Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Spring 45 Electric vs. VW e-Up – Nejlevnější elektroauto proti zavedenému konkurentovi

Martin Jeník
Diskuze (21)

Pozici cenově nejdostupnějšího elektromobilu mezi tradičními minivozy dlouhou dobu zaujímala Škoda Citigoe a následně Volkswagen e-Up, nyní však přichází ještě levnější hráč Dacia Spring. Postačí, nebo se vyplatí připlatit za zvučnějšího soka?

Výhody elektromobilů ve městě jsou neoddiskutovatelné a i zastánci tradičních pohonů by jako druhé auto často brali nějakou elektrickou „nákupní tašku“. Kratší dojezd nevadí, řada lidí také může nabíjet doma v pohodlí garáže za předem daných podmínek. Navíc nehrozí ani nadměrná degradace baterie vlivem rychlonabíjení vysokými výkony stejnosměrným proudem. Malý vůz s okamžitým elektrickým odpichem, a navíc bez lokálních emisí, podle nás dává smysl.

Problémem je cena, neboť nejlevnější elektromobily velikosti minivozů stojí zhruba dvojnásobek proti spalovacím. Půl milionu je tedy nyní nutná podmínka i v případě nejlevnější Dacie Spring. Ostatně když na konci roku 2019 přišla na trh Škoda Citigoe iV za 429.900 Kč, šlo o neskutečně lákavou nabídku, která nevydržela dlouho. Kvóty se naplnily za necelý rok a prodej zase skončil. Podobně na tom byl i Volkswagen e-Up, který začínal na 449.000 Kč. Bylo veřejným tajemstvím, že na každém tomto elektrickém miniautě koncern VW tratil asi 200.000 Kč. Nebylo tak záhodno prodat více vozů nad plán. Nicméně e-up se například v sousedním Německu do prodeje vrátil zkraje letošního roku, avšak ceny atakovaly už 670.000 Kč.

Video se připravuje ...

U nás si ho neobjednáte, nabízí se však několik skladových vozů za ceny od 625.500 Kč. Vzhledem k tomu, že baterie jako náhradní díl stojí aktuálně 507.450 Kč, nebudou ale ani současné ceny úplně tržní… Trvale udržitelným malým elektromobilem se v koncernu VW stane až v roce 2025 chystané ID.1 (a jeho sourozenci od Škody a Seatu).

Do té doby bude dostupným elektromobilům pravděpodobně vládnout Dacia Spring, která v Česku začíná na 501.900 Kč. Stejně jako duo Citigo a Up má původ ve spalovacím modelu. Tím byl v roce 2015 Renault Kwid, představený pro Indii, z něhož se o tři roky později vyklubala elektrická verze K-ZE, vyráběná automobilkou Dongfeng v Číně. Nyní se v téže továrně vyrábí i pro Evropu určený spring.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Jeník
Diskuze (21)

Doporučujeme

Avatar - Emel
27. 5. 2022 13:29
Re: Zase ty kecy co jedna paní povídala a.foru
A pamatuješ si, jak škoda na poslední chvíli v prosinci 2020 registrovala 741 Enyaqů, víc, než pak za celý 2021? Pokud by nebyly za 2020 pokuty, no tak by to byla blbost, ne?
22. 5. 2022 18:17
Re: Zase ty kecy co jedna paní povídala a.foru
Je tady ještě jeden důvod, proč té informaci o 200 tisících prodělku na kusu nevěřím. Nižší pozice mají jakési P&L reporty, ale tam určitě nebudou reálné výrobní náklady. U farmaceutických firem velmi často nezná reálné tzv. CoGSy ani vedení jednotlivých zemí včetně ředitele pobočky. Teď jsem projížděl Annual report 2020 VW Group a žádnou pokutu za emise jsem tam neobjevil. Můžeš zkusit hledat sám - http://annualreport2020.volkswagenag.com/…s/collection.php .
Edit: "Za projekt vývoje a výroby to mohlo být při ukončení modelu v mínusu" - ten článek v autoforu byl z 17. listopadu 2019.
22. 5. 2022 17:42
Re: Zase ty kecy co jedna paní povídala a.foru
Tak já Škodovku zevnitř znám a je manažersky přebujelá, takže informačně si směrem ven mohl postěžovat kdokoliv a jak píšu, může to být z určitého pohledu pravda. Často ani interně nebývá shoda na tom co se vyplatí a co ne, protože záleží jak to počítáš a co je cílem, viz co už jsem popisoval.
22. 5. 2022 14:07
Re: Zase ty kecy co jedna paní povídala a.foru
Nedovedu si představit, že by nějaký střední manager ze Škodovky někomu něco vykládal o nákladovosti a ziskovosti. Moje neteř už pár let v ŠkodaAuto pracuje, takže jsem trochu v obraze (i jako bývalý top manager korporátu). Pokuty - viz výše moje odpověď Emelovi.
22. 5. 2022 14:02
Re: Zase ty kecy co jedna paní povídala a.foru
Už jsme o tom diskutovali. Byly publikovány výpočty kolik by se mělo zaplatit, ale nikde jsem neviděl potvrzení, že někdo (nějaká automobilka) něco zaplatila. Za 2021 se mají pokuty platit, ale žádná informace o tom kolik jednotlivé automobilky mají zaplatit nebyla.
Tak jako věřím ex-řediteli ŠkodaAuto, tak věřím i ing.Hurtovi , šéfovi společnosti Porsche Česká republika, importéra značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen užitkové vozy. Dne 14.12.2020 byl na seznamu opublikován rozhovor s ním pod názvem "Aut se prodá o pětinu méně, lidé na poslední chvíli sháněli osmiválce". Citace: "Zaprvé se mění zákazník. Dorůstá generace mileniálů, jejichž nákupní chování je jiné. Zadruhé byl letošek prvním rokem, kdy platily limity na emise CO2. My ho pracovně nazýváme „rokem zero“, protože limity už platí, ale ještě za jejich nesplnění nemusejí automobilky platit pokuty."
Odkaz: http://www.seznamzpravy.cz/…osmivalce-133679