Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Auto a zima: Jak změnit způsob řízení?

Léto a suchá vozovka je něco úplně jiného než sníh nebo námraza. Změněným podmínkám je potřeba přizpůsobit styl řízení.
Zpět na článek
4. 12. 2011 09:01
4. 12. 2011 10:20
4. 12. 2011 10:51
4. 12. 2011 11:27
4. 12. 2011 11:43
4. 12. 2011 11:52
4. 12. 2011 11:55
4. 12. 2011 12:11
4. 12. 2011 15:48
4. 12. 2011 11:32
4. 12. 2011 11:47
4. 12. 2011 11:53
4. 12. 2011 11:57
4. 12. 2011 23:51
4. 12. 2011 12:06
4. 12. 2011 12:11
4. 12. 2011 12:15
4. 12. 2011 12:29
4. 12. 2011 13:31
4. 12. 2011 14:26
4. 12. 2011 13:50
4. 12. 2011 13:54
4. 12. 2011 14:18
5. 12. 2011 19:25
5. 12. 2011 20:52
5. 12. 2011 21:38
6. 12. 2011 18:09
6. 12. 2011 18:27
4. 12. 2011 11:51
30. 11. 2012 20:58
4. 12. 2011 11:24
11. 12. 2012 21:20
4. 12. 2011 11:15
4. 12. 2011 11:26
4. 12. 2011 11:45
4. 12. 2011 13:28
4. 12. 2011 14:03
4. 12. 2011 14:35
4. 12. 2011 20:02
4. 12. 2011 20:29
5. 12. 2011 14:01
5. 12. 2011 15:36
5. 12. 2011 17:26
5. 12. 2011 19:19
5. 12. 2011 20:57
5. 12. 2011 21:31
6. 12. 2011 08:43
6. 12. 2011 09:19
6. 12. 2011 09:16
6. 12. 2011 13:09
6. 12. 2011 08:44
6. 12. 2011 09:10
6. 12. 2011 13:10
6. 12. 2011 19:39
7. 12. 2011 08:20
6. 2. 2012 23:29
7. 2. 2012 08:05
7. 2. 2012 10:20
6. 12. 2011 09:21
6. 12. 2011 08:40
6. 12. 2011 09:31
4. 12. 2011 11:26
4. 12. 2011 11:31
4. 12. 2011 14:17
4. 12. 2011 20:31
4. 12. 2011 13:39
4. 12. 2011 14:21
4. 12. 2011 15:17
4. 12. 2011 15:22
4. 12. 2011 15:23
4. 12. 2011 15:26
4. 12. 2011 15:28
4. 12. 2011 15:31
4. 12. 2011 15:34
4. 12. 2011 15:37
4. 12. 2011 15:23
4. 12. 2011 15:41
4. 12. 2011 17:58
4. 12. 2011 16:56
4. 12. 2011 17:10
4. 12. 2011 21:05
4. 12. 2011 21:06
5. 12. 2011 01:02
4. 12. 2011 19:26
4. 12. 2011 20:30
4. 12. 2011 15:13
4. 12. 2011 19:27
5. 12. 2011 17:38
4. 12. 2011 20:06
5. 12. 2011 09:28
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
5. 12. 2011 09:34
5. 12. 2011 11:12
5. 12. 2011 18:11
Avatar - Special-line
4. 12. 2011 09:01
Smyk
Při nedotáčivém smyku mi vždy pomohlo ubrání či mírné přidání plynu, spojku sem nikdy nevyšlapoval, asi to nikdy nebylo tak hrozný.
Nevím teda jestli bych vydržel při přetáčivém smyku a zásazích ESP nedávat kontra, myslím že bych ho určitě podvědomě dal a myslím si že i některá auta brněním volantu napovídají řidiči kam má točit.
