Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Nissan Leaf: Průkopník, který pokazil elektromobilům pověst

Svět motorů Svět motorů 21. 6. 2022 • 22:39
33
Zobrazit náhledy (33)
Zobrazit aktuální energetické nároky motoru, klimatizace/topení a elektroniky auta lze jen se 7“ displejem infotainmentu. Základní výbavový stupeň tyto informace před uživatelem tají. Auta vyrobená před dubnem 2013 se nejlépe poznají podle odlišného uspořádání komponent v motorovém prostoru. S tím jsou spojené umístění palubní nabíječky vzadu na úkor kufru a problematičtější první generace 24kWh baterie s odlišným zapojením. Od modelového roku 2013 je přesunuta palubní nabíječka do motorového prostoru. Tato generace se nejlépe pozná podle masivního krytu výkonové elektroniky. Starší auta s 24kWh baterií mají možnost omezit nabíjení na 80 % pomocí menu palubního počítače, a teoreticky tak prodloužit její životnost. V průběhu roku 2014 postupně byla tato možnost odstraněna a stejně tak chybí u variant s větší baterií. Starší auta s 24kWh baterií mají možnost omezit nabíjení na 80 % pomocí menu palubního počítače, a teoreticky tak prodloužit její životnost. V průběhu roku 2014 postupně byla tato možnost odstraněna a stejně tak chybí u variant s větší baterií. Přítomnost funkce tepelného čerpadla nejlépe prozrazuje vícecestný ventil s trubkami u pravého předního světlometu. Tento ventil umožňuje přepínat mezi funkcí chlazení a topení. Kompresor i okruh jsou sdílené s funkcí klimatizace. Na fotce je základní výbava bez funkce tepelného čerpadla. Vlevo od volantu je ovládání palubního počítače a funkce převážně spojené s nabíjením. Při výběru ojetiny je dobré zkontrolovat, zda zde nechybí tlačítko pro vyhřívaný volant. Přítomnost vyhřívání sedaček indikují třípolohové přepínače v prostoru. Sedačka hřeje primárně záda a v režimu LO je pouze vlažná, takže lze výhřev ponechat po celou dobu jízdy. Pod odklápěcími krytkami je vždy USB a audio vstup. Volitelný ohřev zadních sedaček má sdílený ovladač na boku sedačky spolujezdce. Základní výbava může mít také za příplatek dotykový displej s navigací, který je zkombinovaný s couvací kamerou. Je 5“ a s výrazně jednodušší grafi kou. Bez příplatku je osazeno pouze základní rádio s oranžovým displejem. I to však stále nabízí konektivitu bluetooth a USB. Baterie je navržena tak, aby nedošlo k požáru ani při velmi silných nárazech. Přesvědčila se o tom i Dekra, která nechala udělat intenzivní nárazové testy – zde po bočním nárazu v rychlosti 75 km/h. Baterie je navržena tak, aby nedošlo k požáru ani při velmi silných nárazech. Přesvědčila se o tom i Dekra, která nechala udělat intenzivní nárazové testy – zde po bočním nárazu v rychlosti 75 km/h. Nabíjecí výkon stejnosměrného nabíjení se liší podle úrovně nabití (SoC). Varianta 30 kWh zvládá rychlé nabíjení až do 80 %, zatímco u 24kWh baterie pozvolna klesá výkon ještě před 25 %. Při delším cestování tak budou nabíjecí zastávky s 30kWh baterií znatelně kratší. Jde ovšem o ideální nabíjecí křivky, prochladlá, anebo přehřátá baterie může znamenat i poloviční nabíjecí výkony. Redukční převodovka má olejovou náplň dle výrobce doživotní. Výměnou oleje po ujetí 60 000-100 000 km lze prodloužit životnost ústrojí. Jakkoli je samotný světlomet velký (a drahý jako náhradní díl), auto svítí mimořádně špatně. Dobře svítí jen nejvyšší výbava s refl ektory LED. Přestavbu u kusů vyrobených před rokem 2013 komplikuje jiný konektor pro komunikaci s baterií. Typické jsou pak amatérské konverze s pájením vodičů místo správně provedeného krimpování. Bezprostředně vedle místa pájení bývá velké riziko poškození vodiče při namáhání a je otázkou, jak se auto zachová, pokud ztratí veškerou komunikaci s baterií. I to jsou možné problémy amatérských přestaveb. Vzhled leafu není pro lidi, kteří chtějí být nenápadní a splynout s davem. Netradiční tvar světel má údajně snižovat aerodynamický hluk od zrcátek. Interiér je netradiční, podobně jako exteriér. Místo řadicí páky je zde kulatý ovladač a informace pro řidiče jsou před volantem rozděleny mezi dva displeje. Páčka s tlačítky na pravé straně volantu indikuje přítomnost tempomatu. Parkovací brzda se ovládá nohou prostřednictvím extra pedálu vlevo (podobně jako u starších mercedesů) Nabíjecí konektory jsou ukryté v odklápěcí přední masce. Větší vlevo (CHAdeMO) je pro rychlé stejnosměrné nabíjení. Některé dovezené kusy v základních konfi guracích místo něj mohou mít záslepku. Konektor vpravo se nazývá Type 1 (Yazaki) a slouží pro pomalé nabíjení. Oba tyto konektory jsou na ústupu (ve prospěch standardu CCS) a do budoucna s nimi žádná větší automobilka nepočítá. Díky zvýšené prostorné kabině se do vozu nastupuje dobře i starším lidem. Volant je nicméně nastavitelný pouze výškově a sedadla nemají regulovatelnou bederní podpěru. Výškově nastavitelné je pouze sedadlo řidiče. Vzadu je dost místa pro nohy i hlavu. Není problém v autě pohodlně odvézt čtyři dobře živené osoby výšky 195 cm. Díky zvýšené prostorné kabině se do vozu nastupuje dobře i starším lidem. Volant je nicméně nastavitelný pouze výškově a sedadla nemají regulovatelnou bederní podpěru. Výškově nastavitelné je pouze sedadlo řidiče. Vzadu je dost místa pro nohy i hlavu. Není problém v autě pohodlně odvézt čtyři dobře živené osoby výšky 195 cm. Baterie v perfektním stavu má mít plný počet úzkých čárek na pravé straně přístrojové desky. Zde již jedna chybí, takže akumulátor nepojme více než 85 % původní kapacity. Výpočet dojezdu je velmi nepřesný a rozhodně z něj kapacitu baterie nevyvozujte. Fotovoltaický článek na horní straně pátých dveří sice žádné kilometry dojezdu nepřidá, slouží však k udržování nabití 12V baterie Nejdůležitější část aplikace LeafSpy – SOH indikuje opotřebení baterie, L1/L2s počet pomalých nabíjení a QC počet rychlých nabíjení. Rozbalancování napětí jednotlivých článků se nejlépe pozná při akceleraci za nízkého stavu nabití baterie. Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf

