Škoda Favorit po 30 letech: Milionář kráčí do penze

56/87
Přehled fotografií
Zavřít
  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit| Zdroj: Svět motorů
  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit| Zdroj: Svět motorů
  • V příručkách a katalozích náhradních dílů jsou také zmínky o levném Favoritu 115 S. Do sériové výroby se však nedostal. „Z jednoho auta s tímhle motorem jsme vytvořili koncept Favorit Tremp,“ vzpomíná dnes Stanislav Cinkl, tehdejší šéf montáže prototypů.
    V příručkách a katalozích náhradních dílů jsou také zmínky o levném Favoritu 115 S. Do sériové výroby se však nedostal. „Z jednoho auta s tímhle motorem jsme vytvořili koncept Favorit Tremp,“ vzpomíná dnes Stanislav Cinkl, tehdejší šéf montáže prototypů.| Zdroj: Svět motorů
  • Na burze v Sedlčanské kotlině jsme v červenci objevili několik obchodníků s díly. Ceny bývají příznivé, výběr omezený.
    Na burze v Sedlčanské kotlině jsme v červenci objevili několik obchodníků s díly. Ceny bývají příznivé, výběr omezený.| Zdroj: Svět motorů
  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit| Zdroj: Svět motorů
  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit| Zdroj: Svět motorů
  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit| Zdroj: Svět motorů
  • Favority se v letech 1991 až 1994 dodávaly i v atraktivních akčních modelech. Vůbec první pro český trh se jmenoval Komfort a vycházel z lepší výbavy LS, ten nejluxusnější z posledního roku produkce se chlubil koženými doplňky a jménem Solitaire.
    Favority se v letech 1991 až 1994 dodávaly i v atraktivních akčních modelech. Vůbec první pro český trh se jmenoval Komfort a vycházel z lepší výbavy LS, ten nejluxusnější z posledního roku produkce se chlubil koženými doplňky a jménem Solitaire.| Zdroj: Svět motorů
  • Favority se v letech 1991 až 1994 dodávaly i v atraktivních akčních modelech. Vůbec první pro český trh se jmenoval Komfort a vycházel z lepší výbavy LS, ten nejluxusnější z posledního roku produkce se chlubil koženými doplňky a jménem Solitaire.
    Favority se v letech 1991 až 1994 dodávaly i v atraktivních akčních modelech. Vůbec první pro český trh se jmenoval Komfort a vycházel z lepší výbavy LS, ten nejluxusnější z posledního roku produkce se chlubil koženými doplňky a jménem Solitaire.| Zdroj: Svět motorů
  • Na rozdíl od prvních octavií bývaly interiéry akčních favoritů pestré. Takhle nápaditým motivem se honosila i levná verze Prima.
    Na rozdíl od prvních octavií bývaly interiéry akčních favoritů pestré. Takhle nápaditým motivem se honosila i levná verze Prima.| Zdroj: Svět motorů
  • Nejžádanější verzí favoritu je roadster od společnosti MTX. Ta před pěti lety obnovila jeho výrobu – za karoserii včetně speciálních dílů pro svépomocnou montáž s následnou kontrolou a schválením zaplatíte 877 250 Kč. Nebo dodáte vlastní favorit a odvezete si roadster za 1 076 900 korun. Případně koupíte celý za 1 246 300 Kč.
    Nejžádanější verzí favoritu je roadster od společnosti MTX. Ta před pěti lety obnovila jeho výrobu – za karoserii včetně speciálních dílů pro svépomocnou montáž s následnou kontrolou a schválením zaplatíte 877 250 Kč. Nebo dodáte vlastní favorit a odvezete si roadster za 1 076 900 korun. Případně koupíte celý za 1 246 300 Kč.| Zdroj: Svět motorů
  • Nejžádanější verzí favoritu je roadster od společnosti MTX. Ta před pěti lety obnovila jeho výrobu – za karoserii včetně speciálních dílů pro svépomocnou montáž s následnou kontrolou a schválením zaplatíte 877 250 Kč. Nebo dodáte vlastní favorit a odvezete si roadster za 1 076 900 korun. Případně koupíte celý za 1 246 300 Kč.
