Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Kia Stonic: Spolehlivá, ale proč ztrestá havarijně nepojištěné?

Svět motorů Svět motorů 4. 7. 2022 • 19:36
32
7
Zobrazit náhledy (32)
Možnost barevně osvěženého interiéru (paket Color) u nás dlouho chyběla, respektive byla dostupná jen v decentním světle šedém provedení. Vozy před modernizací (do 2020) mají vždy dotykový 7“ displej, po modernizaci 8“. Tahle dvě tlačítka nad prstem mají hodnotu celých dvou hvězdiček v nárazovém testu Euro NCAP, a tak si jich adekvátně považujte… Patří k příplatkovému balíku jízdních asistentů, dříve nazývanému ADAS. Obsahuje radarový systém nouzového brzdění (AEB), hlídání jízdy v pruhu (LWDS, defaultně zapnuto), sledování únavy řidiče (DAW) a u vyšších výbav i praktické hlídání mrtvého úhlu zrcátek (BSD). Diesel 1.6 CRDI se u nás nabízel jen krátce a pouze ve starší verzi s 81 kW a bez AdBlue. V západní Evropě se však stonic v letech 2018-2020 prodával i s mladším motorem 1.6 CRDI SCR (85 a 100 kW), který už má místo řetězu rozvodový řemen a AdBlue potřebuje. Hrdlo 12litrové nádržky na močovinu je pod společnými dvířky z levé strany vozu. Šestistupňový manuál byl standardem pro všechny motory kromě dvanáctistovek. K hybridnímu 1.0 T-GDI/88 kW MHEV (od 2020) se montuje inovativní tzv. inteligentní manuál (iMT), u nějž spojkový pedál funguje už jen jako vysílač signálu. Spojku fyzicky ovládá elektrohydraulická nástavba, díky níž si vůz sám umí samočinně odpojit motor a plachtit. Na našem trhu se manuální klimatizace pojila jen s vozy, které neměly bezklíčový vstup a startování tlačítkem. Středové výdechy vzadu chybějí, ale jsou tu alespoň ty základní pod sedadly – třeba minulý Nissan Qashqai nemá ani ty. Na našem trhu se manuální klimatizace pojila jen s vozy, které neměly bezklíčový vstup a startování tlačítkem. Středové výdechy vzadu chybějí, ale jsou tu alespoň ty základní pod sedadly – třeba minulý Nissan Qashqai nemá ani ty. Radar v předním nárazníku stojí 55 000 Kč a je přesně ve výšce, kde má zajíc hlavu. Před faceliftem ho najdete jen u vozů s příplatkovým balíkem bezpečnostních asistentů, takže kupující levnějších verzí se mu nejspíš vyhnou. Před rokem 2020 tu byly jen halogenové světlomety s projektorem. Svítí jen průměrně a stojí strašidelných 52 000 Kč/ kus. Od střední výbavy už alespoň byly vybaveny tímto denním svícením LED, vítaným přísvitem do zatáček. Efektnější zadní svítilny s LED jsou také pěkně drahé – vnější rohová část stojí přes 18 000 Kč, vnitřní na víku kufru přes 15 000 Kč. Zavazadelník je jen o chlup větší než u ria – 332 (s rezervním kolem) nebo 352 l. Mild-hybrid 1.0 T-GDI/88 kW MHEV (od 2020) živí svůj elektrický motor-generátor tímto samostatným 48V akumulátorem li-pol v kufru. Neškodí vědět, že stojí téměř 50 000 Kč a kryje ho jen dvouletá záruka na funkci, nikoliv na pokles využitelné kapacity. Z hlediska záručních podmínek jde o nízkonapěťovou baterii. Stonic je výhradně předokolkou, takže si vystačí s jednoduchým a velmi odolným podvozkem z modelu Rio. Palivová nádrž je pořád plechová, ale už dobře chráněná proti korozi. Brzdy jsou u všech verzí stejné – vpředu větrané kotouče 280 mm, vzadu plné 262 mm. Na velkých, 17“ kolech a v neutrálním bílém laku to stoniku hodně slušelo, možná víc než v křiklavých barvách. S těmito koly má navíc nejvyšší světlou výšku – pěkných 18 cm. Kia Stonic Kia Stonic Poloosy už jsou povrchově rezavé, ale zbytek podvozku je v pořádku – včetně brzd. Kompletní přední rameno by vyšlo na 5800 Kč, ale hračičkové si mohou samostatně vyměnit jak čep (1255 Kč), tak obě pouzdra uložení (přední 946, zadní 1279 Kč). Právě se dokončuje aktualizace, která zjemnila odezvu elektronické škrticí klapky a zmírnila škubání motoru v městských rychlostech. Pokud máte motory 1.25 a 1.4 CVVT, nestyďte se v servisu přiznat, že vám skáčou – dostanete aktualizaci. Atmosférické čtyřválce řady Kappa už měly hydroštely ventilů a netrpěly rozpadem katalyzátorů, takže jde o spolehlivé a dlouhověké jednotky. S dobře zpřevodovanou čtrnáctistovkou jsme jezdili za 6 l/100 km. Na to, že měl vůz v minulosti rozbořenou záď, nás upozornila až jeho prověrka v brněnském autorizovaném servisu Agrotec. Musíme ale ostravskému Autobondu (kde vůz po havárii opravovali) vyseknout poklonu, při opravě odvedl skutečně hezkou práci. Koncepčně starší motory Kappa se nezahřívají úplně střelhbitě, takže vyhřívaná sedadla i volant přišly na krátkých trasách vhod. Ve výbavě Premium byly vždy. Auto bylo čerstvě po servisu, takže je skutečně zcela bez investic – do příští výměny oleje zbývá téměř 15 000 km Kia Stonic Motor 1.0 T-GDI Kappa Motor 1.0 T-GDI Smartstream Motor 1.2 DPI Motor 1.6 CRDi SCR New U Motor 1.6 CRDi U2

Kia Stonic je spolehlivá, má dlouhou tovární záruku a dají se u ní ještě najít motory, kterým neškodí krátké městské trasy. V bazarech je zatím vzácná, drahá a zlomyslně čeká na okamžik, kdy ji zapomenete havarijně pojistit.

