Tříválce: Tři hrnečky stačí

14/13
Přehled fotografií
Zavřít
  • Peugeot 208
    Peugeot 208| Zdroj: Peugeot
  • Nejvýkonnějším tříválcem dneška je teoreticky švédská jednotka TFG výrobce supersportů Koenigsegg. TFG značí „Tiny Friendly Giant“, tedy „Drobný přátelský obr“, a vtipně naznačuje, o co tady jde: objem dvou litrů, nezávislá aktuace ventilů Freevalve, dvě turbodmychadla, výkon 450 kW a možnost běžet v Millerově, Atkinsonově či Ottově cyklu. Zákazníci o něj ale neprojevili zájem, zatím tak zůstalo pouze u prototypu.
    Nejvýkonnějším tříválcem dneška je teoreticky švédská jednotka TFG výrobce supersportů Koenigsegg. TFG značí „Tiny Friendly Giant“, tedy „Drobný přátelský obr“, a vtipně naznačuje, o co tady jde: objem dvou litrů, nezávislá aktuace ventilů Freevalve, dvě turbodmychadla, výkon 450 kW a možnost běžet v Millerově, Atkinsonově či Ottově cyklu. Zákazníci o něj ale neprojevili zájem, zatím tak zůstalo pouze u prototypu.| Zdroj: Koenigsegg
  • Jedním z nejúspěšnějších evropských poválečných tříválců byl dvoutaktní agregát poprvé použitý v Saabu 93. Lehkému a aerodynamickému vozu dodal 25 kW ze 748 cm3  objemu.
    Jedním z nejúspěšnějších evropských poválečných tříválců byl dvoutaktní agregát poprvé použitý v Saabu 93. Lehkému a aerodynamickému vozu dodal 25 kW ze 748 cm3 objemu.| Zdroj: Saab
  • Jedním z nejúspěšnějších evropských poválečných tříválců byl dvoutaktní agregát poprvé použitý v Saabu 93. Lehkému a aerodynamickému vozu dodal 25 kW ze 748 cm3  objemu.
    Jedním z nejúspěšnějších evropských poválečných tříválců byl dvoutaktní agregát poprvé použitý v Saabu 93. Lehkému a aerodynamickému vozu dodal 25 kW ze 748 cm3 objemu.| Zdroj: Saab
  • Věděli jste, že mezi rané tříválce se řadil i první Rolls-Royce? Model 15 hp doplňoval dvouválec 10 hp a silnější šestiválec 30 hp, vyrobilo se šest kusů.
    Věděli jste, že mezi rané tříválce se řadil i první Rolls-Royce? Model 15 hp doplňoval dvouválec 10 hp a silnější šestiválec 30 hp, vyrobilo se šest kusů.| Zdroj: Rolls-Royce
  • Moderní čtyřdobé tříválce zažily svou renesanci díky vozům kategorie Kei. Prvním z nich na českém trhu bylo slavné Daewoo Tico, tedy Suzuki Alto Fronte v licenční výrobě.
    Moderní čtyřdobé tříválce zažily svou renesanci díky vozům kategorie Kei. Prvním z nich na českém trhu bylo slavné Daewoo Tico, tedy Suzuki Alto Fronte v licenční výrobě.| Zdroj: Daewoo
  • První smarty na výrazně zakloněných tříválcích založily svou koncepci. Motor s objemem 0,6, později 0,7 litru vyplnil určený prostor do posledního centimetru, navíc mu nechyběl točivý moment.
    První smarty na výrazně zakloněných tříválcích založily svou koncepci. Motor s objemem 0,6, později 0,7 litru vyplnil určený prostor do posledního centimetru, navíc mu nechyběl točivý moment.| Zdroj: Svět motorů
  • Tři písty emisím pomáhají, samy ale nestačí. V mnoha případech se tak dnes pojí s hybridní pomocí jako na obrázku, kde vidíme tělo převodovky e-DCS6 od Stellantisu.
    Tři písty emisím pomáhají, samy ale nestačí. V mnoha případech se tak dnes pojí s hybridní pomocí jako na obrázku, kde vidíme tělo převodovky e-DCS6 od Stellantisu.| Zdroj: Martin Vaculík/Svět motorů
  • Moderní tříválce mívaly nejprve i rozvody máčené v olejové lázni, dnes už všechny takto řešené motory nahradil spolehlivější řetěz. Na obrázku řešení motoru 1.2 T-Gen3.
    Moderní tříválce mívaly nejprve i rozvody máčené v olejové lázni, dnes už všechny takto řešené motory nahradil spolehlivější řetěz. Na obrázku řešení motoru 1.2 T-Gen3.| Zdroj: Martin Vaculík/Svět motorů
  • Technickým unikátem jsou motory Nissan řady KR, které používají technologii variabilního kompresního poměru prostřednictvím sofi stikovaného přepákování. Umějí jej měnit z 8:1 na 14:1 a najdeme je v x-trailu a qashqaii.