    Nejžádanější verzí favoritu je roadster od společnosti MTX. Ta před pěti lety obnovila jeho výrobu – za karoserii včetně speciálních dílů pro svépomocnou montáž s následnou kontrolou a schválením zaplatíte 877 250 Kč. Nebo dodáte vlastní favorit a odvezete si roadster za 1 076 900 korun. Případně koupíte celý za 1 246 300 Kč.| Zdroj: Svět motorů
  • Elektrická benzinová čerpadla starších aut si s novými standardními benziny vůbec nerozumějí. Agresivní biosložka je dokáže takhle zákeřně rozleptat.
    Elektrická benzinová čerpadla starších aut si s novými standardními benziny vůbec nerozumějí. Agresivní biosložka je dokáže takhle zákeřně rozleptat.| Zdroj: Svět motorů
  • Když jsme se o loňských prázdninách vydali na setkání s tvůrci favoritu přepychovým modelem 136 L ročníku 1989, naše cesta skončila už před pražským Prosekem – kvůli zpuchřelým těsněním...
    Když jsme se o loňských prázdninách vydali na setkání s tvůrci favoritu přepychovým modelem 136 L ročníku 1989, naše cesta skončila už před pražským Prosekem – kvůli zpuchřelým těsněním...| Zdroj: Svět motorů
  • Původní výplně dveří byly funkční, ale neestetické. „Tvarované tehdy dodavatel v Chropyni udělat odmítl, neměl na to zařízení,“ prozrazuje Petr Hrdlička, šéfkonstruktér favoritu.
    Původní výplně dveří byly funkční, ale neestetické. „Tvarované tehdy dodavatel v Chropyni udělat odmítl, neměl na to zařízení,“ prozrazuje Petr Hrdlička, šéfkonstruktér favoritu.| Zdroj: Svět motorů
  • Tahle trojice zásadním způsobem přispěla ke zrodu Škody Favorit: pracovník obchodního oddělení v Miláně Jaroslav Šimek byl pověřen spoluprací a podporou projektu u Bertoneho v Itálii, Petr Hrdlička byl šéfkonstruktérem a Stanislav Cinkl šéfem montáže prototypů
    Tahle trojice zásadním způsobem přispěla ke zrodu Škody Favorit: pracovník obchodního oddělení v Miláně Jaroslav Šimek byl pověřen spoluprací a podporou projektu u Bertoneho v Itálii, Petr Hrdlička byl šéfkonstruktérem a Stanislav Cinkl šéfem montáže prototypů| Zdroj: Svět motorů
  • Škoda Favorit
    Škoda Favorit| Zdroj: Svět motorů
  • V době favoritu a formanu se Škodovka významně angažovala ve sportu. Ať už to byla účast v automobilových soutěžích, nebo sponzorství ledního hokeje, cyklistiky, fotbalu, lehké atletiky, či dokonce ofi ciální podpora letních olympijských her. Na snímku z roku 1992 přebírají symbolický klíč od Formanu Marathon tenistky Jana Novotná a Andrea Strnadová.
    V době favoritu a formanu se Škodovka významně angažovala ve sportu. Ať už to byla účast v automobilových soutěžích, nebo sponzorství ledního hokeje, cyklistiky, fotbalu, lehké atletiky, či dokonce ofi ciální podpora letních olympijských her. Na snímku z roku 1992 přebírají symbolický klíč od Formanu Marathon tenistky Jana Novotná a Andrea Strnadová.| Zdroj: Svět motorů
  • Když přijel na trh Favorit 135, proti staršímu typu 136 byl ekologičtější. Jenže i dražší, žíznivější a servisně náročnější.
    Když přijel na trh Favorit 135, proti staršímu typu 136 byl ekologičtější. Jenže i dražší, žíznivější a servisně náročnější.| Zdroj: Svět motorů
  • Po modernizaci počátkem roku 1993 dostal favorit modernější a přehlednější přístrojový štít. Kontrolky se skrývají mezi kruhovými ukazateli.
    Po modernizaci počátkem roku 1993 dostal favorit modernější a přehlednější přístrojový štít. Kontrolky se skrývají mezi kruhovými ukazateli.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Palubní deska základní výbavy LX s tvarovanými dveřními výplněmi vypadala i proti luxusním původním modelům LS podstatně hodnotněji. Plasty se však žárem kroutily nadále.
