Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Dálnice D1: Zhotovitelům hrozí milionová sankce za každý den zpoždění oprav

Modernizace nejvytíženější české dálnice přináší pro zhotovitele jedno velké riziko – nesplní-li předem smluvené termíny, budou čelit milionovým finančním sankcím.
Zpět na článek
28. 7. 2014 16:12
28. 7. 2014 16:55
28. 7. 2014 17:26
28. 7. 2014 18:05
28. 7. 2014 18:59
28. 7. 2014 19:24
28. 7. 2014 19:56
28. 7. 2014 19:25
28. 7. 2014 19:53
29. 7. 2014 09:45
29. 7. 2014 08:10
29. 7. 2014 08:24
29. 7. 2014 16:58
29. 7. 2014 21:26
29. 7. 2014 10:42
29. 7. 2014 13:22
29. 7. 2014 14:18
29. 7. 2014 15:48
29. 7. 2014 15:42
29. 7. 2014 17:07
29. 7. 2014 21:59
30. 7. 2014 07:38
30. 7. 2014 08:09
29. 7. 2014 15:40
Avatar - Stefič
28. 7. 2014 16:12
No a?
K čemu mě, jako normálnímu člověku je informace o sankcích mega za den. Mě spíš zajímá, jak je možné, že během takové krátké doby může zhotovitel nabrat zpoždění 3/4 roku.
Odpověď je jednoduchá...Protože stát je mizerný hospodář a státní úředník je většinou nedouk bez zkušeností.
Osobně jsem zastánce privatizace úplně všeho. A proč ne i dálnic. Ať je to soukromé, postaví tam budku a nějaký podnikatel si vybírá mýtné. Až se pak rozhodne provést generální opravu, jsem si jist, že zpoždění 220 dnů v žádném případě nenastane
Rozbalit vlákno
13
Avatar - Emel
28. 7. 2014 16:55
Re: No a?
Promiň, ale nedávná cesta přes Srbsko mě opět utvrdila v přesvědčení, že mýtné budky na dálnicích jsou tím nejhorším nápadem v historii dálnic od dob Třetí říše. Dokud nebude funkční řešení nevyžadující zastavení auta, třeba bezdrátové na celoevropské úrovni, jsem zásadně proti mýtu pro osobní vozy.

Mýto pro osobáky jen pokud:
1) to nebude moc složité
2) auto nebude muset nikde zastavit
3) výše mýta bude taková, že nebude odrazovat od použití dálnice, tedy řádově třeba 0,30Kč/km.
28. 7. 2014 17:26
Re: No a?
Hlavně nechápu, kde se u zdejších bere přesvědčení, že prodejem všeho se všechno vyřeší. :*)

To nikomu nedochází, že byzsnys je vedený hlavně za účelem zisku, ne pro zpokojenost užívajících????

Pro některé trochu jinak:
Kdyby někdo dálnici koupil, tak jeho starost bude, jak na ní co nejvíce vydělat za co nejméně. Ne o to, aby byla v co nejlepším stavu a byla pravidelně v rubrikách nejlepší dálnice světa.

Heh, docela by mě zajímalo, jestli by nakonec dálnice případně skončila u Ritiga, Janouška, nebo Béma >:D
Avatar - Stefič
28. 7. 2014 18:05
Re: No a?
tvoje tvrzení vypadá tak, jako by teď bylo všechno v pořádku. Stát se stará správně, výběrová řízení jsou poctivá a celkový provoz je maximálně ekonomický.

Poradím ti jedno - jdi pracovat do státní firmy, poznáš nepoznané, nepochopíš nepochopitelné neuvěříš v neuvěřitelné. Doporučuji.

ad budky - no v Chorvatsku to docela funguje...
Avatar - rohYpnol
28. 7. 2014 18:59
Re: No a?
Privatizací se v ČR nikdy, NIKDY NIC nevyřešilo. Je tu 1000 příkladů. A přesto se najdou stále ignotanti, kteří by stále privatizovali. Nechápu 8-s 8-s

Když stát nefunguje správně, konkrétně např. ŘSD, tak víš co je řešením? Zavést na ŘSD taková opatření - personální, systémová, strukturální, aby ŘSD začalo fungovat. TO je řešením. Jenže vyřešit tenhle rébus je mnohem těžší a halvně se při jeho řešení těžko kdo dostane do vaty :-!