    Technickým unikátem jsou motory Nissan řady KR, které používají technologii variabilního kompresního poměru prostřednictvím sofi stikovaného přepákování. Umějí jej měnit z 8:1 na 14:1 a najdeme je v x-trailu a qashqaii.| Zdroj: Nissan
  • Ačkoliv se zdá, že je dnes na trhu nepřeberné množství tříválců, zas tolik unikátních koncepcí u nás nenajdeme. Všechny mají 12 ventilů, rozvody DOHC a většinou i přímý vstřik paliva, neboť moderní emisní limity to umožňují pouze zřídkakdy. Výjimky tvoří Renault/Nissan/ Mistubishi, Suzuki a Toyota.
    Ačkoliv se zdá, že je dnes na trhu nepřeberné množství tříválců, zas tolik unikátních koncepcí u nás nenajdeme. Všechny mají 12 ventilů, rozvody DOHC a většinou i přímý vstřik paliva, neboť moderní emisní limity to umožňují pouze zřídkakdy. Výjimky tvoří Renault/Nissan/ Mistubishi, Suzuki a Toyota.| Zdroj: Svět motorů
  • Co do sériových aplikací to nejdále dotáhla Toyota. Japonská automobilka vyhradila tříválec nikoliv pouze nejslabším modelům, naopak je mají i ostrá provedení modelů GR Yaris, GR Corolla a Lexus LBX Morizo RR, kde podává až 224 kW.
    Co do sériových aplikací to nejdále dotáhla Toyota. Japonská automobilka vyhradila tříválec nikoliv pouze nejslabším modelům, naopak je mají i ostrá provedení modelů GR Yaris, GR Corolla a Lexus LBX Morizo RR, kde podává až 224 kW.| Zdroj: Toyota
  • Lancia Ro-Ro
    Lancia Ro-Ro| Zdroj: Wheelsage
Peugeot 208
Nejvýkonnějším tříválcem dneška je teoreticky švédská jednotka TFG výrobce supersportů Koenigsegg. TFG značí „Tiny Friendly Giant“, tedy „Drobný přátelský obr“, a vtipně naznačuje, o co tady jde: objem dvou litrů, nezávislá aktuace ventilů Freevalve, dvě turbodmychadla, výkon 450 kW a možnost běžet v Millerově, Atkinsonově či Ottově cyklu. Zákazníci o něj ale neprojevili zájem, zatím tak zůstalo pouze u prototypu.
Jedním z nejúspěšnějších evropských poválečných tříválců byl dvoutaktní agregát poprvé použitý v Saabu 93. Lehkému a aerodynamickému vozu dodal 25 kW ze 748 cm3  objemu.
Jedním z nejúspěšnějších evropských poválečných tříválců byl dvoutaktní agregát poprvé použitý v Saabu 93. Lehkému a aerodynamickému vozu dodal 25 kW ze 748 cm3  objemu.
Věděli jste, že mezi rané tříválce se řadil i první Rolls-Royce? Model 15 hp doplňoval dvouválec 10 hp a silnější šestiválec 30 hp, vyrobilo se šest kusů.
Moderní čtyřdobé tříválce zažily svou renesanci díky vozům kategorie Kei. Prvním z nich na českém trhu bylo slavné Daewoo Tico, tedy Suzuki Alto Fronte v licenční výrobě.
První smarty na výrazně zakloněných tříválcích založily svou koncepci. Motor s objemem 0,6, později 0,7 litru vyplnil určený prostor do posledního centimetru, navíc mu nechyběl točivý moment.
Tři písty emisím pomáhají, samy ale nestačí. V mnoha případech se tak dnes pojí s hybridní pomocí jako na obrázku, kde vidíme tělo převodovky e-DCS6 od Stellantisu.
Moderní tříválce mívaly nejprve i rozvody máčené v olejové lázni, dnes už všechny takto řešené motory nahradil spolehlivější řetěz. Na obrázku řešení motoru 1.2 T-Gen3.
Technickým unikátem jsou motory Nissan řady KR, které používají technologii variabilního kompresního poměru prostřednictvím sofi stikovaného přepákování. Umějí jej měnit z 8:1 na 14:1 a najdeme je v x-trailu a qashqaii.
Ačkoliv se zdá, že je dnes na trhu nepřeberné množství tříválců, zas tolik unikátních koncepcí u nás nenajdeme. Všechny mají 12 ventilů, rozvody DOHC a většinou i přímý vstřik paliva, neboť moderní emisní limity to umožňují pouze zřídkakdy. Výjimky tvoří Renault/Nissan/ Mistubishi, Suzuki a Toyota.
Co do sériových aplikací to nejdále dotáhla Toyota. Japonská automobilka vyhradila tříválec nikoliv pouze nejslabším modelům, naopak je mají i ostrá provedení modelů GR Yaris, GR Corolla a Lexus LBX Morizo RR, kde podává až 224 kW.
Lancia Ro-Ro