Stonic je v podstatě zvýšená a mírně rozšířená Kia Rio 4. generace, taktéž prodávaná od roku 2017. Oba vozy se vyrábějí v Jižní Koreji na stejné lince, nesou rukopis téhož designéra Petera Schreyera, mají téměř identický interiér a až na drobnosti i shodnou základní techniku.

Větší rozdíl byl jen v nabídce naftových motorů – rio nabízelo jen 1.4 CRDi, stonic zase 1.6 CRDi. V letech 2017-2018 šlo ještě o diesel staré řady U2 s rozvodovým řetězem (výkon 81 kW, bez AdBlue), který chviličku figuroval i v českém ceníku. V letech 2018-2020 pak o zcela nový agregát 1.6 CRDI SCR „New U“ s rozvodovým řemenem (85 nebo 100 kW, s AdBlue), který se už u nás oficiálně ve stoniku neprodával. U individuálně dovezených aut ze západní Evropy se s ním ale v budoucnu můžete setkat a rozhodně jej obcházejte obloukem – je plný neskutečně drahých dílů. Když už je řeč o mladším 1.6 CRDI SCR, nejde nezmínit problémy, které začínají postihovat větší modely korejského koncernu nabízející mild-hybridní kombinaci 1.6 CRDI SCR + MHEV. U ní tento motor trpí rychlým opotřebením hlavních ložisek klikového hřídele. Motor-generátor totiž není součástí převodovky, ale je jednodušeji připojen na opačné straně motoru ke klikovému hřídeli řemenem. Tím, že není uložen v ose klikového hřídele, ale nad ní, prudký záběr elektromotoru s klikovkou vertikálně škube a po nějakém čase ji doslova vymlátí z uložení. Někdy až tak, že přeskočí rozvody.

Video se připravuje ...

Proto chtějte klasiku

Stoniku se sice zmíněná kombinace dieselu s elektromotorem netýká, ale můžeme z ní vyvodit dvě věci. Zaprvé že přicházející nové technologie už nemusí být zdaleka tak dobře prověřené, jak bývalo u Korejců proslulých dlouhými zárukami léta zvykem.

Zadruhé pokud rázy elektrického motor-generátoru dokážou vymačkat masivní hlavní ložiska dieselu, pak s těmi polovičními u benzinového tříválce těžko budou mít větší práci.

Protože kombinace „hybridizovaného“ 1.0 T-GDI (88 kW) MHEV 48V se už u stoniku vyskytuje (od modernizace v roce 2020), doporučujeme z opatrnosti preferovat osvědčenou nehybridní klasiku. Třeba už jen proto, že na nízkonapěťové akumulátory (včetně 48V u MHEV) se vztahuje jen dvouletá, a nikoliv sedmiletá záruka tovární záruka jako na baterie konvenčních (HEV) nebo nabíjecích hybridů (PHEV) typu Kie Niro.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Odemknout článek

Už mám předplatné -

Doporučujeme

Témata
Avatar - Jenik3
7. 7. 2022 09:30
Re: Rio vs stonic
Chci 1.2 kvůli nepřímému vstřiku. Počítám, že bude jezdit 10-15 let. Manželce je úplně jedno, jaký je tam motor. O jízdní zážitky v tomto případě vůbec nejde.
7. 7. 2022 09:05
Re: Rio vs stonic
Jazdil som s Riom aj Stonicom, ja by som si vybral Rio, ten Stonic mi v niektorých detailoch prišiel odfláknutejší a pritom drahší, napríklad vnútorný hluk. Ak chceš tú 1,2-ku atmo kvôli cene, tak chápem, ale ja by som šiel do toho litrového turba. Mal som s ním Rio požičané v základnej výbave ale s automatom a teda také živé obyčajné malé auto som už dlho nezažil. Veľmi ma bavilo s tým jazdiť. No a Rio sedí aj na ceste lepšie ako ten Stonic. Pri dvojici i20 a Bayon s rovnakým podvozkovým základom je to však opačne, tam radšej Bayon, je podvozkovo lepšie vyladený.
Avatar - sorpersa
6. 7. 2022 09:38
Re: Rio vs stonic
Vlastná skusenost.. Stonic vôbec nemá zmysel. Sedí sa tam presne ako v Riu, len je o 3000 eur drahší. Za pár plastov mi to nestojí. Za cenu Stonicu som nakoniec kúpil Captur, ten je úplne inde.
5. 7. 2022 20:15
Re: Premium
Ja to bojkotuju tim, ze to nectu, protoze nemuzu, pac nejsem premiovej. Jsem jim to nandal, co?
5. 7. 2022 17:26
Re: Rio vs stonic
Stonic sa pred faceliftom robil aj s atmosferami 1,25 (84 k) a 1,4 l (100 k). Po facelifte vypadla 1,4-ka a ako zaklad tusim zostala 1,25-ka.