Diskuse

Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

22.1.2017

Jiné dveře do uchovávání energie – tak by se dal popsat revoluční druh baterie, která je od prvotní myšlenky až po finální produkci kompletně v českých rukou. Exkluzivně jsme mohli její výrobu sledovat krok za krokem.

 

  • 211 Reagovat !

    foto Ada-je-zase-tady

    Ada je zase tady 22.01.  13:16

    Zlaté oči

    Budoucností je diesel na zemní plyn!
    • 31 Reagovat !

      foto Kharl-ANTIDIESEL

      Kharl.ANTIDIESEL 22.01.  18:53

      « DÍZL je SRAČKA a VODÍK BLBOST... BINGOU je HE3DA !!

      jj
      ŠPEKOUNI ZAPRODANCI ZAPRDĚNCI VOTROCI ROPÁKA [odkaz] BOULESLAVÁKA a SRAŠEK [odkaz] VŠEHO DRUHU ;-)
      Kontrolní otázka soudruzi : Víte vy vůbec jak se STARTUJE POŘÁDNÁ AMERICKÁ TRUMPETOVIC FOSILNÍ POPELNICE a KRAKSNA v JEDNÝ KONZERVĚ : LINCOLN s HE3DA ?? [odkaz] [odkaz] [odkaz] ;-)
      >:D
      >:D >:D
      >:D >:D >:D
      >:D >:D >:D >:D
      >:D >:D >:D >:D >:D
      >:D >:D >:D >:D >:D >:D
      >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
      >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D :yes:
      PS: to není žádná podělaná 50 let stará volovo varta fosil ŠÁDE nařízený ŠOLICH !! TOMUHLE SE ŘÍKÁ VÝVOJ VÝZKUM a SKUTEČNÝ POKROK !! >:D Žádný bouleslavský hraní na práci v 3směný votročině kde je ZAKÁZANÝ SKUTEČNÝ POKROK !! Pro koryta prasat samozřejmě, špekounů s velkou bílou povadlou a jejich germánských mařen >:D >:D >:D >:D
    • 21 Reagovat !

      foto Blatouch

      Blatouch 22.01.  20:20

      « Re: Zlaté oči

      Ada, Ada - kdyz uz, tak vznetovy motor na plyn. Momentalne ho dokoncuje Mazda na benzin a zda se to byt BOMBA.
      • 14 Reagovat !

        foto Ada-je-zase-tady

        Ada je zase tady 22.01.  21:32

        « Re: Re: Zlaté oči

        O tom, že budoucností je diesel na plyn jsem tady psal ještě v té době, kdy ty jsi tahal kačera. :-! najdi si na Wiki první a druhý termodynamický zákon. Pokud tě už naučili integrační počet reálné proměnné - ten na to stačí - třeba něco pochopíš... :-!
        • 11 Reagovat !

          foto Papezja

          Papezja 23.01.  09:21

          « Re: Re: Re: Zlaté oči

          myslíš ten hybridní naftovo-plynový motor, kde je nafta použitá k ZÁŽEHU plynu? >:D
        • 21 Reagovat !

          foto Papezja

          Papezja 23.01.  09:33

          « Re: Re: Re: Zlaté oči

          - Plyn je vstrikovan do sani - jako u zazehoveho motoru
          - Je udrzovany pomer mezi plynem a vzduchem - jako u zazehoveho motoru
          - Nafta je stale v malem mnozstvi vstrikovana, protoze se plyn sam NEVZNITI, ale musi byt naftou ZAZEHNUT. Ale uplne stejne by stacila elektricka svicka

          Cili Ado, prave jsi nam tu priznal, ze budoucnost neni v dieselovem motoru, ale zazehovem. A at reknes cokoli, nic to nezmeni na tom, ze motor na plyn je zazehovy, at uz je vychozi motor diesel ci nikoliv >:D
  • 50 Reagovat !

    foto renda4

    renda4 22.01.  13:23

    12V

    Snad tím světu natrhnou pjdel...
  • 14 Reagovat !

    foto Neurotic

    Neurotic 22.01.  13:30

    Levnější?

