Znáte tyto zapomenuté kompakty? Měly život na pokraji společnosti

6/49
Přehled fotografií
Zavřít
  • Lada Samara, Volvo 66 kombi, Yugo 45, Alfa Romeo Arna
    Lada Samara, Volvo 66 kombi, Yugo 45, Alfa Romeo Arna| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Základní parametry obou vozů jsou podobné, přesto má každý z nich odlišný charakter. Yugo je plné života, volvo naopak usedle důstojné.
    Základní parametry obou vozů jsou podobné, přesto má každý z nich odlišný charakter. Yugo je plné života, volvo naopak usedle důstojné.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Volvo 66 kombi, Yugo 45,
    Volvo 66 kombi, Yugo 45,| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Alfa nosí stejný kabát jako japonský Nissan Cherry, pod ním se však skrývá italská technika, což platí pro pohonnou soustavu. Samara byla první ladou s pohonem předních kol.
    Alfa nosí stejný kabát jako japonský Nissan Cherry, pod ním se však skrývá italská technika, což platí pro pohonnou soustavu. Samara byla první ladou s pohonem předních kol.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Testovanou čtveřici kompaktů spojuje nejen třídveřová karoserie, ale i moderní uspořádání karoserie se zavazadlovým prostorem přístupným zezadu velkou výklopnou stěnou
    Testovanou čtveřici kompaktů spojuje nejen třídveřová karoserie, ale i moderní uspořádání karoserie se zavazadlovým prostorem přístupným zezadu velkou výklopnou stěnou| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Navzdory podobnému tvaru karoserie představují alfa i lada dvě zcela rozdílné automobilové osobnosti. Nevzhledné zadní lapače nečistot u nás patřily až do roku 2000 k povinné výbavě všech vozů.
    Navzdory podobnému tvaru karoserie představují alfa i lada dvě zcela rozdílné automobilové osobnosti. Nevzhledné zadní lapače nečistot u nás patřily až do roku 2000 k povinné výbavě všech vozů.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Spínací skříňka je umístěna nalevo od volantu, ukazatele v přístrojovém štítu jsou italské, stejně jako tříramenný volant
    Spínací skříňka je umístěna nalevo od volantu, ukazatele v přístrojovém štítu jsou italské, stejně jako tříramenný volant| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Interiérové vybavení arny má vlastní charakter bez zjevné příbuznosti s nissanem. Původně věcný kokpit oživují i některé italské ovládací prvky.
    Interiérové vybavení arny má vlastní charakter bez zjevné příbuznosti s nissanem. Původně věcný kokpit oživují i některé italské ovládací prvky.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Japonský ovladač ventilace s podélně posuvnými táhly převzala Alfa Romeo Arna kompletně z Nissanu Cherry
    Japonský ovladač ventilace s podélně posuvnými táhly převzala Alfa Romeo Arna kompletně z Nissanu Cherry| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Chladičová maska vůz jasně předurčuje k italskému původu, jinak jde navenek o běžný kompakt ze země vycházejícího slunce
    Chladičová maska vůz jasně předurčuje k italskému původu, jinak jde navenek o běžný kompakt ze země vycházejícího slunce| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Místo očekávaného nevýrazného řadového čtyřválce značky Nissan najdete pod kapotou arny zvučný boxer s původem v alfasudu, ve sportovním žargonu řečeno s výkonem od 60 do 95 koní
    Místo očekávaného nevýrazného řadového čtyřválce značky Nissan najdete pod kapotou arny zvučný boxer s původem v alfasudu, ve sportovním žargonu řečeno s výkonem od 60 do 95 koní| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Alfa se od Nissanu Cherry odlišuje třeba vlastními blikači a nárazníky
    Alfa se od Nissanu Cherry odlišuje třeba vlastními blikači a nárazníky| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Lampy osvětlení registrační značky jsou součástí skupinových svítilen a chráněny plastovými domečky
    Lampy osvětlení registrační značky jsou součástí skupinových svítilen a chráněny plastovými domečky| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Alfa Romeo Arna
    Alfa Romeo Arna| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Yugo 45
    Yugo 45| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Vnitřní prostor sestává z tvrdých světlých plastů, místo uzavíratelné skříňky před spolujezdcem najdete volně přístupnou přihrádku
    Vnitřní prostor sestává z tvrdých světlých plastů, místo uzavíratelné skříňky před spolujezdcem najdete volně přístupnou přihrádku| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Přepínače dveřních zámků jsou dědictvím po Fiatu Ritmo. Překlopení do červené pozice značí zamčené dveře, zelené jsou otevřené.
