Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW vyvíjí vodíková auta, není však jisté, jestli je bude vyrábět

Michal Fokt
Diskuze (15)
BMW oznámilo, že vbrzku začne testovat vlastní vodíkové modely, postavené na technologiích Toyoty. Není ale vůbec jisté, že se dostanou do prodeje.

Vodíková auta jsou dnes, společně s elektromobily, vnímána jako doprava střednědobé budoucnosti s tím, že v blízké budoucnosti budou plnit pouze roli zajímavého zpestření silnic celého světa. Vodík se zatím jeví jako vhodnější z pohledu hmotnosti a jízdního dosahu, pro EV zase hovoří dostupnější infrastruktura a účinnost. Vzhledem k tomu, že není známo, jak rychle se obě technická řešení budou vyvíjet, automobilky musí vyvíjet na obou frontách jen proto, aby byly v případě potřeby konkurenceschopné a to i přesto, že k některému z řešení mají o poznání vřelejší vztah, než ke druhému.

Výjimkou není ani BMW, které nyní jasně inklinuje k elektromobilitě, ale konkurenceschopnost v oblasti palivových článků vnímá jako natolik důležitou, že se spojila s Toyotou a společnými silami je budou dále rozvíjet. Nyní BMW oznámilo, že se dostalo do stádia, kdy na silnice vyjedou první vývojové prototypy.

To ale podle prodejního a marketingového šéfa Iana Robertsona ještě neznamená, že BMW bude vozy s palivovými články vyrábět a prodávat, mají sloužit pouze k ověření, že technika funguje. Bavorská značka se na rozdíl od Toyoty, Hondy, Hyundaie a Mercedesu nehodlá aktivně podílet na budování infrastruktury a s dalšími kroky počká, až bude zázemí připraveno, což ale může znamenat, že k výrobě vodíkových BMW s palivovými články vůbec nedojde.

Ne, že by BMW nevěřilo, že infrastruktura vznikne, ale podle Robertsona se může stát, že v mezičase dojde k tak rychlému vývoji akumulátorů a zajímavější se tak pro značku stanou (opět) elektromobily. Nicméně i přes zdrženlivý postoj BMW k vodíku se očekává, že druhý čistě ekologický model i5 bude vybaven vodíkovou technikou, odvozenou od Toyoty Mirai. Nicméně je překvapivé, že (s největší pravděpodobností) jeho koncept se měl představit už příští měsíc v Detroitu, BMW si to však rozmyslelo a vizi svého prvního fuel cell vozu na NAIAS nepřiveze.

Michal Fokt
Diskuze (15)
19. 12. 2014 11:14
Re: Kaaajo anti nafta...
a co jako? :-) [odkaz] chytej >:D
18. 12. 2014 18:03
Re: i ty dnešní aku stačí...
vyrabet vodik doma pomoci elektriny? a je ti jasne ze vyroba vodiku pomoci elektriny je drazsi nez jezdit primo na tu elektrinu ;-) a schvalne se podivej kolik stoji pumpa schopna plnit vodik tlakem 700bar ;-) mimochodem pokud bys doma nemel skladovaci kapacitu na ten vyrobenej vodik, tak bys ho vyrabel a cepoval do auta tak 2 dny

koukam ty mas ekonomickou stranku zmaklou ze vsech stran co?, vzdyt ty bys jezdil na vodik draz nez dnes na benzin s nejakym ruskym nakladakem se spotrebou 100 na 100 ;-)
Avatar - TeeJay
18. 12. 2014 17:57
Re: i ty dnešní aku stačí...
A proč na té nabíječce furt něco stojí? No protože se to dobíjí půl věčnosti. >:D

Co bude za 20 tet, to těžko říct, jen poukazuju na to, že rozjíždět se to dá pozvolna, ne investicí za miliardu s 8 stojany.

EV si každý může dobíjet doma, to je jasné. Ovšem stejně tak jako elektřinu má doma každý plyn a není důvod, proč si doma nevyrábět vodík z plynu. Bude to sice o něco méně čisté, než elektrolýzou z vody, ale stále lepší, než u EV, sosaného z tepelné elektrárny. Nehledě na to, že už existují i "domácí" elektrolytické stanice (Honda), byť zatím ve fázi konceptu - komu je také prodávat, že?
18. 12. 2014 17:45
Re: i ty dnešní aku stačí...
cifry jsem napsal o post vejs

mimochodem, za 20 let bude vsechno uplne jinak, a ty dve pistole na prahu by znamenali ze vodik vpodstate neuspel, a nema smysl pro nej delat auta ;-)

a hovorit o businesssu s 5 stojany na celou CR, no asi si business predstavuju krapet jinak nez paberkovat s 5 stojany >:D

mimochodem v Praze je prez 30 verejnych stojanu nabijecek pro elektromobily, a 2 co mam kousek od baraku jsou porad obsazene Leafem v bile a svetle modre barve, dalsi 2 mam od baraku krapet dal, asi kilometr a tam zas stoji porad TeslaS a BMW i3, a soukrome nabijecnky se vlastne ani spocitat nedaj, tu ma pravdepodobne doma vic nez polovina majitelu elektromobilu, pokud nepocitame bezne zasuvky ktere vyuzivaji, asi vsichni majitele eketromobilu, a to se bavime o stavu ktery je ted, ne o stavu za 20 let, jen v pristim roce ma vzniknout v CR prez 50 nabijecek a 2 Superchargery

narozdil od vodikoveho auta, s elektromobilem neni problem po EU jezdit jiz nyni, sak co kup si vodikove auto, ja s Teslou S a sejdem se treba v Brne a schvalne kdo z nas dvou dojede driv rekneme do Hamburgu (cca 850km), ja si verim ze to dam za min nez 18-20 hodin, a co ty s vodikovim autem >:D
Avatar - TeeJay
18. 12. 2014 17:38
Re: i ty dnešní aku stačí...
Souhlasím, že pokud tě nestraší vidina toho, že zůstaneš viset mezi poli s dojezdem nula, asi by těch 40 km stačilo, to má ostatně dnes většina slušných PHEV, ale neshodneme se na tom, že EV REX super řešení, je to v první řadě zatracené drahé a hloupé řešení. Ale na budoucnosti mobility se neshodnou mnohem větší kapacity, než jsme my dva, takže v pohodě. ;-)