Nejvýkonnějším tříválcem dneška je teoreticky švédská jednotka TFG výrobce supersportů Koenigsegg. TFG značí „Tiny Friendly Giant“, tedy „Drobný přátelský obr“, a vtipně naznačuje, o co tady jde: objem dvou litrů, nezávislá aktuace ventilů Freevalve, dvě turbodmychadla, výkon 450 kW a možnost běžet v Millerově, Atkinsonově či Ottově cyklu. Zákazníci o něj ale neprojevili zájem, zatím tak zůstalo pouze u prototypu.|
Zdroj: Koenigsegg
Jedním z nejúspěšnějších evropských poválečných tříválců byl dvoutaktní agregát poprvé použitý v Saabu 93. Lehkému a aerodynamickému vozu dodal 25 kW ze 748 cm3 objemu.|
Zdroj: Saab
Jedním z nejúspěšnějších evropských poválečných tříválců byl dvoutaktní agregát poprvé použitý v Saabu 93. Lehkému a aerodynamickému vozu dodal 25 kW ze 748 cm3 objemu.|
Zdroj: Saab
Věděli jste, že mezi rané tříválce se řadil i první Rolls-Royce? Model 15 hp doplňoval dvouválec 10 hp a silnější šestiválec 30 hp, vyrobilo se šest kusů.|
Zdroj: Rolls-Royce
Moderní čtyřdobé tříválce zažily svou renesanci díky vozům kategorie Kei. Prvním z nich na českém trhu bylo slavné Daewoo Tico, tedy Suzuki Alto Fronte v licenční výrobě.|
Zdroj: Daewoo
První smarty na výrazně zakloněných tříválcích založily svou koncepci. Motor s objemem 0,6, později 0,7 litru vyplnil určený prostor do posledního centimetru, navíc mu nechyběl točivý moment.|
Zdroj: Svět motorů
Tři písty emisím pomáhají, samy ale nestačí. V mnoha případech se tak dnes pojí s hybridní pomocí jako na obrázku, kde vidíme tělo převodovky e-DCS6 od Stellantisu.|
Zdroj: Martin Vaculík/Svět motorů
Moderní tříválce mívaly nejprve i rozvody máčené v olejové lázni, dnes už všechny takto řešené motory nahradil spolehlivější řetěz. Na obrázku řešení motoru 1.2 T-Gen3.|
Zdroj: Martin Vaculík/Svět motorů
Technickým unikátem jsou motory Nissan řady KR, které používají technologii variabilního kompresního poměru prostřednictvím sofi stikovaného přepákování. Umějí jej měnit z 8:1 na 14:1 a najdeme je v x-trailu a qashqaii.|
Zdroj: Nissan
Ačkoliv se zdá, že je dnes na trhu nepřeberné množství tříválců, zas tolik unikátních koncepcí u nás nenajdeme. Všechny mají 12 ventilů, rozvody DOHC a většinou i přímý vstřik paliva, neboť moderní emisní limity to umožňují pouze zřídkakdy. Výjimky tvoří Renault/Nissan/ Mistubishi, Suzuki a Toyota.|
Zdroj: Svět motorů
Co do sériových aplikací to nejdále dotáhla Toyota. Japonská automobilka vyhradila tříválec nikoliv pouze nejslabším modelům, naopak je mají i ostrá provedení modelů GR Yaris, GR Corolla a Lexus LBX Morizo RR, kde podává až 224 kW.|
Zdroj: Toyota