Projeli jsme 8 zemí za 8 dní elektromobilem: Děs, sranda i ponaučení!

2/118
Zavřít
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Kudy jsme jeli
    Kudy jsme jeli| Zdroj: Svět motorů
  • Kolony v Česku, to je klasika cesty na letní dovolené, zvláště směr jih.
    Kolony v Česku, to je klasika cesty na letní dovolené, zvláště směr jih.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • K rychlonabíječce 75 kW v Litvínovicích se necháme přivést aplikací PRE v mobilu. Ukazuje šest volných slotů ze šesti – a taková je i realita na místě. Jsme tu úplně sami. Nabíjíme do 100 %, protože ceny doma v Česku by měl být na čip PRE nejvýhodnější. V zahraničí na 100 % čekat nehodláme, dobíjet nad 80 % se nevyplatí kvůli snižujícímu se příkonu.
    K rychlonabíječce 75 kW v Litvínovicích se necháme přivést aplikací PRE v mobilu. Ukazuje šest volných slotů ze šesti – a taková je i realita na místě. Jsme tu úplně sami. Nabíjíme do 100 %, protože ceny doma v Česku by měl být na čip PRE nejvýhodnější. V zahraničí na 100 % čekat nehodláme, dobíjet nad 80 % se nevyplatí kvůli snižujícímu se příkonu.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • PRE Charge
    PRE Charge| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • PRE Charge
    PRE Charge| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Jízda přes Rakousko, to je většinou pohoda s krásnými výhledy na hory po prázdných dálnicích, za které dáme 240 Kč za desetidenní známku Češce Elišce na čerpačce (chce vyfotit jen svou ruku) a pak ještě 160 Kč za tunely.
    Jízda přes Rakousko, to je většinou pohoda s krásnými výhledy na hory po prázdných dálnicích, za které dáme 240 Kč za desetidenní známku Češce Elišce na čerpačce (chce vyfotit jen svou ruku) a pak ještě 160 Kč za tunely.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Mýtnice znamená vlastně jediné přibrzdění, než začneme přemýšlet o nabíjení.
    Mýtnice znamená vlastně jediné přibrzdění, než začneme přemýšlet o nabíjení.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • PRE Charge
    PRE Charge| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Dva volné sloty ze tří? Rakouská zrada! Parkovací elektromísta u jediného stojanu v Judenburgu jsou totiž jen dvě – máme peška, stojí na nich tesla a právě parkuje BMW. Musíme jinam.
    Dva volné sloty ze tří? Rakouská zrada! Parkovací elektromísta u jediného stojanu v Judenburgu jsou totiž jen dvě – máme peška, stojí na nich tesla a právě parkuje BMW. Musíme jinam.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • PRE Charge
    PRE Charge| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • V Klagenfurtu stojí naopak na osmi použitelných místech jediné auto, dobíjíme tady u Smatrics za necelou hodinku, kterou trávíme na jídle, z 18 na 94 % za 788 Kč. Nejdříve musíme přiložit čip, až pak se uvolní kabel a ze zelené barvy se stane modrá. Do auta nám pošle za 58 minut necelých 62 kWh.
    V Klagenfurtu stojí naopak na osmi použitelných místech jediné auto, dobíjíme tady u Smatrics za necelou hodinku, kterou trávíme na jídle, z 18 na 94 % za 788 Kč. Nejdříve musíme přiložit čip, až pak se uvolní kabel a ze zelené barvy se stane modrá. Do auta nám pošle za 58 minut necelých 62 kWh.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Cesta z Klagenfurtu a následně Ferlachu do Slovinska, to jsou krásné silničky v horách až k hraničnímu 1566 metrů dlouhému tunelu Loibtunel/Ljubelj. Na rozdíl od známých Karavanek je tenhle zdarma a téměř bez aut. Výborná volba!
