Příběh československé dodávky Škoda 1203: Auto, které se vleklo
34
/
67
Prohlédnout znovu
Příběh československé dodávky Škoda 1203: Auto, které se vleklo
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Poptávka po obytných automobilech byla v ČSSR obrovská. Originálních verzí Camp vzniklo jen 89. Zamířily samozřejmě k prominentům, takže běžný lid byl odkázaný na svépomoc. Na druhou stranu mnozí tím vyplnili pracovní dobu a výsledky byly i slušné.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Originální Škoda 1203 Camp
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203Takto hezké auto trambusové koncepce bylo hotové už v roce 1956. Mohla to být nejmodernější evropská dodávka. Před ministerskou stopkou projektu vzniklo celkem pět funkčních prototypů.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Tento je z roku 1957.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
V roce 1961 byl vůz prakticky hotov po designové i technické stránce. Do výroby se však dostal až po sedmi letech.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Na dobovém plánu mazání je dobře vidět konstrukce vozu s trambusovou koncepcí, kdy přední sedačky jsou vedle motoru, nohy posádky už před ním i před nápravou. Podvozkový rám z ocelových profi lů nebyl samostatný, ale přivařený ke karoserii. Šlo tedy moderně o karoserii samonosnou.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Nákladový prostor byl přístupný přes horizontálně dělené dveře. Takové řešení na rozdíl od celých vzhůru výklopných umožňovalo i strojní nakládku, měl-li „vysokozdvih“ dostatečně dlouhé vidle. V levém podběhu je baterka a to nad ní, co vypadá jako reproduktor, je nasávání zadního vnitřního topení.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Venkovní nezapuštěnou kliku mají auta do roku 1973. Jelikož už dlouho není dostupná jako náhradní díl, jde o velmi spolehlivý znak původnosti vozu.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Slaboučké motory byly umístěny mezi předními sedačkami. Štěstí že stařičká koncepce s nízkou kompresí byla sama o sobě velmi tichá. Zástavby modernějších motorů, třeba dvouvačkových z nerealizované Škody 720, skončily dramatickým nárůstem hlučnosti.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Přední náprava je velmi robustní, výjimku představuje řízení. Vede od něj dlouhé podélné táhlo k pomocnému čepu.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Na pohledu z druhé strany jsou vidět spojovací tyče navazující na tento pomocný čep. V takové soustavě vznikaly vůle zcela zákonitě.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Asi nejzlobivější součástí je mechanické membránové benzinové čerpadlo hnané koncem vačkového hřídele, které v roce 1974 překvapivě nahradilo modernější, elektrický typ. Zpět k němu se vůz vrátil až v roce 1993.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Typickou závadou jsou zteřelé a volné pružné spojky kardanu. To je častá příčina vibrací, které se vozem začnou linout kolem 70 km/h.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
Torzní tyč pružící zadní nápravu vede skoro pod celým vozem. Převod z ní je na podélné rameno, přičemž nechybí spodní ani horní pryžový doraz. Manžeta poloosy je dělená, aby se dala měnit bez její demontáže.
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
škoda 1203
|
Svět motorů/Jiří Pekárek
První jízda s novou Dacií Duster: Spalováky jsou jistota, hybrid budí rozpaky
Nová závodní Škoda je jenom pro PlayStation. Proto ji může řídit každý
Chystá se špičkový Defender Octa. Má být všude nejlepší
Mini představuje poslední díl skládačky. Aceman je elektrický elegán
BMW 4 a i4 Gran Coupé jsou hezčí a mají modernější multimédia
Mitsubishi ASX prošlo faceliftem. Design zůstal věrný originálu