Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zranění z první světové války byli z bojišť do polních nemocnic či míst s přistavenými sanitními automobily převáženi jednonápravovými (dvoukolovými) vozy. Do nich byl zapřáhnut kůň, mnohdy je táhli i sami vojáci. Jeden vůz s tvrdými dřevěnými koly byl stavěn pro dva zraněné umístěné nad sebou – viz snímek z rakousko-uherské armády. Že zranění při převozu velmi trpěli otřesy, je nasnadě.
Kolona zdravotnických aut se nachází na italské frontě v Alpách. Práci u sanitních aut v Itálii velmi pěkně popisuje Ernest Hemingway v knize Sbohem, armádo!
Jarní marast na Ukrajině se zbytky sněhu. Sanitní vozy kočárového typu jsou zde umístěny na podvalnících a budou převáženy po úzkorozchodné železnici blíže k frontě. Ze snímku z první světové války je cítit chlad a všudypřítomné vlhko, před čímž jsou chráněni nejen teple oblečení vojáci, ale i koně přikrytí dekami. O koně muselo být v nehostinných ukrajinských pláních dobře postaráno, protože sloužily jako pohonná jednotka pro tyto dvounápravové sanitní vozy.
Čeští lékaři brigády u Zborova mají v červenci roku 1917 na ústupu z Haliče zapřaženého koně do jednonápravového zdravotnického vozu
17
Fotogalerie

Historie transportu zraněných v evropských armádách

Zajištění zdravotnické péče zraněným ve válce je nejsmysluplnější činnost v nenávistném prostředí ozbrojeného konfliktu.

Záchrana raněných z prostoru bojů patří k nejnáročnějším, ale také nejzáslužnějším činnostem v prostoru vojenského nasazení. Nejde jen o záchranu zdraví a životů, ale též o psychologický efekt. Jistota, že nebude voják ponechán napospas nepříteli, podporuje ochotu k boji. Že krvavý střet z hlediska úcty k lidskému životu je absurdní a obyčejným vojákům se za majoritně egoistické zájmy svých vládců nasazovat krk nechce ani náhodou, nechme na jindy. Tentokrát se zaměříme na techniku, která se zraněným a nešťastným mužům či ženám snaží zachránit to nejcennější.

Současní vojáci si jsou jisti, že v případě zranění je kolegové nenechají napospas nepříteli, ale že se je budou snažit za každou cenu zachránit a odsunout do bezpečí polních nemocnic buď vrtulníkem, nebo autem. Například mezi nejnovější zdravotní vozidla naší armády patří kolové obrněné Iveco a obrněný kolový transportér Pandur. Slouží ovšem i dále spolehlivě daleko starší vozidla. Jak to ale vypadalo se zdravotnickými vozidly v historii?

Počátky Červeného kříže

Do 19. století neexistovala organizovaná péče o raněné vojáky. Armády sice mívaly regimenty tzv. felčary, kteří obvazovali rány, dokonce amputovali i končetiny apod., ale zranění se k nim museli nějak dostat. Mnozí ranění zůstávali ležet na bojišti, kde umírali i několik dnů. Umírali i vlivem špatné hygieny, na choleru, tyfus a krvavé průjmy.

Organizovaná a profesionální péče o raněné a nemocné se objevila poprvé v době války na Krymu (1853-56), kdy ji zorganizovala britská zdravotní sestra Florence Nachtigal. V jejím díle pokračovalo pět mužů. Červený kříž byl založen v roce 1863 Henri Dunantem, Gustave Moynierem, Louis Appianem, Theodore Maunoirem a Henri Dufourem. Ve druhé polovině 19. století tedy začínali určení vojáci-zdravotníci snášet raněné do polních obvazišť, případně nemocnic.

Švýcarská Ženeva se stala hlavním sídlem Červeného kříže. Jeho symbolem je vlajka, která vychází z vlajky Švýcarska s tím rozdílem, že má přehozenou barevnou kombinaci – bílé pozadí a na něm červený kříž.

Mezinárodní červený kříž se snaží respektovat i náboženské odlišnosti světa, a tak vznikla pro muslimský svět jeho obdoba, která se nazývá Červený půlměsíc. Pro muslimský svět má vlajka podobu červeného půlměsíce na bílém pozadí. Mezinárodní hnutí Červeného kříže a Červeného půlměsíce pracuje podle těchto sedmi zásad: humanita, nestrannost, neutralita, nezávislost, dobrovolná služba, jednota a univerzálnost.

Světové války

V bitvách první světové války se jednalo až o desetitisíce raněných a nemocných v období kterékoli bitvy. Dopravu raněných v terénu omezovala střelba nepřítele z kulometů, houfnic i minometů, které drtily pěchotu. Zdravotníci museli improvizovat, a tak zastaralá nosítka nahrazovaly lehké transportní vozíky a také kočáry tažené koňmi. Výraznou pomocí se jim pak staly automobily a sanitní vlaky. Ve městech třeba i tramvaje (Praha, Brno, Görlitz, Berlín aj.).

Ve druhé světové válce se už objevily i motocykly a obrněné transportéry, které sloužily k odsunu raněných z prostorů pod palbou. Jinak převládaly automobily od menších dodávek až po autobusy.

Ještě nedávno

V době „studené války“ se stal chráněný odsun raněných v rámci států Varšavské smlouvy a NATO samozřejmostí. Mimo pozemních vozidel začaly k tomu sloužit i vrtulníky. Kromě zdravotních automobilů byly v Československu postupně zavedeny do výzbroje upravené obrněné transportéry: polopásový OT-810, pásový OT-62 a kolový OT-64 ve zdravotnické úpravě.

Autor: Jan Dvořák