TEST Renault Scenic E-Tech EV87 – Bez strachu z dojezdu
Renault Scenic opouští segment kompaktních MPV, který kdysi založil. Pod jeho kapotou také již nenajdete spalovací motor. Kdo má odvahu ke změně, získá v něm díky velké baterce a chytrému ukazateli dojezdu velmi spolehlivého parťáka.
Dojem, cena, prostor
Kdo se chce vztekat, může začít. Pátá generace Renaultu Scenic je o sedm centimetrů nižší než předchozí a s dolní hranou zavazadelníku celých 75 cm nad zemí a nízkým průsvitem dveří rozhodně nejde o žádné MPV. Scenic tak opouští segment velkoprostorových vozů s rovnou podlahou a plně variabilním interiérem, který v roce 1996 založil. Chudé rodiny nejsou primárními zákazníky automobilek – kdo má 1.085.000 Kč na nový scenic, většinou chce něco módního a hezkého. Donedávna to byla hlavně SUV, ale to nový renault také není. Tlak na dojezd elektromobilů totiž zásadně snižuje jejich karoserie – každý centimetr výšky zvyšuje čelní plochu, aerodynamický úplav a ukusuje z dojezdu. Nejvíc tak ke scéniku sedí označení crossover, tedy automobilový kříženec.
První model se jmenoval Mégane Scénic, čímž říkal, že je další karosářskou verzí známého kompaktního modelu. Příbuznosti s megane se nezbavil ani v době elektrické, když má stejný motor a stejné nápravy. Specifika platformy CMF EV jsme rozebírali například v závěru dlouhodobého testu modelu Megane E-Tech (SM 16/2024). Překvapuje mohutnými předními hliníkovými rameny a především zcela atypickou zadní nápravou, tvořenou dvojicí spodních příčných ramen, jedním podélným a především zcela překvapivě tlumičovou vzpěrou. Sesterský Nissan Ariya může být na přání čtyřkolka s druhým motorem vzadu, scenic si musí vystačit s pohonem známým z megane – tedy osmipólovým synchronním motorem s buzeným vinutím na rotoru, maximálním výkonem 160 kW a nejvyšším točivým momentem 300 Nm.