Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Návrat bubnových brzd: Na co jsou škodováci hrdí

Martin Vaculík
Diskuze (17)

Léta platilo, že drahé auto od levného poznáte tak, že má i vzadu kotoučové brzdy. Moderní škodovky se vracejí k bubnům proto, že je to při převažujícím provozu nejen levnější, ale i lepší řešení, které vám ušetří hodně peněz.

Pokud čtete pravidelně naši bazarovou rubriku, víte, že zrezlé zadní kotouče, s nimiž musíte vyměnit i destičky, jsou jednou z nejčastějších neočekávaných servisních investic prakticky u všech dnešních aut. Běžná sazba za takový úkon i s prací při použití originálních náhradních dílů bývá necelých 10.000 Kč.

Kdo nebrzdí, nečistí

Že už po dvou letech bývají zadní brzdové kotouče u moderních aut zrezlé tak, že dojde ke snížení činné plochy a tudíž i brzdného účinku, má dvě hlavní příčiny.

První jsou ekologické požadavky. Brzdové obložení se totiž za provozu obrušuje a zůstává v životním prostředí. Zároveň ulpívá na kotoučích a korozi může buď zpomalovat, nebo podporovat. A dnes vyžadované ekologické materiály (se sníženým obsahem například mědi) jsou z těch, které korozi spíše podporují.

Druhým je nižší využívání hydraulických brzd moderními vozy, neboť cílem je kinetickou energii nezmařit, ale uložit. Prostřednictvím takzvaného inteligentního dobíjení se o to snaží i Fabia 1.0 MPI, hybridní modely iV k tomu už mají silný elektromotor. „Čisté elektromobily pak zvládnou zpomalení až 0,3 g jen elektromotorem, což je v praxi 95 procent všech brzdění. Takto nízké využití brzd pak nestačí k jejich účinnému čištění od koroze,“ vysvětluje doktor Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škodě Auto, proč má model Enyaq na hnané zadní nápravě bubnové brzdy, aniž by snad šlo o auto levné či pomalé.

Bubny na celý život

S korozí kotoučů je to tak, že povrchová vznikne klidně za pár hodin. Stačí jeden déšť či rosa, dvojnásob to platí při použití loukoťových litých kol, skrz která na kotouče prší. Pokud následuje jízda s brzděním, nemusí mít koroze na životnost ani spolehlivost žádný vliv, nanejvýš si sem tam někdo stěžuje na charakteristické mlecí zvuky. Když k očištění provozem nedojde, proniká v materiálu kotoučů stále hlouběji a hlouběji, vzniká drsný a nerovný povrch. Velké nerovnosti už se neobrousí a způsobí rychlé opotřebení destiček. Místy dojde k erozi materiálu, místy se korozní zplodiny vyleští do plošek s nízkým třením. Vlivem snížené třecí plochy samozřejmě klesá účinnost a dochází k bodovému přehřátí. Takže důsledkem koroze, co nebyla včas očištěna, je pak značná destrukce brzd.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (17)

Doporučujeme

Avatar - skejpa
12. 9. 2022 14:32
Bubny na Enyaq Coupe RS
Chapu zamer a chapu, ze to muze pro normalne jezdici lidi byt plus. Ale jakmile chcete jet rychle, tak bubny velmi rychle nestaci. Mel jsem pujceny Enyaq RS a kdyz rozpohybujete tu hordu kilogramu baterek a pak mate prudce brzdit, nedejboze vicekrat, tak mi verte, ze budete nadavat, ktereho idiota napadlo dat na Enyaq bubny. Notabene na RS, ktere by melo byt "sportovni". Na te Fabii to jeste beru ale na necem drazsim ne.
A at se nevymlouvaj na EV. Chvili predtim jsem jel s Kiou EV6 a ta mela kotouce i vzadu a rekuperuje uplne stejne.
Avatar - DoubleSix
18. 7. 2022 09:56
A co na to ABS a ESP?
Mě by jen zajímalo, co na ty bubny řekne ABS.
Kotouče se na auta začaly dávat také proto, že v kombinaci s ABS a ESP to bubnům moc nešlo - přeci jenom 15x za vteřinu upustit a zvýšit tlak a přesunout pakny, to není vůbec jednoduché.
Avatar - Barrichello
17. 7. 2022 14:18
Re: Re: Je to v sekci premium
to bych chtěl po 300 tis vidět, na vlastní oči :-) :-) :-)
16. 7. 2022 23:03
Re: A kdyz jsem chtel Tipo s bubny vzadu
Ani najlacnejšia Fabia nespĺňa to, čo píšeš. 1,0MPI má udávaný výkon 59 kW a minimálnu váhu (asi s tou najminimálnejšou výbavou) s vodičom 1122 kg, celková váha so záťažou môže presiahnuť 1,5 tony. To tvojej definíí vôbec nezodpovedá - čiže bubny na škodovke sú blbosť, nie prednosť.
Avatar - petr petrumr
16. 7. 2022 14:32
Re: Re: Bubny na starších autách sú fajn z kopca :(
Hororu o škodovkách se nerad zmiňují, to jsem měl jednou bubny i ve předu bez posilovače, jednokruhovky a ten litrový motor moc nebrzdil