Dacia Spring 45 Electric vs. VW e-Up – Nejlevnější elektroauto proti zavedenému konkurentovi
Pozici cenově nejdostupnějšího elektromobilu mezi tradičními minivozy dlouhou dobu zaujímala Škoda Citigoe a následně Volkswagen e-Up, nyní však přichází ještě levnější hráč Dacia Spring. Postačí, nebo se vyplatí připlatit za zvučnějšího soka?
Výhody elektromobilů ve městě jsou neoddiskutovatelné a i zastánci tradičních pohonů by jako druhé auto často brali nějakou elektrickou „nákupní tašku“. Kratší dojezd nevadí, řada lidí také může nabíjet doma v pohodlí garáže za předem daných podmínek. Navíc nehrozí ani nadměrná degradace baterie vlivem rychlonabíjení vysokými výkony stejnosměrným proudem. Malý vůz s okamžitým elektrickým odpichem, a navíc bez lokálních emisí, podle nás dává smysl.
Problémem je cena, neboť nejlevnější elektromobily velikosti minivozů stojí zhruba dvojnásobek proti spalovacím. Půl milionu je tedy nyní nutná podmínka i v případě nejlevnější Dacie Spring. Ostatně když na konci roku 2019 přišla na trh Škoda Citigoe iV za 429.900 Kč, šlo o neskutečně lákavou nabídku, která nevydržela dlouho. Kvóty se naplnily za necelý rok a prodej zase skončil. Podobně na tom byl i Volkswagen e-Up, který začínal na 449.000 Kč. Bylo veřejným tajemstvím, že na každém tomto elektrickém miniautě koncern VW tratil asi 200.000 Kč. Nebylo tak záhodno prodat více vozů nad plán. Nicméně e-up se například v sousedním Německu do prodeje vrátil zkraje letošního roku, avšak ceny atakovaly už 670.000 Kč.
U nás si ho neobjednáte, nabízí se však několik skladových vozů za ceny od 625.500 Kč. Vzhledem k tomu, že baterie jako náhradní díl stojí aktuálně 507.450 Kč, nebudou ale ani současné ceny úplně tržní… Trvale udržitelným malým elektromobilem se v koncernu VW stane až v roce 2025 chystané ID.1 (a jeho sourozenci od Škody a Seatu).
Do té doby bude dostupným elektromobilům pravděpodobně vládnout Dacia Spring, která v Česku začíná na 501.900 Kč. Stejně jako duo Citigo a Up má původ ve spalovacím modelu. Tím byl v roce 2015 Renault Kwid, představený pro Indii, z něhož se o tři roky později vyklubala elektrická verze K-ZE, vyráběná automobilkou Dongfeng v Číně. Nyní se v téže továrně vyrábí i pro Evropu určený spring.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.