Období přezouvání se opět blíží. Víte, na co si dát pozor? A proč v létě nejezdit zimních gumách?
Společně s postupným oteplováním a blížícím se koncem dubna, se kterým skončí i povinnost obouvat zimní pneumatiky, řeší stále více motoristů přezouvání na letní pneumatiky. Víte ale, jak při přezouvání správně postupovat? A proč se nemusí vyplácet jezdit na zimních gumách celoročně?
Opět se blíží pro motoristy nepříliš oblíbená doba, kdy musí řešit výměnu pneumatik na svém automobilu. Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Poslední den svázaný povinností se tedy blíží a podmínky venku naznačují, že řidiči se přezouvání nemusí obávat.
Jenže nesmíme zapomenout na to, že i prostá výměna kol má svá jasně daná pravidla. Možná si říkáte, že neexistuje žádný univerzální správný postup, ale není tomu tak. Existuje, schválili jej samotní výrobci automobilů.
Před časem nás s ním blíže seznámil kolega Martin Vaculík, který ukazuje, jak správně vyměnit kola a neohrozit svou bezpečnost nejen při samotné výměně, ale i následné jízdě.
Nejde jen o samotná kola. Všechno začíná už vhodným umístěním zvedáku. Martin Vaculík v níže přiloženém videu dále vysvětluje, proč bychom při výměně kol neměli promazávat šrouby v dobré víře, že nám později o to snáze půjdou povolit. Není to žádná raketová věda, přesto jde o rady, které byste si určitě měli poslechnout:
Proč se zimními pneu nejezdit celý rok?
Důvod, kvůli kterému nesmí řidiči na sněhu a v mrazech obouvat letní pneumatiky, je všem jasný. Proč je ale špatně, když necháte zimní sadu na vašem automobilu celoročně, byť to není zakázané? Důvodů je hned několik.
Zimní pneumatika je výrobcem zhotovena tak, aby obstála v podstatně náročnějších podmínkách, než pneumatika letní. S rostoucími teplotami tedy zimní guma přestává plnit svou funkci, naopak se může přehřívat a rychleji se opotřebovává. Nejde ale jen o samotné ničení, ale i jízdní komfort. Musíte počítat s vyšším hlukem a s vyššími odpory se pochopitelně zvedá i spotřeba.
Tím nejdůležitějším, proč byste neměli zimní pneumatiku obouvat celoročně, je bezpečnost. Zimní guma totiž značně prodlužuje brzdnou dráhu. „Zimák“ má nejlépe fungovat v chladných podmínkách na sněhu či ledu. Na suchu však paradoxně může být i při teplotách kolem nuly efektivnější pneumatika letní. Možná už jste slyšeli o hranici sedmi stupňů, které se v nedávném testu pneumatik podrobně věnovali kolegové ze Světa motorů.
Minimální hloubka dezénu
Je to dokola omílané téma, přesto je dobré si tato čísla alespoň dvakrát do roka připomenout. Zatímco zimní pneumatiky mají mít minimální hloubku dezénu čtyři milimetry, v případně letního obutí se bavíme o hraniční hodnotě 1,6 mm.
Nejenže se s příliš ojetou pneumatikou vystavujete riziku (prodlužuje se brzdná dráha, vůz hůře funguje nejen na suchu, ale i na vodě), ale hrozí vám i další postihy. Příliš sjetá guma bude velkým problémem u STK a na průšvih máte zaděláno i v případě důkladné silniční kontroly Policí České republiky. Nezapomínejte tedy stav svých pneumatik pravidelně kontrolovat.
Závěrem ještě připomeňme video, ve kterém jsme si ukázali, jak pneumatiky správně skladovat, abychom je nepoškozovali během jejich nepoužívání. Naházet je na sebe ve sklepě vašeho domu totiž není zrovna ideální řešení...