Zákaznická individualizace se u korejských značek moc neskloňuje, ale dvoubarevné provedení karoserie šlo připlatit i k levnějším verzím. Kvalita metalických laků není špatná, ale při opravách se je už nepodaří nikdy přesně namíchat.|
Zdroj: Svět motorů
Interiér je na pohled stejný jako u nižšího modelu Rio a ani se tu o moc výš nesedí. Zpracování je ale dobré a ergonomie výtečná, na vše důležité jsou tu ještě samostatná fyzická tlačítka. Na snímku interiér před faceliftem (do 2020) bohatě vybavené verze Premium s hliníkovými pedály a kombinovaným čalouněním látka/ kůže. Sedadla jsou pohodlná, ale možnost výškového nastavení u spolujezdce přišla až s předloňskou modernizací.|
Zdroj: Svět motorů
Zmodernizovaný model přinesl v září 2020 nové benzinové motory Smartstream, nový infotainment, vrcholnou výbavu GT Line a světlomety LED (u GT Line, Top + paket Premium).|
Zdroj: Svět motorů
Příplatkový automat tu byl dvojího typu: buď klasický 6° s hydrodynamickým měničem pro čtyřválec 1.4 CVVT, nebo 7° dvouspojkový 7DCT pro tříválec 1.0 T-GDI. Obě skříně si Korejci vyvinuli sami a jsou velmi spolehlivé, mladší dvouspojková má dokonce částečné elektromechanické ovládání. S případnými pozáručními opravami to bude horší, výrobce neuvolnil téměř žádné díly k opravám a preferuje výměnu celku.|
Zdroj: Svět motorů
Dotykový displej mají i vozy bez navigace, tedy i jen s rádiem. Apple CarPlay a Android Auto podporují všechny verze od počátku, což ale neznamená, že u všech vždy dobře fungují.|
Zdroj: Svět motorů
Možnost barevně osvěženého interiéru (paket Color) u nás dlouho chyběla, respektive byla dostupná jen v decentním světle šedém provedení. Vozy před modernizací (do 2020) mají vždy dotykový 7“ displej, po modernizaci 8“.|
Zdroj: Svět motorů
Tahle dvě tlačítka nad prstem mají hodnotu celých dvou hvězdiček v nárazovém testu Euro NCAP, a tak si jich adekvátně považujte… Patří k příplatkovému balíku jízdních asistentů, dříve nazývanému ADAS. Obsahuje radarový systém nouzového brzdění (AEB), hlídání jízdy v pruhu (LWDS, defaultně zapnuto), sledování únavy řidiče (DAW) a u vyšších výbav i praktické hlídání mrtvého úhlu zrcátek (BSD).|
Zdroj: Svět motorů
Diesel 1.6 CRDI se u nás nabízel jen krátce a pouze ve starší verzi s 81 kW a bez AdBlue. V západní Evropě se však stonic v letech 2018-2020 prodával i s mladším motorem 1.6 CRDI SCR (85 a 100 kW), který už má místo řetězu rozvodový řemen a AdBlue potřebuje. Hrdlo 12litrové nádržky na močovinu je pod společnými dvířky z levé strany vozu.|
Zdroj: Svět motorů
Šestistupňový manuál byl standardem pro všechny motory kromě dvanáctistovek.|
Zdroj: Svět motorů
K hybridnímu 1.0 T-GDI/88 kW MHEV (od 2020) se montuje inovativní tzv. inteligentní manuál (iMT), u nějž spojkový pedál funguje už jen jako vysílač signálu. Spojku fyzicky ovládá elektrohydraulická nástavba, díky níž si vůz sám umí samočinně odpojit motor a plachtit.|
Zdroj: Svět motorů
Na našem trhu se manuální klimatizace pojila jen s vozy, které neměly bezklíčový vstup a startování tlačítkem. Středové výdechy vzadu chybějí, ale jsou tu alespoň ty základní pod sedadly – třeba minulý Nissan Qashqai nemá ani ty.|
Zdroj: Svět motorů
