Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: BMW vyvíjí vodíková auta, není však jisté, jestli je bude vyrábět

BMW oznámilo, že vbrzku začne testovat vlastní vodíkové modely, postavené na technologiích Toyoty. Není ale vůbec jisté, že se dostanou do prodeje.
Zpět na článek
18. 12. 2014 14:46
Kaaajo anti nafta...
o 3...2...1...
Rozbalit vlákno
1
19. 12. 2014 11:14
Re: Kaaajo anti nafta...
a co jako? :-) [odkaz] chytej >:D
18. 12. 2014 14:47
i ty dnešní aku stačí...
I kdyby vývoj akumulátorů zamrzl na několik let, tak to vodík bude mít extrémně těžké. Koncepce range extenderu se u akumulátorových elektromobilů teprve rozjíždí, protože automobilky nechtějí, aby si příliš velké množství zákazníků uvědomilo zhovadilost víc jak osmistupňových automatů.

Vemte nejlevnější čtyřválec na trhu, nalaďte ho na co nejnižší hlučnost/vibrace/emise a slušnou účinnost, spojte ho s generátorem co udělá aspoň 15kW a najednou...... zima a delší štreky s elektromobilem nebudou problémové. Technologicky to mohli vyrábět už minimálně od první generace Priusu. Vodík je bez šance dostat se nad směšné 1% u nových aut celosvětově minimálně na dalších 5 let a do té doby už Nissan, Tesla Motors, Renault atd. budou mít akuelektromobily bez dětských nemocí a nástup vodíku bude zase odložen na neurčito nebo jen do některých nákladních aut.
Rozbalit vlákno
12
Avatar - TeeJay
18. 12. 2014 14:58
Re: i ty dnešní aku stačí...
Nojo, ale problém je v tom, že takové auto je stále "špinavé" - furt tam máš ten spalovací motor, palivovou nádrž, olejovou náplň atp.. Vodíkové auto ti může stát v obýváku a nic neukápne a nesmrdí. EV s REX jsou naopak ten největší nesmysl, protože spojují nevýhody spalovacích motorů, tedy emise, smrad a "špína" s velkou hmotností EV a obrovskou cenou.
18. 12. 2014 15:20
Re: i ty dnešní aku stačí...
Ty emise budou mnohem nižší, protože spalovák bude naladěn na jedny otáčky a přibližně stejnou zátěž. Dnešní motory smrdí hlavně při „změně stavu" a v otáčkových extrémech - příliž nizké (pro dané zatížení) nebo vysoké otáčky. Akumulátory by mohli být lehčí, protože by stačil dojezd třeba 40km čistě na elektřinu, čímž by klesla i cena. Ani by to nemusel být čtyřválec, ale stačil by dobře naladěný dvouválec - při 15kW by se špatná kultura chodu projevila méně.

Podle mě EV s REX naopak spojí ty největší výhody obou světů - koncentrovaná energie fosilního paliva a kultivovanost/jednoduchost/dynamiku/ prostorovou nenáročnost elektromotoru - např. bezproblémové umístění k zadní nápravě nebo jednoduchý pohon 4x4. Bez převodovky a spojky to bude i tak poměrně jednoduché.
Avatar - TeeJay
18. 12. 2014 15:27
Re: i ty dnešní aku stačí...
To se asi neshodneme, ale máš pravdu, že při výpočtu nějakého "minimálně snesitelného" minima dojezdu na baterky by auto mohlo být lehčí, to bychom museli vědět, kolik se tak v dané zemi v průměru najede denně, ale obávám se, že to je tak těch 80 km, co mají dnešní EV. Ony tedy mají 120-160, ale reálně je to těch 80-100.
18. 12. 2014 15:37
Re: i ty dnešní aku stačí...
Na to existují studie. V USA to bylo asi do 50km v EU to bude méně. Většině lidem tj. víc jak 50% by těch 40km stačilo - v mém okolí určitě. Třeba při zbývající třetině aku bych si zapnul spalovák a spotřeba by i tak byla malá, takže úspora by byla i pro lidi co občas ujedou více km. Stojím v mínus dvaceti v koloně a docházejí aku? Zapnu spalovák a krásně se ohřeju. Těch 15kW z generátoru by na 150km/hod nestačilo, ale berme realitu, že drtivá většina najetých km na téhle planetě je v nižších rychlostech.
Avatar - TeeJay
18. 12. 2014 17:38
Re: i ty dnešní aku stačí...
Souhlasím, že pokud tě nestraší vidina toho, že zůstaneš viset mezi poli s dojezdem nula, asi by těch 40 km stačilo, to má ostatně dnes většina slušných PHEV, ale neshodneme se na tom, že EV REX super řešení, je to v první řadě zatracené drahé a hloupé řešení. Ale na budoucnosti mobility se neshodnou mnohem větší kapacity, než jsme my dva, takže v pohodě. ;-)
18. 12. 2014 16:14
Re: i ty dnešní aku stačí...
Ev s Rex je jen dalsi stupen hybridu tak jako plug-in hybridy, nic vic a nic min :-) proste mezistupen mezi tim co je ted a tim co by mohlo bejt v budoucnu 10-20-30 let, snizi se tim emise na auto, takze automobilka si odskrtne v denicku s emisema carku a ma zase nejaky ten cas nato prizpusobyt se pro dalsi kroky snizovani emisi :-)

