Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tříválce: Tři hrnečky stačí

Nejvýkonnějším tříválcem dneška je teoreticky švédská jednotka TFG výrobce supersportů Koenigsegg. TFG značí „Tiny Friendly Giant“, tedy „Drobný přátelský obr“, a vtipně naznačuje, o co tady jde: objem dvou litrů, nezávislá aktuace ventilů Freevalve, dvě turbodmychadla, výkon 450 kW a možnost běžet v Millerově, Atkinsonově či Ottově cyklu. Zákazníci o něj ale neprojevili zájem, zatím tak zůstalo pouze u prototypu.
Jedním z nejúspěšnějších evropských poválečných tříválců byl dvoutaktní agregát poprvé použitý v Saabu 93. Lehkému a aerodynamickému vozu dodal 25 kW ze 748 cm3  objemu.
Jedním z nejúspěšnějších evropských poválečných tříválců byl dvoutaktní agregát poprvé použitý v Saabu 93. Lehkému a aerodynamickému vozu dodal 25 kW ze 748 cm3  objemu.
Věděli jste, že mezi rané tříválce se řadil i první Rolls-Royce? Model 15 hp doplňoval dvouválec 10 hp a silnější šestiválec 30 hp, vyrobilo se šest kusů.
13 Fotogalerie
František Pisarovič
Martin Vaculík
Diskuze (5)

To budeš muset vytáčet, za rok se to rozpadne, vůbec to nejede. To jsou takoví Tři králové každé hospodské debaty o tříválcích, zvěstují ale pravdu? Zkušenosti říkají, že v některých ohledech mají zmiňované motory dokonce navrch.

Tématu tříválců pod kapotami moderních rodinných vozů jsme se naposledy pořádně věnovali v číslech 6/2020, 35/2015 a v posledním speciálu roku 2018, kde jsme dopodrobna rozebrali jejich základní principy, zádrhely, ale i pozitiva. Kdo si dá tu námahu a zaloví v archivu, najde řadu textů, ze kterých v rámci použitých konstrukčních řešení čiší optimismus. A to jsme tehdy ještě ani netušili, kam nás čas zavane…

Ze snu do reality

Hlasů zarytě odmítajících tříválce je čím dál méně. A nemohou za to pouze nabyté pozitivní zkušenosti s novými agregáty, ale také mnohem důležitější boje – fanouškové benzinu nyní už nesoupeří s nějakým malicherným odebíráním válců, nýbrž s budoucností spalovacích motorů jako takových.

V tomto světle jsou nakonec motory se třemi písty těmi, kdo drží vlajku u pomalu, ale jistě se potápějící lodě. A jakkoliv tahle prognóza zní příliš dramaticky, zas tak daleko od pravdy není. Pokud se podíváme do nabídky koncernů, které prodávají v Evropě nejvíce spalovacích aut, právě tříválce budou mít největší kadenci, co do počtu prodaných kusů. Dá se tak říct, že zatímco si Evropská unie maže med kolem pusy a pořád se drží svých striktních elektrifikačních plánů, příjmy z prodeje tříhrnků jsou z velké části tím, co tyhle nerealistické představy pořád tiše financuje.

Čtěte zdarma až do konce

Exkluzivní pokračování článku čeká pouze na registrované čtenáře.
  • Registrace je snadná, rychlá a zcela zdarma!
  • Možnost aktivního zapojení do diskuzí a anket
Vstoupit do diskuze (5)