Průměrný počet udávaných najetých kilometrů u prodávaných ojetých aut na českém trhu začal výrazně stoupat. Proti konci loňského roku se letos ve 3. čtvrtletí zvýšil o 19.000 na 161.000 km.
V čem je problém? Narovinu. Dobrá auta se do bazarů stejně nedávají. Každý člověk, který se o auto trochu stará a je při smyslech, si auto prodá sám. Stejně tak i s dovozem. Přes bazar jsem to zkusil jednou a už ani omylem. Zbytečný finanční mezičlánek s extrémním rizikem podvodu.
A vyšší nájezd? Jedno z mých aut má momentálně najeto 285 000 km a je v daleko lepším stavu - prakticky perfektním, než druhé auto s nájezdem 160 000 km. Pro změnu třetí auto s nájezdem 155 000 je prakticky ve stavu nového vozu. Nájezd je sice fajn údaj, ale daleko důleźitější je servisní historie. Osobně bych se bál auta s menším nájezdem bez historie daleko víc, než auta, ktoré má natočeno o 100-150k víc o kterém vím, co všechno se na něm udélalo.
Jiná situace by asi byla u malých turbobenzínů, tam už bych se bál hranice životnosti motoru.
Pokud o historii auta a předchozím majiteli vím nula nula nic, tak zcela jasně auto s menším DOLOŽITELNÝM nájezdem znamená menší riziko problémů do budoucna.
Ano, určitě máš pravdu v tom, že nájezd samotný je jen jedním z mnoha rozhodujících faktorů. Klíčové je vždy především to, jak se majitel k vozu choval a jakým způsobem bylo auto užíváno. Jenže tohle ti nikdy nikdo neřekne, pokud nekupuješ přímo od známého.
Stejně tak řeči o tom, jak slušná auta do bazarů nejdou, taky nejsou pravdivá. Spousta lidí nechce řešit prodej přes inzeráty, ztrácet čas a především nést odpovědnost za skryté vady.
Konkrétní příklad? Známý teď prodává diesela, poctivá doložená servisní historie, k vozu se choval slušně, nebouráno. Nicméně těsně před prodejem se mu vysypal motor, tak to nějak pospravovali a bude rád, když se auta zbaví stůj co stůj. Kdyby to stihl prodat nějakému svému známému než se to vysypalo, už by z přátel dost možná byli nepřátelé. Prodej známému zkrátka není vždy výhrou.
Jak říkáš, zcela klíčová je údržba a chování k autu. Proto je důležitější si vůz důkladně (nechat) prohlédnout a případně znát servisní historii, než se zabývat číslem na tachometru.
Jinak případ tvého známého mi přijde jako zcela typický příklad situace, kdy jde do bazaru ne-slušné auto, za které člověk oprávněně nechce nést odpovědnost. Takových stories ve stylu "nějak to pošmelím, aby dojelo aspoň do bazaru" už jsem pár slyšel a kupcům nezávidím.
Jenže zaměňuješ kozy a vozy. Jestliže se bavím o proměnné, kterou je nájezd, vždy je výhledově lepší nižší nájezd. Tzn. mám 2 obdobné vozy v obdobném stavu odpovídajícímu nájezdu a jeden má najeto míň (a tomu je adekvátně méně opotřebený).
Neřeším teď to, že auto s 200 tis. km po rozvodech je lepší než se 180 tis. před rozvody.
Nesouhlasím. Nedá se říct, že je to ZCELA určitě menší riziko. Jednak co je v dnešní dobé doložitelný nájezd? Certifikát Cebia, který mají velké bazary na požádání? Servisní knížka, která se dá vyrobit obratem? Když už si dáš tu práci a kontaktuješ servis v knížce (pravděpodobně v DE), tak máš i určitou šanci, že získáš i servisní historii auta.
Ale 99% lidí si tu práci nedá.
Takže pořád se dostáváme k nájezdu jako jedné z mnoha proměnných, která sama o sobě nic neznamená.
Daleko víc řekne servisní prohlídka před koupí. Ale k tomu jsem nesměřoval. Chtél jsem říct jednu podstatnou věc - a to, že doložitelná servisní historie by měla mít daleko větší váhu, než číslo, které svítí na tachometru.
Doložitelný nájezd je např. serviska+faktury. Nebo zkrátka kombinace, např. serviska + záznamy z STK atp. Servisku si lze ověřit.
U ojetiny vždy pracuješ jen s mírou rizika a pravděpodobností. A pokud ojetinu měl předchozí majitel po dobu menšího nájezdu, zákonitě to vede k menší míře rizika (1x zanedbaná výměna oleje je vždy lepší než 5x zanedbaná výměna, 50 tis. km co s autem najel dobytek je vždy menší zlo než 200 tis. km co s autem najel dobytek).
