Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Spring 45 Electric vs. VW e-Up – Nejlevnější elektroauto proti zavedenému konkurentovi

Martin Jeník Martin Jeník 20. 5. 2022 • 22:58
84
21
Zobrazit náhledy (84)
Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up Dacia Spring 45 Electric vs. Volkswagen e-Up Dacia kombinuje středový displej s „polodigitálním“ zobrazením. Působí soudobějším a rádoby modernějším dojemem, v praxi ale nic víc než analogový up nenabízí. Dacia Spring 45 Electric Ovládání dacie je v některých ohledech intuitivnější než v e-upu, menu na dotykovém displeji zahrnuje pár funkcí a je přehledné. Palubní počítač se však nastavuje postaru tyčinkou za volantem a ruku musíte prostrkávat skrz věnec. Středový 8“ displej pochází z minulé generace sandera. Dnes už také nevypadá nejmoderněji, ale sdružuje všechny potřebné funkce a obsluha je intuitivní. Archaické je ovládání oken tlačítky po stranách. Zadní skla lze obsluhovat jen zezadu, jsou však v základu také elektrická. Dacia Spring 45 Electric Volič působí lacině, otáčet s ním lze libovolně, ale při startování musí být v pozici N. Regulovat rekuperaci nelze, ale díky mírnému zpomalování vozu to nepůsobí nijak nepřirozeně. Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Ve springu se sedí vysoko a blízko dveřím, volant nelze nijak seřizovat. Je umístěn spíše níže a vyšším jedincům zakrývá přístroje. Do pravé nohy trochu tlačí středový panel. Chválíme velké a dobře přístupné odkládací schránky. Sedadla mají vystrčené bederní opěrky, které mohou tlačit. Celkově jsou pak hodně úzká, nepříliš pohodlná a integrovaná hlavová opěrka je hodně vzadu. Ve springu mají cestující lépe podepřená stehna a posez je přirozenější, v podélném směru je podobně místa jako v upu. Lépe si lze však podsunout nárty, nad hlavou ale pár centimetrů chybí. Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Dacia má úchyty Isofi x „volně“ mezi sedadlem a opěradlem, nahmatat je lze ale snadno Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Prudké změny směru springu nesvědčí, podvozek je příliš měkký, hodně se naklání a ani stabilizace vůz často nedokáže patřičně usměrnit. Vadí i řízení, které se nevrací do středové polohy. Při vyšších rychlostech umí reakce dacie vylekat. Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Dacia Spring 45 Electric Spring narostl přes 3,7 m a proti upu má výhodu ve výrazně delším kufru. Ten je navíc i dobře přístupný a má čalouněné boky. Absentují však háčky a zadní opěradlo se sklápí jen v celku. Výhodou springu je možnost plnohodnotné rezervy (3000 Kč). Když si dáte práci, lze do ní smotat i nabíjecí kabel. Dacia Spring 45 Electric Páté dveře dacie jsou v podstatě jen plechový výlisek bez klasické výplně, chybí i madlo k zavírání Skromný výkon 31 kW vypadá na papíře hůře než ve skutečnosti, ve městě víc nepotřebujete a i za ním se dá se springem žít. Dacia Spring 45 Electric Pneumatiky v testu: Linglong Green-Max HP 050 165/70 R14 Dacia Spring 45 Electric Hlavní zdroje světla jsou dole, nahoře najdete jen směrovky a diody pro denní svícení. Dacia Spring 45 Electric Zástrčka pro nabíjení je pod přední maskou, která se odjišťuje pod volantem. Výklopné kliky v dacií jsou přežitkem a nepůsobí tak bytelně jako klasická madla volkswagenu Dacia nabízí standardně elektrické ovládání oken i vzadu, zcela stáhnout ale nejdou. Impulzní ovládání chybí oběma vozům, a to i vpředu. Budíky mají velmi přehlednou grafiku a snaží se držet co nejtradičnější styl, zobrazení na displeji je minimalistické a palubní počítač ukazuje vždy jen jeden údaj Volkswagen e-Up Palubní deska je sice sestavená z tvrdých plastů, ale působí výrazně hodnotněji a bytelněji než v dacii. Vše se ovládá tlačítky, velký dotykový displej zde chybí, což je dnes hodně netypické. Malé a nepraktické jsou odkládací prostory. Volič odpovídá klasickým automatům s tím, že stupeň rekuperace se nastavuje do boků a pohybem vzad se mění normální a brzdný režim. U upu se nepočítalo s velkým středovým displejem a navigace se dříve nabízela jen externí. S rozmachem navigace v telefonech se přešlo na držák na palubní desce. Na malý displej se podařilo dostat aspoň parkovací kameru. Stejně jako ve springu chválíme jednoduchou obsluhu klimatizace. Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Proti springu si uvnitř upu připadáte jako v limuzíně, prostoru je o poznání více. Pravá noha má úplnou volnost, a hlavně se na vás netlačí dveře, byť ani levý loket si pohodlně neopřete. Sedák i volant jsou stavitelné výškově, což k nalezení příjemné pozice stačí. Opěradlo sice nemá výrazné boční vedení, ale tvar je příjemně univerzální a podstatně pohodlnější než ve springu. Na poměry minivozů je místo vzadu v upu slušné, sedáky jsou tužší než v dacii, ale příliš dobře nepodepírají stehna. Podsunutí nártů brání baterie umístěné pod předními sedadly. Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Úchyty Isofix mají vyhrazené kastlíky. Chybějí jim sice krytky, ale jsou dobře přístupné. Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Volkswagen si počíná naprosto suverénně, působí hbitým dojmem, byť proti spalovacím verzím je vyšší hmotnost trochu znát a lehká nedotáčivost se dostavuje. Vše je však naprosto bezpečné. Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Přístup do kufru upu je přes vysokou nákladovou hranu horší a lakované plochy se snadnou poškrábají. Chválíme jen vysokou využitelnou výšku a alespoň pevné háčky na bocích, celkem jsou čtyři. V upu se musíte spokojit s lepicí sadou, pro uložení kabelů ale ani moc prostoru nezbývá Volkswagen e-Up Volkswagen e-Up Volkswagen jen na tom lépe a naleznete zde výplň i vnitřní madlo Volkswagen e-Up Up má v principu stejný elektromotor jako spring: synchronní s permanentními magnety, ale výrazně vyšší výkon 61 kW. Dynamika je tedy o poznání lepší, spotřeba se drží však podobně nízko: většinou mezi 10 a 13 kWh/100 km. Volkswagen e-Up Nabíjecí konektor je skryt pod tradičním víčkem na pravém boku. Pneumatiky v testu: Goodyear Effi cientgrip Compact 165/65 R15 Volkswagen e-Up Up má denní svícení LED lemující mřížky v nárazníku. Světlomety jsou také halogenové, ale svítí výrazně lépe než v dacii. Volkswagen e-Up V případě upu se zadní okénka jen vyklápějí, což je u minivozů v řadě případů obvyklé řešení Volkswagen e-Up

