Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 508 Balilla (1932–1937): Jak malé italské auto zapustilo kořeny po celé Evropě

Karel Haas
Diskuze (0)

Kompaktní Fiat 508 Balilla s pohonem zadních kol litrovým čtyřválcem se vyráběl v podobě sedanu, dvoumístného spideru, kabrioletu a užitkových vozidel. V licenci se vyráběl v Polsku, Německu, Francii a Československu.

V době vrcholící světové hospodářské krize, tzv. Velké deprese, která začala propadem akcií na americké burze v říjnu 1929 představil Fiat na milánském autosalonu v dubnu 1932 malý čtyřmístný sedan s pohonem zadních kol litrovým čtyřválcovým motorem umístěným vpředu. Vůz vyvinuli přední italští konstruktéři Nebbia, Fessia a Zerbi s cílem přiblížit se kvalitám vozů vyšší třídy za rozumnou cenu. Mnozí si mysleli, že jeho název Balilla byl spojen s italským fašismem, konkrétně s jeho mládežnickou organizací Opera Nazionale Balilla. Fiat ale později trval na tom, že jméno Balilla je přezdívkou janovského chlapce Giovanniho Battisty Perassa, který v roce 1743 házel kameny na rakouského důstojníka na protest proti vojenské okupaci. Tímto činem spustil hnutí odporu proti Rakušanům. Název Balilla byl rovněž použit pro italskou ponorku nebo malý traktor a sám Fiat jej použil k pojmenování letadla z první světové války.

Sedan (Berlina)

Fiat 508 Balilla se vyráběl ve dvou sériích. První sérii 508 (zpětně označovanou jako 508A), vyráběnou letech 1932 až 1934, poháněl vpředu podélně umístěný řadový čtyřválec s rozvodem SV (s postranními ventily), objemem 995 cm3 a nejvyšším výkonem 20 k (15 kW) při 3500 otáčkách. Výkon motoru se přenášel na zadní kola dvoudílným kardanem přes třístupňovou převodovku bez synchronizace a dovolil vozu s hmotností kolem 685 kg dosáhnout rychlost 80 km/h. Vůz měl samostatný rám a obě nápravy tuhé, odpružené podélnými listovými pery. Bubnové brzdy na všech kolech měla kapalinové ovládání.

Fiat 508A Balilla byl dvoudveřový čtyřmístný sedan (foto), uvedený na trh v roce 1932. Přední sedadla byla posuvná dopředu a měla sklopná opěradla, což usnadňovalo nastupování na zadní sedadla a vystupování z nich. Okna ve dveřích se dala stahovat kličkou a přední okno bylo zavěšeno shora a dalo se otevírat. U čtyřdveřového provedení měly přední dveře závěsy vpředu a zadní vzadu, což spolu s chybějícím sloupkem B usnadňovalo přístup k sedadlům. Stěrače předního okna byly poháněné samostatnými elektromotory umístěnými uvnitř nad oknem. Uvnitř měla Balilla gumové rohože a látkové potahy sedadel. Náhradní kolo bylo umístěno zvenku před pravými nebo levými dveřmi. Verze Lusso (de Luxe) měla mj. lepší potahy sedadel.

Fiat 508 Balilla první série se vyráběl v letech 1932 až 1934. Zadní kola poháněl řadový čtyřválec s rozvodem SV, objemem 995 cm3 a nejvyšším výkonem 20 k (15 kW). Fiat 508 Balilla první série se vyráběl v letech 1932 až 1934. Zadní kola poháněl řadový čtyřválec s rozvodem SV, objemem 995 cm3 a nejvyšším výkonem 20 k (15 kW).

 

Od roku 1934 se začala vyrábět druhá série 508B (foto) s výkonem motoru zvýšeným na 24 k (18 kW) a rychlostí 85 km/h. Převodovka dostala čtvrtý rychlostní stupeň a sedany (Berlina) se čtyřmi i dvěma dveřmi o něco modernější karoserii s novou maskou chladiče ve tvaru srdce a širšími nárazníky. Sedany měly o něco více skloněné přední okno. Kromě sedanu se nabízel také dvoumístný Spider, Spider Sport, kabriolet Torpedo, kupé, dodávka a malý náklaďák Cammioncino. Na jednotlivé verze karoserií se podíváme podrobněji.

