Modernizace si nejprve počkala na elektromobil, záhy se nového vzhledu čelní masky dočkala i spalovací verze|
Zdroj: Smart
Palubní deska modelu 451 je ve srovnání s předchůdcem poněkud strohá, takový byl ale tehdy trend. I po letech působí k světu, pro některé ale omezuje prostor na kolena. Proto také smart později dostal i kolenní airbagy.|
Zdroj: Smart
Palubní deska modelu 451 je ve srovnání s předchůdcem poněkud strohá, takový byl ale tehdy trend. I po letech působí k světu, pro některé ale omezuje prostor na kolena. Proto také smart později dostal i kolenní airbagy.|
Zdroj: Smart
V nárazovém testu získalo fortwo slušný výsledek 28 bodů, a tedy i čtyři hvězdy.|
Zdroj: Smart
Vděčí za to konstrukci zvané „Tridion“, tedy kříženci samonosné karoserie a prostorového rámu.|
Zdroj: Smart
Základní princip zůstává stejný, nový benzinový motor je ale od Mitsubishi a konvenční konstrukce se třemi svíčkami, dvanácti ventily a bez turbodmychadla. U Mercedesu mu říkali M132, svět jej ale zná spíše jako Mitsubishi 3B21.|
Zdroj: Smart
Základní princip zůstává stejný, nový benzinový motor je ale od Mitsubishi a konvenční konstrukce se třemi svíčkami, dvanácti ventily a bez turbodmychadla. U Mercedesu mu říkali M132, svět jej ale zná spíše jako Mitsubishi 3B21.|
Zdroj: Smart
Realita dostupnosti jednotlivých komponent v motorovém prostoru je poněkud smutná. Stále je to lepší než se šesti svíčkami v modelu 450, otvor je ale pořád malý a pro každý větší zásah – třeba na alternátoru – musí z auta ven.|
Zdroj: Smart
Problémový motor 1.0 mhd se startér/ generátorem spolehlivě rozeznáte dle tlačítka systému start-stop na středové konzole|
Zdroj: Smart
Zavazadelník fortwo pojme v základu 220 litrů po roletku a 340 litrů po strop, což by mělo dvěma lidem běžně stačit.|
Zdroj: Smart
Zadní vrata jsou dvoudílná jako v landroveru, uvnitř dveří je ještě další praktický odkládací prostor.|
Zdroj: Smart
Druhý smart byl také masověji k dispozici jako elektromobil, dnes patří k těm nejlevnějším. V Evropě jim vdechují druhý život dílny EV Clinic v Berlíně a Záhřebu instalací vylepšené baterie.|
Zdroj: Smart
Plátěná střecha druhé generace je kvalitnější než u té první, po letech ale může nadělat problémy i ta. Kvalitní kabriolet vyjde i dnes na částky vyšší než 100 000 Kč.|
Zdroj: Smart
Princip chlazení smartu známe už ze starých škodovek, motor sice může být vzadu, ale chladič se nachází před přední nápravou. Problémy se systémem ale tady nebývají časté.|
Zdroj: Smart
Princip chlazení smartu známe už ze starých škodovek, motor sice může být vzadu, ale chladič se nachází před přední nápravou. Problémy se systémem ale tady nebývají časté.|
Zdroj: Smart
Model 451 dostal oproti prvnímu smartu i pořádnou kapotu. Tedy jak se to vezme – panty jí stále chybí a pro výměnu žárovky či dolití provozních kapalin musí jít celá dolů.|
Zdroj: Smart
Přední zavěšení musí snášet nejen rázy z provozu, ale také občasné šrámy od lehkých nárazů do okolních předmětů, jelikož auto prakticky nemá převisy. Jeho komponenty jsou ale lehce vyměnitelné.|
Zdroj: Smart
Smart Fortwo|
Zdroj: Svět motorů/Jakub Šuplata
Sportovní prcek s osmi sty kilogramy a vysokým těžištěm prostě nebude komfortní, i kdyby to chtěli všichni svatí. Pohled z boku prozrazuje, že zadní kola jsou o palec větší než ta přední.|
Zdroj: Svět motorů/Jakub Šuplata
Trvale svítící žlutý trojúhelník s vykřičníkem značí problém se systémem ESP. Většinou za to může jedna ze tří věcí: nejčastěji prasknou zadní reluktanční kroužky ABS kvůli korozi, problém ale může být i se snímačem laterálního zrychlení pod sedačkami či se snímačem polohy volantu. Pokud kontrolka nejprve déle bliká a po delším ignorování problému začne svítit, ukazuje to velmi jasně na kroužky.|
Zdroj: Svět motorů/Jakub Šuplata
Provedení Brabus je svými leštěnými ráfky s výraznými límci dobře známé, stejně jako jejich tendence k oxidaci hliníku. Není se ale čemu divit, táhne jim na dvacet let.|
Zdroj: Svět motorů/Jakub Šuplata
Konstrukční principy u druhé generace jsou prakticky ty samé jako u první. Motor tedy najdeme vzadu napříč, uchycený je v pomocném rámu spolu s nápravou a je k němu hrozný přístup. Naštěstí už ale konstruktéři nezapomněli na výpustný šroub olejové vany.|
Zdroj: Svět motorů/Jakub Šuplata
Na rozdíl od divokých řešení předchozí generace je převodovka druhého smartu klasickým pětistupňovým robotizovaným manuálem. Není nejrychlejší a také má své problémy, nyní se jí však nezávislí automechanici alespoň hned nezaleknou.|
Zdroj: Svět motorů/Jakub Šuplata
Potěšily nás tlumiče, které jsou u všech kol nové a kvalitní. Škoda že s těmi zadními nevyměnili i zadní ABS kroužky.|
Zdroj: Svět motorů/Jakub Šuplata
Startér je podobně jako u první generace velmi odhalený a musí odolávat povětrnostním podmínkám. Sice se jednoduše mění, ale jeho kontakty mohou ošklivě oxidovat.|
Zdroj: Svět motorů/Jakub Šuplata
I když je smart druhé generace delší než té první o celých 20 centimetrů, pořád působí až neuvěřitelně kompaktně. A ve verzi Brabus také nasupeně a přesně tak i zní.|
Zdroj: Svět motorů/Jakub Šuplata