Na našem trhu se manuální klimatizace pojila jen s vozy, které neměly bezklíčový vstup a startování tlačítkem. Středové výdechy vzadu chybějí, ale jsou tu alespoň ty základní pod sedadly – třeba minulý Nissan Qashqai nemá ani ty.|
Zdroj: Svět motorů
Radar v předním nárazníku stojí 55 000 Kč a je přesně ve výšce, kde má zajíc hlavu. Před faceliftem ho najdete jen u vozů s příplatkovým balíkem bezpečnostních asistentů, takže kupující levnějších verzí se mu nejspíš vyhnou.|
Zdroj: Svět motorů
Před rokem 2020 tu byly jen halogenové světlomety s projektorem. Svítí jen průměrně a stojí strašidelných 52 000 Kč/ kus. Od střední výbavy už alespoň byly vybaveny tímto denním svícením LED, vítaným přísvitem do zatáček.|
Zdroj: Svět motorů
Efektnější zadní svítilny s LED jsou také pěkně drahé – vnější rohová část stojí přes 18 000 Kč, vnitřní na víku kufru přes 15 000 Kč. Zavazadelník je jen o chlup větší než u ria – 332 (s rezervním kolem) nebo 352 l.|
Zdroj: Svět motorů
Mild-hybrid 1.0 T-GDI/88 kW MHEV (od 2020) živí svůj elektrický motor-generátor tímto samostatným 48V akumulátorem li-pol v kufru. Neškodí vědět, že stojí téměř 50 000 Kč a kryje ho jen dvouletá záruka na funkci, nikoliv na pokles využitelné kapacity. Z hlediska záručních podmínek jde o nízkonapěťovou baterii.|
Zdroj: Svět motorů
Stonic je výhradně předokolkou, takže si vystačí s jednoduchým a velmi odolným podvozkem z modelu Rio. Palivová nádrž je pořád plechová, ale už dobře chráněná proti korozi. Brzdy jsou u všech verzí stejné – vpředu větrané kotouče 280 mm, vzadu plné 262 mm.|
Zdroj: Svět motorů
Na velkých, 17“ kolech a v neutrálním bílém laku to stoniku hodně slušelo, možná víc než v křiklavých barvách. S těmito koly má navíc nejvyšší světlou výšku – pěkných 18 cm.|
Zdroj: Svět motorů
Kia Stonic|
Zdroj: Svět motorů
Kia Stonic|
Zdroj: Svět motorů
Poloosy už jsou povrchově rezavé, ale zbytek podvozku je v pořádku – včetně brzd. Kompletní přední rameno by vyšlo na 5800 Kč, ale hračičkové si mohou samostatně vyměnit jak čep (1255 Kč), tak obě pouzdra uložení (přední 946, zadní 1279 Kč).|
Zdroj: Svět motorů
Právě se dokončuje aktualizace, která zjemnila odezvu elektronické škrticí klapky a zmírnila škubání motoru v městských rychlostech. Pokud máte motory 1.25 a 1.4 CVVT, nestyďte se v servisu přiznat, že vám skáčou – dostanete aktualizaci.|
Zdroj: Svět motorů
Atmosférické čtyřválce řady Kappa už měly hydroštely ventilů a netrpěly rozpadem katalyzátorů, takže jde o spolehlivé a dlouhověké jednotky. S dobře zpřevodovanou čtrnáctistovkou jsme jezdili za 6 l/100 km.|
Zdroj: Svět motorů
Na to, že měl vůz v minulosti rozbořenou záď, nás upozornila až jeho prověrka v brněnském autorizovaném servisu Agrotec. Musíme ale ostravskému Autobondu (kde vůz po havárii opravovali) vyseknout poklonu, při opravě odvedl skutečně hezkou práci.|
Zdroj: Svět motorů
Koncepčně starší motory Kappa se nezahřívají úplně střelhbitě, takže vyhřívaná sedadla i volant přišly na krátkých trasách vhod. Ve výbavě Premium byly vždy.|
Zdroj: Svět motorů
Auto bylo čerstvě po servisu, takže je skutečně zcela bez investic – do příští výměny oleje zbývá téměř 15 000 km|
Zdroj: Svět motorů