Střední výbava Dynamique s mlhovkami a ozdobnými šedými segmenty v předním nárazníku trochu připomíná verzi GT, na rozdíl od ní však neměla v základu 15“ litá kola, ani malý zadní spoiler. Elegantní šedomodrá metalíza se nabízela jen v dobách fáze 1, tedy v předfaceliftovém modelu.|
Zdroj: Svět motorů
Kvůli přísnějším pravidlům pro ochranu chodců si už druhé twingo nemohlo zachovat původní jednoprostorovou karoserii „mini-MPV“. Díky třídveřové koncepci a vzdušné prosvětlené kabině však v posádce navozuje podobnou atmosféru.|
Zdroj: Svět motorů
Palubní deska se inspirovala spíš Renaultem Modus než předchůdcem. Tyhle vzácné světlé verze se za slunečního počasí nepříjemně zrcadlí v čelním skle, běžnější tmavší provedení bývá praktičtější. Veselé vzory sedadel byly typické pro limitované edice Helios (2007-2008, na snímku) a Art Collection (2009).|
Zdroj: Svět motorů
Starší provedení (fáze 1) s jednodušším designem přídě, ale širší škálou motorizací i výbav je častější. Zde ceněné provedení Initiale – nejluxusnější z šesti „civilních“ výbavových stupňů. Kromě nich existovaly ještě i limitované edice, souhrnně jich ale nevzniklo tolik jako za dob Twinga I.|
Zdroj: Svět motorů
Restyling twinga v roce 2012 (fáze 2) už dostal na starost Laurens van den Acker, který v následující dekádě zásadně změnil tvář značky. Jeho odvážnější styl na přídi twinga docela zafungoval, ale záď s přidanými svítilnami do víka kufru spíš pokazil. Model díky prodlouženým nárazníkům narostl z 3600 mm na 3687 mm.|
Zdroj: Svět motorů
Robotická převodovka Quickshift šla objednat jen k verzím 1.2 16V. Nabízí možnost sekvenčního řazení (+/-) i samočinnou polohu (A), ale kvůli zdlouhavým reakcím se hodila spíš do venkovského než městského provozu. V dnešním stáří už nebývá moc spolehlivá.|
Zdroj: Svět motorů
U nejnižších výbav mělo twingo jen sklopnou zadní lavici. Pokud však má tahle samostatně polohovatelná, sklopná i zcela překlopitelná zadní sedadla, pak má variabilitu ještě výrazně lepší, než mívala první generace. Přední opěradlo sklopné „do stolíku“ tu najdete jen někdy, bývá odhalitelné podle plastových zad opěradla.|
Zdroj: Svět motorů
U nejnižších výbav mělo twingo jen sklopnou zadní lavici. Pokud však má tahle samostatně polohovatelná, sklopná i zcela překlopitelná zadní sedadla, pak má variabilitu ještě výrazně lepší, než mívala první generace. Přední opěradlo sklopné „do stolíku“ tu najdete jen někdy, bývá odhalitelné podle plastových zad opěradla.|
Zdroj: Svět motorů
Twingo II už přišlo do doby, kdy si většina zákazníků připlácela za klimatizaci. U vrcholných verzí mohla být i automatická (samozřejmě jednozónová), obvyklejší je ale tahle manuální. Chladivo je ještě stará klasika R134a, u motorů 1.2 a 1.2 16V bývá plnící množství 430 g, u 1.2 TCe, 1.6 16V a dieselů pak 510 g.|
Zdroj: Svět motorů
U verzí 1.2 16V občas neškodí zkontrolovat míru zanesení hadic odvětrání motoru, které spolu se zanaseným labyrintem separátoru oleje mohou způsobovat přetlak v klikové skříni a zvýšenou spotřebu oleje|
Zdroj: Svět motorů
S vůlemi v přední nápravě se tu až tak často nesetkáte, ale kdyby náhodou: Za pouhých 4200 Kč pořídíte tuhle velkou opravnou sadu pro přední nápravu od německé fi rmy Mapco. Obsahuje obě ramena (dokonce se zesílenými čepy), oba čepy řízení včetně spojovacích tyček, a nové uložení stabilizátoru, který je u twinga ukotven přímo do ramen.|
Zdroj: Svět motorů
Nejbytelnější spojku měly diesely. U benzinových dvanáctistovek vydrží s dobrým řidičem asi 100 000 km, se špatným dva průjezdy Prahou. Díly jsou za hubičku, v levnějším originálu (Motrio) vyjde celá opravná sada na pouhých 1800 Kč. V náhradě (třeba Valeo) dokonce na 500 Kč! Plus 5000 Kč za práci (v nezávislém servisu).|
Zdroj: Svět motorů
