Fiat 508 Balilla (1932–1937): Jak malé italské auto zapustilo kořeny po celé Evropě

1/20
Přehled fotografií
Zavřít
  • Fiat 508 S Balilla ročníku 1936 je vystavený v Národním muzeu automobilů v Mulhouse.
    Fiat 508 S Balilla ročníku 1936 je vystavený v Národním muzeu automobilů v Mulhouse.| Zdroj: Karel Haas
  • Předchůdcem Fiatu 508 balilla byl Fiat 509, vyráběný v letech 1924 až 1929.
    Předchůdcem Fiatu 508 balilla byl Fiat 509, vyráběný v letech 1924 až 1929.| Zdroj: Fiat
  • Fiat 508 Balilla první série se vyráběl v letech 1932 až 1934. Zadní kola poháněl řadový čtyřválec s rozvodem SV, objemem 995 cm3 a nejvyšším výkonem 20 k (15 kW).
    Fiat 508 Balilla první série se vyráběl v letech 1932 až 1934. Zadní kola poháněl řadový čtyřválec s rozvodem SV, objemem 995 cm3 a nejvyšším výkonem 20 k (15 kW).| Zdroj: Fiat
  • Okna ve dveřích se dala stahovat kličkou a přední okno bylo zavěšeno shora a dalo se otevírat.
    Okna ve dveřích se dala stahovat kličkou a přední okno bylo zavěšeno shora a dalo se otevírat.| Zdroj: Fiat
  • U čtyřdveřového provedení měly přední dveře závěsy vpředu a zadní vzadu, což spolu s chybějícím sloupkem B usnadňovalo přístup k sedadlům.
    U čtyřdveřového provedení měly přední dveře závěsy vpředu a zadní vzadu, což spolu s chybějícím sloupkem B usnadňovalo přístup k sedadlům.| Zdroj: Fiat
  • Dvoumístný otevřený Fiat 508 Spider s motorem SV a třístupňovou převodovkou debutoval v roce 1933.
    Dvoumístný otevřený Fiat 508 Spider s motorem SV a třístupňovou převodovkou debutoval v roce 1933.| Zdroj: Fiat
  • Závodní Fiat 508 S Balilla Spider Corsa měl motocyklové blatníky a ráfky s drátovým výpletem.
    Závodní Fiat 508 S Balilla Spider Corsa měl motocyklové blatníky a ráfky s drátovým výpletem.| Zdroj: Fiat
  • V licenci vyráběný dvoudveřový Walter Junior Limousine z roku 1933 v dvoubarevném provedení.
    V licenci vyráběný dvoudveřový Walter Junior Limousine z roku 1933 v dvoubarevném provedení.| Zdroj: Fiat
  • Malý nákladní vůz Cammioncino s otevřeným nákladním prostorem vzadu povolující vozit náklad do hmotnosti 350 kg.
    Malý nákladní vůz Cammioncino s otevřeným nákladním prostorem vzadu povolující vozit náklad do hmotnosti 350 kg.| Zdroj: Fiat
  • Balilla Spider byl navržen od začátku jako malý sportovní automobil a pro své vlastnosti, pěkný vzhled a rozumnou cenu se stal velmi oblíbeným.
    Balilla Spider byl navržen od začátku jako malý sportovní automobil a pro své vlastnosti, pěkný vzhled a rozumnou cenu se stal velmi oblíbeným.| Zdroj: Fiat
  • Obzvláště ceněná je verze Fiat 508 Coppa d’Oro. Název znamená česky „zlatý pohár“ a naznačuje, že tento model dosáhl řady sportovních úspěchů.
    Obzvláště ceněná je verze Fiat 508 Coppa d’Oro. Název znamená česky „zlatý pohár“ a naznačuje, že tento model dosáhl řady sportovních úspěchů.| Zdroj: Fiat
  • Balillla v řezu odhaluje umístění motoru, tuhé nápravy a pérování podélnými listovými péry.
    Balillla v řezu odhaluje umístění motoru, tuhé nápravy a pérování podélnými listovými péry.| Zdroj: Quattroruotte
  • Aerodynamické kupé se splývající zádí Fiat 508 CS Balilla z roku 1935.
    Aerodynamické kupé se splývající zádí Fiat 508 CS Balilla z roku 1935.| Zdroj: Fiat
  • Od roku 1934 se začala vyrábět druhá série 508B s výkonem motoru zvýšeným na 24 koní. Modernější karoserie měla novou masku chladiče ve tvaru srdce.
    Od roku 1934 se začala vyrábět druhá série 508B s výkonem motoru zvýšeným na 24 koní. Modernější karoserie měla novou masku chladiče ve tvaru srdce.| Zdroj: Fiat
  • Fiat 508 Balilla ve verzi kupé z roku 1935 sdílel mechaniku Spideru Sport, včetně výkonnějšího motoru 108 CS. Jako odezva na úspěchy v závodu Mille Miglia se mu říkalo Berlinetta Mille Miglia.
