Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Volkswagen Arteon (typ 3G): Drahý, ale funguje

Svět motorů Svět motorů 16. 5. 2022 • 10:50
27
Zobrazit náhledy (27)
Arteon prakticky nemá klasický celistvý přední nárazník. Celá jeho příď je důmyslná skládačka mřížek a rohových dílů, které jdou v případě potřeby měnit samostatně. Snižuje to náklady při drobných poškozeních. Zde například přední roh ze sportovnějšího nárazníku R-Line. Přeskládat nárazníky například z Elegance na R-Line není problém, ale znalce modelu tím neošálíte. Benzinová 2.0 TSI tu fungují dobře, slabším místem občas bývá jen termoregulátor, tedy rozvaděč vody s elektricky řízenými ventilky nahrazujícími termostat. Buď kolem něj teče voda (těsnění zhruba 1500 Kč + práce), nebo vzácně selže celý (nový 9500 Kč). Vodní pumpa u 2.0 TSI je poháněna malým řemínkem. Kufr s 563 litrů je proti superbu pouze mělčí, běžným potřebám s přehledem postačuje. Rozměrné páté dveře můžete ovládat i máchnutím nohy pod nárazníkem, jak je dnes moderní. Překrásná zlatá metalíza Kurkuma se nabízela jen do faceliftu. Brzy rezavějící brzdové kotouče jsou inventářem všech koncernových modelů na platformě MQB, drahý arteon nevyjímaje. Opravdu účinnou prevencí je jezdit a brzdit, ovšem zároveň nepřetěžovat tak, aby se přehřály. Rakovinu pak spolehlivě odstartuje každé delší stání. Arteon ještě mohl mít i klasické budíky, častěji se ale setkáte virtuálním přístrojovým štítem Active Info Display, známým i z jiných koncernových vozů. Nezlobí, přesto neškodí vědět, že by vyšel na 50 000 Kč. Kombi Shooting Brake přišlo až s faceliftem (2020). Stejně jako liftback má bezrámová boční okna a cílí spíše na individualisty. Zde nejrychlejší provedení Shooting Brake R s divokým 2.0 TSI/235 kW, robustnějším DSG typu DQ500 a dokonalejší verzí čtyřkolky se stranovým torque-vectoringem. S odstraněným omezovačem jede až 270 km/h. Vyšší verze multimediálního systému a navigace Discover Pro je propracovaná, lze v ní částečně listovat gesty a na některých trzích se s ní pojil i předplacený datový internet. Na poctivém skleněném displeji bohužel svítí sebemenší mastnota z prstu. S rozhraním App Connect nabídne širší konektivitu se smartphony včetně zrcadlení obsahu Vyšší verze multimediálního systému a navigace Discover Pro je propracovaná, lze v ní částečně listovat gesty a na některých trzích se s ní pojil i předplacený datový internet. Na poctivém skleněném displeji bohužel svítí sebemenší mastnota z prstu. S rozhraním App Connect nabídne širší konektivitu se smartphony včetně zrcadlení obsahu Skromnější mechanický základ arteonu naplno vynikne v tomto porovnání náprav s prémiovým Audi A4/A5 (vlevo), které používá kinematicky dokonalejší a materiálově robustnější řešení. Marná sláva, podvozek velkého VW se mechanicky v zásadě neliší od toho, jaký je použit u Volkswagenu Golf či Seatu Leon (když mají pohon všech kol). Výhodou artoenu jsou ale kvalitní magnetoreologické tlumiče – když má podvozek DCC. Vrzání silentbloků předních ramen (na snímku), známé z passatů i škodovek, by se už arteonu týkat nemělo, ani klepání zadních tlumičů u kusů s DCC. Celkově hodně těží z pozdějšího vstupu na trh, kdy se už dětské nemoci vychytaly na starších sourozencích. Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Volkswagen Arteon Světlomety LED má arteon vždy. Tenhle sice nemá inteligentnější verzi spolupracující s navigací, ale i tak jsme byli spokojeni. Ani po faceliftu tu ještě nenajdete LED Matrix IQ.Light, ale světlomety LED Plus s DLA také umějí vystínit protijedoucí vozy. Pavel Krbec je velký znalec techniky koncernu Volkswagen, nemá problém nazvat věci pravým jménem. Celkovou spolehlivost arteonů pochvaluje, s autem vycházejícím z osvědčené techniky Passatu B8 nejde šlápnout moc vedle. Na rozdíl od starších passatů už arteon nerozlišoval pohodlnější „ortopedická“ sedadla na varianty ergoComfort a ergoActive, ale už je jednotně nazývá prvním názvem. S touhle plaketkou už jsou vždy masážní, za paměťové funkce a odvětrávání se ale ještě připlácelo. Většina arteonů má baterie EFB značky MOLL, které v některých škodovkách s bohatší elektroinstalací nevydržely ani dva roky. Tady ale i nejstarší kusy běžně jezdí s původní baterií. Spíše než rozdílnou kvalitou to bude zdařilejším napěťovým managementem. Výhodou „bezfiltrového“ 2.0 TSI/206 kW s kódem DJHC je odolnost proti zarůstání sacích ventilů karbonem. Využívá ještě původní řešení s kombinovaným vstřikováním HPI/MPI. To nepřímé, oplachující sací ventily, uplatňuje v nejběžnějším režimu nízké zátěže. Příplatkové ambientní osvětlení interiéru nabízelo před faceliftem jen tři barvy, po něm třicet Svar výfukových trubek praskl. Možná jde o důsledek sednutí auta na břicho, na něž ukazují i lehce zvlněné prahy. Vozy s příplatkovými akustickými skly (kód výbavy PAP) jsou citelně tišší, doporučujeme je zvláště u dieselů Volkswagen Arteon

O Volkswagenu Arteon se někdy říká, že je to jen dražší překabátěný passat. Částečně to pravda je, ale můžete se na to podívat i z opačné strany – nepřiplatíte si rádi, když se dobře fungující technika sejde s úžasným designem?

Je fakt, že příplatek proti stejně starému passatu je leckdy až dvojnásobný. Nejstarší arteony z roku 2017 stojí v průměru kolem 750.000 Kč, zatímco passaty z téhož roku seženete i pod 400.000 Kč. Arteony sice bývají v průměru podstatně lépe vybavené a patřily spíš manažerům než obchodním cestujícím, přesto je jejich cenový odstup překvapivě vysoký – s ohledem na těsnou technickou příbuznost s Passatem B8 či Superbem III. Na druhou stranu uznejme, že z placatého přízraku s uhrančivou technicistní přídí se leckomu dodnes podlamují kolena. I po pěti letech vypadá neskutečně dobře a skoro se nechce věřit, že by měl už příští rok skončit jako výběhový model. V případě kombi Arteon Shooting Brake (zkráceně Arteon SB) platí slova o vysokých cenách podtrženě. Tato verze přišla až po faceliftu v roce 2020, takže ji zatím v bazarech nepořídíte pod milion korun.

Co už znáte plus něco navíc

Arteon je technickým mixem superbu a passatu s pár bonusy navíc. Ze superbu si vzal delší podlahovou plošinu s rozvorem náprav 2,84 m, z passatu palubní desku, přední sedadla, kvalitnější materiály i odhlučnění a prakticky celý zbytek techniky pod plechem – včetně výtečného biturba 2.0 TDI (176 kW), které superb neměl. I proti passatu má arteon nějaká technická privilegia. Především dokonalejší verzi oblíbeného příplatkového adaptivního podvozku DCC, u motorizací od 176 kW standardního. DCC v arteonu totiž používá magnetoreologické tlumiče, známé ze sportovního Audi R8. Ty ke změně charakteristiky tlumení nepoužívají natáčecí pístnice, ale intenzitu elektromagnetického pole, jímž ovlivňují odpor speciálního „magnetického“ oleje v tlumiči. Tlumič tak jde regulovat plynuleji, a proto si můžete v systému volby profi lu jízdy přizpůsobit odpružení v jemnějších krocích (v konfigurovatelném režimu Individual).

Video se připravuje ...

Dobré je, že tyto tlumiče mají v praxi vysokou životnost, takže odpadá hlavní výhoda jednoduššího, neadaptivního podvozku. A kdyby na výměnu magnetoreologických tlumičů přece jen došlo, 10.200 Kč za přední a 10.900 Kč za zadní u auta této třídy a ceny určitě unesete.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Články odjinud