    Palubní deska základní výbavy LX s tvarovanými dveřními výplněmi vypadala i proti luxusním původním modelům LS podstatně hodnotněji. Plasty se však žárem kroutily nadále.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Jestliže nás forman zapůjčený z áček něčím opravdu uchvátil, pak naprosto originálním interiérem. Takhle krásné sedačky si pamatujeme naposledy z dobových prospektů, o které jsme si prosebně psávali do automobilky.
    Jestliže nás forman zapůjčený z áček něčím opravdu uchvátil, pak naprosto originálním interiérem. Takhle krásné sedačky si pamatujeme naposledy z dobových prospektů, o které jsme si prosebně psávali do automobilky.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Na formanu dodnes obdivujeme vnitřní prostornost. Na skromné délce 4,2 metru se tehdy Škodovce podařilo postavit velmi praktické rodinné auto.
    Na formanu dodnes obdivujeme vnitřní prostornost. Na skromné délce 4,2 metru se tehdy Škodovce podařilo postavit velmi praktické rodinné auto.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Zavazadelník o objemu 420 litrů byl před třiceti lety mezi škodovkami gigantický. Už o dvě sezony později ho však s 528 litry trumfl a octavia.
    Zavazadelník o objemu 420 litrů byl před třiceti lety mezi škodovkami gigantický. Už o dvě sezony později ho však s 528 litry trumfl a octavia.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Jediným motorem favoritu a formanu byla známá hliníková třináctistovka s rozvodem OHV. Takhle vypadá její nejslabší vstřiková verze o výkonu 40 kW. Po pravdě jede skoro tak dobře jako varianta 50 kW.
    Jediným motorem favoritu a formanu byla známá hliníková třináctistovka s rozvodem OHV. Takhle vypadá její nejslabší vstřiková verze o výkonu 40 kW. Po pravdě jede skoro tak dobře jako varianta 50 kW.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Podokenní těsnicí lišty mají tendenci se časem smršťovat, čímž může do dveří pronikat voda a vlhkost. Uvnitř pak může napáchat drahé škody.
    Podokenní těsnicí lišty mají tendenci se časem smršťovat, čímž může do dveří pronikat voda a vlhkost. Uvnitř pak může napáchat drahé škody.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Podobných důlků je pravá strana karoserie plná. Dveře kvůli tomu nevyhazujte, nové totiž už dávno nikde neseženete! Opravit se dá všechno.
    Podobných důlků je pravá strana karoserie plná. Dveře kvůli tomu nevyhazujte, nové totiž už dávno nikde neseženete! Opravit se dá všechno.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Výklopné střešní okno bylo v létě příjemným doplňkem, ale odcházející těsnění si pak za deště vybíralo zbytečnou daň. Tady naštěstí stále těsní dokonale.
    Výklopné střešní okno bylo v létě příjemným doplňkem, ale odcházející těsnění si pak za deště vybíralo zbytečnou daň. Tady naštěstí stále těsní dokonale.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Originální krytky 13palcových kol už neseženete, což platí i pro původní obutí Matador. Pro rozměr 165/70 musíte jinam.
    Originální krytky 13palcových kol už neseženete, což platí i pro původní obutí Matador. Pro rozměr 165/70 musíte jinam.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Od letošního roku Škodě Favorit podražily provozní náklady. Kvůli vyššímu obsahu biosložky v benzinu E10 je nutné tankovat dražší E5. Nebo dolévat speciální aditivum.
    Od letošního roku Škodě Favorit podražily provozní náklady. Kvůli vyššímu obsahu biosložky v benzinu E10 je nutné tankovat dražší E5. Nebo dolévat speciální aditivum.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • S výjimkou „povinných“ úniků oleje a vadné podložky vstřikovače se má motor formanu i po více než stotisícovém nájezdu čile k světu
    S výjimkou „povinných“ úniků oleje a vadné podložky vstřikovače se má motor formanu i po více než stotisícovém nájezdu čile k světu| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Pneumatiky Matador mají slušný vzorek, jenže jsou přestárlé. S takhle popraskanými bočnicemi rovnou zamiřte na výměnu.
    Pneumatiky Matador mají slušný vzorek, jenže jsou přestárlé. S takhle popraskanými bočnicemi rovnou zamiřte na výměnu.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Tohle plastové víčko s haléřovými výrobními náklady dnes patří k nejvzácnějším položkám. Po ulámání držáků tak v mnoha formanech zejí na bocích kufru nevzhledné díry.
