Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Smart Fortwo (451): Dospělejší, ale jen lehce

Smart Fortwo
Brabus Smart Fortwo
Modernizace si nejprve počkala na elektromobil, záhy se nového vzhledu čelní masky dočkala i spalovací verze
Palubní deska modelu 451 je ve srovnání s předchůdcem poněkud strohá, takový byl ale tehdy trend. I po letech působí k světu, pro některé ale omezuje prostor na kolena. Proto také smart později dostal i kolenní airbagy.
29 Fotogalerie
František Pisarovič

První Smart Fortwo se zapsal do historie jako prodejní průšvih a symbol zbytečné komplexnosti evropských konstrukcí, zároveň je ale i designérskou ikonou. Ve své druhé generaci dospěl a opravil mnoho z neřestí svého předchůdce, typicky pro značku ale i pár nových problémů přinesl.

Jen málo aut má více charakteristických znaků na metr čtvereční než původní Smart Fortwo. Vůz, jehož konstrukce byla natolik odlišná od většiny evropské produkce, že jej dneska nechce opravovat ani leckterý ostřílený mechanik, už je s námi přes dvě desetiletí. A za chvíli to bude platit i pro jeho druhou generaci, která už se nějaký čas dotýká teritoria ojetin za cenu klidně i hluboce pod 100.000 Kč.

Když v polovině 90. let Swatch a Mercedes-Benz pracovaly na prvním smartu, modelu 450, doba koncernu přála. Obdobně pokrokový a experimentální Mercedes-Benz třídy A (W168) začal navzdory dětským problémům nabírat popularitu, značka žila v období nadějí a expanze. V roce 2007 ale bylo všechno jinak a spojení Mercedesu a Chrysleru v ikonicky toxickém partnerství jménem DaimlerChrysler byla u konce. Tehdejší šéf koncernu Dieter Zetsche stál před rozhodnutím dát značce ještě jednu šanci, nebo celou divizi ukončit. Rozhodl se zarazit oba odvozené modely Roadster a ForFour a soustředit se čistě na model 451 nejen marketingově, ale i konstrukčně. A to hlavně z pohledu účetního.

Jinými slovy, druhá generace je o poznání jednodušší. Palubní deska se zbavila divokých tvarů a části extravagantních barev, zmizela například i zadní boční okénka, která nahradil lesklý černý plast. Zadní světlomety už nesestávaly ze tří celků, nýbrž pouze ze dvou. Ale hlavně, zmizet měl problémový základní motor „Suprex“ 0.7 Turbo a pod podlahu kufru se nastěhoval levnější a spolehlivější agregát Mitsubishi s objemem o tři deci větším. Nepomohlo to, alespoň u nás ne.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!