Funkci nové bubnové brzdy pro elektromobily nám vysvětlili (zleva): vedoucí vývoje podvozku Vratislav Kozub, koordinátor kompetenčního centra bubnové brzdy Michal Klofec, konstruktér Michal Kupka, vedoucí vývoje podvozku a agregátu Martin Hrdlička a konstruktér Jaroslav Kučera.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Velmi vysoký vnitřní převod brzdy, a tudíž i poměr síly na pedál vůči brzdnému účinku měly takzvané duplexní brzdy. Na snímku ústrojí z užitkového vozidla Multicar 25, kde řidič musel dokázat zastavit 3,5 tuny bez posilovače brzd.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Brzdy s jedním válečkem nahoře a pevnou oporou čelistí dole jsou takzvané simplexní. Ze všech bubnových brzd mají nejnižší vnitřní převod, dobře se však dávkují, jsou tedy vhodné pro osobní vozy s posilovačem.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Že Škoda Enyaq s cenou přes milion má vzadu bubnové brzdy, zdaleka není jen o ceně. Pro elektromobily, které toho většinu ubrzdí motorem, jde o lepší řešení. I aktuální fabia už má kotouče jen s nejsilnějším 1.5 TSI či za příplatek, a to z estetických důvodů.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
V minulém čísle jsme recenzovali ojetou Škodu Scala, jejíž zadní brzdy jsou po třech letech na vyhození bez ohledu na skromnou porci najetých kilometrů. Takových případů u moderních aut prudce přibývá.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Nová bubnová brzda pro elektromobily|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Tato grafika vysvětluje pojem vnitřního převodu brzdy. Kotoučová jej má paradoxně nejmenší, byť bývá označována za nejúčinnější. Myslí se tím však výkon při opakovaném namáhání podmíněný chlazením.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Dobře zkonstruovaná bubnová brzda nevyžaduje za obvyklou životnost vozidla údržbu ani opravy. Přesto je dobré se do ní čas od času podívat. Kromě odstranění otěru z obložení třeba podchytíte netěsnost válečku dříve, než daný brzdový okruh selže.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Varianta bubnu pro lehčí elektromobily (vlevo) má žebrování pro odvod tepla. U těžších musí nastoupit zesílený materiál.|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Správné seřízení samostavu s pomocí přípravku T10623 nám předvedl koordinátor kompetenčního centra bubnových brzd Michal Klofec|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek
Návrat bubnových brzd|
Zdroj: Svět motorů/Jiří Pekárek