Od roku 1934 se začala vyrábět druhá série 508B s výkonem motoru zvýšeným na 24 koní. Modernější karoserie měla novou masku chladiče ve tvaru srdce. Od roku 1934 se začala vyrábět druhá série 508B s výkonem motoru zvýšeným na 24 koní. Modernější karoserie měla novou masku chladiče ve tvaru srdce.

 

Roadster (Spider)

Dvoumístný otevřený Fiat 508 Spider s motorem SV a třístupňovou převodovkou debutoval v roce 1933. Balilla Spider byl navržen od začátku jako malý sportovní automobil a pro své vlastnosti, pěkný vzhled a rozumnou cenu se stal velmi oblíbeným. Kožené sedadlo řidiče bylo posunuto o několik centimetrů dozadu proti sedadlu spolujezdce. Spider byl dostupný ve standardní verzi nebo v luxusnější verzi Lusso. Přední okno bylo sklápěcí a odnímatelná textilní střecha mohla být uložena za sedadly. První Spidery měly třístupňovou převodovku bez synchronizace, ale od roku 1934 dostaly čtyřstupňovou. Tvar karoserie ale zůstal beze změn. Závodní Spider Corsa (foto) měl motocyklové blatníky.

Závodní Fiat 508 S Balilla Spider Corsa měl motocyklové blatníky a ráfky s drátovým výpletem. Závodní Fiat 508 S Balilla Spider Corsa měl motocyklové blatníky a ráfky s drátovým výpletem.

 

Spider Sport

Verze Spider Sport měla nižší, uhlazenější tvary než Spider a byla navržena studiem Ghia. Záď s malou svislou ploutvičkou připomínala hmyz. Díky speciálnímu karburátoru a zvýšení kompresního poměru na 7:1 měl litrový čtyřválec výkon 30 k (22 kW) při 4000 ot/min a verze Spider Sport s ním dosahovala rychlost 110 km/h. Obzvláště ceněná je verze Fiat 508 Coppa d’Oro (foto). Název znamená česky „zlatý pohár“ a naznačuje, že tento model dosáhl řady sportovních úspěchů.

Balilla Spider byl navržen od začátku jako malý sportovní automobil a pro své vlastnosti, pěkný vzhled a rozumnou cenu se stal velmi oblíbeným. Balilla Spider byl navržen od začátku jako malý sportovní automobil a pro své vlastnosti, pěkný vzhled a rozumnou cenu se stal velmi oblíbeným.

 

V roce 1934 dostal Spider Sport 508 SS částečně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovku a ventilový rozvod OHV, který spolu s dalšími úpravami pomohl ke zvýšení výkonu na 36 k (27 kW) a rychlosti až na 125 km/h.

Torpedo

Čtyřmístnou otevřenou karoserii typu Torpedo (foto) se skládací střechou dostal Fiat 508 Balilla v roce 1933 ve dvoudveřovém i čtyřdveřovém provedení. Nabízel se pouze v luxusní verzi (Lusso) s koženými sedadly. Sloupky předního okna a závěsy dveří byly chromované a odnímatelná textilní střecha mohla být uložena do krytu za sedadly. V roce 1934 dostalo Torpedo čtyřstupňovou převodovku, ale žádné další změny se nekonaly. Pro italskou armádu působící v dnešní Libyi vyráběl Fiat speciální Torpedo Coloniale se širšími pneumatikami a pískovým nátěrem.

Dvoudveřový kabriolet Fiat 508 Balilla Torpedo z roku 1936 měl rezervu vzadu za kufrem. Dvoudveřový kabriolet Fiat 508 Balilla Torpedo z roku 1936 měl rezervu vzadu za kufrem.

