Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Kia Stonic: Spolehlivá, ale proč ztrestá havarijně nepojištěné?

Marek Oborník
Diskuze (7)

Kia Stonic je spolehlivá, má dlouhou tovární záruku a dají se u ní ještě najít motory, kterým neškodí krátké městské trasy. V bazarech je zatím vzácná, drahá a zlomyslně čeká na okamžik, kdy ji zapomenete havarijně pojistit.

Stonic je v podstatě zvýšená a mírně rozšířená Kia Rio 4. generace, taktéž prodávaná od roku 2017. Oba vozy se vyrábějí v Jižní Koreji na stejné lince, nesou rukopis téhož designéra Petera Schreyera, mají téměř identický interiér a až na drobnosti i shodnou základní techniku.

Větší rozdíl byl jen v nabídce naftových motorů – rio nabízelo jen 1.4 CRDi, stonic zase 1.6 CRDi. V letech 2017-2018 šlo ještě o diesel staré řady U2 s rozvodovým řetězem (výkon 81 kW, bez AdBlue), který chviličku figuroval i v českém ceníku. V letech 2018-2020 pak o zcela nový agregát 1.6 CRDI SCR „New U“ s rozvodovým řemenem (85 nebo 100 kW, s AdBlue), který se už u nás oficiálně ve stoniku neprodával. U individuálně dovezených aut ze západní Evropy se s ním ale v budoucnu můžete setkat a rozhodně jej obcházejte obloukem – je plný neskutečně drahých dílů. Když už je řeč o mladším 1.6 CRDI SCR, nejde nezmínit problémy, které začínají postihovat větší modely korejského koncernu nabízející mild-hybridní kombinaci 1.6 CRDI SCR + MHEV. U ní tento motor trpí rychlým opotřebením hlavních ložisek klikového hřídele. Motor-generátor totiž není součástí převodovky, ale je jednodušeji připojen na opačné straně motoru ke klikovému hřídeli řemenem. Tím, že není uložen v ose klikového hřídele, ale nad ní, prudký záběr elektromotoru s klikovkou vertikálně škube a po nějakém čase ji doslova vymlátí z uložení. Někdy až tak, že přeskočí rozvody.

Video se připravuje ...

Proto chtějte klasiku

Stoniku se sice zmíněná kombinace dieselu s elektromotorem netýká, ale můžeme z ní vyvodit dvě věci. Zaprvé že přicházející nové technologie už nemusí být zdaleka tak dobře prověřené, jak bývalo u Korejců proslulých dlouhými zárukami léta zvykem.

Zadruhé pokud rázy elektrického motor-generátoru dokážou vymačkat masivní hlavní ložiska dieselu, pak s těmi polovičními u benzinového tříválce těžko budou mít větší práci.

Protože kombinace „hybridizovaného“ 1.0 T-GDI (88 kW) MHEV 48V se už u stoniku vyskytuje (od modernizace v roce 2020), doporučujeme z opatrnosti preferovat osvědčenou nehybridní klasiku. Třeba už jen proto, že na nízkonapěťové akumulátory (včetně 48V u MHEV) se vztahuje jen dvouletá, a nikoliv sedmiletá záruka tovární záruka jako na baterie konvenčních (HEV) nebo nabíjecích hybridů (PHEV) typu Kie Niro.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Marek Oborník
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - Jenik3
7. 7. 2022 09:30
Re: Rio vs stonic
Chci 1.2 kvůli nepřímému vstřiku. Počítám, že bude jezdit 10-15 let. Manželce je úplně jedno, jaký je tam motor. O jízdní zážitky v tomto případě vůbec nejde.
7. 7. 2022 09:05
Re: Rio vs stonic
Jazdil som s Riom aj Stonicom, ja by som si vybral Rio, ten Stonic mi v niektorých detailoch prišiel odfláknutejší a pritom drahší, napríklad vnútorný hluk. Ak chceš tú 1,2-ku atmo kvôli cene, tak chápem, ale ja by som šiel do toho litrového turba. Mal som s ním Rio požičané v základnej výbave ale s automatom a teda také živé obyčajné malé auto som už dlho nezažil. Veľmi ma bavilo s tým jazdiť. No a Rio sedí aj na ceste lepšie ako ten Stonic. Pri dvojici i20 a Bayon s rovnakým podvozkovým základom je to však opačne, tam radšej Bayon, je podvozkovo lepšie vyladený.
Avatar - sorpersa
6. 7. 2022 09:38
Re: Rio vs stonic
Vlastná skusenost.. Stonic vôbec nemá zmysel. Sedí sa tam presne ako v Riu, len je o 3000 eur drahší. Za pár plastov mi to nestojí. Za cenu Stonicu som nakoniec kúpil Captur, ten je úplne inde.
5. 7. 2022 20:15
Re: Premium
Ja to bojkotuju tim, ze to nectu, protoze nemuzu, pac nejsem premiovej. Jsem jim to nandal, co?
5. 7. 2022 17:26
Re: Rio vs stonic
Stonic sa pred faceliftom robil aj s atmosferami 1,25 (84 k) a 1,4 l (100 k). Po facelifte vypadla 1,4-ka a ako zaklad tusim zostala 1,25-ka.