    Cesta z Klagenfurtu a následně Ferlachu do Slovinska, to jsou krásné silničky v horách až k hraničnímu 1566 metrů dlouhému tunelu Loibtunel/Ljubelj. Na rozdíl od známých Karavanek je tenhle zdarma a téměř bez aut. Výborná volba!| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • První hodiny ve Slovinsku: za tunelem Ljubelj nás vítají krásné večerní Julské Alpy
    První hodiny ve Slovinsku: za tunelem Ljubelj nás vítají krásné večerní Julské Alpy| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • První hodiny ve Slovinsku: za tunelem Ljubelj nás vítají krásné večerní Julské Alpy, za šestnáct eur (390 Kč) kupujeme dálniční známku a míříme k Bledu
    První hodiny ve Slovinsku: za tunelem Ljubelj nás vítají krásné večerní Julské Alpy, za šestnáct eur (390 Kč) kupujeme dálniční známku a míříme k Bledu| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Slovinská dálniční  známka
    Slovinská dálniční známka| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Jezero Bled
    Jezero Bled| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Dvě dobíjení ve Slovinsku. Nejprve ultrarychlé, 24 minut a +21 % nám stačí tak akorát na WC a umytí skel či světel. Přijde na nekřesťanských 22,70 Kč/kWh. A pak jediné pomalé za osm dní, kdy se v Piranu díky nabíječce dostaneme až za závoru do starého města.
    Dvě dobíjení ve Slovinsku. Nejprve ultrarychlé, 24 minut a +21 % nám stačí tak akorát na WC a umytí skel či světel. Přijde na nekřesťanských 22,70 Kč/kWh. A pak jediné pomalé za osm dní, kdy se v Piranu díky nabíječce dostaneme až za závoru do starého města.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Na parkovišti počtem míst i stojanů extrémně vstřícném k elektromobilům stojíme tři a půl hodiny (+52 %). Koupeme se v moři, procházíme město a využíváme zdarma parkování, za které ostatní tučně platí. Pomalé dobíjení nás navíc přijde jen na desetikorunu za kilowatthodinu.
    Na parkovišti počtem míst i stojanů extrémně vstřícném k elektromobilům stojíme tři a půl hodiny (+52 %). Koupeme se v moři, procházíme město a využíváme zdarma parkování, za které ostatní tučně platí. Pomalé dobíjení nás navíc přijde jen na desetikorunu za kilowatthodinu.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Slovinsko
    Slovinsko| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Slovinsko
    Slovinsko| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Slovinská hranice
    Slovinská hranice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Črno jezero
    Črno jezero| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Črno jezero
    Črno jezero| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Črno jezero
    Črno jezero| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Svobodný průjezd, EU, schengenský prostor = žádné kontroly, to je hlavní vzkaz od hranic do Chorvatska roku 2023.
    Svobodný průjezd, EU, schengenský prostor = žádné kontroly, to je hlavní vzkaz od hranic do Chorvatska roku 2023.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • V Umagu jsme tak za pár minut po opuštění Slovinska.
    V Umagu jsme tak za pár minut po opuštění Slovinska.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Vstup do schengenské prostoru
    Vstup do schengenské prostoru| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Umag
    Umag| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Umag
    Umag| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Umag
    Umag| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Benátky
    Benátky| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Čtvrtý den trávíme v Benátkách
    Čtvrtý den trávíme v Benátkách| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Benátky
    Benátky| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Až cestou z nich navečer po 1165 kilometrech počtvrté dobíjíme, a to s pauzou v příjemném podniku „Old wild west“ nad dálnicí, kde dobře grilují a čepují extrémně nadmírovou plzeň.
    Až cestou z nich navečer po 1165 kilometrech počtvrté dobíjíme, a to s pauzou v příjemném podniku „Old wild west“ nad dálnicí, kde dobře grilují a čepují extrémně nadmírovou plzeň.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Až cestou z nich navečer po 1165 kilometrech počtvrté dobíjíme, a to s pauzou v příjemném podniku „Old wild west“ nad dálnicí, kde dobře grilují a čepují extrémně nadmírovou plzeň.