    Tohle plastové víčko s haléřovými výrobními náklady dnes patří k nejvzácnějším položkám. Po ulámání držáků tak v mnoha formanech zejí na bocích kufru nevzhledné díry.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Oba vnější díly zadních svítilen si kupte do zásoby – po zareznutí šroubů totiž k žárovkám nevede jiná cesta než demolice!
    Oba vnější díly zadních svítilen si kupte do zásoby – po zareznutí šroubů totiž k žárovkám nevede jiná cesta než demolice!| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Prorezavělé zadní podběhy představují jednu z nejnáročnějších a nejdražších karosářských oprav. Takhle vypadají zdravé.
    Prorezavělé zadní podběhy představují jednu z nejnáročnějších a nejdražších karosářských oprav. Takhle vypadají zdravé.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Sponka výfuku už je na konci své cesty, a pokud ji brzy někdo nevymění, za jízdy pošle výfuk ostudně k zemi
    Sponka výfuku už je na konci své cesty, a pokud ji brzy někdo nevymění, za jízdy pošle výfuk ostudně k zemi| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Výrobní štítky po třiceti letech dokládají, že všechny podvozkové díly favoritů byly naddimenzované – pokud se tedy člověk svépomocně nepustil třeba do opravy převodovky bez speciálního nářadí a místo pružného péra nepoužil kolík, který pak vyviklal celá futra…
    Výrobní štítky po třiceti letech dokládají, že všechny podvozkové díly favoritů byly naddimenzované – pokud se tedy člověk svépomocně nepustil třeba do opravy převodovky bez speciálního nářadí a místo pružného péra nepoužil kolík, který pak vyviklal celá futra…| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Takhle spálený výfuk jsme ještě neviděli. Viníkem byl vadný vstřikovač, který dávkoval hodně paliva. To pak dohořívalo právě zde.
    Takhle spálený výfuk jsme ještě neviděli. Viníkem byl vadný vstřikovač, který dávkoval hodně paliva. To pak dohořívalo právě zde.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Tomáš Mrázek dodnes udržuje desítky favoritů. Našemu formanu věští slibnou budoucnost, pokud o něj bude postaráno.
    Tomáš Mrázek dodnes udržuje desítky favoritů. Našemu formanu věští slibnou budoucnost, pokud o něj bude postaráno.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Věčným tématem Škody Favorit jsou úniky motorového oleje. S tímhle nešvarem však musíte preventivně počítat u každého třicetiletého auta.
    Věčným tématem Škody Favorit jsou úniky motorového oleje. S tímhle nešvarem však musíte preventivně počítat u každého třicetiletého auta.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Na rozdíl od favoritu byl forman mnohde chápán jako pracovní stroj. Proto býval často osazen tažným zařízením.
    Na rozdíl od favoritu byl forman mnohde chápán jako pracovní stroj. Proto býval často osazen tažným zařízením.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Problémy s odvzdušněním brzdové soustavy vyřešil nějaký kutil svérázně – ustřihl hadičku a zacpal ji vazelínou. Zřejmě návod z dobového televizního receptáře…
    Problémy s odvzdušněním brzdové soustavy vyřešil nějaký kutil svérázně – ustřihl hadičku a zacpal ji vazelínou. Zřejmě návod z dobového televizního receptáře…| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Jako správné klasické auto má i forman z roku 1994 pod kapotou rozdělovač. Zde má palec vůle jen minimální.
    Jako správné klasické auto má i forman z roku 1994 pod kapotou rozdělovač. Zde má palec vůle jen minimální.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
    Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Koroze na prazích nevadí – díly na skladě jsou. Koroze na dveřích vadí – nenajdete je už nikde. Oprava s lakem se proto vždy vyplatí!
    Koroze na prazích nevadí – díly na skladě jsou. Koroze na dveřích vadí – nenajdete je už nikde. Oprava s lakem se proto vždy vyplatí!| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Věčným tématem Škody Favorit jsou úniky motorového oleje. S tímhle nešvarem však musíte preventivně počítat u každého třicetiletého auta.
