Ojetý Nissan Leaf: Průkopník, který pokazil elektromobilům pověst
31
/
33
Prohlédnout znovu
Ojetý Nissan Leaf: Průkopník, který pokazil elektromobilům pověst
Nissan Leaf
|
Svět motorů
Mimo nejnižší výbavový stupeň je vždy instalován infotainment se 7“ dotykovým displejem, využívaný také pro zobrazení informací klimatizace. Jeho navigace je sice stejně uživatelsky nepřívětivá, ale ostatní funkce mají grafi ku, která stále nevypadá zastarale.
|
Svět motorů
Přístrojový štít zobrazuje vlevo údaje o teplotě baterie a vpravo nabití (široké pruhy) a zdraví baterie (úzké pruhy). Palubní počítač uprostřed umí mimo spotřeby zobrazit také nabití baterie v procentech.
|
Svět motorů
Přítomnost rychlejší palubní nabíječky umí prozradit palubní počítač. Pokud zde chybí řádek „6kW“, auto má pouze základní nabíječku s výkonem 3,3 kW.
|
Svět motorů
V menu infotainmentu je možné nastavit dva časovače pro dobu, kdy se auto smí nabíjet palubní nabíječkou, a to odděleně pro různé dny v týdnu. Základní výbavový stupeň má pouze možnost nastavit jeden čas, kdy má být auto nabité, a podle toho odložit začátek nabíjení.
|
Svět motorů
Zobrazit aktuální energetické nároky motoru, klimatizace/topení a elektroniky auta lze jen se 7“ displejem infotainmentu. Základní výbavový stupeň tyto informace před uživatelem tají.
|
Svět motorů
Auta vyrobená před dubnem 2013 se nejlépe poznají podle odlišného uspořádání komponent v motorovém prostoru. S tím jsou spojené umístění palubní nabíječky vzadu na úkor kufru a problematičtější první generace 24kWh baterie s odlišným zapojením.
|
Svět motorů
Od modelového roku 2013 je přesunuta palubní nabíječka do motorového prostoru. Tato generace se nejlépe pozná podle masivního krytu výkonové elektroniky.
|
Svět motorů
Starší auta s 24kWh baterií mají možnost omezit nabíjení na 80 % pomocí menu palubního počítače, a teoreticky tak prodloužit její životnost. V průběhu roku 2014 postupně byla tato možnost odstraněna a stejně tak chybí u variant s větší baterií.
|
Svět motorů
Starší auta s 24kWh baterií mají možnost omezit nabíjení na 80 % pomocí menu palubního počítače, a teoreticky tak prodloužit její životnost. V průběhu roku 2014 postupně byla tato možnost odstraněna a stejně tak chybí u variant s větší baterií.
|
Svět motorů
Přítomnost funkce tepelného čerpadla nejlépe prozrazuje vícecestný ventil s trubkami u pravého předního světlometu. Tento ventil umožňuje přepínat mezi funkcí chlazení a topení. Kompresor i okruh jsou sdílené s funkcí klimatizace.
|
Svět motorů
Na fotce je základní výbava bez funkce tepelného čerpadla.
|
Svět motorů
Vlevo od volantu je ovládání palubního počítače a funkce převážně spojené s nabíjením. Při výběru ojetiny je dobré zkontrolovat, zda zde nechybí tlačítko pro vyhřívaný volant.
|
Svět motorů
Přítomnost vyhřívání sedaček indikují třípolohové přepínače v prostoru. Sedačka hřeje primárně záda a v režimu LO je pouze vlažná, takže lze výhřev ponechat po celou dobu jízdy. Pod odklápěcími krytkami je vždy USB a audio vstup. Volitelný ohřev zadních sedaček má sdílený ovladač na boku sedačky spolujezdce.
|
Svět motorů
Základní výbava může mít také za příplatek dotykový displej s navigací, který je zkombinovaný s couvací kamerou. Je 5“ a s výrazně jednodušší grafi kou. Bez příplatku je osazeno pouze základní rádio s oranžovým displejem. I to však stále nabízí konektivitu bluetooth a USB.
|
Svět motorů
Baterie je navržena tak, aby nedošlo k požáru ani při velmi silných nárazech. Přesvědčila se o tom i Dekra, která nechala udělat intenzivní nárazové testy – zde po bočním nárazu v rychlosti 75 km/h.
|
Svět motorů
Baterie je navržena tak, aby nedošlo k požáru ani při velmi silných nárazech. Přesvědčila se o tom i Dekra, která nechala udělat intenzivní nárazové testy – zde po bočním nárazu v rychlosti 75 km/h.