    Až cestou z nich navečer po 1165 kilometrech počtvrté dobíjíme, a to s pauzou v příjemném podniku „Old wild west“ nad dálnicí, kde dobře grilují a čepují extrémně nadmírovou plzeň.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Až cestou z nich navečer po 1165 kilometrech počtvrté dobíjíme, a to s pauzou v příjemném podniku „Old wild west“ nad dálnicí, kde dobře grilují a čepují extrémně nadmírovou plzeň.
    Až cestou z nich navečer po 1165 kilometrech počtvrté dobíjíme, a to s pauzou v příjemném podniku „Old wild west“ nad dálnicí, kde dobře grilují a čepují extrémně nadmírovou plzeň.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Pátý den a Villa Lagarina: nádherné městečko a hned u jeho centra mají ultrarychlou nabíječku.
    Pátý den a Villa Lagarina: nádherné městečko a hned u jeho centra mají ultrarychlou nabíječku.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Villa Lagarina
    Villa Lagarina| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Doplníme tu 41 kWh za 673 Kč a za potřebných 54 minut si projdeme to nejkrásnější z města.
    Doplníme tu 41 kWh za 673 Kč a za potřebných 54 minut si projdeme to nejkrásnější z města.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Šestý den = nejdramatičtější část naší cesty: nabíječka v Madonně di Campiglio svítí červeně, ta v Ponte Legno, kam dojíždíme se 14 % baterie, odmítá autorizaci.
    Šestý den = nejdramatičtější část naší cesty: nabíječka v Madonně di Campiglio svítí červeně, ta v Ponte Legno, kam dojíždíme se 14 % baterie, odmítá autorizaci.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Probere se až po desítkách minut a my se modlíme, aby to vydrželo. Povede se, už za tmy jsme na 100 % a můžeme dál do hor.
    Probere se až po desítkách minut a my se modlíme, aby to vydrželo. Povede se, už za tmy jsme na 100 % a můžeme dál do hor.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů): První tunel
    Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů): První tunel| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů)
    Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů)| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů)
    Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů)| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů): Dvacátý tunel
    Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů): Dvacátý tunel| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů)
    Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů)| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Sedmý den: enyaq odpočívá a my si nabíječky v Livignu jen prohlížíme. A užíváme si nádherné přírody a pěší turistiky ke skvostům tohoto kraje.
    Sedmý den: enyaq odpočívá a my si nabíječky v Livignu jen prohlížíme. A užíváme si nádherné přírody a pěší turistiky ke skvostům tohoto kraje.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Sedmý den: enyaq odpočívá a my si nabíječky v Livignu jen prohlížíme. A užíváme si nádherné přírody a pěší turistiky ke skvostům tohoto kraje.
    Sedmý den: enyaq odpočívá a my si nabíječky v Livignu jen prohlížíme. A užíváme si nádherné přírody a pěší turistiky ke skvostům tohoto kraje.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Jezerům Livigno, Cancano a San Giacomo a horských masivů mezi nimi, které se tyčí téměř tři kilometry vysoko.
    Jezerům Livigno, Cancano a San Giacomo a horských masivů mezi nimi, které se tyčí téměř tři kilometry vysoko.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Švýcarská hranice
    Švýcarská hranice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • První kilometry ve Švýcarsku, to jsou mokré serpentiny a žel také oblačnost zakrývající jinak majestátní hory.
    První kilometry ve Švýcarsku, to jsou mokré serpentiny a žel také oblačnost zakrývající jinak majestátní hory.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Švýcarsko
    Švýcarsko| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Celou zemi projíždíme po okreskách, občas s prací na silnici, a tedy menším zdržením.
    Celou zemi projíždíme po okreskách, občas s prací na silnici, a tedy menším zdržením.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Svatý Mořic
    Svatý Mořic| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Svatý Mořic
    Svatý Mořic| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Svatý Mořic
    Svatý Mořic| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Hranice vytýčená jen čtyřmi vlajkami – tak začíná Lichtenštejnsko, sedmá země naší expedice.
