Návrat bubnových brzd: Na co jsou škodováci hrdí
Léta platilo, že drahé auto od levného poznáte tak, že má i vzadu kotoučové brzdy. Moderní škodovky se vracejí k bubnům proto, že je to při převažujícím provozu nejen levnější, ale i lepší řešení, které vám ušetří hodně peněz.
Pokud čtete pravidelně naši bazarovou rubriku, víte, že zrezlé zadní kotouče, s nimiž musíte vyměnit i destičky, jsou jednou z nejčastějších neočekávaných servisních investic prakticky u všech dnešních aut. Běžná sazba za takový úkon i s prací při použití originálních náhradních dílů bývá necelých 10.000 Kč.
Kdo nebrzdí, nečistí
Že už po dvou letech bývají zadní brzdové kotouče u moderních aut zrezlé tak, že dojde ke snížení činné plochy a tudíž i brzdného účinku, má dvě hlavní příčiny.
První jsou ekologické požadavky. Brzdové obložení se totiž za provozu obrušuje a zůstává v životním prostředí. Zároveň ulpívá na kotoučích a korozi může buď zpomalovat, nebo podporovat. A dnes vyžadované ekologické materiály (se sníženým obsahem například mědi) jsou z těch, které korozi spíše podporují.
Druhým je nižší využívání hydraulických brzd moderními vozy, neboť cílem je kinetickou energii nezmařit, ale uložit. Prostřednictvím takzvaného inteligentního dobíjení se o to snaží i Fabia 1.0 MPI, hybridní modely iV k tomu už mají silný elektromotor. „Čisté elektromobily pak zvládnou zpomalení až 0,3 g jen elektromotorem, což je v praxi 95 procent všech brzdění. Takto nízké využití brzd pak nestačí k jejich účinnému čištění od koroze,“ vysvětluje doktor Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škodě Auto, proč má model Enyaq na hnané zadní nápravě bubnové brzdy, aniž by snad šlo o auto levné či pomalé.
Bubny na celý život
S korozí kotoučů je to tak, že povrchová vznikne klidně za pár hodin. Stačí jeden déšť či rosa, dvojnásob to platí při použití loukoťových litých kol, skrz která na kotouče prší. Pokud následuje jízda s brzděním, nemusí mít koroze na životnost ani spolehlivost žádný vliv, nanejvýš si sem tam někdo stěžuje na charakteristické mlecí zvuky. Když k očištění provozem nedojde, proniká v materiálu kotoučů stále hlouběji a hlouběji, vzniká drsný a nerovný povrch. Velké nerovnosti už se neobrousí a způsobí rychlé opotřebení destiček. Místy dojde k erozi materiálu, místy se korozní zplodiny vyleští do plošek s nízkým třením. Vlivem snížené třecí plochy samozřejmě klesá účinnost a dochází k bodovému přehřátí. Takže důsledkem koroze, co nebyla včas očištěna, je pak značná destrukce brzd.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.