Nissan Leaf byl revolucí mezi dostupnými auty s čistě elektrickým pohonem – mnoho let šlo dokonce o celosvětově nejprodávanější elektromobil s řadou prestižních ocenění. Proslul však také rychlou degradací baterie.

Když Nissan v roce 2010 představil leaf, byl to pro automobilku zásadní projekt, který měl rozhodnout o její budoucnosti. Zatímco konkurenti vstupovali na trh bateriových elektromobilů jen velmi opatrně, obvykle s miniaturními modely určenými výhradně pro přesun po městě, tehdejší šéf Nissanu Carlos Ghosn měl jasnou vizi pětimístného rodinného hatchbacku s větším zavazadlovým prostorem. Považoval jej na trhu za nezbytný, pokud se má elektromobilita v budoucnu rozšířit.

Ghosn byl známý tvrdým a nekompromisním jednáním, které bylo nejspíš klíčové jak pro úspěšné dokončení novátorského projektu elektromobilu, tak záchranu skomírající automobilky před krachem. Nadělal si však také hodně nepřátel, což nakonec vyústilo až ve stylový úprk z Japonska v nákladním prostoru letadla uvnitř dřevěné krabice na reprobedny. O důležitosti Ghosnovy role zpětně svědčí i fakt, že od jeho odchodu už automobilka v rámci elektromobilů nepřinesla do produkčního nasazení žádnou větší inovaci. Jakkoli Leaf II přišel se zásadní vizuální proměnou, pod kapotou se z větší části ukrývá stále stejná technika – posílily jen kapacita baterie a výkon motoru.

Video se připravuje ...

Výbava ovlivňuje dojezd

Motor je ve všech konfiguracích stejný. Po prvních dvou letech došlo k mírné změně v průběhu točivého momentu a zkrácení převodu v reduktoru, díky čemuž je leaf v městských rychlostech ještě o něco čipernější. Jeho reakce do rychlosti 50 km/h jsou s ohledem na hodnotu maximálního výkonu až nepochopitelné. Jen na dálnici se čipernost vytratí a auto přizná svých maximálních 80 kW. Na výkon si však nelze stěžovat. Při ostřejší jízdě je limitem spíš podvozek – měkčí a laděný spíše do komfortu.

Auto bylo většinu času nabízeno ve třech výbavových stupních s minimálními možnostmi příplatků. Zahrnutá výbava se však v průběhu let měnila, a navíc existovaly i akční konfigurace. Nejnižší výbavový stupeň lze poznat podle samostatného panelu klimatizace s oranžovým displejem a látkových sedaček. Zde byste jen marně hledali tepelné čerpadlo, které umí snížit spotřebu topení a prodloužit dojezd, většinou chybí také tempomat. Zejména nejstarší a dovezené kusy nemusí mít ani konektor pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC), což je prvek, kterého byste se neměli vzdávat, pokud se nechcete omezit jen na krátké trasy. Doporučit lze také zimní paket, přidávající vytápění předních a zadních sedaček a vyhřívaný volant. I v nejnižší výbavě může být barevný displej s navigací místo jednoduchého rádia. Jde o primitivnější infotainment, který neumí zobrazovat ani nastavovat funkce auta. Je však podmínkou pro volitelnou couvací kameru.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Články odjinud