    Hranice vytýčená jen čtyřmi vlajkami – tak začíná Lichtenštejnsko, sedmá země naší expedice.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Výhledy kolem z auta jsou úžasné.
    Výhledy kolem z auta jsou úžasné.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Zaujímají nás také registrační značky – v knížectví jsou barevně přesně opačně než ta na našem autě: bílé písmo na černém plechu.
    Zaujímají nás také registrační značky – v knížectví jsou barevně přesně opačně než ta na našem autě: bílé písmo na černém plechu.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV ve Vaduzu
    Škoda Enyaq iV ve Vaduzu| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV ve Vaduzu
    Škoda Enyaq iV ve Vaduzu| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV ve Vaduzu
    Škoda Enyaq iV ve Vaduzu| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV ve Vaduzu
    Škoda Enyaq iV ve Vaduzu| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Vaduz
    Vaduz| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Vaduz
    Vaduz| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Ionity v Rakousku nás vyjde nejdráž na cestě: 19,83 Kč/kWh. Přitom za rakouský Smatrics jsme platili jen 12,80 Kč/kWh.
    Ionity v Rakousku nás vyjde nejdráž na cestě: 19,83 Kč/kWh. Přitom za rakouský Smatrics jsme platili jen 12,80 Kč/kWh.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Radost nám dělá spotřeba, 218 kilometrů k nabíječce jsme jeli se spotřebou 9,9 kWh/100 km. Dojezd tak po dobití vyšplhal na 559 kilometrů.
    Radost nám dělá spotřeba, 218 kilometrů k nabíječce jsme jeli se spotřebou 9,9 kWh/100 km. Dojezd tak po dobití vyšplhal na 559 kilometrů.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Radost nám dělá spotřeba, 218 kilometrů k nabíječce jsme jeli se spotřebou 9,9 kWh/100 km. Dojezd tak po dobití vyšplhal na 559 kilometrů.
    Radost nám dělá spotřeba, 218 kilometrů k nabíječce jsme jeli se spotřebou 9,9 kWh/100 km. Dojezd tak po dobití vyšplhal na 559 kilometrů.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • PRE Charge
    PRE Charge| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • První zastávka v Německu: Ionity píše na stojanu cenu 0,79 eura za kWh, tedy zhruba 19 Kč, pro zákazníky bez smlouvy. S ní jsou ceny výhodnější. Nám pošle PRE ve vyúčtování dobíjení u Ionity 19,83 Kč za kilowatthodinu.
    První zastávka v Německu: Ionity píše na stojanu cenu 0,79 eura za kWh, tedy zhruba 19 Kč, pro zákazníky bez smlouvy. S ní jsou ceny výhodnější. Nám pošle PRE ve vyúčtování dobíjení u Ionity 19,83 Kč za kilowatthodinu.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Nabíjecí stanice
    Nabíjecí stanice| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Poslední nabíjení celé cesty na EnBW ve Wernbergu-Köblitzu. Z kabelu teče do auta 107,3 kW. Jde o naši nejefektivnější zastávku na celé cestě. Cena za kWh je přitom druhá nejnižší ze všech rychlonabíječek, které jsme v cizině použili: 14 Kč za kWh.
    Poslední nabíjení celé cesty na EnBW ve Wernbergu-Köblitzu. Z kabelu teče do auta 107,3 kW. Jde o naši nejefektivnější zastávku na celé cestě. Cena za kWh je přitom druhá nejnižší ze všech rychlonabíječek, které jsme v cizině použili: 14 Kč za kWh.| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Škoda Enyaq iV
    Škoda Enyaq iV| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
  • Bodamské jezero
    Bodamské jezero| Zdroj: Svět motorů/Linda Šprinclová
Škoda Enyaq iV
Kudy jsme jeli
Kolony v Česku, to je klasika cesty na letní dovolené, zvláště směr jih.