Pozici cenově nejdostupnějšího elektromobilu mezi tradičními minivozy dlouhou dobu zaujímala Škoda Citigoe a následně Volkswagen e-Up, nyní však přichází ještě levnější hráč Dacia Spring. Postačí, nebo se vyplatí připlatit za zvučnějšího soka?

Výhody elektromobilů ve městě jsou neoddiskutovatelné a i zastánci tradičních pohonů by jako druhé auto často brali nějakou elektrickou „nákupní tašku“. Kratší dojezd nevadí, řada lidí také může nabíjet doma v pohodlí garáže za předem daných podmínek. Navíc nehrozí ani nadměrná degradace baterie vlivem rychlonabíjení vysokými výkony stejnosměrným proudem. Malý vůz s okamžitým elektrickým odpichem, a navíc bez lokálních emisí, podle nás dává smysl.

Problémem je cena, neboť nejlevnější elektromobily velikosti minivozů stojí zhruba dvojnásobek proti spalovacím. Půl milionu je tedy nyní nutná podmínka i v případě nejlevnější Dacie Spring. Ostatně když na konci roku 2019 přišla na trh Škoda Citigoe iV za 429.900 Kč, šlo o neskutečně lákavou nabídku, která nevydržela dlouho. Kvóty se naplnily za necelý rok a prodej zase skončil. Podobně na tom byl i Volkswagen e-Up, který začínal na 449.000 Kč. Bylo veřejným tajemstvím, že na každém tomto elektrickém miniautě koncern VW tratil asi 200.000 Kč. Nebylo tak záhodno prodat více vozů nad plán. Nicméně e-up se například v sousedním Německu do prodeje vrátil zkraje letošního roku, avšak ceny atakovaly už 670.000 Kč.