    Věčným tématem Škody Favorit jsou úniky motorového oleje. S tímhle nešvarem však musíte preventivně počítat u každého třicetiletého auta.| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Renovovaná Škoda Favorit
    Renovovaná Škoda Favorit| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Renovovaná Škoda Favorit
    Renovovaná Škoda Favorit| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Renovovaná Škoda Favorit
    Renovovaná Škoda Favorit| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
  • Renovovaná Škoda Favorit
    Renovovaná Škoda Favorit| Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Favorit
Škoda Favorit
V příručkách a katalozích náhradních dílů jsou také zmínky o levném Favoritu 115 S. Do sériové výroby se však nedostal. „Z jednoho auta s tímhle motorem jsme vytvořili koncept Favorit Tremp,“ vzpomíná dnes Stanislav Cinkl, tehdejší šéf montáže prototypů.
Na burze v Sedlčanské kotlině jsme v červenci objevili několik obchodníků s díly. Ceny bývají příznivé, výběr omezený.
Škoda Favorit
Škoda Favorit
Škoda Favorit
Favority se v letech 1991 až 1994 dodávaly i v atraktivních akčních modelech. Vůbec první pro český trh se jmenoval Komfort a vycházel z lepší výbavy LS, ten nejluxusnější z posledního roku produkce se chlubil koženými doplňky a jménem Solitaire.
Favority se v letech 1991 až 1994 dodávaly i v atraktivních akčních modelech. Vůbec první pro český trh se jmenoval Komfort a vycházel z lepší výbavy LS, ten nejluxusnější z posledního roku produkce se chlubil koženými doplňky a jménem Solitaire.
Na rozdíl od prvních octavií bývaly interiéry akčních favoritů pestré. Takhle nápaditým motivem se honosila i levná verze Prima.
Nejžádanější verzí favoritu je roadster od společnosti MTX. Ta před pěti lety obnovila jeho výrobu – za karoserii včetně speciálních dílů pro svépomocnou montáž s následnou kontrolou a schválením zaplatíte 877 250 Kč. Nebo dodáte vlastní favorit a odvezete si roadster za 1 076 900 korun. Případně koupíte celý za 1 246 300 Kč.
Nejžádanější verzí favoritu je roadster od společnosti MTX. Ta před pěti lety obnovila jeho výrobu – za karoserii včetně speciálních dílů pro svépomocnou montáž s následnou kontrolou a schválením zaplatíte 877 250 Kč. Nebo dodáte vlastní favorit a odvezete si roadster za 1 076 900 korun. Případně koupíte celý za 1 246 300 Kč.
Elektrická benzinová čerpadla starších aut si s novými standardními benziny vůbec nerozumějí. Agresivní biosložka je dokáže takhle zákeřně rozleptat.
Když jsme se o loňských prázdninách vydali na setkání s tvůrci favoritu přepychovým modelem 136 L ročníku 1989, naše cesta skončila už před pražským Prosekem – kvůli zpuchřelým těsněním...
Původní výplně dveří byly funkční, ale neestetické. „Tvarované tehdy dodavatel v Chropyni udělat odmítl, neměl na to zařízení,“ prozrazuje Petr Hrdlička, šéfkonstruktér favoritu.
Tahle trojice zásadním způsobem přispěla ke zrodu Škody Favorit: pracovník obchodního oddělení v Miláně Jaroslav Šimek byl pověřen spoluprací a podporou projektu u Bertoneho v Itálii, Petr Hrdlička byl šéfkonstruktérem a Stanislav Cinkl šéfem montáže prototypů
Škoda Favorit
V době favoritu a formanu se Škodovka významně angažovala ve sportu. Ať už to byla účast v automobilových soutěžích, nebo sponzorství ledního hokeje, cyklistiky, fotbalu, lehké atletiky, či dokonce ofi ciální podpora letních olympijských her. Na snímku z roku 1992 přebírají symbolický klíč od Formanu Marathon tenistky Jana Novotná a Andrea Strnadová.
Když přijel na trh Favorit 135, proti staršímu typu 136 byl ekologičtější. Jenže i dražší, žíznivější a servisně náročnější.
Po modernizaci počátkem roku 1993 dostal favorit modernější a přehlednější přístrojový štít. Kontrolky se skrývají mezi kruhovými ukazateli.
Palubní deska základní výbavy LX s tvarovanými dveřními výplněmi vypadala i proti luxusním původním modelům LS podstatně hodnotněji. Plasty se však žárem kroutily nadále.