    To chci vidět jak vyrobí Li baterku s kapacitou 70Ah pod 1500,- aby byla levnější než konkurence nebo mají na mysli nějakou konkurenci co stojí 10 000,- pak, ale nevím kdo to bude kupovat já určitě ne >:D
  • 31 Reagovat !

    foto Doupik

    Doupik 22.01.  13:33

    Zmaten

    Jsem po přečtení zmaten.
    Jaké reálné výhody to má pro klasická auta? Nestartuju 156x za sebou, výbušnost neřeším, takže proč by měl třeba koncern využívat tuto baterii místo od současného dodavatele?
    Jaké výhody to má pro elektromobily? Jde o to, že do menšího prostoru se vměstná více energie a proto budou akumulátory menší? Nechápu.
    Špatný článek.
    • 02 Reagovat !

      foto topten

      topten 22.01.  13:45

      « Re: Zmaten

      hmotnost, zivotnost, mensi ekologicka zatez?

      s cenou to taky nevidim moc realne, jak pise neurotic, jestli se z ekvivalentem automobilove 70Ah dostanou v brzke době na 5tis, tak bych to povazoval skoro za zazrak
  • 04 Reagovat !

    foto mozgog

    mozgog 22.01.  13:37

    Uvidíme !!!

    Nerozumím tomu, ale moje životní zkušenost je, že když je nějaký zázračný vynález z Česka, tak je to podvod, v lepším případě nefunkční.
    • 20 Reagovat !

      foto J-W

      J@W 22.01.  14:25

      « Re: Uvidíme !!!

      Klídek :-) , furt tohle vypadá seriozněji a reálněji, než například RTU od pana Květnanského. Zkus začít zametat doma. ;-)
    • 20 Reagovat !

      foto Ja-Prvni-123

      Ja Prvni 123 22.01.  16:12

      « Re: Uvidíme !!!

      Jasně... Mendlem počínaje, přes Veverkovi, Ressla... a Wichterlem konče (kontaktní čočky) ... samej podvodník.

      :-!
      • 00 Reagovat !

        foto Joab

        Joab 22.01.  21:12

        « Re: Uvidíme !!!

        Bratri Ruchadlove vynalezli veverku.
  • 81 Reagovat !

    foto esper

    esper 22.01.  14:36

    to co je za clanok ???

    "Startovacie prudy az 7 kW" ? Prud sa nemeria vo Wattoch... Hned v dalsej vete sa zase pise, ze bateria uvolni az 200 A, co pri 48 V je vykon 9,6 kW, tak odkial potom je tych 7 kW ? Aky vyznam maju tieto baterie pre elektromobily, ked ma clanok taky super-bomba nadpis ? Srandovne je tiez porovnanie s litiovymi bateriami pri startovani. Skoro ziadne auta totiz litiove baterie na startovanie nepouzivaju... Takze rozpravky o tom ako by sa litiove baterky prehrievali pri castom startovani a ako by nedokazali poskytovat taky prud ako tieto ceske akumulatory su tak akurat na dve veci... Mimochodom aj bezne 12 V automobilove akumulatory dokazu dodavat aj okolo 400 A a samozrejme sa neprehrievaju ani pri castom startovani. A vobec, elektromobily ani netreba startovat, tak naco je take porovnanie ? Tie najdolezitejsie parametre pre elektromobily, t.j. hustota energie na objem a hmotnost, prakticky ani nie su spomenute. Popis technologie je tiez velmi velmi strucny. Vo svete o tychto ceskych bateriach doteraz vobec nebolo pocut a takyto desivo hlupy clanok so zavadzajucimi porovnaniami a prazdnym tliachanim onicom, len potvrdzuje, ze ide minimalne zcasti o podvod. Pekne nech vynalezca Prochazka urobi dokladne porovnanie parametrov jeho baterii napr. s tymi v Teslach a potom sa da naozaj zhodnotit jeho prinos. Porovnavat hrusky s jablkami v prospech jedneho alebo druheho vie kazdy...
    • 40 Reagovat !

      foto kalousek

      kalousek 22.01.  15:28

      « Re: to co je za clanok ???

      Přesně tohle mě napadlo taky, článek je splácanina absolutních nesmyslů. Proud v kilowattech, věta ".. startování si bralo 7,5 % kapacity baterie po dobu 150 sekund..." nedává vůbec žádný smysl, elektrody jsou jednou tenké a pak hned zase tlusté, pojem kapacita elektrod je taky nesmysl, a přestože tato "kapacita elektrod" je větší, baterie pojme stejné množství energie...

