře. Na výměnu oleje si pak zajeďte do zlínské Auto Efekt, dělají ji opravdu poctivě, včetně proplachu a nové adaptace převodovky.| Zdroj: Svět motorů
  • I moderní auto s mnoha funkcemi jde stále ještě ovládat pomocí tlačítek a otočných ovladačů, jen je to výrobně mnohem dražší než nacvaknout konektor na velký dotykový displej. Velké uznání Mazdě, že převážil rozum nad kalkulačkou. Elektrickou ruční brzdu tu najdete u všech verzí.
    I moderní auto s mnoha funkcemi jde stále ještě ovládat pomocí tlačítek a otočných ovladačů, jen je to výrobně mnohem dražší než nacvaknout konektor na velký dotykový displej. Velké uznání Mazdě, že převážil rozum nad kalkulačkou. Elektrickou ruční brzdu tu najdete u všech verzí.| Zdroj: Svět motorů
  • Zavazadelník s objemem 430 litrů je větší než u hatchbacku Mazda 3, ale sklopením opěradel jeho variabilita končí
    Zavazadelník s objemem 430 litrů je větší než u hatchbacku Mazda 3, ale sklopením opěradel jeho variabilita končí| Zdroj: Svět motorů
  • Benzinové motory již jsou povinně mildhybridní. Startérgenerátor už dobíjí napětím 24 V, klasický 12V okruh je napájen z napěťového měniče, umístěného před levým předním kolem. Nejen kvůli němu se vyplatí dobré havarijní pojištění, drahé je tu všechno.
    Benzinové motory již jsou povinně mildhybridní. Startérgenerátor už dobíjí napětím 24 V, klasický 12V okruh je napájen z napěťového měniče, umístěného před levým předním kolem. Nejen kvůli němu se vyplatí dobré havarijní pojištění, drahé je tu všechno.| Zdroj: Svět motorů
  • Revoluční benzinová jednotka Skyactiv-X zkouší fušovat do řemesla dieselům, ale jde jí to jen napůl. Titul nejsložitějšího motoru v mainstreamu jí však patří určitě. Šipka ukazuje na řemenici mechanického kompresoru typu Roots, zde sloužícího jen a pouze pro řízení tlaku v úsporném režimu svíčkou řízeného kompresního spalování (SPCCI). Jen ten kompresor by stál 115 000 Kč.
    Revoluční benzinová jednotka Skyactiv-X zkouší fušovat do řemesla dieselům, ale jde jí to jen napůl. Titul nejsložitějšího motoru v mainstreamu jí však patří určitě. Šipka ukazuje na řemenici mechanického kompresoru typu Roots, zde sloužícího jen a pouze pro řízení tlaku v úsporném režimu svíčkou řízeného kompresního spalování (SPCCI). Jen ten kompresor by stál 115 000 Kč.| Zdroj: Svět motorů
  • Odolnost předních ramen s neoddělitelným čepem je dobrá, ale také jsou pořádně drahá (skoro 10 000 Kč/ kus). Pazvuky z přední nápravy nejsou zas tak vzácné a většinou pocházejí z oblasti horního uložení tlumičů.
    Odolnost předních ramen s neoddělitelným čepem je dobrá, ale také jsou pořádně drahá (skoro 10 000 Kč/ kus). Pazvuky z přední nápravy nejsou zas tak vzácné a většinou pocházejí z oblasti horního uložení tlumičů.| Zdroj: Svět motorů
  • Po vzoru sesterské nízké „trojky“ má i CX-30 vlečenou torzní zadní nápravu, bez ohledu na to, zda jde o verzi s předním pohonem, nebo o čtyřkolku AWD. Brzdové destičky vydrží kolem 60 000 km. Kotouče tou dobou ještě nebývají žádné „podmíráky“, takže vám je značkový servis jen srovná na stáčečce – šetří to vaše peníze.
