Martin Vaculík a Trabant 601 vytažený ze stodoly: Učebnicový příklad dobré konstrukce!

5/97
Přehled fotografií
Zavřít
  • Video placeholder
    Martin Vaculík a ojetý Trabant (celá epizoda)
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Výrobce udával maximální rychlost 100 km/h, nejvyšší trvalou rychlost 90 km/h. Kdo s trabantem necítí, dokáže jej rozjet až na 110 km/h, tachometr je přitom už opřený na doraz.
    Výrobce udával maximální rychlost 100 km/h, nejvyšší trvalou rychlost 90 km/h. Kdo s trabantem necítí, dokáže jej rozjet až na 110 km/h, tachometr je přitom už opřený na doraz.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Výhodou trabantu proti dobovým škodovkám bylo několik poloh cyklovače stěračů. Domácí vozy musely dlouho vystačit prostě s rychlým a pomalým stíráním.
    Výhodou trabantu proti dobovým škodovkám bylo několik poloh cyklovače stěračů. Domácí vozy musely dlouho vystačit prostě s rychlým a pomalým stíráním.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Jakžtakž pohodlné sedačky získal trabant v roce 1971 – ty starší sahaly běžně vzrostlému člověku maximálně do půlky zad. Na snímku luxusní provedení DeLuxe s hlavovými opěrkami, nabízené od roku 1983.
    Jakžtakž pohodlné sedačky získal trabant v roce 1971 – ty starší sahaly běžně vzrostlému člověku maximálně do půlky zad. Na snímku luxusní provedení DeLuxe s hlavovými opěrkami, nabízené od roku 1983.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Nad hlavou je ve voze místa dost, horší je to v podélném směru. Autor měřící 187 cm by si potřeboval kolejnice sedaček přivařit do podlahy o kus dále.
    Nad hlavou je ve voze místa dost, horší je to v podélném směru. Autor měřící 187 cm by si potřeboval kolejnice sedaček přivařit do podlahy o kus dále.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Akcelerátor je skoro uprostřed auta. Jelikož zde není žádný středový tunel, dosáhl na pedály i spolujezdec. Skvělá věc, když třeba učíte děti řídit.
    Akcelerátor je skoro uprostřed auta. Jelikož zde není žádný středový tunel, dosáhl na pedály i spolujezdec. Skvělá věc, když třeba učíte děti řídit.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Napravo od ovladačů topení je palivový kohout. Z je zavřeno, A normální provoz se zachováním rezervního množství, v R vyjedete nádrž až do dna.
    Napravo od ovladačů topení je palivový kohout. Z je zavřeno, A normální provoz se zachováním rezervního množství, v R vyjedete nádrž až do dna.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant byl velmi spartanský, přesto i zadní cestující měli svůj vlastní popelník
    Trabant byl velmi spartanský, přesto i zadní cestující měli svůj vlastní popelník| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Pro přístup ke karburátoru a jiné větší údržbě se dala snadno vyjmout přední maska
    Pro přístup ke karburátoru a jiné větší údržbě se dala snadno vyjmout přední maska| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Z motoru toho pod kapotou moc vidět není. Kvůli nucenému chlazení je důkladně zakrytovaný.
    Z motoru toho pod kapotou moc vidět není. Kvůli nucenému chlazení je důkladně zakrytovaný.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Vůz neměl palivoměr. Množství benzinu v nádrži (objem 24 či 26 l dle ročníku) se zjišťuje zasunutím měrky do hrdla.
    Vůz neměl palivoměr. Množství benzinu v nádrži (objem 24 či 26 l dle ročníku) se zjišťuje zasunutím měrky do hrdla.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Spojka nemá klasické ložisko, ale pouze uhlíkový kroužek, o nějž se přítlačný kotouč tře. Nesmíte proto stát na spojce příliš dlouho.
    Spojka nemá klasické ložisko, ale pouze uhlíkový kroužek, o nějž se přítlačný kotouč tře. Nesmíte proto stát na spojce příliš dlouho.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • V zavazadelníku patinovaného kusu jsme našli mnoho náhradních dílů včetně kompletní sady těsnění na motor. Kanystr vody samozřejmě trabantista nepotřeboval, ten jsme si tam dali my pro rychlou očistu před natáčením.
    V zavazadelníku patinovaného kusu jsme našli mnoho náhradních dílů včetně kompletní sady těsnění na motor. Kanystr vody samozřejmě trabantista nepotřeboval, ten jsme si tam dali my pro rychlou očistu před natáčením.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • V roce 1974 přišla klíčová úprava motoru, kdy místo bronzových ložisek pístního čepu (nahoře) se objevila jehlová a klesly nároky na mazání
    V roce 1974 přišla klíčová úprava motoru, kdy místo bronzových ložisek pístního čepu (nahoře) se objevila jehlová a klesly nároky na mazání| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Když chcete po delší době vyjet s trabantem, vypusťte starý benzin a vyčistěte palivový kohout
    Když chcete po delší době vyjet s trabantem, vypusťte starý benzin a vyčistěte palivový kohout| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Velmi ceněnou součástí výbavy je originální hever. Trabant váží jen 615 kg, takže práce s ním je velmi jednoduchá. Otáčíte ním s pomocí klíče, kterým se povolují i kola. Často praskal.
    Velmi ceněnou součástí výbavy je originální hever. Trabant váží jen 615 kg, takže práce s ním je velmi jednoduchá. Otáčíte ním s pomocí klíče, kterým se povolují i kola. Často praskal.| Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
  • Trabant má masivní podmotorový rám spojující motor s přední nápravou. K vlaštovce je přišroubován.
    Trabant má masivní podmotorový rám spojující motor s přední nápravou. K vlaštovce je přišroubován.| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Zadní náprava je tvořena pevně spojeným podélným a příčným ramenem uchyceným přes silentbloky přímo do karosérie. Odpružena je příčným listovým perem.
    Zadní náprava je tvořena pevně spojeným podélným a příčným ramenem uchyceným přes silentbloky přímo do karosérie. Odpružena je příčným listovým perem.| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Přední náprava sestává ze spodních rozvidlených ramen a vysoké těhlice. Místo horního ramene je příčné listové pero. Pod gumovými manžetami se ukrývají svislé čepy.
    Přední náprava sestává ze spodních rozvidlených ramen a vysoké těhlice. Místo horního ramene je příčné listové pero. Pod gumovými manžetami se ukrývají svislé čepy.| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Úsporná karosérie trabantu byla samonosná, ale hlavní pevnostní úlohu měly výztuhy v podlaze. Ta, které se říkalo vlaštovka, praskala.
    Úsporná karosérie trabantu byla samonosná, ale hlavní pevnostní úlohu měly výztuhy v podlaze. Ta, které se říkalo vlaštovka, praskala.| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Palivový kohout má v sobě sítko, které chce jednou ročně vyčistit. A v každém případě vždy před tím, než vozidlo nastartujete po delší odstávce.
    Palivový kohout má v sobě sítko, které chce jednou ročně vyčistit. A v každém případě vždy před tím, než vozidlo nastartujete po delší odstávce.| Zdroj: Svět motorů/Martin Vaculík
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů
  • Krásná průhledová kresba dvoutaktního dvouválce z knihy Vlastislava Šlehofera
    Krásná průhledová kresba dvoutaktního dvouválce z knihy Vlastislava Šlehofera| Zdroj: Svět motorů
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů
  • Trabant 601
    Trabant 601| Zdroj: Svět motorů
Martin Vaculík a ojetý Trabant (celá epizoda)
Trabant 601
Výrobce udával maximální rychlost 100 km/h, nejvyšší trvalou rychlost 90 km/h. Kdo s trabantem necítí, dokáže jej rozjet až na 110 km/h, tachometr je přitom už opřený na doraz.
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Výhodou trabantu proti dobovým škodovkám bylo několik poloh cyklovače stěračů. Domácí vozy musely dlouho vystačit prostě s rychlým a pomalým stíráním.
Trabant 601
Jakžtakž pohodlné sedačky získal trabant v roce 1971 – ty starší sahaly běžně vzrostlému člověku maximálně do půlky zad. Na snímku luxusní provedení DeLuxe s hlavovými opěrkami, nabízené od roku 1983.
Trabant 601
Trabant 601
Nad hlavou je ve voze místa dost, horší je to v podélném směru. Autor měřící 187 cm by si potřeboval kolejnice sedaček přivařit do podlahy o kus dále.
Akcelerátor je skoro uprostřed auta. Jelikož zde není žádný středový tunel, dosáhl na pedály i spolujezdec. Skvělá věc, když třeba učíte děti řídit.
Napravo od ovladačů topení je palivový kohout. Z je zavřeno, A normální provoz se zachováním rezervního množství, v R vyjedete nádrž až do dna.
Trabant 601
Trabant byl velmi spartanský, přesto i zadní cestující měli svůj vlastní popelník
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Pro přístup ke karburátoru a jiné větší údržbě se dala snadno vyjmout přední maska
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Z motoru toho pod kapotou moc vidět není. Kvůli nucenému chlazení je důkladně zakrytovaný.
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Vůz neměl palivoměr. Množství benzinu v nádrži (objem 24 či 26 l dle ročníku) se zjišťuje zasunutím měrky do hrdla.
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Spojka nemá klasické ložisko, ale pouze uhlíkový kroužek, o nějž se přítlačný kotouč tře. Nesmíte proto stát na spojce příliš dlouho.
V zavazadelníku patinovaného kusu jsme našli mnoho náhradních dílů včetně kompletní sady těsnění na motor. Kanystr vody samozřejmě trabantista nepotřeboval, ten jsme si tam dali my pro rychlou očistu před natáčením.
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
V roce 1974 přišla klíčová úprava motoru, kdy místo bronzových ložisek pístního čepu (nahoře) se objevila jehlová a klesly nároky na mazání
Když chcete po delší době vyjet s trabantem, vypusťte starý benzin a vyčistěte palivový kohout
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Velmi ceněnou součástí výbavy je originální hever. Trabant váží jen 615 kg, takže práce s ním je velmi jednoduchá. Otáčíte ním s pomocí klíče, kterým se povolují i kola. Často praskal.
Trabant má masivní podmotorový rám spojující motor s přední nápravou. K vlaštovce je přišroubován.
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Trabant 601
Zadní náprava je tvořena pevně spojeným podélným a příčným ramenem uchyceným přes silentbloky přímo do karosérie. Odpružena je příčným listovým perem.
Trabant 601
Trabant 601
Přední náprava sestává ze spodních rozvidlených ramen a vysoké těhlice. Místo horního ramene je příčné listové pero. Pod gumovými manžetami se ukrývají svislé čepy.
Úsporná karosérie trabantu byla samonosná, ale hlavní pevnostní úlohu měly výztuhy v podlaze. Ta, které se říkalo vlaštovka, praskala.
Palivový kohout má v sobě sítko, které chce jednou ročně vyčistit. A v každém případě vždy před tím, než vozidlo nastartujete po delší odstávce.
Trabant 601
Trabant 601
Krásná průhledová kresba dvoutaktního dvouválce z knihy Vlastislava Šlehofera
Trabant 601
Trabant 601