Privatizace "veřejného statku", tedy vodovodů, kanalizací, cest, nemocnic ... vždy způsobí jediné - naprostý rozklad tohoto statku, kdy se z něj stane jen dojná kráva a prostředek, jak z lidí vytáhnout co nejvíc peněz do soukromého kapitálu.
Avatar - Stefič
28. 7. 2014 19:24
Re: No a?
jenže to co tady píšeš je jen plané plácání, takové ty obecné kecy, které všichni znají, ale to nejzásadnější a to zavádění do praxe nikdo neřeší.

......personální, systémová, strukturální...blablabla....primárním účelem lidí pracujících na vysokých postech ve státní správě je napakovat se co nejvíc. Respektive napakovat se, dokud nás nový ministr (měnící se cca po 12 měsících) nevykopne.

Těžko ti budu cokoliv vysvětlovat. Ty jen teoretizuješ.... Mohu srovnávat a vím o čem mluvím. Takže nemluv nesmysly o rozpadu. Státní a polostátní podniky by dávno zavřely bránu, kdyby do nich daňový poplatník nepumpoval miliardy. Jen se o tom tolik nemluví. Žádná soukromá společnost by tohle nevydržela.

Nemáš ani tušení co se děje ve státní správě. Kdybych ti to popisoval, nevěřil bys mi...
Avatar - rohYpnol
28. 7. 2014 19:56
Re: No a?
Jestli jsou něco obecné kecy, pak to je právě to "zprivatizujme a bude lépe". Jestli nechápeš, že soukromý sektor nefunguje lépe jak státní, ale že funguje jen jinak, pak bez urážky vystrč hlavu ze záchodové mísy :-!

Jinak řečeno - každý systém má své klady a zápory, své vlastnosti. Změna ze soukromého na státní nepřinese sama o sobě naprosto žádné zlepšení, jen jiné vlastnosti systému, jiné klady a zápory.