    Přepínače dveřních zámků jsou dědictvím po Fiatu Ritmo. Překlopení do červené pozice značí zamčené dveře, zelené jsou otevřené.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Přepínače dveřních zámků jsou dědictvím po Fiatu Ritmo. Překlopení do červené pozice značí zamčené dveře, zelené jsou otevřené.
    Přepínače dveřních zámků jsou dědictvím po Fiatu Ritmo. Překlopení do červené pozice značí zamčené dveře, zelené jsou otevřené.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Yugo bylo natolik soběstačné, že umožňovalo spoustu servisních činností provádět bez pomoci nářadí. Například za tento ovladač stačilo jen zatáhnout.
    Yugo bylo natolik soběstačné, že umožňovalo spoustu servisních činností provádět bez pomoci nářadí. Například za tento ovladač stačilo jen zatáhnout.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Kvalita zpracování není u yuga silnou stránkou, což prozrazuje spousta detailů. Například zde před řidičovými dveřmi dodnes visí kus ochranné plastikové fólie kryjící koberce.
    Kvalita zpracování není u yuga silnou stránkou, což prozrazuje spousta detailů. Například zde před řidičovými dveřmi dodnes visí kus ochranné plastikové fólie kryjící koberce.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Kabel volně visící ve dveřích je přímo odsouzen k pozdějšímu nechtěnému vytržení, případně rozpraskání
    Kabel volně visící ve dveřích je přímo odsouzen k pozdějšímu nechtěnému vytržení, případně rozpraskání| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Stejně jako mnoho jiných modelů z bývalého východního bloku získalo yugo vysoký podvozek, jehož komfort byl upřednostněn nad jízdní jistotou. Přesto se ovládá příjemně.
    Stejně jako mnoho jiných modelů z bývalého východního bloku získalo yugo vysoký podvozek, jehož komfort byl upřednostněn nad jízdní jistotou. Přesto se ovládá příjemně.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Rovná ložná plocha, kupředu sklopná sedadla a využitelný objem až 750 litrů. Na automobil délky 3,49 metru to vůbec není špatné!
    Rovná ložná plocha, kupředu sklopná sedadla a využitelný objem až 750 litrů. Na automobil délky 3,49 metru to vůbec není špatné!| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Yugo 45
    Yugo 45| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Sportovně působící nástavec na kapotě slouží pro přívod čerstvého vzduchu k motoru a do kabiny
    Sportovně působící nástavec na kapotě slouží pro přívod čerstvého vzduchu k motoru a do kabiny| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Yugo 45
    Yugo 45| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Na tuzemském trhu jsme se s Yugem 45 pod novým jménem Koral krátce setkali až v roce 1997. Do Česka je importoval výhradní dovozce Tradex Holdings. Základem nabídky byl motor 1116 cm3 s výkonem 46 kW a vícebodovým vstřikováním, náročnější zájemci zvolili verzi 1299 cm3, dosahující 50 kW. Nejlevnější hatchback Yugo Koral u nás stál před 25 lety 194 900 Kč, v tuzemské nabídce byl i působivý kabriolet. Fotografie pochází z červnové výstavní premiéry na brněnském Autosalonu.