Video se připravuje ...

U nás si ho neobjednáte, nabízí se však několik skladových vozů za ceny od 625.500 Kč. Vzhledem k tomu, že baterie jako náhradní díl stojí aktuálně 507.450 Kč, nebudou ale ani současné ceny úplně tržní… Trvale udržitelným malým elektromobilem se v koncernu VW stane až v roce 2025 chystané ID.1 (a jeho sourozenci od Škody a Seatu).

Do té doby bude dostupným elektromobilům pravděpodobně vládnout Dacia Spring, která v Česku začíná na 501.900 Kč. Stejně jako duo Citigo a Up má původ ve spalovacím modelu. Tím byl v roce 2015 Renault Kwid, představený pro Indii, z něhož se o tři roky později vyklubala elektrická verze K-ZE, vyráběná automobilkou Dongfeng v Číně. Nyní se v téže továrně vyrábí i pro Evropu určený spring.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Avatar - Emel
27. 5. 2022 13:29
Re: Zase ty kecy co jedna paní povídala a.foru
A pamatuješ si, jak škoda na poslední chvíli v prosinci 2020 registrovala 741 Enyaqů, víc, než pak za celý 2021? Pokud by nebyly za 2020 pokuty, no tak by to byla blbost, ne?
22. 5. 2022 18:17
Re: Zase ty kecy co jedna paní povídala a.foru
Je tady ještě jeden důvod, proč té informaci o 200 tisících prodělku na kusu nevěřím. Nižší pozice mají jakési P&L reporty, ale tam určitě nebudou reálné výrobní náklady. U farmaceutických firem velmi často nezná reálné tzv. CoGSy ani vedení jednotlivých zemí včetně ředitele pobočky. Teď jsem projížděl Annual report 2020 VW Group a žádnou pokutu za emise jsem tam neobjevil. Můžeš zkusit hledat sám - http://annualreport2020.volkswagenag.com/…s/collection.php .
Edit: "Za projekt vývoje a výroby to mohlo být při ukončení modelu v mínusu" - ten článek v autoforu byl z 17. listopadu 2019.
22. 5. 2022 17:42
Re: Zase ty kecy co jedna paní povídala a.foru
Tak já Škodovku zevnitř znám a je manažersky přebujelá, takže informačně si směrem ven mohl postěžovat kdokoliv a jak píšu, může to být z určitého pohledu pravda. Často ani interně nebývá shoda na tom co se vyplatí a co ne, protože záleží jak to počítáš a co je cílem, viz co už jsem popisoval.
22. 5. 2022 14:07
Re: Zase ty kecy co jedna paní povídala a.foru
Nedovedu si představit, že by nějaký střední manager ze Škodovky někomu něco vykládal o nákladovosti a ziskovosti. Moje neteř už pár let v ŠkodaAuto pracuje, takže jsem trochu v obraze (i jako bývalý top manager korporátu). Pokuty - viz výše moje odpověď Emelovi.
22. 5. 2022 14:02
Re: Zase ty kecy co jedna paní povídala a.foru
Už jsme o tom diskutovali. Byly publikovány výpočty kolik by se mělo zaplatit, ale nikde jsem neviděl potvrzení, že někdo (nějaká automobilka) něco zaplatila. Za 2021 se mají pokuty platit, ale žádná informace o tom kolik jednotlivé automobilky mají zaplatit nebyla.
Tak jako věřím ex-řediteli ŠkodaAuto, tak věřím i ing.Hurtovi , šéfovi společnosti Porsche Česká republika, importéra značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen užitkové vozy. Dne 14.12.2020 byl na seznamu opublikován rozhovor s ním pod názvem "Aut se prodá o pětinu méně, lidé na poslední chvíli sháněli osmiválce". Citace: "Zaprvé se mění zákazník. Dorůstá generace mileniálů, jejichž nákupní chování je jiné. Zadruhé byl letošek prvním rokem, kdy platily limity na emise CO2. My ho pracovně nazýváme „rokem zero“, protože limity už platí, ale ještě za jejich nesplnění nemusejí automobilky platit pokuty."
Odkaz: http://www.seznamzpravy.cz/…osmivalce-133679
Články odjinud