Ojetý Volkswagen Arteon (typ 3G): Drahý, ale funguje
2
/
27
Prohlédnout znovu
Ojetý Volkswagen Arteon (typ 3G): Drahý, ale funguje
Arteon je přímým následníkem čtyřdveřového pseudokupé CC (zpočátku označovaného Passat CC), proti němu je však prostornější a díky výklopným pátým dveřím praktičtější. Hierarchicky stojí nad passatem, ale vlajkovou lodí značky VW není – tuhle roli po odchodu pompézního phaetonu netypicky převzalo velké SUV Touareg III. Zde arteon před faceliftem, ve zdobnější výbavové linii Elegance s větším podílem „chromu“.
|
Svět motorů
Palubní deska nezastírá, že pochází přímo z Passatu B8. Liší je jen některé dekory a potahové materiály. Zde interiér staršího provedení z let z let 2017–2020, s praktičtějšími konvenčními ovladači ventilace i tlačítky na volantu.
|
Svět motorů
Mladší interiér faceliftových kusů s novým infotainmentem už plošně sází na modernější a výrobně levnější dotykové ovládání – ovládání klimatizace i „virtuálních“ tlačítek na volantu už není tak intuitivní. Zmizely i analogové hodiny.
|
Svět motorů
Panel klimatizace po faceliftu
|
Svět motorů
Arteon sdílí se superbem delší podlahovou plošinu s rozvorem náprav 2,84 m, v podélné prostornosti jsou si oba vozy rovnocenné. Pod svažující se střechou liftbacku ale není moc místa pro hlavu, u verze se střešním oknem tak maximálně pro osoby do 185 cm (fi gurant 183 cm). Kombi Shooting Brake má vzadu střechu o dost vyšší.
|
Svět motorů
Arteon prakticky nemá klasický celistvý přední nárazník. Celá jeho příď je důmyslná skládačka mřížek a rohových dílů, které jdou v případě potřeby měnit samostatně. Snižuje to náklady při drobných poškozeních. Zde například přední roh ze sportovnějšího nárazníku R-Line. Přeskládat nárazníky například z Elegance na R-Line není problém, ale znalce modelu tím neošálíte.
|
Svět motorů
Benzinová 2.0 TSI tu fungují dobře, slabším místem občas bývá jen termoregulátor, tedy rozvaděč vody s elektricky řízenými ventilky nahrazujícími termostat. Buď kolem něj teče voda (těsnění zhruba 1500 Kč + práce), nebo vzácně selže celý (nový 9500 Kč). Vodní pumpa u 2.0 TSI je poháněna malým řemínkem.
|
Svět motorů
Kufr s 563 litrů je proti superbu pouze mělčí, běžným potřebám s přehledem postačuje. Rozměrné páté dveře můžete ovládat i máchnutím nohy pod nárazníkem, jak je dnes moderní. Překrásná zlatá metalíza Kurkuma se nabízela jen do faceliftu.
|
Svět motorů
Brzy rezavějící brzdové kotouče jsou inventářem všech koncernových modelů na platformě MQB, drahý arteon nevyjímaje. Opravdu účinnou prevencí je jezdit a brzdit, ovšem zároveň nepřetěžovat tak, aby se přehřály. Rakovinu pak spolehlivě odstartuje každé delší stání.
|
Svět motorů
Arteon ještě mohl mít i klasické budíky, častěji se ale setkáte virtuálním přístrojovým štítem Active Info Display, známým i z jiných koncernových vozů. Nezlobí, přesto neškodí vědět, že by vyšel na 50 000 Kč.
|
Svět motorů
Kombi Shooting Brake přišlo až s faceliftem (2020). Stejně jako liftback má bezrámová boční okna a cílí spíše na individualisty. Zde nejrychlejší provedení Shooting Brake R s divokým 2.0 TSI/235 kW, robustnějším DSG typu DQ500 a dokonalejší verzí čtyřkolky se stranovým torque-vectoringem. S odstraněným omezovačem jede až 270 km/h.