    Na tuzemském trhu jsme se s Yugem 45 pod novým jménem Koral krátce setkali až v roce 1997. Do Česka je importoval výhradní dovozce Tradex Holdings. Základem nabídky byl motor 1116 cm3 s výkonem 46 kW a vícebodovým vstřikováním, náročnější zájemci zvolili verzi 1299 cm3, dosahující 50 kW. Nejlevnější hatchback Yugo Koral u nás stál před 25 lety 194 900 Kč, v tuzemské nabídce byl i působivý kabriolet. Fotografie pochází z červnové výstavní premiéry na brněnském Autosalonu.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Přístrojový štít samary je vyplněný do posledního centimetru, ale stále vzorně přehledný
    Přístrojový štít samary je vyplněný do posledního centimetru, ale stále vzorně přehledný| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • V tak přísně hranatém interiéru se skoro podivujeme, že čtvercový motiv věnce nezískal také věnec volantu…
    V tak přísně hranatém interiéru se skoro podivujeme, že čtvercový motiv věnce nezískal také věnec volantu…| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Boční dveře lady se zaklapávají s podobně sytým zvukem jako u soudobých západních modelů. Nabídka vnitřního prostoru je značná a rovněž sedadla poskytují velkorysé rozměry. Boční vedení však není kdovíjaké.
    Boční dveře lady se zaklapávají s podobně sytým zvukem jako u soudobých západních modelů. Nabídka vnitřního prostoru je značná a rovněž sedadla poskytují velkorysé rozměry. Boční vedení však není kdovíjaké.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Ovladač vnějšího osvětlení má otočné schéma, což je skvělé řešení. Škoda že je vyrobený z nejlacinějšího plastu.
    Ovladač vnějšího osvětlení má otočné schéma, což je skvělé řešení. Škoda že je vyrobený z nejlacinějšího plastu.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Zbytky fólií za spoji dílů o vysoké kvalitě nepřesvědčují, v některých oblastech působí lada nedotaženě
    Zbytky fólií za spoji dílů o vysoké kvalitě nepřesvědčují, v některých oblastech působí lada nedotaženě| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Jízdní vlastnosti samary jsou za běžných podmínek slušné, při výhybném manévru však dokáže hodně znejistět. Dejte si pozor na dávkování plynu, při plném sešlápnutí pedálu se dobrácká povaha oddává přílišné nedotáčivosti.
    Jízdní vlastnosti samary jsou za běžných podmínek slušné, při výhybném manévru však dokáže hodně znejistět. Dejte si pozor na dávkování plynu, při plném sešlápnutí pedálu se dobrácká povaha oddává přílišné nedotáčivosti.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Kolekce originálního továrního nářadí dokazuje, že řidič lady byl na cestě připraven úplně na všechno. K povinné výbavě vozu vedle solidního heveru patřila rovněž ruční hustilka pneumatik.
    Kolekce originálního továrního nářadí dokazuje, že řidič lady byl na cestě připraven úplně na všechno. K povinné výbavě vozu vedle solidního heveru patřila rovněž ruční hustilka pneumatik.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Hlava válců má původ ve Stuttgartu, jakékoliv nápisy připomínající západní vývoj však byly u automobilky Lada tabu
    Hlava válců má původ ve Stuttgartu, jakékoliv nápisy připomínající západní vývoj však byly u automobilky Lada tabu| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Noční opravy motoru usnadňuje praktická lampička v motorovém prostoru, kterou už byly vybaveny dokonce i předchozí žigulíky VAZ 2107
    Noční opravy motoru usnadňuje praktická lampička v motorovém prostoru, kterou už byly vybaveny dokonce i předchozí žigulíky VAZ 2107| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Netradiční stínítko chladiče s velkým přesahem patřilo k typickým prvkům prvních ročníků výroby Lady Samara
    Netradiční stínítko chladiče s velkým přesahem patřilo k typickým prvkům prvních ročníků výroby Lady Samara| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Šestnácticentimetrová výška podvozku už dovoluje vyrazit i po nezpevněné cestě k horské chatě, pracovně vytvarované zástěrky samary příliš estetiky nepobraly
    Šestnácticentimetrová výška podvozku už dovoluje vyrazit i po nezpevněné cestě k horské chatě, pracovně vytvarované zástěrky samary příliš estetiky nepobraly| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Lada Samara
    Lada Samara| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • V roce 1983 se Svět motorů náhodně dostal k fotografi i revoluční Lady Samara – prvního auta nové koncepce z východního bloku. Pohotový redaktor ji na chvilku dostal do ruky a tajně doběhl do redakce nechat ji ofotit. Svět motorů ji tak s ročním předstihem zveřejnil jako první na světě.