Stejně jak může fungovat státní sektor, může fungovat i soukromý a stejně jak může selhávat státní sektor, zcela obdobně může selhávat i soukromý.
Avatar - Emel
28. 7. 2014 19:25
Re: No a?
No, já bych nesouhlasil. Klasickým příkladem pro autoserver je samozřejmě Škoda Auto, ale třeba privatizace bank (s výjimkou IPB) a spousty dalších firem dopadla dobře a přispěla k tomu, že ČR je dnes v zásadě standardně fungující moderní země. Kdo myslí že ne, měl by se občas podívat někam na východ...
Avatar - rohYpnol
28. 7. 2014 19:53
Re: No a?
Š-A není příkladem veřejného statku, stejně tak banky ne tak zcela. Navíc neříkám, že neexistují vyjímky, kdy i "veřejný statek" po privatizace může fungovat. Ale jak říkám - vyjímky. V praxi je 1000 příkladů, že soukromý sektor opravdu nefunguje lépe jak stát, jen že funguje jinak. Ale jinak neznamená lépe.
29. 7. 2014 09:45
Re: No a?
Tak se odstěhuj do Severní Korei nebo na Kubu, tam ty firmy jsou jen státní :-) Věřit, že státní firmy podnikají stejně efektině jako soukromé naštěstí lze ověřit ;)
29. 7. 2014 08:10
Re: No a?
je ti jasne ze kdyby byli v CR dalnice soukrome, tak se "bezny smrtelnik" na ne nepodiva >:D , cena za jedno projeti D1 by stala minimalne 100,- a za par let by dalnice chatrala a majitel by stat vydiral s tim aby mu to pomohli opravit, a stat by nemel navyber pac je to paterni komunikace v CR >:D
29. 7. 2014 08:24
Re: No a?
To by mi právě přišlo docela v cajku, zaplatit za průlet po dálnici z Brna do Práglu kilo :-)
Avatar - beibej
29. 7. 2014 16:58
Re: No a?
jo? a jak bys to obhájil někomu kdo bere 10 až 13? A jsou i tací co berou i míň. Každej není ajťák ne odkláněč. :no:
29. 7. 2014 21:26
Re: No a?
Nemáš na benzín a mýtné? Jeď autobusem, nevidím v tom problém.
28. 7. 2014 23:14
Snad to ŘSD zvládne
Asi si OHL ŽS mysleli, že si před nimi ŘSD sedne na zadek. Zatím se ŘSD vždy prezentovali jako banda ignorantů (když ne přímo defraudantů). Tak doufám, že tohle dotáhnou do konce a OHL ŽS penále opravdu zaplatí. Přece je nikdo nenutil zastavovat práce. Mohli se klidně handrkovat o ceně, ale neměli utíkat ze stavby. Takhle možná vyjednají nějaké navýšení ceny za vícepráce na krajnicích, ale za to zpoždění (doufám) poteče opačným směrem peněz mnohem více.
Rozbalit vlákno
3
29. 7. 2014 08:27
Re: Snad to ŘSD zvládne
A co když investor (ŘSD) poskytl zhotoviteli nepřesné zadávací údaje, mají to teď hradit ze svých peněz?
29. 7. 2014 09:52
Re: Snad to ŘSD zvládne
Já netvrdím, že by ŘSD nemělo zaplatit vícepráce vzniklé špatným stavem krajnice, to určitě udělá. Ale to zastavení prací na několik týdnů by mělo jít plně na vrub OHL ŽS. Je to v podstatě sviňárna vůči všem řidičům na D1. Zajímalo by mě, co dělali se všemi dělníky. Kvůli nedostatku zakázek je určitě neupíchli na pár týdnů jinde, tak je nejspíš nechali za 60% platu sedět doma. To se jim pak to zdržování prodraží dvakrát.
Přijde mi to, jako by lékař přerušil práci v půlce plánovaného operačního zákroku kvůli nenadálým komplikacím a šel se hádat o peníze na zdravotní pojišťovnu. I když to už přeháním.
29. 7. 2014 15:26
Re: Snad to ŘSD zvládne
Já nevím, jak se k tomu ŘSD stavělo. Přerušení prací, to byla docela krajní reakce. Řekl bych ale, že byla způsobena spíš postojem samotného řsd, než že to byl jen nějaký rozmar stavební firmy.
Avatar - Ozzman
29. 7. 2014 10:42
Neschopnost
Totální neschopnost a snaha jen vytěžit ze státu peníze. Je jedině dobře, že jsou zavedeny penále za prodloužení stavebních pracích. Nebudem si tu hrát na to, že od státu to je vždy vše v pořádku (sám se pohybuji ve státní správě na podobné úrovni jen v jiném sektoru, tak vím své o lobbingu a prospěchářství), ale tohle je jediná možnost regulace stavebních pracích. Podívejte se kolem sebe, každá takováto velká firma má problém dodržet termíny, vše se prodražuje, točí se to pořád dokola, stát dal málo peněz... pořád stejná taktika... jdu do výběrového řízení snad s tím, že to zvládnu za daných podmínek postavit, místo toho to v půlce zastavím a stěžuju si. To si tak velká firma, která staví dálnice neumí zjistit dopředu, kolik jí to bude stát na nákladech?? Tomu se mi nechce věřit....

Sám jsem na tyhle stavby hlavně dopravního charakteru dost háklivý, jelikož denodenní dojíždění z kraje Prahy do centra, přes různé uzavírky kolem tunelu Blanka a podobně projíždím už řadu let a vždy mne vytáčí, když vidím, jak práce pokračují ( nepokračují ), zbytečně jen zatěžují dopravu a produlužjí termíny. Totální ignorace vůči obyvatelům, nesmyslně uzavřené dlouhé úseky, kde se nic neděje, dělníka abyste pohledali, viz poslední týden na Vipichu... Mají termín do konce srpna, jsem zvědav, situace z Prahy ven je už dost neúnosná, zbytečně zavřené pruhy, kde se nic neděje.

Rozepsal jsem se asi až dost, takže za mne je jediné řešení vyhodit zkorumpované hodnostáře (jo, to je těžké, ale není to jen chyba na jejich straně, pouze to umožní) a nebo alespoň zavést tvrdé sankce a dohled na probíhající práce, důležité dopravní uzle opravovat i přes noc a né aby šli dělnící na směnu od 9-15 hodin a pak lehárko, cigárko (stačí se dívat kolem sebe). Učitě by se mělo také přemýšlet nad tím, že místo zaplacení co nejnižší částky by se mělo koukat také na efektivitu a rychlost přestavby...

