V průběhu let se vyvíjel interiér, toto je zcela poslední verze. Otáčkoměr byl po celou dobu výroby vyhrazen jen dražším verzím.|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Krásné dvoudveřové kupé existovalo ve dvou variantách. V základní S s hranatými světlomety a v luxusnější SL se čtveřicí kulatých, jinými koly a řadou chromovaných vnějších doplňků karoserie. Větší vzácnost je dnes překvapivě obyčejný model S.|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Od základního dvoudveřového sedanu byla odvozena velmi atraktivní verze Rallye. Poháněla ji třináctistovka o výkonu 49 kW, hravě jezdila přes 150 a na trhu tehdy nebylo lépe ovladatelné auto.|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Standardní modely Fiatu 128 měly vpředu tlumičovou vzpěru MacPherson s jednoduchým spodním ramenem podélně vedeným příčným stabilizátorem. Jeho pružnost mírně zhoršovala přesnost řízení. Modely Coupe se proto bez stabilizátoru obešly a používaly pevné podélné táhlo.|
Zdroj: Fiat
Dobový nákres krásně ukazuje, jak málo místa ve vozidle zabral jeho pohon a kolik jej proto zbylo pro posádku|
Zdroj: Fiat
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Vedle táhla sytiče je ještě ruční plyn, který vytáhnete a zajistíte. Na dálnici umí fungovat skoro jako tempomat.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Zvláštní zakřivení akcelerátoru má ten smysl, abyste mohli dávat meziplyny při současném brzdění. Tady nepotřebujete ani naklánět bok chodidla, stačí nohu relaxovaně položit na správné místo.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Takto krásné bývaly interiéry jen prvních pár měsíců. Koženku sedaček postihovalo to samé, co třeba tuzemskou Škodu 110. Zejména v mrazech praskala a trhala se ve švech.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Kupé má zkrácený rozvor náprav z 2450 na 2225 mm. Místa pro zadní cestující je méně, ale to tehdy nikdo neřešil. Kdo jej sehnal, byl šťastný a děti se nějak poskládaly.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
V roce 1972 byl toto jeden z nejmodernějších automobilových interiérů. Když pak v roce 1974 přišel Volkswagen Golf, měřítka ergonomie se opět posunula.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Koncepce vše vpředu umožnila stavbu i prostorného kombi, byť v duchu tehdejších zvyklostí jen dvoudveřového. Pětidveřové však existovalo také – například pro Jižní Ameriku.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Zavazadelník má velmi slušný objem 350 litrů. Po kupé přišla varianta 3P, kde se vyklápěla celá záď. Ta už ale pro sběratele tak atraktivní není.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Až na rezervní kolo v motorovém prostoru je už uspořádání všech komponentů pod kapotou jako u dnešních aut|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Na voze je mnoho krásných detailů. Jejich množství také jasně říká, že renovaci zanedbaného kusu byste dělat určitě nechtěli.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Pohled na částečně odstrojený motor ukazuje velmi hezkou konstrukci se samostatným rámem vačkové hřídele. Konstrukce připomíná motory Ferrari – však je s Fiatem pojí jméno konstruktéra Aurelia Lamprediho.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
V sedmdesátých letech servisy nevěděly, že rozvodový řemen se musí měnit. Mnoho motorů tak po jeho selhání zahynulo na setkání ventilů s písty.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Poklad z vybavení dílny Engine Prague: Originální sada pro vymezení ventilových vůlí s potřebnými podložkami všech rozměrů a přípravkem pro stlačení zdvihátek.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Pokud v motoru jezdil český fridex nebo se jen neměnila chladicí kapalina pravidelně, bývají poškozené všechny hliníkové části. Třeba domeček termostatu nebo kohout topení.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Fiat
Martin Kotál z Engine Prague je dnes asi nejzkušenější opravář Fiatu 128 v Čechách. Stará se zde o fl otilu devíti kusů, s nimiž majitel Radek Pokorný intenzivně jezdí. K dispozici má slušný sklad průběžně doplňovaných náhradních dílů a dobových přípravků.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Řada motorů odešla proto, že jely bez oleje. Příčinou je výpustní šroub tvořící nejnižší bod světlé výšky, který snadno vyvrátíte například o vysoký obrubník či kámen ve vyjetých kolejích.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Nejproblematičtější částí celé konstrukce rozhodně byly stojící manžety, v nichž se protáčely poloosy. Jejich gufera rychle selhávala, po čase už byla vyjetá drážka i ve hnacích hřídelích.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Všechna čtyři kola, tedy i zadní, byla nezávisle zavěšena. K odpružení se používalo příčné listové péro, které se v místě pryžového vedení umělo prodřít a prasknout.|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Radek Pokorný – developer a majitel prodejní galerie Engine Prague|
Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer