Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia kombinuje středový displej s „polodigitálním“ zobrazením. Působí soudobějším a rádoby modernějším dojemem, v praxi ale nic víc než analogový up nenabízí.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Ovládání dacie je v některých ohledech intuitivnější než v e-upu, menu na dotykovém displeji zahrnuje pár funkcí a je přehledné. Palubní počítač se však nastavuje postaru tyčinkou za volantem a ruku musíte prostrkávat skrz věnec.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Středový 8“ displej pochází z minulé generace sandera. Dnes už také nevypadá nejmoderněji, ale sdružuje všechny potřebné funkce a obsluha je intuitivní. Archaické je ovládání oken tlačítky po stranách. Zadní skla lze obsluhovat jen zezadu, jsou však v základu také elektrická.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volič působí lacině, otáčet s ním lze libovolně, ale při startování musí být v pozici N. Regulovat rekuperaci nelze, ale díky mírnému zpomalování vozu to nepůsobí nijak nepřirozeně.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Ve springu se sedí vysoko a blízko dveřím, volant nelze nijak seřizovat. Je umístěn spíše níže a vyšším jedincům zakrývá přístroje. Do pravé nohy trochu tlačí středový panel. Chválíme velké a dobře přístupné odkládací schránky. Sedadla mají vystrčené bederní opěrky, které mohou tlačit. Celkově jsou pak hodně úzká, nepříliš pohodlná a integrovaná hlavová opěrka je hodně vzadu.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Ve springu mají cestující lépe podepřená stehna a posez je přirozenější, v podélném směru je podobně místa jako v upu. Lépe si lze však podsunout nárty, nad hlavou ale pár centimetrů chybí.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia má úchyty Isofi x „volně“ mezi sedadlem a opěradlem, nahmatat je lze ale snadno|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Prudké změny směru springu nesvědčí, podvozek je příliš měkký, hodně se naklání a ani stabilizace vůz často nedokáže patřičně usměrnit. Vadí i řízení, které se nevrací do středové polohy. Při vyšších rychlostech umí reakce dacie vylekat.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Spring narostl přes 3,7 m a proti upu má výhodu ve výrazně delším kufru. Ten je navíc i dobře přístupný a má čalouněné boky. Absentují však háčky a zadní opěradlo se sklápí jen v celku.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Výhodou springu je možnost plnohodnotné rezervy (3000 Kč). Když si dáte práci, lze do ní smotat i nabíjecí kabel.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Páté dveře dacie jsou v podstatě jen plechový výlisek bez klasické výplně, chybí i madlo k zavírání|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Skromný výkon 31 kW vypadá na papíře hůře než ve skutečnosti, ve městě víc nepotřebujete a i za ním se dá se springem žít.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Pneumatiky v testu: Linglong Green-Max HP 050 165/70 R14|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Hlavní zdroje světla jsou dole, nahoře najdete jen směrovky a diody pro denní svícení.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia Spring 45 Electric|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Zástrčka pro nabíjení je pod přední maskou, která se odjišťuje pod volantem.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Výklopné kliky v dacií jsou přežitkem a nepůsobí tak bytelně jako klasická madla volkswagenu|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Dacia nabízí standardně elektrické ovládání oken i vzadu, zcela stáhnout ale nejdou. Impulzní ovládání chybí oběma vozům, a to i vpředu.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Budíky mají velmi přehlednou grafiku a snaží se držet co nejtradičnější styl, zobrazení na displeji je minimalistické a palubní počítač ukazuje vždy jen jeden údaj|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Palubní deska je sice sestavená z tvrdých plastů, ale působí výrazně hodnotněji a bytelněji než v dacii. Vše se ovládá tlačítky, velký dotykový displej zde chybí, což je dnes hodně netypické. Malé a nepraktické jsou odkládací prostory.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volič odpovídá klasickým automatům s tím, že stupeň rekuperace se nastavuje do boků a pohybem vzad se mění normální a brzdný režim.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
U upu se nepočítalo s velkým středovým displejem a navigace se dříve nabízela jen externí. S rozmachem navigace v telefonech se přešlo na držák na palubní desce. Na malý displej se podařilo dostat aspoň parkovací kameru. Stejně jako ve springu chválíme jednoduchou obsluhu klimatizace.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Proti springu si uvnitř upu připadáte jako v limuzíně, prostoru je o poznání více. Pravá noha má úplnou volnost, a hlavně se na vás netlačí dveře, byť ani levý loket si pohodlně neopřete. Sedák i volant jsou stavitelné výškově, což k nalezení příjemné pozice stačí. Opěradlo sice nemá výrazné boční vedení, ale tvar je příjemně univerzální a podstatně pohodlnější než ve springu.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Na poměry minivozů je místo vzadu v upu slušné, sedáky jsou tužší než v dacii, ale příliš dobře nepodepírají stehna. Podsunutí nártů brání baterie umístěné pod předními sedadly.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Úchyty Isofix mají vyhrazené kastlíky. Chybějí jim sice krytky, ale jsou dobře přístupné.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen si počíná naprosto suverénně, působí hbitým dojmem, byť proti spalovacím verzím je vyšší hmotnost trochu znát a lehká nedotáčivost se dostavuje. Vše je však naprosto bezpečné.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Přístup do kufru upu je přes vysokou nákladovou hranu horší a lakované plochy se snadnou poškrábají. Chválíme jen vysokou využitelnou výšku a alespoň pevné háčky na bocích, celkem jsou čtyři.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
V upu se musíte spokojit s lepicí sadou, pro uložení kabelů ale ani moc prostoru nezbývá|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen jen na tom lépe a naleznete zde výplň i vnitřní madlo|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Up má v principu stejný elektromotor jako spring: synchronní s permanentními magnety, ale výrazně vyšší výkon 61 kW. Dynamika je tedy o poznání lepší, spotřeba se drží však podobně nízko: většinou mezi 10 a 13 kWh/100 km.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Nabíjecí konektor je skryt pod tradičním víčkem na pravém boku.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Pneumatiky v testu: Goodyear Effi cientgrip Compact 165/65 R15|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Up má denní svícení LED lemující mřížky v nárazníku. Světlomety jsou také halogenové, ale svítí výrazně lépe než v dacii.|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
Volkswagen e-Up|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka
V případě upu se zadní okénka jen vyklápějí, což je u minivozů v řadě případů obvyklé řešení|
Zdroj: Svět motorů/Petr Homolka