Jinak jsem zásadně proti prodávat tyto věci do rukou sourkomínkům, protože mimo to, že budou chtít jen a jen vydělat, tak nebude žádná možnot regulace ceny a ani stavu silnic/dálnic. Ve výsledku na ní budou jezdit jen ti bohatší a ostatní zaplní okolní okrsky, města, vesnice, ucpou je....
Rozbalit vlákno
11
29. 7. 2014 13:04
Re: Neschopnost
>:D Podle toho co píšeš si říkám, jestli se opravdu ve státních zakázkách pohybuješ. >:D Termíny lze dodržet, nic se neprodražuje a stát dává hodně peněz.
Avatar - Ozzman
29. 7. 2014 13:22
Re: Neschopnost
Nepohybuji se ve státních zakázkách, ale ve státní správě v jiném resortu na úrovni ministerstev, kde se nastavují a upravují vyhlášky, kvóty, nařízení, dotace pro jeden dost významný sektor... proto vím, jak to chodí s lobbingem a zájmovými skupinami.

To nemění můj názor na věc:
Pokud na to nemám kapacitu ani prostředky, abych termín dodržel s tím rozpočtem, který na to dostanu, tak tam nemám co dělat. Tečka... Né abych si to nabral, nasliboval a pak protahoval a protahoval... něco se stát může, prodražit taky, ale né takhle brutálně a pořád....

Myslíš snad, že je to takhle v pořádku? Že je to jen a jen chyba na straně státu?
29. 7. 2014 14:04
Re: Neschopnost
V pořádku to samozřejmě není. Ale už chápu proč "nemůžeš vidět víc". A v žádném případě to nemyslím zle, nebo že bych tě chtěl nějak urážet. Je to složitější, ale zároveň brutálně jednodušší. ;-)
Avatar - Ozzman
29. 7. 2014 14:18
Re: Neschopnost
Jde spíše o princip. Pokud já, jako soukromá osoba si najmu firmu (koupím výrobek, službu), tak mi taky nemohou říct v půlce, že to nemohou dodat, že to bude stát více, když řeknou, mohu odstoupit od smlouvy a firma nedostane vyděláno.

P.S. Já neříkám, že vidím do státních zakázek, jen sem demonstroval to, že vidím, jak funguje státní srpáva v oblasti lobbingu a zájmů jednotlivců či skupin (bohužel tam kde působím se točí ještě větší peníze, než na stavbu dálnic :-( ), a píšu to proto, aby mi nikdo neřikal, že se slepě zastávám státu, tak to fakt není ;-)
29. 7. 2014 15:48
Re: Neschopnost
Jenomže tady se v průběhu výstavby trochu změnilo vinou investora "zadání". Kdyby sis ty objednal nějaký výrobek, službu nebo něco podobného a pak v průběhu výroby řekl, že ses spletl, že to už nechceš modré, ale růžové a výrobce (dodavatel) by ti řekl: "tak jo, ale já už to z poloviny udělal modré, když to chceš růžové, budeš si to muset zaplatit, já nejsu žádná charita.", co bys udělal? A co by udělal výrobce, zasalutoval by a zalepil to z vlastního?
29. 7. 2014 15:42
Re: Neschopnost
Tady je chyba na straně investora, tedy řsd, tedy státu.
Avatar - Ozzman
29. 7. 2014 17:07
Re: Neschopnost
Nebudu odpovídat na všechna vlákna, ale opravdu věříš, že je chyba jen a jen na straně státu? Nepochybuji o nějakém pochybení z řad ŘSD, kdo ví za jakým účelem, kdo na tom vydělá, ale také mi je divné, že každou velkou zakázku provází takovéhle divadlo, handrkování, prodlužování. Myslím, že vina je na obou stranách, firma si měla provést vlastní zkoumání a možnosti a cenu... také si vše radši prověřuji, alespoň do určité míry. Protože když to budou svádět jen na stát, a stát nezavede nějaké protiopatření, třeba těmi penále, tak si pokaždé napakují jen a jen na nás, na plátcích daní a mohou vysávat donekonečna... stejně jako ti, kteří o tom rozhodují z řad ŘSD....
29. 7. 2014 21:59
Re: Neschopnost
A zase nemáš pravdu. Pominu to, že z tvých příspěvků vůbec není patrné, že bys byl ochotnej uznat, že je pochybení na obou stranách a přejdu rovnou k pasáži o vlastním zkoumání. Očividně, jelikož nejsi člověk od fochu, ale jenom z jakési složky státní správy z úplně jiného oboru, si nedovedeš představit, co znamená průzkum pro rekonstrukci v rozsahu třeba jen jednoho úseku na D1 a kolik taková věc stojí. Kvalitní a podrobný průzkum tě může stát klidně desítky milionů kaček. Ze skušeností ale víme, že průzkum za desítky milionů vlastně až tak potřebný není, něco tedy ušetříme i za cenu toho, že vědomě nepostihneme skutečné poměry po celém rekonstruovaném úseku a zjištějé výsledky prostě nějak rozumně interpretujeme a vztáhneme na tento rekonstruovaný úsek. Výsledky těchto interpretací promítneme do zadávací dokumentace, kterou poskytneme soutěžícím. Ti, samozřejmě, nemají důvod zadání nevěřit, proč taky. Nebo má teď každý oslovený (přihlášený) soutěžící realizovat další průzkum (který by sám uhradil a navíc zakázku ani nevyhrál), ztrácel tak čas (vyhodnocení geotechnických parametrů u některých zkoušek trvá týdny) a omezoval tím provoz? Ne, takhle se to opravdu nedělá. Zhotovitelé na základě podkladů od řsd předložili cenové nabídky, na stavbě zjistil vítěz soutěže, že podklady jsou neúplné a nepřesné. Není nic zvláštního, že chce nyní své vícenáklady spojené s nesrovnalostmi ze zadávačky po investorovi proplatit. Postoj řsd k tomuto byl zřejmě takový, že to došlo až k pozastavení prací, co to znamená, to už si přeber sám. Jo a nehájím nikoho, nejsem ani ze státní správy, ani z jakékoliv zhotovitelské firmy.
Avatar - Ozzman
30. 7. 2014 07:38
Re: Neschopnost
Za 1. "Pominu to, že z tvých příspěvků vůbec není patrné, že bys byl ochotnej uznat, že je pochybení na obou stranách "