      Prostě zmatlanina dobrá akorát do Blesku

      Tím nijak nechci rozporovat případné technické přínosy, ale v podstatě jsme se nedozvěděli nic konkrétního
      • 31 Reagovat !

        foto Blatouch

        Blatouch 22.01.  19:50

        « Re: Re: to co je za clanok ???

        Souhlasim - clanek je napsany strasne, toho redaktora bych vyrazil.

        Ale jako duvod mne napada to, ze mozna vynalezce nechtel vyzvanit konkurenci na plnou hubu.

        Co malo o tom vim - podle vseho se jedna skutecne o velmi pokrocily vynalez, ktery skutecne funguje.

        1. O rad vice energie - Jde o to, ze zakomponovanim materialu s nanotechnologiemi ma stejny objem / hmotnost akumulatoru o rad vyssi kapacitu

        2. Doba dobijeni se soucasne o rad snizuje.

        3. A vyrobni naklady jsou pritom srovnatelne.

        A mozna to nejdulezitejsi: tuto technologii asi chce do svych projektu / produktu zakomponovat nejvyznamnejsi IT technologicky vyrobce na svete (ktery dnes oznamil investice 7 mld. USD do novych vyrobnich zavodu v USA). Tato spolecnost asi zainvestovala velmi vyznamnou castku do HE3DA (mozna az 1,5 mld. CZK), takze uz se asi nejedna o ciste ceskou spolecnost.
        • 20 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 22.01.  19:59

          « Re: Re: Re: to co je za clanok ???

          Pokud se hustota energie (objemová i hmotnostní) skutečně zvedne o řád při zachování ceny, tak elektromobily začnou fungovat už hodně dobře. A nejen elektromobily
        • 00 Reagovat !

          foto Brin

          Brin 22.01.  22:51

          « Re: Re: Re: to co je za clanok ???

          Jsou to všechno kecy. Z hlediska kapacity je na tom HE3DA hůře než nejnovější už dnes vyráběné lithiové články od Panasonicu. A neukázali JEDINÝ graf, na kterém by byla vybíjecí charakteristika s popisem vlastností článku. A tohle nelze vysvětlit utajením, tohle totiž konkurenci nic neřekne...
        • 00 Reagovat !

          foto Nicco

          Nicco 23.01.  15:29

          « Re: Re: Re: to co je za clanok ???

          nejvyznamnejsi IT technologicky vyrobce na svete?
          Vyrobce ceho? Baterii? Jakoze dostal licenci a bude si to sam vyrabet v US?
    • 11 Reagovat !

      foto rtomas

      rtomas 22.01.  18:15

      « Re: to co je za clanok ???

      Bezne baterie davaju ovela vyssi startovaci prud ako 400A. Napriklad ja mam Vartu 77 Ah, 780A. To je pri 12V vykon 9360W, teda skoro rovnaky. Pritom je to bateria za 80 euro.
      • 00 Reagovat !

        foto esper

        esper 22.01.  19:03

        « Re: Re: to co je za clanok ???

        No ano, ja som len tak strelil z hlavy jednu hodnotu, co som si pamatal z nejakej lacnej malej autobaterky. Ako pises, tak aj bezne autobaterie vedia dodat startovaci prud aj podstatne vacsi ako "len" 400 A.
    • 10 Reagovat !

      foto risomas

      risomas 22.01.  20:03

      « Re: to co je za clanok ???

      Podla toho co maju na stranke nemaju ziaden produkt len nejaky technologicky demonstrator. Nie su uvedene takmer ziadne konkretne parametre ,nejake nabijacie/vybijacie chareakteristiky.
      "Naše konstrukce základního 1 MWh modulu pro energetiku sestává
      z 125 ks 8 kWh článků a objem tohoto modulu je 8,6 m3." Ked zoberiem apliakaciu pre elektroauto auto cca 100KWh bateriu tak to bude mat skoro kubik. No neviem. A nesedi mi to z ich udavanou kapacitou cca 300Wh/l t.j. 3x viac.
      • 01 Reagovat !

        foto Blatouch

        Blatouch 22.01.  20:13

        « Re: Re: to co je za clanok ???

        Ano, souhlasim - hodne mlzi, ale asi ma proc.

        Pro mne je dost zasadni info, jeden zlutasek, ktery si necha pro fen i koleno vrtat, vrazi do HE3DA 1,5 mld.
  • 05 Reagovat !

    foto jozephko

    jozephko 22.01.  14:51

    Chytré české hlavičky...