K rychlonabíječce 75 kW v Litvínovicích se necháme přivést aplikací PRE v mobilu. Ukazuje šest volných slotů ze šesti – a taková je i realita na místě. Jsme tu úplně sami. Nabíjíme do 100 %, protože ceny doma v Česku by měl být na čip PRE nejvýhodnější. V zahraničí na 100 % čekat nehodláme, dobíjet nad 80 % se nevyplatí kvůli snižujícímu se příkonu.
Škoda Enyaq iV
PRE Charge
PRE Charge
Škoda Enyaq iV
Jízda přes Rakousko, to je většinou pohoda s krásnými výhledy na hory po prázdných dálnicích, za které dáme 240 Kč za desetidenní známku Češce Elišce na čerpačce (chce vyfotit jen svou ruku) a pak ještě 160 Kč za tunely.
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Mýtnice znamená vlastně jediné přibrzdění, než začneme přemýšlet o nabíjení.
PRE Charge
Dva volné sloty ze tří? Rakouská zrada! Parkovací elektromísta u jediného stojanu v Judenburgu jsou totiž jen dvě – máme peška, stojí na nich tesla a právě parkuje BMW. Musíme jinam.
PRE Charge
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
V Klagenfurtu stojí naopak na osmi použitelných místech jediné auto, dobíjíme tady u Smatrics za necelou hodinku, kterou trávíme na jídle, z 18 na 94 % za 788 Kč. Nejdříve musíme přiložit čip, až pak se uvolní kabel a ze zelené barvy se stane modrá. Do auta nám pošle za 58 minut necelých 62 kWh.
Nabíjecí stanice
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Cesta z Klagenfurtu a následně Ferlachu do Slovinska, to jsou krásné silničky v horách až k hraničnímu 1566 metrů dlouhému tunelu Loibtunel/Ljubelj. Na rozdíl od známých Karavanek je tenhle zdarma a téměř bez aut. Výborná volba!
První hodiny ve Slovinsku: za tunelem Ljubelj nás vítají krásné večerní Julské Alpy
První hodiny ve Slovinsku: za tunelem Ljubelj nás vítají krásné večerní Julské Alpy, za šestnáct eur (390 Kč) kupujeme dálniční známku a míříme k Bledu
Slovinská dálniční  známka
Jezero Bled
Škoda Enyaq iV
Nabíjecí stanice
Škoda Enyaq iV
Nabíjecí stanice
Dvě dobíjení ve Slovinsku. Nejprve ultrarychlé, 24 minut a +21 % nám stačí tak akorát na WC a umytí skel či světel. Přijde na nekřesťanských 22,70 Kč/kWh. A pak jediné pomalé za osm dní, kdy se v Piranu díky nabíječce dostaneme až za závoru do starého města.
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Na parkovišti počtem míst i stojanů extrémně vstřícném k elektromobilům stojíme tři a půl hodiny (+52 %). Koupeme se v moři, procházíme město a využíváme zdarma parkování, za které ostatní tučně platí. Pomalé dobíjení nás navíc přijde jen na desetikorunu za kilowatthodinu.
Nabíjecí stanice
Slovinsko
Slovinsko
Slovinská hranice
Črno jezero
Črno jezero
Črno jezero
Svobodný průjezd, EU, schengenský prostor = žádné kontroly, to je hlavní vzkaz od hranic do Chorvatska roku 2023.
V Umagu jsme tak za pár minut po opuštění Slovinska.
Škoda Enyaq iV
Vstup do schengenské prostoru
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Umag
Umag
Umag
Škoda Enyaq iV
Benátky
Čtvrtý den trávíme v Benátkách
Benátky
Až cestou z nich navečer po 1165 kilometrech počtvrté dobíjíme, a to s pauzou v příjemném podniku „Old wild west“ nad dálnicí, kde dobře grilují a čepují extrémně nadmírovou plzeň.
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Až cestou z nich navečer po 1165 kilometrech počtvrté dobíjíme, a to s pauzou v příjemném podniku „Old wild west“ nad dálnicí, kde dobře grilují a čepují extrémně nadmírovou plzeň.
Až cestou z nich navečer po 1165 kilometrech počtvrté dobíjíme, a to s pauzou v příjemném podniku „Old wild west“ nad dálnicí, kde dobře grilují a čepují extrémně nadmírovou plzeň.
Pátý den a Villa Lagarina: nádherné městečko a hned u jeho centra mají ultrarychlou nabíječku.
Villa Lagarina
Doplníme tu 41 kWh za 673 Kč a za potřebných 54 minut si projdeme to nejkrásnější z města.
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Škoda Enyaq iV
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Škoda Enyaq iV
Šestý den = nejdramatičtější část naší cesty: nabíječka v Madonně di Campiglio svítí červeně, ta v Ponte Legno, kam dojíždíme se 14 % baterie, odmítá autorizaci.
Probere se až po desítkách minut a my se modlíme, aby to vydrželo. Povede se, už za tmy jsme na 100 % a můžeme dál do hor.
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů): První tunel
Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů)
Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů)
Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů): Dvacátý tunel
Strada delle 52 Gallerie (52 tunelů)
Sedmý den: enyaq odpočívá a my si nabíječky v Livignu jen prohlížíme. A užíváme si nádherné přírody a pěší turistiky ke skvostům tohoto kraje.
Sedmý den: enyaq odpočívá a my si nabíječky v Livignu jen prohlížíme. A užíváme si nádherné přírody a pěší turistiky ke skvostům tohoto kraje.
Jezerům Livigno, Cancano a San Giacomo a horských masivů mezi nimi, které se tyčí téměř tři kilometry vysoko.
Švýcarská hranice
První kilometry ve Švýcarsku, to jsou mokré serpentiny a žel také oblačnost zakrývající jinak majestátní hory.
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Švýcarsko
Celou zemi projíždíme po okreskách, občas s prací na silnici, a tedy menším zdržením.
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Svatý Mořic
Svatý Mořic
Svatý Mořic
Hranice vytýčená jen čtyřmi vlajkami – tak začíná Lichtenštejnsko, sedmá země naší expedice.
Výhledy kolem z auta jsou úžasné.
Zaujímají nás také registrační značky – v knížectví jsou barevně přesně opačně než ta na našem autě: bílé písmo na černém plechu.
Škoda Enyaq iV ve Vaduzu
Škoda Enyaq iV ve Vaduzu
Škoda Enyaq iV ve Vaduzu
Škoda Enyaq iV ve Vaduzu
Vaduz
Vaduz
Ionity v Rakousku nás vyjde nejdráž na cestě: 19,83 Kč/kWh. Přitom za rakouský Smatrics jsme platili jen 12,80 Kč/kWh.
Radost nám dělá spotřeba, 218 kilometrů k nabíječce jsme jeli se spotřebou 9,9 kWh/100 km. Dojezd tak po dobití vyšplhal na 559 kilometrů.
Radost nám dělá spotřeba, 218 kilometrů k nabíječce jsme jeli se spotřebou 9,9 kWh/100 km. Dojezd tak po dobití vyšplhal na 559 kilometrů.
Škoda Enyaq iV
PRE Charge
První zastávka v Německu: Ionity píše na stojanu cenu 0,79 eura za kWh, tedy zhruba 19 Kč, pro zákazníky bez smlouvy. S ní jsou ceny výhodnější. Nám pošle PRE ve vyúčtování dobíjení u Ionity 19,83 Kč za kilowatthodinu.
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Nabíjecí stanice
Poslední nabíjení celé cesty na EnBW ve Wernbergu-Köblitzu. Z kabelu teče do auta 107,3 kW. Jde o naši nejefektivnější zastávku na celé cestě. Cena za kWh je přitom druhá nejnižší ze všech rychlonabíječek, které jsme v cizině použili: 14 Kč za kWh.
Škoda Enyaq iV
Bodamské jezero