    V roce 1983 se Svět motorů náhodně dostal k fotografi i revoluční Lady Samara – prvního auta nové koncepce z východního bloku. Pohotový redaktor ji na chvilku dostal do ruky a tajně doběhl do redakce nechat ji ofotit. Svět motorů ji tak s ročním předstihem zveřejnil jako první na světě.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Některé detaily v upraveném modelu DAF charakterizují typické Volvo: například bezpečnostní sloupek řízení, bohatě vypolstrované potahy sedaček nebo čalouněná hrana na palubní desce
    Některé detaily v upraveném modelu DAF charakterizují typické Volvo: například bezpečnostní sloupek řízení, bohatě vypolstrované potahy sedaček nebo čalouněná hrana na palubní desce| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Převodovka Variomatic patří k základní výbavě modelu 66. Vyznačuje se snadným ovládáním, ale také hlučným provozem.
    Převodovka Variomatic patří k základní výbavě modelu 66. Vyznačuje se snadným ovládáním, ale také hlučným provozem.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Přední opěradla sedadel se odklápějí směrem doprostřed vozidla, což citelně usnadňuje nastupování na zadní lavici
    Přední opěradla sedadel se odklápějí směrem doprostřed vozidla, což citelně usnadňuje nastupování na zadní lavici| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Luxusně čalouněná palubní deska představovala v sedmdesátých letech mezi malými vozy vítanou novinku
    Luxusně čalouněná palubní deska představovala v sedmdesátých letech mezi malými vozy vítanou novinku| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Volvo využívá zadní nápravu DeDion s diferenciálem. Sice zde nadále najdeme archaická listová pera, držení jízdní stopy a celkový komfort jsou však na vysoké úrovni.
    Volvo využívá zadní nápravu DeDion s diferenciálem. Sice zde nadále najdeme archaická listová pera, držení jízdní stopy a celkový komfort jsou však na vysoké úrovni.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Jako jediný automobil v našem srovnání poskytuje volvo zcela rovnou dlouhou ložnou plochu, kde mohou dva cestující klidně přenocova
    Jako jediný automobil v našem srovnání poskytuje volvo zcela rovnou dlouhou ložnou plochu, kde mohou dva cestující klidně přenocova| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Oba čtyřválce pro Volvo 66 dodával Renault. Zde je vyobrazena slabší verze o výkonu 33 kilowattů. Bezstupňová převodovka Variomatic byla vždy samozřejmostí, manuální řazení získat nešlo.
    Oba čtyřválce pro Volvo 66 dodával Renault. Zde je vyobrazena slabší verze o výkonu 33 kilowattů. Bezstupňová převodovka Variomatic byla vždy samozřejmostí, manuální řazení získat nešlo.| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Volvo 66 kombi
    Volvo 66 kombi| Zdroj: Auto Bild Klassik
  • Když před čtyřmi desetiletími Svět motorů lákal předplatitele na premiérový barevný obsah časopisu, jako vábničku tehdy použil emotivní fotografi i vozu DAF 66, předchůdce modelu Volvo 66. Test ani jednoho z těchto modelů však nikdy nezveřejnil.
    Když před čtyřmi desetiletími Svět motorů lákal předplatitele na premiérový barevný obsah časopisu, jako vábničku tehdy použil emotivní fotografi i vozu DAF 66, předchůdce modelu Volvo 66. Test ani jednoho z těchto modelů však nikdy nezveřejnil.| Zdroj: Auto Bild Klassik
Lada Samara, Volvo 66 kombi, Yugo 45, Alfa Romeo Arna
Základní parametry obou vozů jsou podobné, přesto má každý z nich odlišný charakter. Yugo je plné života, volvo naopak usedle důstojné.
Volvo 66 kombi, Yugo 45,
Alfa nosí stejný kabát jako japonský Nissan Cherry, pod ním se však skrývá italská technika, což platí pro pohonnou soustavu. Samara byla první ladou s pohonem předních kol.
Testovanou čtveřici kompaktů spojuje nejen třídveřová karoserie, ale i moderní uspořádání karoserie se zavazadlovým prostorem přístupným zezadu velkou výklopnou stěnou
Navzdory podobnému tvaru karoserie představují alfa i lada dvě zcela rozdílné automobilové osobnosti. Nevzhledné zadní lapače nečistot u nás patřily až do roku 2000 k povinné výbavě všech vozů.
Spínací skříňka je umístěna nalevo od volantu, ukazatele v přístrojovém štítu jsou italské, stejně jako tříramenný volant
Interiérové vybavení arny má vlastní charakter bez zjevné příbuznosti s nissanem. Původně věcný kokpit oživují i některé italské ovládací prvky.
Japonský ovladač ventilace s podélně posuvnými táhly převzala Alfa Romeo Arna kompletně z Nissanu Cherry
Chladičová maska vůz jasně předurčuje k italskému původu, jinak jde navenek o běžný kompakt ze země vycházejícího slunce
Místo očekávaného nevýrazného řadového čtyřválce značky Nissan najdete pod kapotou arny zvučný boxer s původem v alfasudu, ve sportovním žargonu řečeno s výkonem od 60 do 95 koní
Alfa se od Nissanu Cherry odlišuje třeba vlastními blikači a nárazníky
Lampy osvětlení registrační značky jsou součástí skupinových svítilen a chráněny plastovými domečky
Alfa Romeo Arna
Yugo 45
Vnitřní prostor sestává z tvrdých světlých plastů, místo uzavíratelné skříňky před spolujezdcem najdete volně přístupnou přihrádku
Přepínače dveřních zámků jsou dědictvím po Fiatu Ritmo. Překlopení do červené pozice značí zamčené dveře, zelené jsou otevřené.
Přepínače dveřních zámků jsou dědictvím po Fiatu Ritmo. Překlopení do červené pozice značí zamčené dveře, zelené jsou otevřené.
Yugo bylo natolik soběstačné, že umožňovalo spoustu servisních činností provádět bez pomoci nářadí. Například za tento ovladač stačilo jen zatáhnout.
Kvalita zpracování není u yuga silnou stránkou, což prozrazuje spousta detailů. Například zde před řidičovými dveřmi dodnes visí kus ochranné plastikové fólie kryjící koberce.
Kabel volně visící ve dveřích je přímo odsouzen k pozdějšímu nechtěnému vytržení, případně rozpraskání
Stejně jako mnoho jiných modelů z bývalého východního bloku získalo yugo vysoký podvozek, jehož komfort byl upřednostněn nad jízdní jistotou. Přesto se ovládá příjemně.
Rovná ložná plocha, kupředu sklopná sedadla a využitelný objem až 750 litrů. Na automobil délky 3,49 metru to vůbec není špatné!
Yugo 45
Sportovně působící nástavec na kapotě slouží pro přívod čerstvého vzduchu k motoru a do kabiny
Yugo 45
Na tuzemském trhu jsme se s Yugem 45 pod novým jménem Koral krátce setkali až v roce 1997. Do Česka je importoval výhradní dovozce Tradex Holdings. Základem nabídky byl motor 1116 cm3 s výkonem 46 kW a vícebodovým vstřikováním, náročnější zájemci zvolili verzi 1299 cm3, dosahující 50 kW. Nejlevnější hatchback Yugo Koral u nás stál před 25 lety 194 900 Kč, v tuzemské nabídce byl i působivý kabriolet. Fotografie pochází z červnové výstavní premiéry na brněnském Autosalonu.
