Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Nissan Leaf: Průkopník, který pokazil elektromobilům pověst

Svět motorů
Diskuze (0)

Nissan Leaf byl revolucí mezi dostupnými auty s čistě elektrickým pohonem – mnoho let šlo dokonce o celosvětově nejprodávanější elektromobil s řadou prestižních ocenění. Proslul však také rychlou degradací baterie.

Když Nissan v roce 2010 představil leaf, byl to pro automobilku zásadní projekt, který měl rozhodnout o její budoucnosti. Zatímco konkurenti vstupovali na trh bateriových elektromobilů jen velmi opatrně, obvykle s miniaturními modely určenými výhradně pro přesun po městě, tehdejší šéf Nissanu Carlos Ghosn měl jasnou vizi pětimístného rodinného hatchbacku s větším zavazadlovým prostorem. Považoval jej na trhu za nezbytný, pokud se má elektromobilita v budoucnu rozšířit.

Ghosn byl známý tvrdým a nekompromisním jednáním, které bylo nejspíš klíčové jak pro úspěšné dokončení novátorského projektu elektromobilu, tak záchranu skomírající automobilky před krachem. Nadělal si však také hodně nepřátel, což nakonec vyústilo až ve stylový úprk z Japonska v nákladním prostoru letadla uvnitř dřevěné krabice na reprobedny. O důležitosti Ghosnovy role zpětně svědčí i fakt, že od jeho odchodu už automobilka v rámci elektromobilů nepřinesla do produkčního nasazení žádnou větší inovaci. Jakkoli Leaf II přišel se zásadní vizuální proměnou, pod kapotou se z větší části ukrývá stále stejná technika – posílily jen kapacita baterie a výkon motoru.

Video se připravuje ...

Výbava ovlivňuje dojezd

Motor je ve všech konfiguracích stejný. Po prvních dvou letech došlo k mírné změně v průběhu točivého momentu a zkrácení převodu v reduktoru, díky čemuž je leaf v městských rychlostech ještě o něco čipernější. Jeho reakce do rychlosti 50 km/h jsou s ohledem na hodnotu maximálního výkonu až nepochopitelné. Jen na dálnici se čipernost vytratí a auto přizná svých maximálních 80 kW. Na výkon si však nelze stěžovat. Při ostřejší jízdě je limitem spíš podvozek – měkčí a laděný spíše do komfortu.

Auto bylo většinu času nabízeno ve třech výbavových stupních s minimálními možnostmi příplatků. Zahrnutá výbava se však v průběhu let měnila, a navíc existovaly i akční konfigurace. Nejnižší výbavový stupeň lze poznat podle samostatného panelu klimatizace s oranžovým displejem a látkových sedaček. Zde byste jen marně hledali tepelné čerpadlo, které umí snížit spotřebu topení a prodloužit dojezd, většinou chybí také tempomat. Zejména nejstarší a dovezené kusy nemusí mít ani konektor pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC), což je prvek, kterého byste se neměli vzdávat, pokud se nechcete omezit jen na krátké trasy. Doporučit lze také zimní paket, přidávající vytápění předních a zadních sedaček a vyhřívaný volant. I v nejnižší výbavě může být barevný displej s navigací místo jednoduchého rádia. Jde o primitivnější infotainment, který neumí zobrazovat ani nastavovat funkce auta. Je však podmínkou pro volitelnou couvací kameru.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Svět motorů
Diskuze (0)

Doporučujeme