Dálnice D1: Zhotovitelům hrozí milionová sankce za každý den zpoždění oprav
Na konci minulého týdne jsme zveřejnili zprávu, že po modernizované dálnici D1 se začne jezdit již v nejbližších dnech. Ne všichni zhotovitelé se však s modernizací „perou“ podle předem stanoveného harmonogramu. Nesplnění termínů navíc přináší riziko obrovských finančních sankcí. Informace zveřejnil server Novinky.cz.
Nejkritičtější situace je v úseku Lhotka – Velká Bíteš (kilometr 153 až 162), který má na starosti společnost OHL ŽS. Opravy totiž do této chvíle nabraly zpoždění 220 dnů a z dlouhodobého hlediska se situace nelepší. Podle vyjádření ministra dopravy Antonína Prachaře přitom za každý den prodlení od původního termínu dokončení hrozí společnosti sankce 1.000.000 Kč. Kdyby společnost obrovský časový „skluz“ nedohnala, následky by byly fatální.
Stavební společnost se však proti rozhodnutí ministra dopravy tvrdě brání. Podloží devítikilometrového úseku dálnice prý totiž bylo v mnohem horším stavu, než se původně počítalo, čímž podle OHL ŽS padá vina na stranu ŘSD. Firma totiž musela v loňském roce práce několikrát zastavit a požadovala od Ředitelství silnic a dálnic další peníze na pokrytí víceprací, se kterými se původně nepočítalo.
Na čí straně je tedy pravda? Na tom se teď snaží oba subjekty dohodnout. Pokud se to však nepodaří do 15. září, poputuje spor k rozhodčímu soudu a začnou sáhodlouhé tahanice, jak tomu bylo například po zastavení prací na tunelu Blanka.
Podle slov ministra Prachaře však má stát v ruce silný trumf – smlouvu, ve které se OHL ŽS zavázalo k dokončení prvého jízdního pruhu opravovaného úseku do 28. října letošního roku. Pokud předmět smlouvy nenaplní, je připraveno za každý den prodlení zaplatit částku 900.000 Kč. Pro tyto účely již prý firma složila zálohu ve výši dvaceti milionů korun.