Malý sanitní vůz UAZ 452A byl vyráběn v Sovětském svazu v Uljanovském automobilovém závodě od roku 1965. V letech 1958-1965 se zde vyráběl jeho předchůdce UAZ 450A jehož benzínový motor o výkonu 62 koní (44,6 kW) umožňoval maximální rychlost 90 km/h při spotřebě přibližně 26 l/100km. Toto vozidlo charakterizuje mikrobusová karoserie zaoblených tvarů s dobrým výhledem z vozu. Automobil díky pohonu všech kol a dobrým jízdním vlastnostem neměl v tehdejší době žádnou konkurenci. Tento typ se zapojil i do sovětských válečných konfliktů v Asii a ještě dnes nejen u některých ruských vojenských jednotek slouží.|
Zdroj: AutoProfi
Zranění z první světové války byli z bojišť do polních nemocnic či míst s přistavenými sanitními automobily převáženi jednonápravovými (dvoukolovými) vozy. Do nich byl zapřáhnut kůň, mnohdy je táhli i sami vojáci. Jeden vůz s tvrdými dřevěnými koly byl stavěn pro dva zraněné umístěné nad sebou – viz snímek z rakousko-uherské armády. Že zranění při převozu velmi trpěli otřesy, je nasnadě. |
Zdroj: AutoProfi
Kolona zdravotnických aut se nachází na italské frontě v Alpách. Práci u sanitních aut v Itálii velmi pěkně popisuje Ernest Hemingway v knize Sbohem, armádo! |
Zdroj: AutoProfi
Jarní marast na Ukrajině se zbytky sněhu. Sanitní vozy kočárového typu jsou zde umístěny na podvalnících a budou převáženy po úzkorozchodné železnici blíže k frontě. Ze snímku z první světové války je cítit chlad a všudypřítomné vlhko, před čímž jsou chráněni nejen teple oblečení vojáci, ale i koně přikrytí dekami. O koně muselo být v nehostinných ukrajinských pláních dobře postaráno, protože sloužily jako pohonná jednotka pro tyto dvounápravové sanitní vozy.|
Zdroj: AutoProfi
Čeští lékaři brigády u Zborova mají v červenci roku 1917 na ústupu z Haliče zapřaženého koně do jednonápravového zdravotnického vozu|
Zdroj: AutoProfi
Za první světové války odvážely vojenské lazaretní vlaky zraněné vojáky na rekonvalescenci či další nutné operace do vnitrozemí. Na snímku rakouský vlak z italské fronty před odjezdem ze Slovinska.|
Zdroj: AutoProfi
Vnitřek zdravotního železničního vagonu s raněnými vojáky v první světové válce z bojů u Bachmače na Ukrajině. Vojáci jedou do Čech, kde bude probíhat jejich léčení.|
Zdroj: AutoProfi
První světová válka přinesla i úpravu osmnácti pražských tramvajových vozů na sanitní. Na snímku z roku 1914 je několik z nich čekajících na příjezd lazaretního vlaku na nádraží Františka Josefa (dnes pražské hlavní nádraží). Od něj rozvážely tramvaje zraněné vojáky do pražských nemocnic. K tomuto účelu byly postaveny kolejové sanitní odbočky k nádraží i nemocnicím. |
Zdroj: AutoProfi
Barevné provedení jedné ze čtyřnápravových sanitních tramvají, které se rozjely na pražské koleje. Cesta zraněných vojáků do nemocnic byla zdlouhavá, protože obnášela jejich časté přenášení. Bylo to ovšem kapacitně přijatelné, jelikož žádná jiná lepší alternativa neexistovala. Zdravotnických automobilů bylo málo, měly nízkou kapacitu a bylo pro ně málo pohonných hmot. Na tehdejší dobu bylo převážení raněných tramvajemi velmi pokrokové. |
Zdroj: AutoProfi
Vnitřek pražského sanitního tramvajového vozu pro šest nosítek měl na oknech stahovací plachty|
Zdroj: AutoProfi
Opuštěný německý sanitní vůz Phänomen Granit 1500A u Třeboně v květnu roku 1945. Při ústupu německé armády tu byla Sověty na konci druhé světové války rozstřílena kolona. Každá německá divize měla mít dvě zdravotnické roty na podporu frontových jednotek, ale v roce 1945 hodně divizí disponovalo už jen jednou nebo vůbec žádnou zdravotnickou jednotku. |
Zdroj: AutoProfi
Vyděšení němečtí civilisté prchají před východní frontou za druhé světové válce. Na silnici v Pomořanech je dohnal také prchající německý polopásový transportér Sd.Kfz.251 určený k převozu raněných. Co asi na ně volá voják wehrmachtu? Pravděpodobně aby si pospíšili se schovat někam do lesa, že Rudá armáda je jim v patách. |
Zdroj: AutoProfi
Bernartice se nacházejí na frekventované silnici z Tábora do Písku. Ta byla na počátku května roku 1945 doslova přecpaná německým vojskem a civilisty. Všichni tudy utíkali před postupující Rudou armádou. Čeští povstalci tu začali odzbrojovat ustupující německé kolony. Když 8. května projížděla tímto jihočeským městečkem jednotka SS, proti povstalcům tvrdě zasáhla. V boji, který trval asi dvě hodiny a skončil až při setmění, padlo 32 lidí a zůstalo po něm několik zraněných. Druhý den opět proudily poničenými a zčásti opuštěnými Bernarticemi německé ústupové kolony. Dopoledne 10. 5. 1945 sem přijeli Sověti a Němci začali skládat zbraně. Odpoledne přijel do Bernartic na pomoc raněným autobus Büssing-NAG Mezinárodního červeného kříže.|
Zdroj: AutoProfi
Celkem dobře zamaskovaná kolona zdravotnických vozů Československé lidové armády začátkem 60. let 20. století postupuje při jednom z mnoha vojenských cvičení. V konvoji se dají rozeznat vozidla GAZ-69, UAZ 450A, Praga V3S a Tatra 805.|
Zdroj: AutoProfi
Toto už je novodobá historie ze druhé poloviny 20. století. Vnitřek sovětské sanity UAZ 452A, která byla ve výzbroji všech armád Varšavské smlouvy. Do útrob se pohodlně vešla čtyři nosítka (dvě a dvě nad sebou). Úprava pro sedící zraněné byla 2 + 7 míst k sezení. Jaký to nesrovnatelný přepych oproti jednonápravovému vozítku pro dva raněné z první světové války (rozdíl pouhých 50 let). |
Zdroj: AutoProfi
Německý zdravotnický motocykl ze druhé světové války typu BMW z roku 1942 nese znaky Červeného kříže|
Zdroj: AutoProfi
Rekonstruovaný zdravotnický železniční vůz z první světové války, který sloužil našim legionářům v Rusku. Na snímku ho vidíme v olomouckém depu jako znovuzrozeného stoletého stařečka.|
Zdroj: AutoProfi