    Chytré české hlavičky a zlaté české ručičky... :-)
    Ale ako zvyčajne, keďže je to české, teda domáce, tak to zrejme bude "na houby" (aspoň podľa diskutujúcich).
    Pre viacerých z nich je to úplná novinka, ale tie informácie o nových českých batériách sú známejšie už dávno. A viackrát bolo o tom písané aj v médiách.
    Pokiaľ si dobre pamätám, tak by to malo byť financovaného (aj) pomocou čínskeho kapitálu a nová fabrika by mala stáť niekoľko miliárd korún. Pričom šéfovia počítajú s postupnou výrobou niekoľkých takýchto fabrík po celej Európe.
    • 33 Reagovat !

      foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

      T.E.S.L.A už na ACZ serie 22.01.  15:12

      « Re: Chytré české hlavičky...

      Držme im palce, aby im to vyšlo.
      A sebe držme palce, aby neboli jediní, aby podobné a lepšie veci vyvíjali a vyrábali aj ďalší.
      • 32 Reagovat !

        foto WinDiesel

        WinDiesel 22.01.  16:43

        « Re: Re: Chytré české hlavičky...

        No nevím pan Procházka ne sebe chce upoutat pozornost ale jak tady někdo napsal informace jsou zavádějící - zmatek nad zmatek.
        Jedno je jisté - pro EV tam žádný přínos není.
        Spíše se mi zdá že pan Procházka hraje na velký humbuk a bude chtít prodat licence aby si někdo jiný vylámal zuby. A potom bude vyprávět - já nic já muzikant, já jen prodal licenci.
        • 03 Reagovat !

          foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

          T.E.S.L.A už na ACZ serie 22.01.  17:17

          « Re: Re: Re: Chytré české hlavičky...

          Aj to je možné, akurát sa o tom môžeme max. len dohadovať - teda ja určite, lebo o elektrine viem vlastne prd. Faktom je, že celé to divadlo je stále len blábol bez konkrétnych parametrov nových bateriek a konkrétnych informácií. Navyše píšu len o jednotlivých článkoch, ako celok schopný poháňať napr. Teslu ich možno nikto ešte ani neskúšal. Aj na obrázkoch to skôr vyzerá ako pokusné exempláre amatérskej dielne ako produkt pripravený na výrobu. Boli už aj také firmy - a dotiahli to úspešne do konca, ale, žiaľ, aj špekulanti pokúšajúci sa využiť každú šancu na získanie peňazí. To sa deje hlavne vtedy, keď sa im ich vynález nedarí a vedia, že z toho nič nebude, tak chcú aspoň niečo vyryžovať.
          Preto držím palce, aby sa darilo aj iným - v silnejšie konkurenčnom prostredí sa neschopní a podvodníci vyselektujú.
          • 30 Reagovat !

            foto WinDiesel

            WinDiesel 22.01.  18:39

            « Re: Re: Re: Re: Chytré české hlavičky...

            uvidíme - post scriptum - jakýpak výzkum tam pan Procházka provádí osvětlováním foltovoitaických panelů? :-) :-) :-)
            • 03 Reagovat !

              foto T-E-S-L-A-uz-na-ACZ-serie

              T.E.S.L.A už na ACZ serie 22.01.  19:34

              « Re: Re: Re: Re: Re: Chytré české hlavičky...

              A nevieš, čo keď prekvapí? Možno chce svetlom z ručného svietidla na dve tužkové baterky nabiť tri tužkové baterky. ;-)
  • 00 Reagovat !

    foto O5kar

    O5kar 22.01.  20:25

    Takovéto články mi potřásají bránicí. Uzavřeme sázky?

    Za jak dlouho bude tato vybudovaná firma v cizích rukou? Kdy se nám zakladatel svěří s tím, že dostal nabídku, která se neodmítá? Ale, že tam ale bude dělat ředitele. Že jich už od revoluce bylo, že? A, že by číňan zůstal bokem?
    • 21 Reagovat !

      foto Ada-je-zase-tady

      Ada je zase tady 22.01.  22:12

      « Re: Takovéto články mi potřásají bránicí. Uzavřeme sázky?