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Jestliže nás forman zapůjčený z áček něčím opravdu uchvátil, pak naprosto originálním interiérem. Takhle krásné sedačky si pamatujeme naposledy z dobových prospektů, o které jsme si prosebně psávali do automobilky.
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Na formanu dodnes obdivujeme vnitřní prostornost. Na skromné délce 4,2 metru se tehdy Škodovce podařilo postavit velmi praktické rodinné auto.
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Zavazadelník o objemu 420 litrů byl před třiceti lety mezi škodovkami gigantický. Už o dvě sezony později ho však s 528 litry trumfl a octavia.
Jediným motorem favoritu a formanu byla známá hliníková třináctistovka s rozvodem OHV. Takhle vypadá její nejslabší vstřiková verze o výkonu 40 kW. Po pravdě jede skoro tak dobře jako varianta 50 kW.
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Podokenní těsnicí lišty mají tendenci se časem smršťovat, čímž může do dveří pronikat voda a vlhkost. Uvnitř pak může napáchat drahé škody.
Podobných důlků je pravá strana karoserie plná. Dveře kvůli tomu nevyhazujte, nové totiž už dávno nikde neseženete! Opravit se dá všechno.
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Výklopné střešní okno bylo v létě příjemným doplňkem, ale odcházející těsnění si pak za deště vybíralo zbytečnou daň. Tady naštěstí stále těsní dokonale.
Originální krytky 13palcových kol už neseženete, což platí i pro původní obutí Matador. Pro rozměr 165/70 musíte jinam.
Od letošního roku Škodě Favorit podražily provozní náklady. Kvůli vyššímu obsahu biosložky v benzinu E10 je nutné tankovat dražší E5. Nebo dolévat speciální aditivum.
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
S výjimkou „povinných“ úniků oleje a vadné podložky vstřikovače se má motor formanu i po více než stotisícovém nájezdu čile k světu
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Pneumatiky Matador mají slušný vzorek, jenže jsou přestárlé. S takhle popraskanými bočnicemi rovnou zamiřte na výměnu.
Tohle plastové víčko s haléřovými výrobními náklady dnes patří k nejvzácnějším položkám. Po ulámání držáků tak v mnoha formanech zejí na bocích kufru nevzhledné díry.
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Oba vnější díly zadních svítilen si kupte do zásoby – po zareznutí šroubů totiž k žárovkám nevede jiná cesta než demolice!
Prorezavělé zadní podběhy představují jednu z nejnáročnějších a nejdražších karosářských oprav. Takhle vypadají zdravé.
Sponka výfuku už je na konci své cesty, a pokud ji brzy někdo nevymění, za jízdy pošle výfuk ostudně k zemi
Výrobní štítky po třiceti letech dokládají, že všechny podvozkové díly favoritů byly naddimenzované – pokud se tedy člověk svépomocně nepustil třeba do opravy převodovky bez speciálního nářadí a místo pružného péra nepoužil kolík, který pak vyviklal celá futra…
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Takhle spálený výfuk jsme ještě neviděli. Viníkem byl vadný vstřikovač, který dávkoval hodně paliva. To pak dohořívalo právě zde.
Tomáš Mrázek dodnes udržuje desítky favoritů. Našemu formanu věští slibnou budoucnost, pokud o něj bude postaráno.
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Věčným tématem Škody Favorit jsou úniky motorového oleje. S tímhle nešvarem však musíte preventivně počítat u každého třicetiletého auta.
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Na rozdíl od favoritu byl forman mnohde chápán jako pracovní stroj. Proto býval často osazen tažným zařízením.
Problémy s odvzdušněním brzdové soustavy vyřešil nějaký kutil svérázně – ustřihl hadičku a zacpal ji vazelínou. Zřejmě návod z dobového televizního receptáře…
Jako správné klasické auto má i forman z roku 1994 pod kapotou rozdělovač. Zde má palec vůle jen minimální.
Škoda Forman LX 1.3 (40 kW)
Koroze na prazích nevadí – díly na skladě jsou. Koroze na dveřích vadí – nenajdete je už nikde. Oprava s lakem se proto vždy vyplatí!
Věčným tématem Škody Favorit jsou úniky motorového oleje. S tímhle nešvarem však musíte preventivně počítat u každého třicetiletého auta.
Renovovaná Škoda Favorit
Renovovaná Škoda Favorit
Renovovaná Škoda Favorit
Renovovaná Škoda Favorit