Martin Vaculík a Trabant 601 vytažený ze stodoly: Učebnicový příklad dobré konstrukce!
4
/
97
Přehled fotografií
Zavřít
Martin Vaculík a ojetý Trabant (celá epizoda)
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Výrobce udával maximální rychlost 100 km/h, nejvyšší trvalou rychlost 90 km/h. Kdo s trabantem necítí, dokáže jej rozjet až na 110 km/h, tachometr je přitom už opřený na doraz.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Výhodou trabantu proti dobovým škodovkám bylo několik poloh cyklovače stěračů. Domácí vozy musely dlouho vystačit prostě s rychlým a pomalým stíráním.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Jakžtakž pohodlné sedačky získal trabant v roce 1971 – ty starší sahaly běžně vzrostlému člověku maximálně do půlky zad. Na snímku luxusní provedení DeLuxe s hlavovými opěrkami, nabízené od roku 1983.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Nad hlavou je ve voze místa dost, horší je to v podélném směru. Autor měřící 187 cm by si potřeboval kolejnice sedaček přivařit do podlahy o kus dále.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Akcelerátor je skoro uprostřed auta. Jelikož zde není žádný středový tunel, dosáhl na pedály i spolujezdec. Skvělá věc, když třeba učíte děti řídit.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Napravo od ovladačů topení je palivový kohout. Z je zavřeno, A normální provoz se zachováním rezervního množství, v R vyjedete nádrž až do dna.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant byl velmi spartanský, přesto i zadní cestující měli svůj vlastní popelník
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Pro přístup ke karburátoru a jiné větší údržbě se dala snadno vyjmout přední maska
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Z motoru toho pod kapotou moc vidět není. Kvůli nucenému chlazení je důkladně zakrytovaný.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Vůz neměl palivoměr. Množství benzinu v nádrži (objem 24 či 26 l dle ročníku) se zjišťuje zasunutím měrky do hrdla.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Spojka nemá klasické ložisko, ale pouze uhlíkový kroužek, o nějž se přítlačný kotouč tře. Nesmíte proto stát na spojce příliš dlouho.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
V zavazadelníku patinovaného kusu jsme našli mnoho náhradních dílů včetně kompletní sady těsnění na motor. Kanystr vody samozřejmě trabantista nepotřeboval, ten jsme si tam dali my pro rychlou očistu před natáčením.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
V roce 1974 přišla klíčová úprava motoru, kdy místo bronzových ložisek pístního čepu (nahoře) se objevila jehlová a klesly nároky na mazání
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Když chcete po delší době vyjet s trabantem, vypusťte starý benzin a vyčistěte palivový kohout
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Velmi ceněnou součástí výbavy je originální hever. Trabant váží jen 615 kg, takže práce s ním je velmi jednoduchá. Otáčíte ním s pomocí klíče, kterým se povolují i kola. Často praskal.
|
Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Trabant má masivní podmotorový rám spojující motor s přední nápravou. K vlaštovce je přišroubován.
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Zadní náprava je tvořena pevně spojeným podélným a příčným ramenem uchyceným přes silentbloky přímo do karosérie. Odpružena je příčným listovým perem.
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Přední náprava sestává ze spodních rozvidlených ramen a vysoké těhlice. Místo horního ramene je příčné listové pero. Pod gumovými manžetami se ukrývají svislé čepy.
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Úsporná karosérie trabantu byla samonosná, ale hlavní pevnostní úlohu měly výztuhy v podlaze. Ta, které se říkalo vlaštovka, praskala.
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Palivový kohout má v sobě sítko, které chce jednou ročně vyčistit. A v každém případě vždy před tím, než vozidlo nastartujete po delší odstávce.
|
Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů
Krásná průhledová kresba dvoutaktního dvouválce z knihy Vlastislava Šlehofera
|
Zdroj: Svět motorů
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů
Trabant 601
|
Zdroj: Svět motorů
Zavřít