Poprosím, aby sis znovu přečetl mé příspěvky :-)

ulehčím ti to : "Nebudem si tu hrát na to, že od státu to je vždy vše v pořádku"

Za 2. Já se v tomto nepohybuji (a kdo z diskutujících ano), ale nějaké takovéhle šetření jsem už zpracovával pro jiné ministerstvo (nyní jsem jinde) , také bylo dost nákladné (samozrejmě nedělal sem to sám), tak trochu vím, jak to chodí.... co si budem nalhávat, dokonalé a všezahrnující to není, ale spíš proto, že to nikoho nezajímá a každý potřebuje jen ten papír, jako podklad, pokud vyhovují závěry, je to OK... Záleží na resortu, zde, kde jsem nyní, je to trochu "ostřejší".

Za 3. Nevěřím tomu, že firma, která vyhrála výběrové řízení ho vyhrála úplně poctivě a že jí jde jen a jen o čisté úmysly, takhle to u nás prostě nefunguje, ruka ruku myje. Každý si rád něco přihrne do vlastní kapsy a proč to na stát nezkusit, abych ho ještě trochu podojil, když už tu zakázku mám... nevím, ale zájmové skupiny jsou všude... stačí jít i na maloměstský úřad :-) Natožpak v takovéhle míře.

Musím si tudíž stát za svým tvrzením, že od každého něco... nemůžeme svalovat vinu jen na stát a pokud se to tak bude činit, tratný na tom bude vždy a jen daňový poplatník :-)
30. 7. 2014 08:09
Re: Neschopnost
Stavební firmy (a nejen ty, dodavatelů čehokoliv od toaletního papíru přes IT až po stavební díla pro stát je, jak jistě víš, hromada) to samozřejmě zkouší, někdy jsou ale jejich požadavky, světe div se, oprávněné. Jak se vyhrávají zakázky, k tomu nic psát netřeba :-)
Ad 1: Nechal jsem se unést nadpisem a hned první větou tvého příspěvku: Totální neschopnost a snaha jen vytěžit ze státu peníze. :-)
29. 7. 2014 15:40
Re: Neschopnost
Nemáš pravdu, Ozzmane. Investor (tedy řsd) poskytl zhotoviteli (tehdy ještě soutěžícímu) zadávací dokumentaci, na základě které zhotovitel (soutěžící) všechno nacenil a vyklopil, za kolik to udělá. Během stavby zjistil, že skutečný stav zadávací dokumentaci neodpovídá a je tedy logické, že své vícenáklady, které kvůli tomu má, bude chtít po investorovi uhradit. Nebo to snad vidíš jinak?