    Po vzoru sesterské nízké „trojky“ má i CX-30 vlečenou torzní zadní nápravu, bez ohledu na to, zda jde o verzi s předním pohonem, nebo o čtyřkolku AWD. Brzdové destičky vydrží kolem 60 000 km. Kotouče tou dobou ještě nebývají žádné „podmíráky“, takže vám je značkový servis jen srovná na stáčečce – šetří to vaše peníze.| Zdroj: Svět motorů
  • V pěkně strukturovaném menu palubního systému Mazda Connect si můžete dohledat dokonce tabulku servisních intervalů pro váš vůz. Olej se mění nejpozději po 20 000 km nebo 1 roce. Vozy jezdící kratičké trasy stěží za rok najedou polovinu, takže svůj rychleji znehodnocený motorový olej stejně vymění včas.
    V pěkně strukturovaném menu palubního systému Mazda Connect si můžete dohledat dokonce tabulku servisních intervalů pro váš vůz. Olej se mění nejpozději po 20 000 km nebo 1 roce. Vozy jezdící kratičké trasy stěží za rok najedou polovinu, takže svůj rychleji znehodnocený motorový olej stejně vymění včas.| Zdroj: Svět motorů
  • Placatá trakční baterie hybridu (Li-ion, 24V/ 10 Ah) je schovaná v krytu pod podlahou v pravé části vozu. Vypadá nenápadně, ale hodně nápadná bude jednou její výměna, protože stojí 85 000 Kč.
    Placatá trakční baterie hybridu (Li-ion, 24V/ 10 Ah) je schovaná v krytu pod podlahou v pravé části vozu. Vypadá nenápadně, ale hodně nápadná bude jednou její výměna, protože stojí 85 000 Kč.| Zdroj: Svět motorů
  • Mazda nabízí vlastní řadu ideálně aditivovaných motorových olejů za rozumné ceny – za pětilitrové balení dáte kolem 2000 Kč. Oleje Supra-X jsou určené speciálně pro jednotky Skyactiv-X.
    Mazda nabízí vlastní řadu ideálně aditivovaných motorových olejů za rozumné ceny – za pětilitrové balení dáte kolem 2000 Kč. Oleje Supra-X jsou určené speciálně pro jednotky Skyactiv-X.| Zdroj: Svět motorů
  • Mazda CX-30
    Mazda CX-30| Zdroj: Svět motorů
  • Ojetinu tradičně prověřil skvělý zlínský autorizovaný servis Auto Efekt. Diagnostika ukázala jen obvyklou věc – staré chyby způsobené polomrtvou palubní 12V baterií. 24V okruh MHEV nijak speciálně prověřovat nemusíte, jakékoliv anomálie na něm by ihned hlásily výstrahy v přístrojovém štítu.
    Ojetinu tradičně prověřil skvělý zlínský autorizovaný servis Auto Efekt. Diagnostika ukázala jen obvyklou věc – staré chyby způsobené polomrtvou palubní 12V baterií. 24V okruh MHEV nijak speciálně prověřovat nemusíte, jakékoliv anomálie na něm by ihned hlásily výstrahy v přístrojovém štítu.| Zdroj: Svět motorů
  • Výfuk z CX-5 Skyactiv-G ročníku 2017
    Výfuk z CX-5 Skyactiv-G ročníku 2017| Zdroj: Svět motorů
  • Výfuk z CX-5 Skyactiv-G ročníku 2019: Oficiální materiály sice přiznávají částicový filtr OPF jen k motorům Skyactiv-X, ale pravděpodobně už budou i u Skyactiv-G. Takto čistou koncovku výfuku dřív rozhodně nemívaly.
    Výfuk z CX-5 Skyactiv-G ročníku 2019: Oficiální materiály sice přiznávají částicový filtr OPF jen k motorům Skyactiv-X, ale pravděpodobně už budou i u Skyactiv-G. Takto čistou koncovku výfuku dřív rozhodně nemívaly.| Zdroj: Svět motorů
  • Mazdy mají elektronickou servisní knížku, takže náhled do historie vozu se dá pořídit snadno odkudkoliv. Ojetina pěkně připravená k prodeji však bude mít i faktury od všeho. Tak jako tenhle kus, který byl už během testu zamluven vážným zájemcem.