Přístrojový štít samary je vyplněný do posledního centimetru, ale stále vzorně přehledný
V tak přísně hranatém interiéru se skoro podivujeme, že čtvercový motiv věnce nezískal také věnec volantu…
Boční dveře lady se zaklapávají s podobně sytým zvukem jako u soudobých západních modelů. Nabídka vnitřního prostoru je značná a rovněž sedadla poskytují velkorysé rozměry. Boční vedení však není kdovíjaké.
Ovladač vnějšího osvětlení má otočné schéma, což je skvělé řešení. Škoda že je vyrobený z nejlacinějšího plastu.
Zbytky fólií za spoji dílů o vysoké kvalitě nepřesvědčují, v některých oblastech působí lada nedotaženě
Jízdní vlastnosti samary jsou za běžných podmínek slušné, při výhybném manévru však dokáže hodně znejistět. Dejte si pozor na dávkování plynu, při plném sešlápnutí pedálu se dobrácká povaha oddává přílišné nedotáčivosti.
Kolekce originálního továrního nářadí dokazuje, že řidič lady byl na cestě připraven úplně na všechno. K povinné výbavě vozu vedle solidního heveru patřila rovněž ruční hustilka pneumatik.
Hlava válců má původ ve Stuttgartu, jakékoliv nápisy připomínající západní vývoj však byly u automobilky Lada tabu
Noční opravy motoru usnadňuje praktická lampička v motorovém prostoru, kterou už byly vybaveny dokonce i předchozí žigulíky VAZ 2107
Netradiční stínítko chladiče s velkým přesahem patřilo k typickým prvkům prvních ročníků výroby Lady Samara
Šestnácticentimetrová výška podvozku už dovoluje vyrazit i po nezpevněné cestě k horské chatě, pracovně vytvarované zástěrky samary příliš estetiky nepobraly
Lada Samara
V roce 1983 se Svět motorů náhodně dostal k fotografi i revoluční Lady Samara – prvního auta nové koncepce z východního bloku. Pohotový redaktor ji na chvilku dostal do ruky a tajně doběhl do redakce nechat ji ofotit. Svět motorů ji tak s ročním předstihem zveřejnil jako první na světě.
Některé detaily v upraveném modelu DAF charakterizují typické Volvo: například bezpečnostní sloupek řízení, bohatě vypolstrované potahy sedaček nebo čalouněná hrana na palubní desce
Převodovka Variomatic patří k základní výbavě modelu 66. Vyznačuje se snadným ovládáním, ale také hlučným provozem.
Přední opěradla sedadel se odklápějí směrem doprostřed vozidla, což citelně usnadňuje nastupování na zadní lavici
Luxusně čalouněná palubní deska představovala v sedmdesátých letech mezi malými vozy vítanou novinku
Volvo využívá zadní nápravu DeDion s diferenciálem. Sice zde nadále najdeme archaická listová pera, držení jízdní stopy a celkový komfort jsou však na vysoké úrovni.
Jako jediný automobil v našem srovnání poskytuje volvo zcela rovnou dlouhou ložnou plochu, kde mohou dva cestující klidně přenocova
Oba čtyřválce pro Volvo 66 dodával Renault. Zde je vyobrazena slabší verze o výkonu 33 kilowattů. Bezstupňová převodovka Variomatic byla vždy samozřejmostí, manuální řazení získat nešlo.
Volvo 66 kombi
Když před čtyřmi desetiletími Svět motorů lákal předplatitele na premiérový barevný obsah časopisu, jako vábničku tehdy použil emotivní fotografi i vozu DAF 66, předchůdce modelu Volvo 66. Test ani jednoho z těchto modelů však nikdy nezveřejnil.