    Fiat 508 Balilla ve verzi kupé z roku 1935 sdílel mechaniku Spideru Sport, včetně výkonnějšího motoru 108 CS. Jako odezva na úspěchy v závodu Mille Miglia se mu říkalo Berlinetta Mille Miglia.| Zdroj: Fiat
  • Walter Junior Roadster ročníku 1935 se vyráběl v pražských Jinonicích.
    Walter Junior Roadster ročníku 1935 se vyráběl v pražských Jinonicích.| Zdroj: Walter
  • Vzorně restaurovaný veterán Walter Junior SS měl plynule propojené přední a zadní blatníky.
    Vzorně restaurovaný veterán Walter Junior SS měl plynule propojené přední a zadní blatníky.| Zdroj: Fiat
  • Dvoudveřový kabriolet Fiat 508 Balilla Torpedo z roku 1936 měl rezervu vzadu za kufrem.
    Dvoudveřový kabriolet Fiat 508 Balilla Torpedo z roku 1936 měl rezervu vzadu za kufrem.| Zdroj: Flickr
  • Kupé Walter Junior SS z roku 1936 na kresbě Václava Zapadlíka.
    Kupé Walter Junior SS z roku 1936 na kresbě Václava Zapadlíka.| Zdroj: Václav Zapadlík
  • V roce 1937 prošla Balilla důkladnou modernizací a začala se prodávat pod názvem Fiat 508C Nuova Balilla 1100, který byl o dva roky později změněn na Fiat 1100.
    V roce 1937 prošla Balilla důkladnou modernizací a začala se prodávat pod názvem Fiat 508C Nuova Balilla 1100, který byl o dva roky později změněn na Fiat 1100.| Zdroj: Fiat
Fiat 508 S Balilla ročníku 1936 je vystavený v Národním muzeu automobilů v Mulhouse.
Předchůdcem Fiatu 508 balilla byl Fiat 509, vyráběný v letech 1924 až 1929.
Fiat 508 Balilla první série se vyráběl v letech 1932 až 1934. Zadní kola poháněl řadový čtyřválec s rozvodem SV, objemem 995 cm3 a nejvyšším výkonem 20 k (15 kW).
Okna ve dveřích se dala stahovat kličkou a přední okno bylo zavěšeno shora a dalo se otevírat.
U čtyřdveřového provedení měly přední dveře závěsy vpředu a zadní vzadu, což spolu s chybějícím sloupkem B usnadňovalo přístup k sedadlům.
Dvoumístný otevřený Fiat 508 Spider s motorem SV a třístupňovou převodovkou debutoval v roce 1933.
Závodní Fiat 508 S Balilla Spider Corsa měl motocyklové blatníky a ráfky s drátovým výpletem.
V licenci vyráběný dvoudveřový Walter Junior Limousine z roku 1933 v dvoubarevném provedení.
Malý nákladní vůz Cammioncino s otevřeným nákladním prostorem vzadu povolující vozit náklad do hmotnosti 350 kg.
Balilla Spider byl navržen od začátku jako malý sportovní automobil a pro své vlastnosti, pěkný vzhled a rozumnou cenu se stal velmi oblíbeným.
Obzvláště ceněná je verze Fiat 508 Coppa d’Oro. Název znamená česky „zlatý pohár“ a naznačuje, že tento model dosáhl řady sportovních úspěchů.
Balillla v řezu odhaluje umístění motoru, tuhé nápravy a pérování podélnými listovými péry.
Aerodynamické kupé se splývající zádí Fiat 508 CS Balilla z roku 1935.
Od roku 1934 se začala vyrábět druhá série 508B s výkonem motoru zvýšeným na 24 koní. Modernější karoserie měla novou masku chladiče ve tvaru srdce.
Fiat 508 Balilla ve verzi kupé z roku 1935 sdílel mechaniku Spideru Sport, včetně výkonnějšího motoru 108 CS. Jako odezva na úspěchy v závodu Mille Miglia se mu říkalo Berlinetta Mille Miglia.
Walter Junior Roadster ročníku 1935 se vyráběl v pražských Jinonicích.
Vzorně restaurovaný veterán Walter Junior SS měl plynule propojené přední a zadní blatníky.
Dvoudveřový kabriolet Fiat 508 Balilla Torpedo z roku 1936 měl rezervu vzadu za kufrem.
Kupé Walter Junior SS z roku 1936 na kresbě Václava Zapadlíka.
V roce 1937 prošla Balilla důkladnou modernizací a začala se prodávat pod názvem Fiat 508C Nuova Balilla 1100, který byl o dva roky později změněn na Fiat 1100.