|
Svět motorů
Nabíjecí výkon stejnosměrného nabíjení se liší podle úrovně nabití (SoC). Varianta 30 kWh zvládá rychlé nabíjení až do 80 %, zatímco u 24kWh baterie pozvolna klesá výkon ještě před 25 %. Při delším cestování tak budou nabíjecí zastávky s 30kWh baterií znatelně kratší. Jde ovšem o ideální nabíjecí křivky, prochladlá, anebo přehřátá baterie může znamenat i poloviční nabíjecí výkony.
|
Svět motorů
Redukční převodovka má olejovou náplň dle výrobce doživotní. Výměnou oleje po ujetí 60 000-100 000 km lze prodloužit životnost ústrojí.
|
Svět motorů
Jakkoli je samotný světlomet velký (a drahý jako náhradní díl), auto svítí mimořádně špatně. Dobře svítí jen nejvyšší výbava s refl ektory LED.
|
Svět motorů
Přestavbu u kusů vyrobených před rokem 2013 komplikuje jiný konektor pro komunikaci s baterií. Typické jsou pak amatérské konverze s pájením vodičů místo správně provedeného krimpování. Bezprostředně vedle místa pájení bývá velké riziko poškození vodiče při namáhání a je otázkou, jak se auto zachová, pokud ztratí veškerou komunikaci s baterií. I to jsou možné problémy amatérských přestaveb.
|
Svět motorů
Vzhled leafu není pro lidi, kteří chtějí být nenápadní a splynout s davem. Netradiční tvar světel má údajně snižovat aerodynamický hluk od zrcátek.
|
Svět motorů
Interiér je netradiční, podobně jako exteriér. Místo řadicí páky je zde kulatý ovladač a informace pro řidiče jsou před volantem rozděleny mezi dva displeje. Páčka s tlačítky na pravé straně volantu indikuje přítomnost tempomatu.
|
Svět motorů
Parkovací brzda se ovládá nohou prostřednictvím extra pedálu vlevo (podobně jako u starších mercedesů)
|
Svět motorů
Nabíjecí konektory jsou ukryté v odklápěcí přední masce. Větší vlevo (CHAdeMO) je pro rychlé stejnosměrné nabíjení. Některé dovezené kusy v základních konfi guracích místo něj mohou mít záslepku. Konektor vpravo se nazývá Type 1 (Yazaki) a slouží pro pomalé nabíjení. Oba tyto konektory jsou na ústupu (ve prospěch standardu CCS) a do budoucna s nimi žádná větší automobilka nepočítá.
|
Svět motorů
Díky zvýšené prostorné kabině se do vozu nastupuje dobře i starším lidem. Volant je nicméně nastavitelný pouze výškově a sedadla nemají regulovatelnou bederní podpěru. Výškově nastavitelné je pouze sedadlo řidiče. Vzadu je dost místa pro nohy i hlavu. Není problém v autě pohodlně odvézt čtyři dobře živené osoby výšky 195 cm.
|
Svět motorů
Díky zvýšené prostorné kabině se do vozu nastupuje dobře i starším lidem. Volant je nicméně nastavitelný pouze výškově a sedadla nemají regulovatelnou bederní podpěru. Výškově nastavitelné je pouze sedadlo řidiče. Vzadu je dost místa pro nohy i hlavu. Není problém v autě pohodlně odvézt čtyři dobře živené osoby výšky 195 cm.
|
Svět motorů
Baterie v perfektním stavu má mít plný počet úzkých čárek na pravé straně přístrojové desky. Zde již jedna chybí, takže akumulátor nepojme více než 85 % původní kapacity. Výpočet dojezdu je velmi nepřesný a rozhodně z něj kapacitu baterie nevyvozujte.
|
Svět motorů
Fotovoltaický článek na horní straně pátých dveří sice žádné kilometry dojezdu nepřidá, slouží však k udržování nabití 12V baterie
|
Svět motorů
Nejdůležitější část aplikace LeafSpy – SOH indikuje opotřebení baterie, L1/L2s počet pomalých nabíjení a QC počet rychlých nabíjení. Rozbalancování napětí jednotlivých článků se nejlépe pozná při akceleraci za nízkého stavu nabití baterie.
|
Svět motorů
Nissan Leaf
|
Svět motorů
Nissan Leaf
|
Svět motorů
Nissan Leaf
|
Svět motorů
Martin Vaculík a ojetá Škoda Octavia G-Tec: Další oběť konfliktu?
Nejúspěšnější cupra se chlubí nevídaně bohatou škálou motorů. Skvělá je i ojetá
Chorvatská rallye po 1. dnu: Neuville a Evans remizují na první místě
Makáte v práci na 200 %? Správně by měl váš zaměstnavatel udělat tohle
Dacia Spring přijíždí na český trh, i bez dotace je za hubičku
Zachovalé ojetiny na LPG na UlovAuto.cz