Logo magazínu

Martin Vaculík a legendární Volkswagen T4: Jen létání je lepší

1/40
Prohlédnout znovu

Martin Vaculík a legendární Volkswagen T4: Jen létání je lepší

Volkswagen T4 | Svět Motorů
Modře podsvícené přístroje byly standardem až od poloviny roku 1999. Vyskytují se ovšem už od modelového ročníku 1996, pokud je vůz vybaven automatickou klimatizací. | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Po povolení čtyř šroubů se celá chladičová stěna na dvou pantech posune o deset centimetrů dozadu. Mechanik tak získá dostatečný prostor pro práce na motoru. | Svět Motorů
Koncem roku 1995 se představil a v roce 1996 začal vyrábět zmodernizovaný model T4. Zaoblená příď však byla standardem jen u multivanu a caravelle, užitková provedení měla až do konce výroby standardně původní, zaoblenou za příplatek. Novější příď má i technický význam, neboť je o 8 cm delší a umožnila montáž velkého mezichladiče. Vždy ji tak měly vozy vybavené motory 2.5 TDI/111 kW a 2.5 TDI/75 kW s kódem AXL (jen modely Syncro, 2000 až 2003). | Svět Motorů
Po chvíli nadávání, že ve voze není kam dát kelímek, jsme objevili dobře použitelné držáčky v přihrádce před spolujezdcem | Svět Motorů
Mysleli jsme, že vůz po filmařích je vrak. Osazenstvo specializované dílny Autosklo Turnov si myslí opak – tak kompletních a funkčních kousků je dnes už málo. | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Na snímku interiér původního provedení z let 1990-1995. Ergonomie byla už tehdy vzorná – ruko z volantu spadne přesně na řadicí páku, ovládání světel je napravo vzdálené jen pár centimetrů. | Svět Motorů
Klimatizace má historické ovládání, kdy některé polohy rozvodu vzduchu zároveň sepnou kompresor. Klasické tlačítko AC tedy chybí. V roce 1996 model přešel na moderní otočné ovladače. | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Pokud nespěcháte a nejezdíte zatíženi, je předkomůrkový pětiválec 2.4 D velmi charismatický pohon. Díky nižší účinnosti než u pozdějších TDI jím osazené auto velmi dobře topí. | Svět Motorů
Jednoznačnou nevýhodou modelu jsou vysoké otáčky při jízdě po dálnici. Akceptovatelně dlouhou převodovku má jen nedostupná vrcholná varianta 2.5 TDI/111 kW. | Svět Motorů
Dveře se i po milionu kilometrů zavírají stále stejně tiše a lehce jako u nového vozu. Kvalita všech pantů, zámků a jejich poctivé pozinkování jsou bezpříkladné. | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Netěsné hadičky přepadů nám šikovní mechanici vyměnili na počkání. Finální řešení zdlouhavých startů však bude stát více práce. | Svět Motorů
Motorizace s mechanickými vstřikovacími čerpadly 1.9 D, 1.9 TD a 2.4 D mají pro studený start takzvaný přesuvník vstřiku. Otočí čerpadlem tak, aby vstřik proběhl dříve a na odpaření nafty bylo více času. | Svět Motorů
Původní zadní reproduktory měly malý průměr 120 mm a nehrály samozřejmě nic moc. Díru po nich někdo zakryl tahokovem a otvor pro nový (dnes opět zničený) vykutal do boční výplně. | Svět Motorů
Ladislav Krejčík, majitel servisu Autosklo Turnov, ukazuje nářadí na výměnu rozvodů. V pravé ruce má přípravek, který opře o rameno nápravy a zablokuje jím přes spodní řemenici klikovou hřídel. V levé ráčnu, kterou dokáže šroub utáhnout na požadovaných 160 Nm + 180 stupňů. | Svět Motorů
Zejména u motorů 2.5 TDI je důležité, aby sada pro výměnu obsahovala i diamantovou podložku mezi kolo a klikovou hřídel. Dosedací plochu klikové hřídele pak je vhodné začistit ruční frézou. | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Pokud má vyhlédnutý multivan v zavazadelníku takzvaný Flex-Board, jde sklopením zadní lavice připravit i velmi komfortní spaní. Do roku 1999 však byly sedačky ve druhé řadě vždy protisměrné a bez variability. Na levé straně je umístěn výklopný stolek. | Svět Motorů
Sedačky ve druhé řadě mají společné hlavové opěrky s předními | Svět Motorů
Spodní kryt agregátu má háčky a západku, takže jeho demontáž člověk hravě zvládne sám | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Špinavý, opotřebený, ale kompletní. Dokonce ani světýlko nástupního schůdku ještě nikdo neukopl | Svět Motorů
Slabší verze motoru 2.5 TDI se 75 kW má turbodmychadlo regulované obtokem a malý mezichladič stlačeného vzduchu nad motorem | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Kultovní variantou je 2.5 TDI/111 kW s velkým mezichladičem v přídi. Turbodmychadlo má regulované naklápěcími lopatkami. | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Originální záclonky, aby se ve voze dalo spát, byly nacvakávací na patentky. Někdo je nahradil dokonalejším typem s hliníkovými kolejničkami. | Svět Motorů
Volkswagen T4 | Svět Motorů
Žhavení už bylo předělané na systém „multikára“ | Svět Motorů

Fabia Junior z roku 2004 je na prodej za půl milionu. Víme důvod

TVR Cerbera Speed 12 je k mání! Britská bestie vznikla v jediném exempláři

Další oživení slavného jména? Ford Capri by se mohl vrátit

Víte, čím jezdí John Cena? Jeho volba možná překvapí, ale dává smysl

Britové ukazují vizi malých elektrovozů do přelidněných měst

Nový Espace oficiálně: Sok Kodiaqu má na vrcholu tříválec a 7 míst