Ojetý Fiat 128 v testu Martina Vaculíka – Přišel fiat a změnil svět

81/90
Přehled fotografií
Zavřít
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • V průběhu let se vyvíjel interiér, toto je zcela poslední verze. Otáčkoměr byl po celou dobu výroby vyhrazen jen dražším verzím.
    V průběhu let se vyvíjel interiér, toto je zcela poslední verze. Otáčkoměr byl po celou dobu výroby vyhrazen jen dražším verzím.| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Krásné dvoudveřové kupé existovalo ve dvou variantách. V základní S s hranatými světlomety a v luxusnější SL se čtveřicí kulatých, jinými koly a řadou chromovaných vnějších doplňků karoserie. Větší vzácnost je dnes překvapivě obyčejný model S.
    Krásné dvoudveřové kupé existovalo ve dvou variantách. V základní S s hranatými světlomety a v luxusnější SL se čtveřicí kulatých, jinými koly a řadou chromovaných vnějších doplňků karoserie. Větší vzácnost je dnes překvapivě obyčejný model S.| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Od základního dvoudveřového sedanu byla odvozena velmi atraktivní verze Rallye. Poháněla ji třináctistovka o výkonu 49 kW, hravě jezdila přes 150 a na trhu tehdy nebylo lépe ovladatelné auto.
    Od základního dvoudveřového sedanu byla odvozena velmi atraktivní verze Rallye. Poháněla ji třináctistovka o výkonu 49 kW, hravě jezdila přes 150 a na trhu tehdy nebylo lépe ovladatelné auto.| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Standardní modely Fiatu 128 měly vpředu tlumičovou vzpěru MacPherson s jednoduchým spodním ramenem podélně vedeným příčným stabilizátorem. Jeho pružnost mírně zhoršovala přesnost řízení. Modely Coupe se proto bez stabilizátoru obešly a používaly pevné podélné táhlo.
    Standardní modely Fiatu 128 měly vpředu tlumičovou vzpěru MacPherson s jednoduchým spodním ramenem podélně vedeným příčným stabilizátorem. Jeho pružnost mírně zhoršovala přesnost řízení. Modely Coupe se proto bez stabilizátoru obešly a používaly pevné podélné táhlo.| Zdroj: Fiat
  • Dobový nákres krásně ukazuje, jak málo místa ve vozidle zabral jeho pohon a kolik jej proto zbylo pro posádku
    Dobový nákres krásně ukazuje, jak málo místa ve vozidle zabral jeho pohon a kolik jej proto zbylo pro posádku| Zdroj: Fiat
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Vedle táhla sytiče je ještě ruční plyn, který vytáhnete a zajistíte. Na dálnici umí fungovat skoro jako tempomat.
    Vedle táhla sytiče je ještě ruční plyn, který vytáhnete a zajistíte. Na dálnici umí fungovat skoro jako tempomat.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Zvláštní zakřivení akcelerátoru má ten smysl, abyste mohli dávat meziplyny při současném brzdění. Tady nepotřebujete ani naklánět bok chodidla, stačí nohu relaxovaně položit na správné místo.
    Zvláštní zakřivení akcelerátoru má ten smysl, abyste mohli dávat meziplyny při současném brzdění. Tady nepotřebujete ani naklánět bok chodidla, stačí nohu relaxovaně položit na správné místo.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Takto krásné bývaly interiéry jen prvních pár měsíců. Koženku sedaček postihovalo to samé, co třeba tuzemskou Škodu 110. Zejména v mrazech praskala a trhala se ve švech.
    Takto krásné bývaly interiéry jen prvních pár měsíců. Koženku sedaček postihovalo to samé, co třeba tuzemskou Škodu 110. Zejména v mrazech praskala a trhala se ve švech.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Kupé má zkrácený rozvor náprav z 2450 na 2225 mm. Místa pro zadní cestující je méně, ale to tehdy nikdo neřešil. Kdo jej sehnal, byl šťastný a děti se nějak poskládaly.
    Kupé má zkrácený rozvor náprav z 2450 na 2225 mm. Místa pro zadní cestující je méně, ale to tehdy nikdo neřešil. Kdo jej sehnal, byl šťastný a děti se nějak poskládaly.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • V roce 1972 byl toto jeden z nejmodernějších automobilových interiérů. Když pak v roce 1974 přišel Volkswagen Golf, měřítka ergonomie se opět posunula.
    V roce 1972 byl toto jeden z nejmodernějších automobilových interiérů. Když pak v roce 1974 přišel Volkswagen Golf, měřítka ergonomie se opět posunula.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Koncepce vše vpředu umožnila stavbu i prostorného kombi, byť v duchu tehdejších zvyklostí jen dvoudveřového. Pětidveřové však existovalo také – například pro Jižní Ameriku.