Ano, záruku samozřejmě nikde nemáš, takže konkrétně může být auto po slušném majiteli s pečlivou údržbou násobně lepší volbou, než zánovní ojetina po dobytku. Jenže tohle prostě takřka nikdy nevíš, takže jsme zase u té pravděpodobnosti a míry rizika.
K tomu kontaktovaniu sevisu niekde v zahraničí len jedna poznámka, áno kontaktovať môžeš, ak vôbec daný servis uvedený na pečiatke vôbec existuje. Dnes ľudia servisky a pečiatky do nich falšujú o dušu a častokrát človek len čumí čoho všetkého sú schopní.
Vidíš? a právě tohle auto bych prodával i s konkrétní info, co bylo špatně, co se udělalo a vyměnilo. Kdykoliv jsem prodával auto, tak jsem kupujícího informoval o všem, co bylo na autě špatně i o tom, co se potenciálně může vysypat.
Moje druhá zkušenost - nechténě jsem slyšel telefonát jednoho majitele bazaru, ve kterém řešil, jak k autu nabouranému na zadek sežene druhé, které bude totálka na předek a prodá to jako hezkou ojetinu, co má málo najeto... Ano, najeto to asi moc nemělo, ale že by to byla záruka menších problémů???
Pointa - stoupající nájezd ojetin nevypovídá prakticky o ničem.
Co jako vlastně chcete? Udávat pravé km, ale pak logicky u 10 let starého auta nebude číslo 100 000, ale 300 000 a nebo co nejmenší číslo, aby to vypadalo dobře?
Co se týká těch nákladů tak na ty čísly jste byly v origo servisu Porsche? >:D Protože opravdu netuším jak se dostat na celkové náklady 600k Kč při 10k km za rok, když průměrnou cenu auta uvádítě 100-200k Kč to jako, že servis stojí 400k Kč?
No, další důkaz toho, jak jsou dnes auta dostupná jak nikdy. Proto průměrné stáří neustále roste, že >:-[] A když nám neustále roste průměrné stáří, tak nám určitě nebude narůstat průměrný nájezd ojetin...
Takže až lidi začnou skutečně mít na nová auta, až se zastaví poptávka po laciných dovozových vehiklech z DE/AT/IT/F/NL/DK, a až se zastaví vývoz mladých ojetin na západ, tak pak možná začne průměrný nájezd u ojetin klesat.
Vývoz mladých ojetin se možná zastaví/omezí až skončí intervence na ČNB. Ty zvýhodnily vývozy a reexporty o 2 Kč na Euro plus auta jsou u nás levnější neb by je za německé či francouzské ceny nikdo nekoupil.
sháním malé auto pro partnerku a co vidím v bazarech je něco neuvěřitelného. A konkrétně třeba na citovaném sauto.cz je třeba vozidlo, kde je bazarník takový dement, že u auta udává nájezd 136 tisíc, ale přitom na jedný fotce zapomněl sundat bazarovou ceduli, kde je nápsáno 160 tisíc. A konkrétně včera jsem byl v Mostě kouknout na auto, které mělo (taky na sauto.cz) popis (cituju) "TOP STAV! Krasavec! Stav i vzhled nového vozu!". Jako jo, bylo tam asi třicet fotek auta ze všech možných úhlů, krom spodku. Přijel jsem tam, šáhnul pod auto, podal prodejci kus prahu, za další půl minuty kus izolačky kterou byl podlepený podběh, o tom že nefungovala půlka elektriky ani nemá cenu mluvit. České bazary jsou pořád stejná žumpa, nic se v nich nezměnilo. Čtvrtníček má pravdu.
Musíš si umět vybírat. No a kdo chce auto co málo jezdilo, musí si vybrat uloženku co má v TP, že tam byly papíru dány do depozitu 07 a vydány 014, pak budete mít zaručené že to nejezdilo. Ale takové auta se shání hůře a hlavně mezi masovými značkami :-)
Vy jste současnou situací v potížích nebo hrozí, že jste v průšvihu?
Tímto způsobem, dáme vám možnost pořizovat nový vývoj.
Jako bohatý člověk cítím povinnost pomáhat lidem, kteří se snaží dát jim šanci. Každý si zaslouží druhou šanci a protože vláda selže, bude muset přijít od ostatních.
Žádná částka je příliš šílený na nás a splatností určíme po vzájemné dohodě.
Žádné překvapení, žádné dodatečné náklady, ale jen dohodnuté částky a nic jiného.
Nečekejte déle a komentář k tomuto příspěvku. Prosím, uveďte částku, kterou chcete půjčit a my vás budeme kontaktovat se všemi možnostmi. kontaktujte nás ještě dnes na pastorosasben@outlook.com