Rekordy na slavné Severní smyčce padají jako na běžícím páse. Bývalý německý jezdec rallye Walter Röhrl však varuje, že honba za co nejlepšími časy je stále nebezpečnější.
rešpekt pred WR ,ale predsa je to už pán v rokoch,aj keď s obrovskými skúsenosťami.
Mladá generácia je dravá a autá neskutočne pokročili ,ale keď v rekordnej jazde boli tie rýchlosti šialené. Cca pred 3 týždňami som si prešiel NS na GT3 RS a už to je kalup neskutočný....
Uprimne, jestli se nekdo roztriska na Nurburgringu tak to je vice-mene jeho problem, spise me udivuje, ze se s tim nepocita u ridicaku. Kdyz si dnes chce clovek koupit silnejsi motorku tak musi mit ridicak skupiny A a 24 let, zatim co 18lety clovek ktery odjezdil 30 hodin na litrove Fabii muze legalne ridit treba Bugatti.
Přesně tak, také to vnímám jako velký problém. Dodnes si pamatuji, jak jsem v 18-ti jako student po týdnu ježdění v Mazdě 121 od rodičů přesedl do vlastního Lamborghini Murcielago, které jsem si pořídil za peníze z letní brigády na stavbě. Pak jsem to mimo město rozkouřil na rovince na strašlivých 110 km/h, nevyhnutelně jsem se vyboural a teď sem píšu ze záhrobí...
Na Lamborghini muzes jezdit na nekolika mistech v CR a bude te to s tat v prumeru tak dva litry, to je cena tri lahvi Jacka Danielse - klidne si umim predstavit ze si to zaplati treba i studend za penize z brigady.
Sam jsem tak jezdil jak na Lamborghini tak na Ferrari, pritom ridicak mam dva a pul roku a vseho vsudy jsem najezdil mozna tak 1000 km jelikoz ziju v Praze a do kancelare to mam cca 10 minut pesky (a do zahranici vetsinou letam letadlem).
Nechapu proc by to v kontextu neslo povazovat za jizdu, jestli neumis ridit tak naborit to zvladnes i za ctvrthodinu.
Jinak jestli mas vic penez, klidne si neco muzes pujcit treba na cely den (je tam sice podminka 21 let, ale nikoho nezajima, jak dlouho mas ridicak).
[odkaz]
Obecne chci rict, ze by nebylo od veci, kdyby autoskolu slo delat i v necem silnejsim (alespon 200 hp) a aby to pro lidi, kteri chteji ridit silnejsi auto, bylo povinne.
To že je honba za rekordem riskantní, ví snad každý. Pokud by se člověk nepohyboval téměř "na hraně", přišel by jiný, se stejným autem a jel by prostě rychleji. To jsou jednoduchá pravidla. Každý se snaží dostat z jízdy maximum, ať je to dnes nebo před 20-ti lety. Nelze říct, že před 20-ti lety, bylo riziko nižší. Každý riskoval na maximum podle své dostupné techniky jakou měl, jinak by se nedostal nad ty ostatní.
Ale no tak samozřejmě (nebo si snad myslíš, že zrovna tohle WR neví lépe, než ty?)..., ovšem WR tím evidentně naráží především na limity NS, a to zejména pro dnešní velmi rychlá sériová! auta, je něco jiného jet takovými rychlostmi (a případně i havarovat) na moderním okruhu (např. pro aktuální F1), a jet tak rychle po NS.
Pro F1 byl ten okruh velmi nebezpečný už hodně dávno (viz Lauda) a dnes už je nebezpečný i pro rychlostní rekordy sportovních sériových aut, jejichž rychlost se stále neskutečně zvyšuje, přičemž se u nich např. zdaleka tolik neřeší přítlak (logicky, viz limity v běžném provozu), jako u skutečných závodních vozů.
Ani před těmi (relativně nedávnými) dvaceti lety nejezdily sériová! auta takovými rychlostmi, jakými mohou jezdit dnes, takže rychlost aut se výrazně mění, ale NS zůstává +- stejná.
P.S. Že WR nemluví obecně, ale řeší přímo specifika NS, je nad míru jasné:
" Röhrl se pozastavuje nad náročností Nürburgringu, zejména v těch nejrychlejších pasážích."
"...závodník připomíná, že tu je jen minimum prostoru pro chybu. „Některými úseky se jede neskutečně rychle. V pasáži Fuchsröhre jsme dosáhli rychlosti téměř 300 km/h… a já vím o všech nehodách za posledních 20 let, které se tu odehrály,“ varuje dychtivé výrobce zkušený závodník."
"Röhrl připomíná, že pro „běžná“ auta je tu vysoká rychlost nebezpečná zejména kvůli nedostačujícímu přítlaku."