    Koncepce vše vpředu umožnila stavbu i prostorného kombi, byť v duchu tehdejších zvyklostí jen dvoudveřového. Pětidveřové však existovalo také – například pro Jižní Ameriku.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Zavazadelník má velmi slušný objem 350 litrů. Po kupé přišla varianta 3P, kde se vyklápěla celá záď. Ta už ale pro sběratele tak atraktivní není.
    Zavazadelník má velmi slušný objem 350 litrů. Po kupé přišla varianta 3P, kde se vyklápěla celá záď. Ta už ale pro sběratele tak atraktivní není.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Až na rezervní kolo v motorovém prostoru je už uspořádání všech komponentů pod kapotou jako u dnešních aut
    Až na rezervní kolo v motorovém prostoru je už uspořádání všech komponentů pod kapotou jako u dnešních aut| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Na voze je mnoho krásných detailů. Jejich množství také jasně říká, že renovaci zanedbaného kusu byste dělat určitě nechtěli.
    Na voze je mnoho krásných detailů. Jejich množství také jasně říká, že renovaci zanedbaného kusu byste dělat určitě nechtěli.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Pohled na částečně odstrojený motor ukazuje velmi hezkou konstrukci se samostatným rámem vačkové hřídele. Konstrukce připomíná motory Ferrari – však je s Fiatem pojí jméno konstruktéra Aurelia Lamprediho.
    Pohled na částečně odstrojený motor ukazuje velmi hezkou konstrukci se samostatným rámem vačkové hřídele. Konstrukce připomíná motory Ferrari – však je s Fiatem pojí jméno konstruktéra Aurelia Lamprediho.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • V sedmdesátých letech servisy nevěděly, že rozvodový řemen se musí měnit. Mnoho motorů tak po jeho selhání zahynulo na setkání ventilů s písty.
    V sedmdesátých letech servisy nevěděly, že rozvodový řemen se musí měnit. Mnoho motorů tak po jeho selhání zahynulo na setkání ventilů s písty.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Poklad z vybavení dílny Engine Prague: Originální sada pro vymezení ventilových vůlí s potřebnými podložkami všech rozměrů a přípravkem pro stlačení zdvihátek.
    Poklad z vybavení dílny Engine Prague: Originální sada pro vymezení ventilových vůlí s potřebnými podložkami všech rozměrů a přípravkem pro stlačení zdvihátek.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Pokud v motoru jezdil český fridex nebo se jen neměnila chladicí kapalina pravidelně, bývají poškozené všechny hliníkové části. Třeba domeček termostatu nebo kohout topení.
    Pokud v motoru jezdil český fridex nebo se jen neměnila chladicí kapalina pravidelně, bývají poškozené všechny hliníkové části. Třeba domeček termostatu nebo kohout topení.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Fiat
  • Martin Kotál z Engine Prague je dnes asi nejzkušenější opravář Fiatu 128 v Čechách. Stará se zde o fl otilu devíti kusů, s nimiž majitel Radek Pokorný intenzivně jezdí. K dispozici má slušný sklad průběžně doplňovaných náhradních dílů a dobových přípravků.
    Martin Kotál z Engine Prague je dnes asi nejzkušenější opravář Fiatu 128 v Čechách. Stará se zde o fl otilu devíti kusů, s nimiž majitel Radek Pokorný intenzivně jezdí. K dispozici má slušný sklad průběžně doplňovaných náhradních dílů a dobových přípravků.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Řada motorů odešla proto, že jely bez oleje. Příčinou je výpustní šroub tvořící nejnižší bod světlé výšky, který snadno vyvrátíte například o vysoký obrubník či kámen ve vyjetých kolejích.
    Řada motorů odešla proto, že jely bez oleje. Příčinou je výpustní šroub tvořící nejnižší bod světlé výšky, který snadno vyvrátíte například o vysoký obrubník či kámen ve vyjetých kolejích.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Fiat 128
    Fiat 128| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Nejproblematičtější částí celé konstrukce rozhodně byly stojící manžety, v nichž se protáčely poloosy. Jejich gufera rychle selhávala, po čase už byla vyjetá drážka i ve hnacích hřídelích.
    Nejproblematičtější částí celé konstrukce rozhodně byly stojící manžety, v nichž se protáčely poloosy. Jejich gufera rychle selhávala, po čase už byla vyjetá drážka i ve hnacích hřídelích.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Všechna čtyři kola, tedy i zadní, byla nezávisle zavěšena. K odpružení se používalo příčné listové péro, které se v místě pryžového vedení umělo prodřít a prasknout.
    Všechna čtyři kola, tedy i zadní, byla nezávisle zavěšena. K odpružení se používalo příčné listové péro, které se v místě pryžového vedení umělo prodřít a prasknout.| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
  • Radek Pokorný – developer a majitel prodejní galerie Engine Prague
    Radek Pokorný – developer a majitel prodejní galerie Engine Prague| Zdroj: Svět Motorů/Marek Primer
Fiat 128
V průběhu let se vyvíjel interiér, toto je zcela poslední verze. Otáčkoměr byl po celou dobu výroby vyhrazen jen dražším verzím.