 

Kupé

Fiat 508 Balilla ve verzi kupé (foto) se začal nabízet v roce 1935 a sdílel mechaniku Spideru Sport, včetně výkonnějšího motoru 108 CS. Jako odezva na úspěchy v závodu Mille Miglia se mu neoficiálně říkalo Berlinetta Mille Miglia. Vůz s dvoumístnou karoserií se splývavou zádí a kapkovitými blatníky byl těžší než Spider Sport, což ztěžovalo dosažení úspěchů na závodech.

Aerodynamické kupé se splývající zádí Fiat 508 CS Balilla z roku 1935. Aerodynamické kupé se splývající zádí Fiat 508 CS Balilla z roku 1935.

 

Dodávka a náklaďák

Komerční verze Fiatu 508 Balilla existovaly ve dvou provedeních: třídveřové dodávce Furgoncino a malém nákladním voze Cammioncino s otevřeným nákladním prostorem vzadu povolující vozit náklad do hmotnosti 350 kg.

Výroba v zahraničí

Podle dohody ze srpna 1932 se mohly Fiaty 508 Balilla montovat ve varšavském závodu Centralne Warsztaty Samochodowe. Ve třicátých letech se Polski-Fiat 508 stal nejprodávanějším autem v Polsku (cena začínala na 5.400 zlotých). Aby obstál na nepříliš kvalitních cestách, byly podvozek a nápravy zesílené. Litrový motor s výkonem 20 k (15 kW) byl v roce 1935 zvýšen o 4 koně, stejně jako u italské verze 508B, které se v Polsku říkalo 508 II.

Německý výrobce motocyklů NSU Motorenwerke AG měl v plánu zahájit výrobu automobilů, ale tíživá finanční situace donutila firmu k prodeji. Fiat získal v roce 1929 za jeden milion marek téměř novou továrnu NSU poblíž Heilbronnu a 508 Balilla byl jedním z prvních modelů prodávaných pod značkou Fiat-NSU (1934 až 1938) a NSU-Fiat (1938 až 1941). Odhaduje se, že v Německu bylo vyrobeno kolem 11.000 vozů Fiat 508, přičemž zhruba polovina byla ekvivalentem typu 508B.

Ve Francii byl Fiat 508 Balilla licenčně montován v letech 1932 až 1937 a prodáván pod značkou Simca-Fiat a Fiat 6CV (výroba u firmy SAFAF v Suresnes nedaleko od Paříže). Od začátku byl Fiat 6CV dostupný jako Berline (čtyřdveřový sedan), Coach (dvoudveřový sedan), Coupé a Roadster, později také jako Commerciale s otevřenou ložnou plochou vzadu a Fourgonette (dodávka). Litrový čtyřválec měl, stejně jako u italských Fiatů 508, výkon 20 k (15 kW). V listopadu 1934 byla výroba v Suresnes ukončena a Fiat získal továrnu po zkrachovalém výrobci Donnet v Nanterre a založil společnost Simca (Société Industrielle de Mécanique et de Carrosserie Automobile). Větší prostory umožnily zvýšit počet vyrobených vozů Fiat 508, nazvaných tentokrát Simca-Fiat 6CV.

Fiat 508 Balilla byl také licenčně vyráběn v letech 1932 až 1936 v Československu. Pod názvem Walter Junior jej vyráběla firma Walter a.s. v pražských Jinonicích. S cenou začínající na 27.500 Kč za dvoudveřový sedan jich bylo vyrobeno něco přes tisíc. Všechny Juniory měly pouze třístupňovou převodovku.

Fiatů 508 Balilla všech verzí bylo v Itálii vyrobeno kolem 113.000. Prodávaly se s cenou od 10.800 lir (v přepočtu by to dnes bylo přes 215.000 Kč). V roce 1937 prošla Balilla důkladnou modernizací a začala se prodávat pod názvem Fiat 508C Nuova Balilla 1100, který byl o dva roky později změněn na Fiat 1100.

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme