Svět spěje k autům bez řidičů a já doufám že se toho už nedožiju. A tohle mi navíc evokuje jeden starší sci-fi film, který se jmenoval Maximum Overdrive. Vzpoura strojů v osmdesátkovém provedení a jedna ze scén byla křižovatka, kde na všech semaforech ze všech směrů byla zelená... a teď Audi raď!
obecně vzato nějaká mez bude, protože systém bude mít nějakou odezvu. Něco musí říct, že se má vyslat signál, něco musí signál vyslat, signál musí doletět, ŘJ jej musí zpracovat a požadavek poslat k vykonání a koncový element musí požadavek splnit. Tohle celé může trvat třeba 1s, jenže 1s v 50 kmh je jiná dráha než 1s v 70 kmh.
Řekl bych, že větším problémem budou odchylky. Hlavně asi rychloměru. Je otázka, jak se s tím poprali. Co se samotného systému týče, nic o něm nevím, ale předpokládám, že si auto vyžádá plán přepínání - absolutní, ne relativní. V zácpách to může být celkem vtipné. :-)
podle mě bude největším problémem, tedy největším zdrojem chyby, jednoznačně satnav. Ono přesnost někde kolem 30 až 50 m je často rozdíl, jestli stojím před nebo za křižovatkou :-)
30 až 50 metrů představuje 2-3,5 vteřiny jízdy při 50 km/h. Jak moc velký problém to je, záleží na vzdálenosti od semaforu a použitém algoritmu. Nicméně auto dokáže svou polohu určit přesněji. Nad GPS lze zkombinováním s inerciálním systémem dosáhnout přesnosti 1-2 metry (ve městě, ne na poli). A je poptávka po vysoké přesnosti. Tu ostatně sliboval Galileo, kde se myslím mluvilo o centimetrech. Nakonec některé autonomní vozy spoléhají na mapy. S přesností 15 metrů by to nedopadlo dobře. :-) Třeba Audi použilo DGPS s přesností 2 cm.
...ale prax uz je problem. Taketo "inteligentne" semafory maju aj v nasom meste = kedze jazdim rovnaku trasu uz peknych par rokov, uz viem kedy semafory prepnu na zelenu, ale problem nastane, ked sa snazim takto jazdit. Existuje urcita skupina vodicov, ktora vidi maximalne jedno auto pred sebou, takze do 10 metrov. Zacnu sa lepit alebo zbesilo predbiehat z pravej strany, aby nasledne zistili, ze je cervena alebo kolona a musia stat.
Uplne najlepsie je to vo Viedni. Rovna 4 prudova cesta a useky semaforov kazdych povedzme 50-80m a nastavene tak, ze vsade v jednom momente svieti zelena. Vodci pritlacia na plyn a v momente ako dojdu na dalsi semafor, je cervena. Stojime. Po chvili zelena zase na celom useku. Cela kolona plny plyn a bum na dalsiom semafore cervena pre cely usek. Asi tym predchadzaju zapcham alebo co, ale tam sa fakt neda jazdit plynulo. Asi by som vytvoril medzinarodny konflikt.
Pokud mi technické vychytávky pomáhají v tom, co dělám, OK. Ale pokud začne auto myslet dopředu za mě, pak říkám jasné NE.
Systém jistě je dnešními technologiemi řešitelný, ale jaký je přínos? Plynulost záleží na řidiči a ne na tom, jaký signál vyšle dopravní signál 8-s8-s A o jakých úsporách hovoříme? Kolik energie se zbytečně naopak vynaloží na vybudování, údržbu a provoz takovéto infrastruktury? Spotřeba serverů, elektroniky, ...
Navíc se reálné požadavky začínají silně rozcházet s hi-tech, kdy technologie začíná ukazovat na prakticky neomezené možnosti a naopak reálná majoritní poptávka je po levnějších a levnějších vozech. Brzo se bude muset něco změnit :-!
Řidiči však chybí klíčová informace - kdy bude semafor přepínat. Není to zase tak dlouho, co jsem tu psal, že bych byl rád, kdyby fungovaly zelené vlny - věděl bych, že pojedu bez zastavení, když budu udržovat řekněme 45 km/h. Nevadilo by mi jet trochu pod limit, nemusí to tedy být přesně 50, hlavně když nebudu muset stát. V Praze mi někdy přijde, že jsou semafory nastavené na 55 km/h. Když dodržuji 50, nikdy moc daleko nedojedu. Když jedu trochu rychleji, tak to spíš vychází.
nastavení zelených vln ti rozboří první kolona... navíc křižovatky se přizpůsobují tramvajím, takže přijíždějící tram si vyvolá zelenou atp. Není to tak jednoduché.
Vím, že to není tak jednoduché. Nicméně kolona ti nastavení nerozboří. Jen zmizí benefit - zelené vlny neřeší zácpy, ale optimalizují tok aut.
Vím, že v UK bylo ministerstvo dopravy proti zeleným vlnám, protože se jim nelíbilo snížení příjmů z prodeje paliv. Pohodlnější doprava a o trošku čistší vzduch za to prostě nestály. >:D
systém v praze na dnešní evropské byly takové předsemafory a na těch svítila rychlost jakou člověk má udržovat aby na dalších světlech chytil zelenou. Myslím, že by to stačilo + odpočet na samotnym semaforu kdy místo svíticího kola barvy semaforu jsou čísla kerá říkají jak dlouho budou ještě svítit.
Kdo z vas v soucasnosti pouziva technickych vymozenosti jako jsou lane assist, side assist, front assist a kupa dalsich asistentu pro ridice.
Z meho okoli je zpetna vazba takovato. Systemy jsou vypnuty, protoze obtezuji pri rizeni.
Já osobně jsem rád za každý asistent, který v autě je a ulehčuje každodenní ježdění. Tady je diskuze plná borců, kterým v žilách koluje benzín a auto musí stoprocentně řídit sami, nejraději i bez takových základních asistentů jako je ABS apod.
Jenže, když jezdíte denně, najezdíte ročně i 100t km, tak to ježdění prostě není vždycky zábava. Nehledě na některé řidiče, pro které je auto jen kovové přibližovadlo z A do B.....
Podle mne je lepší asistent mít a moci ho jednou za rok vypnout, než ho nemít vůbec.....
Na téma semaforů si myslím, že tenhle asistent asi fakt nemá moc velkou budoucnost - semafory a jejich řízení ve městech jsou hodně složitá záležitost (dynamické řízení ke snížení zácp, preference MHD atd....). V malých městech nikdo nebude do takových semaforů investovat. ...
Tady souhlasím s názorem, že to jednoznačně nejlépe řeší proměnné značky - změna povolené rychlosti dle vytížení silnice a denní doby, změna vyhrazených pruhů, odpočítávání na semaforech, informace řidiče o optimální rychlosti pro projetí další křižovatkou na zelenou (což je asi jediná věc, která se u nás, i když v malé míře používá - např. průtah Olomoucí)
- Adaptivní tempomat - je fajn, ale na dálnici musí člověk vjíždět do levého pruhu hodně brzo, jinak začne tempomat sám zpomalovat. Blbý je, že automat nelze přepnout do neadaptivního režimu (Audi). Ve finále mi víc vyhovuje klasika.
- Nouzové brzdění - je fajn, ale člověk nesmí na okresce předjíždět moc na těsno, jinak mu těsně před vyjetím do protisměru auto zabrzdí (tohle se mi teda nestalo, znám jen z vyprávění). Ale s omezením na nízké rychlosti asi ok.
- Lane assist - přestože blinkry poctivě používám, občas přejedu čáru... třeba si na okresce trošku zkrátím zatáčku. Systém mě víc obtěžuje než pomáhá
- Hlídání mrtvého úhlu - tohle je fajn... blikání kontrolky mě nijak neobtěžuje a může to pomoci.
- Hlídání únavy řidiče - to jako auto pozná lépe než já že jsem unavený?
- Světelný asistent - z 90% to funguje dobře, pokud to ještě trošku vychytají tak to asi má budoucnost, já se bez toho obejdu.
- Stírací asistent - nepotřebuju, ale proč ne, funguje to dobře a není s tím problém
- Parkovací asistent - hezká vychytávka, hlavně pro méně zkušené řidiče, hlavně v autě s automatem
- Asistent rozjezdu do kopce - může být fajn zejména s elektronickou ruční brzdou
- ABS, ESP - nutnost, ESP může být vypínatelné (hlavně u sportovnějších aut)
Sečteno a podtrženo... bez většiny se obejdu, některé mě dokonce obtěžují, připlácet nejsem ochoten skoro za nic. ABS a ESP nepočítám, to beru jako standard.
Je to divný,ale tyhle asistenty nás ve finále zahubí.Představte si, že bychom začali 100% důvěřovat technologiím.Pak přijde nějaký HACKER,na dálku nám to všechno vypne,a... Vy důvěřujete na max třeba nouzovému brždění,jenže to je vyplý.Jste na dálnici,pustíte volant,telefonujete s tím že : VONO TO ZABRZDÍ ZA VÁS.Jenže,co se nestane, nezabrzdí.Na dálnici hromadná havárka,auta brzdí a pak tam vjdete ve stodesítce vy,nezabrzdíte,jste na kaši,stejně jako dobrých 5,6 aut,a co pak?Když se tento scenář zopakuje 10 000x,vždy budou v 1 autě 3 lidi,tak máte 180 000 mrtvých a kdo to bude řešit.
Obejdu se bez nich, i když pár jich je fajn. A je velký rozdíl mezi systémy, které mě informují a které mi zasahují do řízení. Proti té první skupině nic nemám, pokud neprezentuje informace způsobem, který by mě obtěžoval. Spíš se bojím toho, aby se časem nestaly povinnými. Čistě proto, že bys pak musel ty, které nechceš, vypínat po každém nastartování. A mám rád, když je možnost přepnout se do "hloupějšího" režimu. Je to taková jistota.
Celkem úspěšně používám adaptivní tempomat, dále automatické stěrače, světla, asistent pro sjíždění z kopce, rozjíždění do kopce.
Souhlas. Světla a stěrače je něco, co jsem si myslel, že je naprostá hloupost - přeci umím pustit páčku nebo otočit čudlík, ale při proměnném počasí to úplně špatné není. Už bych auto bez toho nechtěl.Dnes se víceméně montuje v lepším základu. Rozjíždění do opravdu příkrého kopce s asistentem je lahoda. Stejně tak beru i automatickou převodovku a obyčejný tempomat. Tyto věci při cestě 700 km a více šetří nohy.
Parkovací asistent - hodně jsem použil u nového auta, po čase už ho nepotřebuju, protože to mám "v oku", ale při couvání v noci se hodí.
Zajímalo by mě jak funguje lane assist, když já sotva rozeznám ne některých úsecích čáry :-)