Znáte tyto zapomenuté kompakty? Měly život na pokraji společnosti
5
/
49
Přehled fotografií
Zavřít
Lada Samara, Volvo 66 kombi, Yugo 45, Alfa Romeo Arna
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Základní parametry obou vozů jsou podobné, přesto má každý z nich odlišný charakter. Yugo je plné života, volvo naopak usedle důstojné.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Volvo 66 kombi, Yugo 45,
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Alfa nosí stejný kabát jako japonský Nissan Cherry, pod ním se však skrývá italská technika, což platí pro pohonnou soustavu. Samara byla první ladou s pohonem předních kol.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Testovanou čtveřici kompaktů spojuje nejen třídveřová karoserie, ale i moderní uspořádání karoserie se zavazadlovým prostorem přístupným zezadu velkou výklopnou stěnou
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Navzdory podobnému tvaru karoserie představují alfa i lada dvě zcela rozdílné automobilové osobnosti. Nevzhledné zadní lapače nečistot u nás patřily až do roku 2000 k povinné výbavě všech vozů.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Spínací skříňka je umístěna nalevo od volantu, ukazatele v přístrojovém štítu jsou italské, stejně jako tříramenný volant
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Interiérové vybavení arny má vlastní charakter bez zjevné příbuznosti s nissanem. Původně věcný kokpit oživují i některé italské ovládací prvky.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Japonský ovladač ventilace s podélně posuvnými táhly převzala Alfa Romeo Arna kompletně z Nissanu Cherry
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Chladičová maska vůz jasně předurčuje k italskému původu, jinak jde navenek o běžný kompakt ze země vycházejícího slunce
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Místo očekávaného nevýrazného řadového čtyřválce značky Nissan najdete pod kapotou arny zvučný boxer s původem v alfasudu, ve sportovním žargonu řečeno s výkonem od 60 do 95 koní
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Alfa se od Nissanu Cherry odlišuje třeba vlastními blikači a nárazníky
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Lampy osvětlení registrační značky jsou součástí skupinových svítilen a chráněny plastovými domečky
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Alfa Romeo Arna
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Yugo 45
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Vnitřní prostor sestává z tvrdých světlých plastů, místo uzavíratelné skříňky před spolujezdcem najdete volně přístupnou přihrádku
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Přepínače dveřních zámků jsou dědictvím po Fiatu Ritmo. Překlopení do červené pozice značí zamčené dveře, zelené jsou otevřené.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Přepínače dveřních zámků jsou dědictvím po Fiatu Ritmo. Překlopení do červené pozice značí zamčené dveře, zelené jsou otevřené.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Yugo bylo natolik soběstačné, že umožňovalo spoustu servisních činností provádět bez pomoci nářadí. Například za tento ovladač stačilo jen zatáhnout.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Kvalita zpracování není u yuga silnou stránkou, což prozrazuje spousta detailů. Například zde před řidičovými dveřmi dodnes visí kus ochranné plastikové fólie kryjící koberce.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Kabel volně visící ve dveřích je přímo odsouzen k pozdějšímu nechtěnému vytržení, případně rozpraskání
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Stejně jako mnoho jiných modelů z bývalého východního bloku získalo yugo vysoký podvozek, jehož komfort byl upřednostněn nad jízdní jistotou. Přesto se ovládá příjemně.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Rovná ložná plocha, kupředu sklopná sedadla a využitelný objem až 750 litrů. Na automobil délky 3,49 metru to vůbec není špatné!