BMW to dela prave touto metodou a dela to spravne, u EV a treba i s tim Rex maji alespon sanci ze to nekdo koupi v takovem mnozstvi, ze se vyplati proto zridit vyrobni linku, pro auto ciste na vodik je to nesmysl a jinak nez ruzni montazi se to proste nevyplati protoze kdys nemaj lidi kde natankovat, tak nemaj duvod takove auto ani koupit :-)

dokud bude stat vystavba vodikove cerpaci stanice ktera je schopna natankovat auta typu Mirai, pri 6-8 stojanech a kapacitou odbavit kazdych 10 minut jedno auto na stojanu prez 1 miliardu korun, tak se stezi muze rozsirit infrastrukrtura pro vodikova auta :-)
18. 12. 2014 16:50
Re: i ty dnešní aku stačí...
Miliardu? Tak to bude trvat ještě déle než jsem napsal. CNG stanice stojí kolem 10 milionů Kč a stejně stanice rostou pomalu jak houby po ranní rose.
18. 12. 2014 17:28
Re: i ty dnešní aku stačí...
par cisel pro zasmani >:D

- 1 stojan v Neratovicich a planovanou spotrebou 6 tun vodiku rocne (to dela asi 17 kg vodiku na den, ale je to spise udaj co se pumpy tyce), ale skladovaci kapacita je cca 50m3 tedy asi jen 4.1kg vodiku, i tak ta cerpacka vysla na lehce prez 80 milionu korun

- bezna cerpaci stanice ma 6-8 stojanu k tankovani, 6-8 stojanu jako v Neratovicich by tedy vyslo asi na 480-640 milionu, predpoklada se ze infrastruktura nadrzi a ekosystem by byl spolecnej, takze mozna o neco min, tak at neskudlime, jsem na pul miliarde, takovato cerpacka by dokazala denne naplnit asi 24-32 Toyot Mirai, respektive jen pulku jejich nadrzi

- ale porad je to jen infrastruktura schopna utahnout jen 36-48 tun vodiku rocne, tedy porad jen 17kg vodiku na stojan a den

- pokud by cerpacka mela obsluhovat auta rozumne, tak by musel mit denni kapacitu vodiku cca 1.5-1.8 tuny (a ne 24-32 kilo 6-8x tolik co je v Neratovicich) cos odpovida asi 300-400 autum denne

- Toyota Mirai ma nadrz na cca 5.5kg vodiku, tedy by u kazdeho stojanu natankovali maximalne 3-4 tyto auta za den, kolik by stalo mit skladovaci kapacitu na vodik alespon takovej, aby to delalo alespon tu 1.5t vodiku na den? nepredstavitelna suma

- porad je tu ale problem, ze Neratovicka vodikova cerpacka s jednim stojanem, ma plnici tlak jen 350bar, ale nadrze v Mirai aby sli naplnit naplno potrebuji tlak 700bar, to by danou cerpacku jiste prodrazilo

myslim ze s 1 miliardou jsem hodne pri zemi, ale asi by se k takove castce klesnout dalo >:D

a ted jeste preprava vodiku, to je dalsi celkem mastnej rebus, bezna cisterna na vodik pojme cca 4500m3 vodiku, tedy asi jen 375kg vodiku, k takove cerpacce by tedy muselo denne jezdit asi tak 4-5 cisteren, preprava v kapalne forme je v tomto pripade take mozna, ano cisterny nato normalne existuji a maji asi 10x takovou prepravni kapacitu, tedy nekde okolo 4 tun, ale oto drazsi jak na skapalneni, tak nasledne pri cerpani a pak infrastruktura pro skladovani, i tak by ale musela jezdit cisterna co kazdy 2 den
Avatar - TeeJay
18. 12. 2014 17:32
Re: i ty dnešní aku stačí...
Přemýšlíš v moc velkých číslech. ;-) Čerpačka s 6-8 stojany a kapacitou 10 minut na auto, to nemá ani většina klasických benzinek. >:D