|
Svět motorů
Vyšší verze multimediálního systému a navigace Discover Pro je propracovaná, lze v ní částečně listovat gesty a na některých trzích se s ní pojil i předplacený datový internet. Na poctivém skleněném displeji bohužel svítí sebemenší mastnota z prstu. S rozhraním App Connect nabídne širší konektivitu se smartphony včetně zrcadlení obsahu
|
Svět motorů
Vyšší verze multimediálního systému a navigace Discover Pro je propracovaná, lze v ní částečně listovat gesty a na některých trzích se s ní pojil i předplacený datový internet. Na poctivém skleněném displeji bohužel svítí sebemenší mastnota z prstu. S rozhraním App Connect nabídne širší konektivitu se smartphony včetně zrcadlení obsahu
|
Svět motorů
Skromnější mechanický základ arteonu naplno vynikne v tomto porovnání náprav s prémiovým Audi A4/A5 (vlevo), které používá kinematicky dokonalejší a materiálově robustnější řešení. Marná sláva, podvozek velkého VW se mechanicky v zásadě neliší od toho, jaký je použit u Volkswagenu Golf či Seatu Leon (když mají pohon všech kol). Výhodou artoenu jsou ale kvalitní magnetoreologické tlumiče – když má podvozek DCC.
|
Svět motorů
Vrzání silentbloků předních ramen (na snímku), známé z passatů i škodovek, by se už arteonu týkat nemělo, ani klepání zadních tlumičů u kusů s DCC. Celkově hodně těží z pozdějšího vstupu na trh, kdy se už dětské nemoci vychytaly na starších sourozencích.
|
Svět motorů
Volkswagen Arteon
|
Svět motorů
Volkswagen Arteon
|
Svět motorů
Volkswagen Arteon
|
Svět motorů
Světlomety LED má arteon vždy. Tenhle sice nemá inteligentnější verzi spolupracující s navigací, ale i tak jsme byli spokojeni. Ani po faceliftu tu ještě nenajdete LED Matrix IQ.Light, ale světlomety LED Plus s DLA také umějí vystínit protijedoucí vozy.
|
Svět motorů
Pavel Krbec je velký znalec techniky koncernu Volkswagen, nemá problém nazvat věci pravým jménem. Celkovou spolehlivost arteonů pochvaluje, s autem vycházejícím z osvědčené techniky Passatu B8 nejde šlápnout moc vedle.
|
Svět motorů
Na rozdíl od starších passatů už arteon nerozlišoval pohodlnější „ortopedická“ sedadla na varianty ergoComfort a ergoActive, ale už je jednotně nazývá prvním názvem. S touhle plaketkou už jsou vždy masážní, za paměťové funkce a odvětrávání se ale ještě připlácelo.
|
Svět motorů
Většina arteonů má baterie EFB značky MOLL, které v některých škodovkách s bohatší elektroinstalací nevydržely ani dva roky. Tady ale i nejstarší kusy běžně jezdí s původní baterií. Spíše než rozdílnou kvalitou to bude zdařilejším napěťovým managementem.
|
Svět motorů
Výhodou „bezfiltrového“ 2.0 TSI/206 kW s kódem DJHC je odolnost proti zarůstání sacích ventilů karbonem. Využívá ještě původní řešení s kombinovaným vstřikováním HPI/MPI. To nepřímé, oplachující sací ventily, uplatňuje v nejběžnějším režimu nízké zátěže.
|
Svět motorů
Příplatkové ambientní osvětlení interiéru nabízelo před faceliftem jen tři barvy, po něm třicet
|
Svět motorů
Svar výfukových trubek praskl. Možná jde o důsledek sednutí auta na břicho, na něž ukazují i lehce zvlněné prahy.
|
Svět motorů
Vozy s příplatkovými akustickými skly (kód výbavy PAP) jsou citelně tišší, doporučujeme je zvláště u dieselů
|
Svět motorů
Volkswagen Arteon
|
Svět motorů
Jak se liší světla Volkswagenů Passat a Tiguan? Desetitisíce diod má jen jeden
Borgward Isabella (1954-1962): Labutí píseň impéria
Auta na vodík to mají asi spočítané. V USA je nikdo nechce
Alfa Romeo Milano přežila jen pár dní. Jaké hrátky se jmény byly v minulosti?
Nový Citroën C3 Aircross je stále levný a malý. Přesto uveze až sedm lidí
Festival firemní mobility Toyota & Lexus: Hradec hřmí motory aut!