Fiat 128
Fiat 128
Krásné dvoudveřové kupé existovalo ve dvou variantách. V základní S s hranatými světlomety a v luxusnější SL se čtveřicí kulatých, jinými koly a řadou chromovaných vnějších doplňků karoserie. Větší vzácnost je dnes překvapivě obyčejný model S.
Fiat 128
Fiat 128
Od základního dvoudveřového sedanu byla odvozena velmi atraktivní verze Rallye. Poháněla ji třináctistovka o výkonu 49 kW, hravě jezdila přes 150 a na trhu tehdy nebylo lépe ovladatelné auto.
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Standardní modely Fiatu 128 měly vpředu tlumičovou vzpěru MacPherson s jednoduchým spodním ramenem podélně vedeným příčným stabilizátorem. Jeho pružnost mírně zhoršovala přesnost řízení. Modely Coupe se proto bez stabilizátoru obešly a používaly pevné podélné táhlo.
Dobový nákres krásně ukazuje, jak málo místa ve vozidle zabral jeho pohon a kolik jej proto zbylo pro posádku
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Vedle táhla sytiče je ještě ruční plyn, který vytáhnete a zajistíte. Na dálnici umí fungovat skoro jako tempomat.
Fiat 128
Zvláštní zakřivení akcelerátoru má ten smysl, abyste mohli dávat meziplyny při současném brzdění. Tady nepotřebujete ani naklánět bok chodidla, stačí nohu relaxovaně položit na správné místo.
Takto krásné bývaly interiéry jen prvních pár měsíců. Koženku sedaček postihovalo to samé, co třeba tuzemskou Škodu 110. Zejména v mrazech praskala a trhala se ve švech.
Kupé má zkrácený rozvor náprav z 2450 na 2225 mm. Místa pro zadní cestující je méně, ale to tehdy nikdo neřešil. Kdo jej sehnal, byl šťastný a děti se nějak poskládaly.
Fiat 128
Fiat 128
V roce 1972 byl toto jeden z nejmodernějších automobilových interiérů. Když pak v roce 1974 přišel Volkswagen Golf, měřítka ergonomie se opět posunula.
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Koncepce vše vpředu umožnila stavbu i prostorného kombi, byť v duchu tehdejších zvyklostí jen dvoudveřového. Pětidveřové však existovalo také – například pro Jižní Ameriku.
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Zavazadelník má velmi slušný objem 350 litrů. Po kupé přišla varianta 3P, kde se vyklápěla celá záď. Ta už ale pro sběratele tak atraktivní není.
Fiat 128
Až na rezervní kolo v motorovém prostoru je už uspořádání všech komponentů pod kapotou jako u dnešních aut
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Na voze je mnoho krásných detailů. Jejich množství také jasně říká, že renovaci zanedbaného kusu byste dělat určitě nechtěli.
Pohled na částečně odstrojený motor ukazuje velmi hezkou konstrukci se samostatným rámem vačkové hřídele. Konstrukce připomíná motory Ferrari – však je s Fiatem pojí jméno konstruktéra Aurelia Lamprediho.
V sedmdesátých letech servisy nevěděly, že rozvodový řemen se musí měnit. Mnoho motorů tak po jeho selhání zahynulo na setkání ventilů s písty.
Fiat 128
Poklad z vybavení dílny Engine Prague: Originální sada pro vymezení ventilových vůlí s potřebnými podložkami všech rozměrů a přípravkem pro stlačení zdvihátek.
Fiat 128
Fiat 128
Pokud v motoru jezdil český fridex nebo se jen neměnila chladicí kapalina pravidelně, bývají poškozené všechny hliníkové části. Třeba domeček termostatu nebo kohout topení.
Fiat 128
Martin Kotál z Engine Prague je dnes asi nejzkušenější opravář Fiatu 128 v Čechách. Stará se zde o fl otilu devíti kusů, s nimiž majitel Radek Pokorný intenzivně jezdí. K dispozici má slušný sklad průběžně doplňovaných náhradních dílů a dobových přípravků.
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Řada motorů odešla proto, že jely bez oleje. Příčinou je výpustní šroub tvořící nejnižší bod světlé výšky, který snadno vyvrátíte například o vysoký obrubník či kámen ve vyjetých kolejích.
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Fiat 128
Nejproblematičtější částí celé konstrukce rozhodně byly stojící manžety, v nichž se protáčely poloosy. Jejich gufera rychle selhávala, po čase už byla vyjetá drážka i ve hnacích hřídelích.
Všechna čtyři kola, tedy i zadní, byla nezávisle zavěšena. K odpružení se používalo příčné listové péro, které se v místě pryžového vedení umělo prodřít a prasknout.
Radek Pokorný – developer a majitel prodejní galerie Engine Prague