FC budou ještě dlouhá léta jen doplňkem vozového parku a na Prahu budou stačit ještě tak 20 let dvě čerpačky s jednou pistolí. ;-) Podívej se na "infrastrukturu" pro EV - u nákupáku na Černém mostě jeden stojan s dvouzásuvkou, to samé na Zličíně a na Chodově a nikdy jsem tam neviděl živáčka, kromě ichtylů, kteří tam parkovali, protože "to woe není zakázaný" a okolo bylo plno. A s požadavkem na odemčení stanice jsem uvedl do stavu paniky polovinu managementu a trvalo půl hodiny, než jsem se vůbec k zasunutí dostal. >:D

Takže relax, s miliardami. Když bude jeden stojan v Plzni, Brně, Ostravě a dva v Praze, může se tu byznys s FC auty vesele rozjet. :-)
18. 12. 2014 17:45
Re: i ty dnešní aku stačí...
cifry jsem napsal o post vejs

mimochodem, za 20 let bude vsechno uplne jinak, a ty dve pistole na prahu by znamenali ze vodik vpodstate neuspel, a nema smysl pro nej delat auta ;-)

a hovorit o businesssu s 5 stojany na celou CR, no asi si business predstavuju krapet jinak nez paberkovat s 5 stojany >:D

mimochodem v Praze je prez 30 verejnych stojanu nabijecek pro elektromobily, a 2 co mam kousek od baraku jsou porad obsazene Leafem v bile a svetle modre barve, dalsi 2 mam od baraku krapet dal, asi kilometr a tam zas stoji porad TeslaS a BMW i3, a soukrome nabijecnky se vlastne ani spocitat nedaj, tu ma pravdepodobne doma vic nez polovina majitelu elektromobilu, pokud nepocitame bezne zasuvky ktere vyuzivaji, asi vsichni majitele eketromobilu, a to se bavime o stavu ktery je ted, ne o stavu za 20 let, jen v pristim roce ma vzniknout v CR prez 50 nabijecek a 2 Superchargery

narozdil od vodikoveho auta, s elektromobilem neni problem po EU jezdit jiz nyni, sak co kup si vodikove auto, ja s Teslou S a sejdem se treba v Brne a schvalne kdo z nas dvou dojede driv rekneme do Hamburgu (cca 850km), ja si verim ze to dam za min nez 18-20 hodin, a co ty s vodikovim autem >:D
Avatar - TeeJay
18. 12. 2014 17:57
Re: i ty dnešní aku stačí...
A proč na té nabíječce furt něco stojí? No protože se to dobíjí půl věčnosti. >:D

Co bude za 20 tet, to těžko říct, jen poukazuju na to, že rozjíždět se to dá pozvolna, ne investicí za miliardu s 8 stojany.

EV si každý může dobíjet doma, to je jasné. Ovšem stejně tak jako elektřinu má doma každý plyn a není důvod, proč si doma nevyrábět vodík z plynu. Bude to sice o něco méně čisté, než elektrolýzou z vody, ale stále lepší, než u EV, sosaného z tepelné elektrárny. Nehledě na to, že už existují i "domácí" elektrolytické stanice (Honda), byť zatím ve fázi konceptu - komu je také prodávat, že?
18. 12. 2014 18:03
Re: i ty dnešní aku stačí...
vyrabet vodik doma pomoci elektriny? a je ti jasne ze vyroba vodiku pomoci elektriny je drazsi nez jezdit primo na tu elektrinu ;-) a schvalne se podivej kolik stoji pumpa schopna plnit vodik tlakem 700bar ;-) mimochodem pokud bys doma nemel skladovaci kapacitu na ten vyrobenej vodik, tak bys ho vyrabel a cepoval do auta tak 2 dny

koukam ty mas ekonomickou stranku zmaklou ze vsech stran co?, vzdyt ty bys jezdil na vodik draz nez dnes na benzin s nejakym ruskym nakladakem se spotrebou 100 na 100 ;-)