      Správná otázka. Ta firma už v českých rukách není a pan vynálezce měl na výběr prodat, nebo zkrachovat. O to by se už chlapci postarali. Koupili by to potom od správce konkursní podstaty za polovinu a úplatek. Tedy pokud ta věc má nějaký potenciál. Pokud ne, za chvíli ta kometa pohasne. Nicméně: vývoj akumulátorů je běh na dlouhé trati a pokud by platilo to, o čem se píše v článku (především není pravda, že kapacita je řádově vyšší), je to jen jeden z mnoha nezbytných kroků, které lidsko ještě musí ujít k trochu použitelnému akumulátoru pro pohon vozidel. A nejde jen o akumulátor. Někde se ta elektřina také musí vzít. Podobně jako zázračný akumulátor vědci od 60-tých let vyvíjejí termonukleární reaktor pro výuku elektřiny a už 50 let tvrdí, že k praktickému využití jim chybí cca 30 let. O rozvodné soustavě pro takové použití ani nemluvě.
      Takže prakticky: do té doby máme zemní plyn, kterého je narozdíl od ropy docela dost, takže pokud kupujete nové auto, klidně si kupte, co se vám líbí a na elektriku se vykašlete. Než ta doba přijde, ještě 2 další dieselové vozy mezitím stačíte ojezdit na šrot.
      Proto je třeba na ten článek hledět střízlivě - pokud platí, co se tam píše, je to úžasné, že se jeden z daších dílčích kroků vývoje akumulátorů podařilo udělat v České republice. A autorovi přeji hodně zdaru do dalšího bádání. Otázka je, jestli to není slepá ulička a jestli moderní akumulátor nakonec nebude založen na úplně jiných fyzikálně-chemických principech. Pokud do té doby nezhebneme, třeba se to dozvíme. Pro mne osobně to vzhledem k mému věku ale zásadní zlom v mobilitě jistě nepřinese. :-!
  • 40 Reagovat !

    foto Martin

    Martin 22.01.  21:38

    startovací proudy až 7 kW

    dál nečtu
  • 00 Reagovat !

    foto jam2015

    jam2015 23.01.  08:31

    Tento "odborný" článok je samá hlušina

    Autor nebol schopný ani napísať, o koľko bude daný akumulátor ľahší oproti súčasným?!
  • 00 Reagovat !

    foto host60

    host60 23.01.  09:13

    Kde je nějaké srozumitelné porovnání?

    O této firmě už jsem četl nejednou už dříve a v prvé řadě by mne zajímalo porovnání se současným stavem baterií do elektromobilů nebo konkrétní údaje z hlediska praktického použití, ty údaje v textu nikomu nic neřeknou:
    - kolikrát se zvětší dojezd, resp. kolik km auto s jejich bateriemi ujede?
    - kolikrát se zkrátí doba nabíjení na 100%, resp. jaká ta doba bude?
    - kolikrát se sníží cena, jak cena těchto baterií ovlivní cenu auta?
    - kolikrát de zvýší životnost baterií, resp. kolik roků tato baterie vydrží?
    - jak se chová tato baterie v zimě (většina baterií má v silném mrazu problémy)?
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!








Blesk.cz

Žena s obřími airbagy: Třináctky ukazuje na požádání

Žena s obřími airbagy: Třináctky ukazuje na požádání

Trojnásobná mamka Sharon Perkins (51) se pyšní titulem největší kozatice ve Velké Británii. Její umělé třináctky…

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí majitelé sbírali kompro

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí…

Jako bankovní dům byl původně postaven Petschkův palác, který neslavně proslul během druhé světové války…

 

iSport.cz

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne skóre, možná i karty

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne…

Tak to se nečekalo! Portugalci porazili na EURO do 21 let v Polsku Makedonce jen 4:2 a jsou ze hry o postup do…

Brémy dál chtějí Pavlenku! Zvýšily nabídku, Slavii dávají 80 milionů

Brémy dál chtějí Pavlenku! Zvýšily nabídku, Slavii…

Zájem bundesligového klubu Werderu Brémy o slávistického brankáře Jiřího Pavlenku neutuchá, podle informací…

 

Reflex.cz

Nakrmit ovce, podojit kozu, posekat louku... Na den farmářem? Proč ne

Nakrmit ovce, podojit kozu, posekat louku... Na den…

Zážitková agroturistika je fenomén, který existuje už nějaký ten pátek, ale masově nijak nepropukl. Nabízí totiž…

Štýrský dýňový olej: Rakouský polní léčitel

Štýrský dýňový olej: Rakouský polní léčitel

Štýrský dýňový olej má tak blahodárné účinky na tělo i duši, že se mu přezdívá černé zlato.