    Mazdy mají elektronickou servisní knížku, takže náhled do historie vozu se dá pořídit snadno odkudkoliv. Ojetina pěkně připravená k prodeji však bude mít i faktury od všeho. Tak jako tenhle kus, který byl už během testu zamluven vážným zájemcem.| Zdroj: Svět motorů
  • Asistenční systémy si lze libovolně nakonfigurovat v menu, ale jdou i všechny rychle vypnout stiskem tohoto tlačítka. Trochu šikovněji by mohlo být umístěno tlačítko deaktivace i-Stop (stop/start), aby bylo z místa řidiče lépe vidět na indikační diodu.
    Asistenční systémy si lze libovolně nakonfigurovat v menu, ale jdou i všechny rychle vypnout stiskem tohoto tlačítka. Trochu šikovněji by mohlo být umístěno tlačítko deaktivace i-Stop (stop/start), aby bylo z místa řidiče lépe vidět na indikační diodu.| Zdroj: Svět motorů
  • Už základní verze LED světlometů svítí výtečně a disponují šikovným automatickým přepínáním, jehož citlivost si upravíte v palubním menu. Tenhle kus má ještě žárovkové denní svícení, dražší verze měly diodové. Mlhovky už najdete jen vzadu.
    Už základní verze LED světlometů svítí výtečně a disponují šikovným automatickým přepínáním, jehož citlivost si upravíte v palubním menu. Tenhle kus má ještě žárovkové denní svícení, dražší verze měly diodové. Mlhovky už najdete jen vzadu.| Zdroj: Svět motorů
  • Zpřevodování dvoulitrů Skyactiv-G122 a G150 se tu tentokrát neliší podle výkonové verze, ale podle typu pohonu: Předokolky s manuálem a všechny verze s automatem točí při dálničních 130 km/h na šestku 2600 min-1. Čtyřkolky s manuálem pak 2800 min-1.
    Zpřevodování dvoulitrů Skyactiv-G122 a G150 se tu tentokrát neliší podle výkonové verze, ale podle typu pohonu: Předokolky s manuálem a všechny verze s automatem točí při dálničních 130 km/h na šestku 2600 min-1. Čtyřkolky s manuálem pak 2800 min-1.| Zdroj: Svět motorů
  • Zpřevodování dvoulitrů Skyactiv-G122 a G150 se tu tentokrát neliší podle výkonové verze, ale podle typu pohonu: Předokolky s manuálem a všechny verze s automatem točí při dálničních 130 km/h na šestku 2600 min-1. Čtyřkolky s manuálem pak 2800 min-1.
    Zpřevodování dvoulitrů Skyactiv-G122 a G150 se tu tentokrát neliší podle výkonové verze, ale podle typu pohonu: Předokolky s manuálem a všechny verze s automatem točí při dálničních 130 km/h na šestku 2600 min-1. Čtyřkolky s manuálem pak 2800 min-1.| Zdroj: Svět motorů
  • Dojezdové rezervní kolo tu potkáte jen v případě, že si ho někdo dodatečně objednal z nabídky příslušenství. Jinak tam byla jen lepicí sada. Měření tlaku v pneumatikách je přímé, tedy s bateriovými senzory. Mají překvapivou výdrž, ani u nejstarších CX-30 se ještě neměnily.
    Dojezdové rezervní kolo tu potkáte jen v případě, že si ho někdo dodatečně objednal z nabídky příslušenství. Jinak tam byla jen lepicí sada. Měření tlaku v pneumatikách je přímé, tedy s bateriovými senzory. Mají překvapivou výdrž, ani u nejstarších CX-30 se ještě neměnily.| Zdroj: Svět motorů
  • Pohon všech kol AWD s elektromagneticky spínanou mezinápravovou spojkou není nijak extrémně trakčně zdatný, zato je spolehlivý a prakticky bezúdržbový. Výměna oleje v rozvodovce určitě prospěje, ale vyloženě nutná není.