Lehké přiklánění vozu ke straně a náhle změněná základní poloha volantu mohou signalizovat prasklou pružinu, obvykle ve spodním závitu. Řešte to neprodleně, než se úlomek pootočí a rozpárá za jízdy pneumatiku. Příčinou prasknutí bývá narušení korozí, u přední nápravy občas i přidřené horní uložení tlumičů – spolu s tlumičovou vzpěrou se pak otáčí jen spodní část pružiny, která kroucením praskne.|
Zdroj: Svět motorů
Z nespočtu prvků pro vnější i vnitřní individualizaci vozu zaujme hlavně vtipná gumová podložka na drobnosti, které twingaři říkají „tráva“. Přesně zapadne do odkládací vaničky před volantem, stojí zhruba 800 Kč a jde objednat v zeleném, modrém a tmavě šedém provedení.|
Zdroj: Svět motorů
Vzteklé vzácné Twingo R.S. (zde už ve fázi 2) z dílen sportovní divize Renaultu má laděnou 1.6 16V točící až 7000 min-1, ale také zbytečně mnoho dražších dílů. Pro občasné svižnější předjetí bude stačit civilnější Twingo GT s přeplňovanou dvanáctistovkou, kterou jde pořídit i servisovat citelně levněji.|
Zdroj: Svět motorů
Příplatkovou panoramatickou prosklenou střechu s roletkou časem doplnila i odvážnější plátěná, po vzoru twinga první generace (ovšem už vždy elektricky ovládaná). K vidění je tu ale podstatně vzácněji. Pokud hodláte celoročně parkovat venku, ani ji nevyhledávejte.|
Zdroj: Svět motorů
U výbavy Dynamique už vždy najdete otáčkoměr, výškově seřiditelné sedadlo řidiče i elektricky ovládaná zrcátka. Sedadla jsou pohodlnější než u první generace a zůstává jim chytré seřizování sklonu opěradel páčkou z vnitřní strany – kde je víc místa pro ruku. Nešťastné je jen vysoké kotvení předních bezpečnostních pásů, díky němuž se konfekčním postavám pás nepříjemně otírá o krk.|
Zdroj: Svět motorů
Vzácnější kombinace motoru 1.2 16V s kratší převodovkou je nejen nečekaně dynamická, ale i omezuje nutnost řazení. Už v 50 km/h „pobere“ pětku, na kterou můžete odjet celý zbytek cesty – pokud na ní nejsou semafory nebo velký kopec.|
Zdroj: Svět motorů
Twingo II má světlomety s velkými parabolami, takže když je osadíte legální přestavbovou sadou LED (jako zde), svítí lépe než leckterý sedan střední třídy. Pro starší model fáze 1 je schválena sada Osram Night Breaker H4-LED, pro fázi 2 pak H4-LED od Philipsu. Obě dnes cenově oscilují kolem 3000 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
U základního osmiventilu byl přístup ke vzduchovému fi ltru jednodušší. U motorů 1.2 16V je součástí horního krytu motoru, který musíte odpojit od škrtící klapky, sejmout a rozšroubovat. Na parkovišti před panelákem se do toho bude chtít málokomu...|
Zdroj: Svět motorů
Tady je škrticí klapka čistá, ale u vašeho kusu to může být jinak. Po čištění případných nánosů se musí znovu inicializovat, aby si načetla novou polohu pro volnoběh. Umí to i bez diagnostiky – většinou stačí po startu nechat 10 minut motor vrkat bez jediného dotyku plynu a bez zapnutých spotřebičů. Po vypnutí a následném startu by měla fungovat správně.|
Zdroj: Svět motorů
Plechovou olejovou vanu dvanáctistovek je dobré preventivně vyměnit dřív, než ji perforuje koroze a motor náhle ztratí olej. Tenhle stav ještě není kritický. Mastný fl ek kolem výpustného šroubu není netěsnost, jen rozšmudlaný olej při nedávné výměně.|
Zdroj: Svět motorů
Bubnové zadní brzdy dvanáctistovek a dieselů jsou dlouhověké, chtějí ale jednou za pár let rozdělat a pročistit. Ložisko je tu postaru součástí bubnu, ale jde přelisovat (originální opravná sada od Renaultu v levnějších dílech Motrio vyjde na 1140 Kč). Nebo si v kvalitní náhradě od 2000 Kč koupíte buben i s ložiskem.|
Zdroj: Svět motorů
Výjimkou z jinak promyšlené praktičnosti interiéru je pramálo použitelný držák nápojů, který je příliš mělký a kvůli překážejícímu „podbradku“ pod rádiem se do něj nevejde půllitrová plechovka.|
Zdroj: Svět motorů
Twingo s tažným zařízením je roztomilá rarita. Povolených 350 kg stačí na nosič jízdních kol nebo malý vozík s pytlem brambor. Po koupi byl vyměněn zadní tlumič výfuku, původní s vyrezlými přepážkami už hlasitě prděl.|
Zdroj: Svět motorů