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Yugo 45
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Sportovně působící nástavec na kapotě slouží pro přívod čerstvého vzduchu k motoru a do kabiny
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Yugo 45
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Na tuzemském trhu jsme se s Yugem 45 pod novým jménem Koral krátce setkali až v roce 1997. Do Česka je importoval výhradní dovozce Tradex Holdings. Základem nabídky byl motor 1116 cm3 s výkonem 46 kW a vícebodovým vstřikováním, náročnější zájemci zvolili verzi 1299 cm3, dosahující 50 kW. Nejlevnější hatchback Yugo Koral u nás stál před 25 lety 194 900 Kč, v tuzemské nabídce byl i působivý kabriolet. Fotografie pochází z červnové výstavní premiéry na brněnském Autosalonu.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Přístrojový štít samary je vyplněný do posledního centimetru, ale stále vzorně přehledný
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
V tak přísně hranatém interiéru se skoro podivujeme, že čtvercový motiv věnce nezískal také věnec volantu…
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Boční dveře lady se zaklapávají s podobně sytým zvukem jako u soudobých západních modelů. Nabídka vnitřního prostoru je značná a rovněž sedadla poskytují velkorysé rozměry. Boční vedení však není kdovíjaké.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Ovladač vnějšího osvětlení má otočné schéma, což je skvělé řešení. Škoda že je vyrobený z nejlacinějšího plastu.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Zbytky fólií za spoji dílů o vysoké kvalitě nepřesvědčují, v některých oblastech působí lada nedotaženě
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Jízdní vlastnosti samary jsou za běžných podmínek slušné, při výhybném manévru však dokáže hodně znejistět. Dejte si pozor na dávkování plynu, při plném sešlápnutí pedálu se dobrácká povaha oddává přílišné nedotáčivosti.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Kolekce originálního továrního nářadí dokazuje, že řidič lady byl na cestě připraven úplně na všechno. K povinné výbavě vozu vedle solidního heveru patřila rovněž ruční hustilka pneumatik.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Hlava válců má původ ve Stuttgartu, jakékoliv nápisy připomínající západní vývoj však byly u automobilky Lada tabu
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Noční opravy motoru usnadňuje praktická lampička v motorovém prostoru, kterou už byly vybaveny dokonce i předchozí žigulíky VAZ 2107
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Netradiční stínítko chladiče s velkým přesahem patřilo k typickým prvkům prvních ročníků výroby Lady Samara
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Šestnácticentimetrová výška podvozku už dovoluje vyrazit i po nezpevněné cestě k horské chatě, pracovně vytvarované zástěrky samary příliš estetiky nepobraly
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Lada Samara
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
V roce 1983 se Svět motorů náhodně dostal k fotografi i revoluční Lady Samara – prvního auta nové koncepce z východního bloku. Pohotový redaktor ji na chvilku dostal do ruky a tajně doběhl do redakce nechat ji ofotit. Svět motorů ji tak s ročním předstihem zveřejnil jako první na světě.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Některé detaily v upraveném modelu DAF charakterizují typické Volvo: například bezpečnostní sloupek řízení, bohatě vypolstrované potahy sedaček nebo čalouněná hrana na palubní desce
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Převodovka Variomatic patří k základní výbavě modelu 66. Vyznačuje se snadným ovládáním, ale také hlučným provozem.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Přední opěradla sedadel se odklápějí směrem doprostřed vozidla, což citelně usnadňuje nastupování na zadní lavici
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Luxusně čalouněná palubní deska představovala v sedmdesátých letech mezi malými vozy vítanou novinku
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Volvo využívá zadní nápravu DeDion s diferenciálem. Sice zde nadále najdeme archaická listová pera, držení jízdní stopy a celkový komfort jsou však na vysoké úrovni.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Jako jediný automobil v našem srovnání poskytuje volvo zcela rovnou dlouhou ložnou plochu, kde mohou dva cestující klidně přenocova
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Oba čtyřválce pro Volvo 66 dodával Renault. Zde je vyobrazena slabší verze o výkonu 33 kilowattů. Bezstupňová převodovka Variomatic byla vždy samozřejmostí, manuální řazení získat nešlo.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Volvo 66 kombi
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Když před čtyřmi desetiletími Svět motorů lákal předplatitele na premiérový barevný obsah časopisu, jako vábničku tehdy použil emotivní fotografi i vozu DAF 66, předchůdce modelu Volvo 66. Test ani jednoho z těchto modelů však nikdy nezveřejnil.
|
Zdroj: Auto Bild Klassik
Zavřít