    Pohon všech kol AWD s elektromagneticky spínanou mezinápravovou spojkou není nijak extrémně trakčně zdatný, zato je spolehlivý a prakticky bezúdržbový. Výměna oleje v rozvodovce určitě prospěje, ale vyloženě nutná není.| Zdroj: Svět motorů
Červená metalíza Soul Red Crystal je tradičně nejtypičtějším lakem. Vůz byl vybaven dobovým paketem Plus, přinášejícím nad rámec standardu 18“ litá kola, bezklíčový přístup, vyhřívaná sedadla i volant. Ale také elektrické ovládání víka kufru, které štve nekonečně pomalým chodem. Obešli bychom se bez něj.
Karoserie má vyvážené proporce, ale černé plastové lemy blatníků mohly být menší a decentnější. Dveře nepřekrývají prahy, takže hrozí špinění nohavic. Světlá výška 17,5 cm je tak akorát, aby model nepřišel o sportovní šmrnc.
Podporu Apple CarPlay/Android Auto měla CX-30 už od počátku. Starší kusy s tímto menším, 8,8“ displejem (do MR 2023) to ale umí jen po kabelu. Kdo chce víc volnosti a nevadí mu kompromisní řešení, může si z nabídky příslušenství objednat za 4000 Kč adaptér pro bezdrátový přenos.
Odpůrci upatlaných displejů našli svou svatyni. Tady jsou na všechno klasické ovladače! Palubní deska se od té v Mazdě 3 liší jen v detailech. Zpracování je bez připomínek, ergonomie špičková. Potěší standardní head-up displej promítající na čelní sklo.
Kouzlo výše uložených sedadel: navzdory kratšímu rozvoru náprav je vzadu víc místa pro nohy než v nízké Mazdě 3. Potěší i zadní výdechy ventilace, v menším starším modelu CX-3 nebyly.
Manuální převodovku šlo mít k jakékoliv motorizaci, tedy i ke čtyřkolkám – v dnešní době naprosto výjimečná kombinace. Manuál je přesný a díky systému předchystávání otáček (rev matching) s ním bude řadit hladce i úplný začátečník.
Šestistupňový automat je vlastní konstrukce Mazda. Řadí příjemně, mechanicky je spolehlivý (nějaké softwarové problémy vzácně byly), jen se někdy nemá do čeho opřít – benzinové verze pořádně zaberou až nahoře. Na výměnu oleje si pak zajeďte do zlínské Auto Efekt, dělají ji opravdu poctivě, včetně proplachu a nové adaptace převodovky.
I moderní auto s mnoha funkcemi jde stále ještě ovládat pomocí tlačítek a otočných ovladačů, jen je to výrobně mnohem dražší než nacvaknout konektor na velký dotykový displej. Velké uznání Mazdě, že převážil rozum nad kalkulačkou. Elektrickou ruční brzdu tu najdete u všech verzí.
Zavazadelník s objemem 430 litrů je větší než u hatchbacku Mazda 3, ale sklopením opěradel jeho variabilita končí
Benzinové motory již jsou povinně mildhybridní. Startérgenerátor už dobíjí napětím 24 V, klasický 12V okruh je napájen z napěťového měniče, umístěného před levým předním kolem. Nejen kvůli němu se vyplatí dobré havarijní pojištění, drahé je tu všechno.
Revoluční benzinová jednotka Skyactiv-X zkouší fušovat do řemesla dieselům, ale jde jí to jen napůl. Titul nejsložitějšího motoru v mainstreamu jí však patří určitě. Šipka ukazuje na řemenici mechanického kompresoru typu Roots, zde sloužícího jen a pouze pro řízení tlaku v úsporném režimu svíčkou řízeného kompresního spalování (SPCCI). Jen ten kompresor by stál 115 000 Kč.
Odolnost předních ramen s neoddělitelným čepem je dobrá, ale také jsou pořádně drahá (skoro 10 000 Kč/ kus). Pazvuky z přední nápravy nejsou zas tak vzácné a většinou pocházejí z oblasti horního uložení tlumičů.
Po vzoru sesterské nízké „trojky“ má i CX-30 vlečenou torzní zadní nápravu, bez ohledu na to, zda jde o verzi s předním pohonem, nebo o čtyřkolku AWD. Brzdové destičky vydrží kolem 60 000 km. Kotouče tou dobou ještě nebývají žádné „podmíráky“, takže vám je značkový servis jen srovná na stáčečce – šetří to vaše peníze.
V pěkně strukturovaném menu palubního systému Mazda Connect si můžete dohledat dokonce tabulku servisních intervalů pro váš vůz. Olej se mění nejpozději po 20 000 km nebo 1 roce. Vozy jezdící kratičké trasy stěží za rok najedou polovinu, takže svůj rychleji znehodnocený motorový olej stejně vymění včas.
Placatá trakční baterie hybridu (Li-ion, 24V/ 10 Ah) je schovaná v krytu pod podlahou v pravé části vozu. Vypadá nenápadně, ale hodně nápadná bude jednou její výměna, protože stojí 85 000 Kč.
Mazda nabízí vlastní řadu ideálně aditivovaných motorových olejů za rozumné ceny – za pětilitrové balení dáte kolem 2000 Kč. Oleje Supra-X jsou určené speciálně pro jednotky Skyactiv-X.
Mazda CX-30
Ojetinu tradičně prověřil skvělý zlínský autorizovaný servis Auto Efekt. Diagnostika ukázala jen obvyklou věc – staré chyby způsobené polomrtvou palubní 12V baterií. 24V okruh MHEV nijak speciálně prověřovat nemusíte, jakékoliv anomálie na něm by ihned hlásily výstrahy v přístrojovém štítu.
Výfuk z CX-5 Skyactiv-G ročníku 2017
Výfuk z CX-5 Skyactiv-G ročníku 2019: Oficiální materiály sice přiznávají částicový filtr OPF jen k motorům Skyactiv-X, ale pravděpodobně už budou i u Skyactiv-G. Takto čistou koncovku výfuku dřív rozhodně nemívaly.
Mazdy mají elektronickou servisní knížku, takže náhled do historie vozu se dá pořídit snadno odkudkoliv. Ojetina pěkně připravená k prodeji však bude mít i faktury od všeho. Tak jako tenhle kus, který byl už během testu zamluven vážným zájemcem.
Asistenční systémy si lze libovolně nakonfigurovat v menu, ale jdou i všechny rychle vypnout stiskem tohoto tlačítka. Trochu šikovněji by mohlo být umístěno tlačítko deaktivace i-Stop (stop/start), aby bylo z místa řidiče lépe vidět na indikační diodu.
Už základní verze LED světlometů svítí výtečně a disponují šikovným automatickým přepínáním, jehož citlivost si upravíte v palubním menu. Tenhle kus má ještě žárovkové denní svícení, dražší verze měly diodové. Mlhovky už najdete jen vzadu.
Zpřevodování dvoulitrů Skyactiv-G122 a G150 se tu tentokrát neliší podle výkonové verze, ale podle typu pohonu: Předokolky s manuálem a všechny verze s automatem točí při dálničních 130 km/h na šestku 2600 min-1. Čtyřkolky s manuálem pak 2800 min-1.
Zpřevodování dvoulitrů Skyactiv-G122 a G150 se tu tentokrát neliší podle výkonové verze, ale podle typu pohonu: Předokolky s manuálem a všechny verze s automatem točí při dálničních 130 km/h na šestku 2600 min-1. Čtyřkolky s manuálem pak 2800 min-1.
Dojezdové rezervní kolo tu potkáte jen v případě, že si ho někdo dodatečně objednal z nabídky příslušenství. Jinak tam byla jen lepicí sada. Měření tlaku v pneumatikách je přímé, tedy s bateriovými senzory. Mají překvapivou výdrž, ani u nejstarších CX-30 se ještě neměnily.
Pohon všech kol AWD s elektromagneticky spínanou mezinápravovou spojkou není nijak extrémně trakčně zdatný, zato je spolehlivý a prakticky bezúdržbový. Výměna oleje v rozvodovce určitě prospěje, ale vyloženě nutná není.