Na sněhu jsem naštěstí neboural, jezdím tak abych nemusel a předjeďte si mě, mě je to buřt. Vždy se mi podařilo kritickou situaci zvládnout, což je také i o štěstí. Jen jednou sem se ve vesnici přetočil v pravoúhlé zatáčce. Čistej led to se nedalo zvládnout i když sem jel 20 km/h. Pak sem taky vyhrabával auto ze závěje, je potřeba fakt pořádná železná lopata s normální násadou, plastové lopatky neuznávám. Řetězy jsem nikdy zatím nepotřeboval.
Rozbalit vlákno
31
Avatar - Nerez
4. 12. 2011 10:20
Re: Smyk
Osobně mi příjde u nedotáčivého smyku vymačkávat spojku jako nesmysl. Čím tím pomůžu?
Ubrat plyn a více zatočit. Dále pokud by v protisměru nic nejelo lehce zatáhnout za ruční brzdu, aby se mi utrhl zadek a auto se trochu více porovnalo do zatáčky. Tohle jsem trénoval na parkovišti, je to jedno z krajních řešení, když už není co ztratit. Jsou i speciální techniky z rally, např. brždění levou nohou, ale ty jsem ještě nezkoušel. Jde o to, že při současném držení plynu člověk levou nohou ťukne po brzdě, aby se hmotnost přesunula na předek, zatížila přední kola, které získají lepší trakci.
Avatar - Ham.
4. 12. 2011 10:51
Re: Smyk
Vymáčknutí spojky u nedotáčivého smyku je úplný základ v abecedě řidiče, něco jako máma má mísu. Proč je popsáno v článku. Když jenom sundáš nohu z plynu tak místo zrychlení začne auto brzdit motorem a v situaci kdy pneumatiky nejsou schopny přenášet boční sílu je jakýkoliv požadavek na zrychlení nebo udržování rychlosti (noha na plynu) nebo brzdění (noha z plynu ale nevyšlápnutá spojka či dokonce použití brzdy) špatně. Vyzkoušej si to na sněhu, budeš překvapen, co už neprojedeš s nevyšlápnutou spojkou a co ještě projedeš s rozpojeným hnacím řetězcem. Samozřejmě celý popis je především platný pro auta s předním náhonem, zadokolky mají principy jiné (tam naopak zadní kola správně poslaná do smyku tím že musí přenášet sílu motoru mohou pomoci předním kolům když nestíhají přenést na silnici boční síly vznikající při zatáčení ale pozor nedoporučováno začátečníkům protože naopak lze lehko navodit smyk přetáčivý). Takže vyšlápnout spojku a více zatočit je správně.
4. 12. 2011 11:27
Re: Smyk
Hmm, mě se ubrání plynu osvědčilo. Jak jsi už řekl, když dáš nohu z plynu, přední kola přes motor brzdí. Tím, že "brzdí" jen předek, auto dostane točivý impuls, který mu do zatáčky pomůže. Krásně se to dá vyzkoušet třeba na táhlých dálničních exitech, kde je dost místa na reakci (pokud není nájezdová rychlost absolutně přehnaná). Ovšem pozor - todle funguje jen při začínajícím smyku a jen, pokud by ten smyk byl relativně "malý" - tedy pokud přebytek rychlosti není moc velký. Je to ovšem dvousečná zbraň - loni jsem si dal nedobrovolný hodiny - na sněhu, před serpentinou (jel jsem z kopce) jsem zpomalil a s vyšlápnutou spojkou bezpečně projel zatáčku. Za ní jsem ale spojku pustil moc rychle (se zařazenou dvojkou) a zadek mě předběhl dřív, než jsem stačil zmerčit, co se vlastně děje. Naštěstí jsem jel asi jen dvacítkou a nebyl žádný provoz, takže se nic nestalo. Ale i tak mě tendle zážitek dobře vyškolil...

V článku taky radí, nešlapat na brzdu - tady mám taky jinou zkušenost. Pokud člověk vlítne do zatáčky moc rychle a výše popsaná metoda nepomůže, doporučuje se krátce ale hodně intenzivně dupnout na brzu. Často todle zpomalení stačí na to, že po puštění brzdy je rychlost taková, že auto už zase normálně zatočí...
Avatar - Ham.
4. 12. 2011 11:43
Re: Smyk
Když jdou přední kola do nedotáčivého smyku tak ubráním plynu nebrzdí, přední kola nestíhají přenášet boční síly dostanou další úkol a sice přenášet brzdnou sílu a jdou pak do smyku o to rychleji a kola ve smyku za a) nebrzdí za b) nemohou ani přenést váhu na předek. Bohužel nemáš pravdu a to, co popisuješ je nejčastější chyba začátečníků byť psychologicky je to "logická" reakce (sundat nohu z plynu a panicky zatáčet nebo brzdit). Bohužel je to reakce chybná. Jak je správně uvedeno v článku sundat nohu z plynu stačí u automatu a ještě by to stačilo u aut, která mají tzv. volnoběžku ale ty dnes snad ani nejsou.
4. 12. 2011 11:52
Re: Smyk
Největší problém v tohle směru mají robotizované převodovky. Tam spojku nesešlápneš a hydrodynamický měnič nemají.
Avatar - Ham.
4. 12. 2011 11:55
Re: Smyk
Ano, robotizovaná převodovka je do Finska nebo Norska docela problém.
4. 12. 2011 12:11
Re: Smyk
Na druhou stranu, v moderním autě za tebe většinu problémů řeší elektronika. Pokud selže, tak jsi pravděpodobně stejně v háji. I kdyby něco šlo dělat, tak ti právě elektronika může hodit klacek pod nohy. Činnost asistentů by člověk měl vnímat jako poslední varování, aby zmírnil tempo.

Proto to chce cvičit, cvičit, cvičit. Znát své auto.
4. 12. 2011 15:48
Re: Smyk
Ten efekt, který ty nazýváš začátečnickou chybou (tedy krátký ubrání plynu u předokolek), je věc, kterou řidič, který ví co dělá, může použít, aby pomohl zadku do zatáčky (třeba i na suchu). Nemám zapotřebí s tebou debatovat, jestli to funguje nebo ne - vyzkoušej si to, a pak se můžem bavit dál...
Když si přečteš můj příspěvek pořádně, nikde nenajdeš ani slovo o tom, že by člověk měl zároveň (!!) sundat nohu z plynu, zuřivě brzdit a točit volantem. Psal jsem - možnost 1: krátce sundat nohu z plynu (tím auto automaticky při natočených kolech dostane rotační impuls) NEBO možnost 2: krátké intenzivní brzdění (velká šance, že to zpomalení stačí na to, aby kola požadované boční síly zvládly). Tydle věci nemám z vlastní hlavy, na téma ježdění na sněhu existuje hromada článků s různými radami. Já jsem si některé z nich vyzkoušel a našel ty, které v mém autě a s mým řidičských uměním fungují...
Pouhé vyšlápnutí spojky funguje v určitých situacích samozřejmě taky. Jen mi to přijde moc pasivní - člověk de facto pak musí čekat (a doufat), jestli se gumy chytí nebo ne. Ty mnou popsané možnosti dávají řidiči do ruky i trochu aktivnější alternativy...
Avatar - Nerez
4. 12. 2011 11:32
Re: Smyk
Vymáčknutí spojky beru jako základ u zadokolky, u předokolky mi nepříjde vůbec v ničem užitečné. Tím, že sundám nohu z plynu, přesunu trochu více váhy na předek, kdy přední více zatížená kola získají lepší přilnavost. V knize Sportovní jízda autem od Klause Buhlmanna není o vyšlapávání spojky při nedotáčivém smyku ani slovo. Zatím mi vždy pomohlo sundání nohy z plynu a větší zatočení. Na parkovišti při větší rychlosti a více prostoru jsem to řešil krátkým zatažením ruční brzdy.
Avatar - Ham.
4. 12. 2011 11:47
Re: Smyk
Viz reakce na Bárta, u předokolky je vyšlápnutí spojky při nedotáčivém smyku na náledí nebo sněhu ještě významnější prvek stabilizace než u zadokolky. Zajeď do nejbližší školy smyků, tam ti to předvedou a sám si vyzkoušíš a pak i snad uvěříš.
Avatar - Nerez
4. 12. 2011 11:53
Re: Smyk
No, spojku jsem při smyku vyšlápl jednou a skončilo to nehodou, od té doby sem biju do hlavy, že jsem nezkusil spíše pořádně šlápnout na plyn, aby se auto vytáhlo. Nutno dodat, že jsem jel na letních. Byla to moje chyba, ale prostě jsem jet musel, sníh napadl celkem nečekaně.
Situace: Předjížděl jsem cyklistu a v dálce proti mně jelo auto, času jsem měl dost, ale auto se na sněhu prostě odmítlo zařadit před cyklistu. Vyšlápl jsem spojku a zatáčel dále, nic se nedělo. Fígl s ručkou jsem tehdy neznal, takže jsem zkusil dát víc plynu, ale už bylo pozdě. Auto předemnou začlo brzdit a tím dostalo smyk, kdy se dostalo se smykem napříč silnici. Následoval náraz mým předkem na boční dveře druhého auta. Obě auta byly Felicie. Je fakt, že se mi to stalo asi rok a půl po získání řidičáku, takže zkušenosti byly nulové. Ale i tak to zamrzí.
Avatar - Nerez
4. 12. 2011 11:57
Re: Smyk
Ještě dodám, že povrch byl lehce uježděný sníh, bez soli a bez mechanického posypu.
4. 12. 2011 23:51
Re: Smyk
No na takovem povrchu uz nema cyklista co delat... ja tyhle lidi nechapu ktery jezdej i za snehu akorat nekomu spadnou pod auto a ten ma z toho pak neprijemnosti
Avatar - Ham.
4. 12. 2011 12:06
Re: Smyk
Tak samozřejmě žádná rada nepomůže, když rozdíl skutečné rychlosti a rychlosti kdy kola ještě něco dokáží přenést na silnici je příliš velký. Pokud ale auto nereagovalo na řízení a spojka byla rozpojená tak nevěř, že přidání plynu by něco změnilo, naopak. Boční síly potřebné pro řízení jsou při běžných rychlostech celkem malé a když ani ty nedokáže pneu přenést tak snaha "vytáhnout" se přidáním plynu je na sněhu předem odsouzená k nezdaru. Jediné co lze v zatáčce zkusit (když je ještě nějaké místo) je vyšlápnou spojku, zároveň srovnat kola do přímého směru (v tu chvíli nemusí přenášet boční síly) a pokusit se bržděním snížit rychlost na mez kdy po odbrždění (a za stále vyšláplé spojky) je možné znovu zatáčet.
Avatar - Nerez
4. 12. 2011 12:11
Re: Smyk
Myslíš něco, jako brzdový hák? Intenzivně brzdit s narovnanými koly a hned po odbrždění zatočit? ;-)
4. 12. 2011 12:15
Re: Smyk
Zhruba, ale rozhodně ne intenzivně. Co nejvíc to půjde, aniž bys ztratil trakci. S ABS jsi v pohodě.
Avatar - Ham.
4. 12. 2011 12:29
Re: Smyk
Ano, jak píše MT, když jsi na sněhu nic nejde dělat intenzivně, tedy ani brzdit. Protože dnes auta bez ABS snad nejezdí tak na pedál můžeš šlapnout klidně co to jde, ABS už zařídí optimální brzdění na mezi adheze, ve staré 105 bys musel ABS nahradit "citem" v noze ale ten měli asi jen rallye jezdci.
Avatar - Nerez
4. 12. 2011 13:31
Re: Smyk
Nebo zkusit přerušované brždění.
Avatar - Ham.
4. 12. 2011 14:26
Re: Smyk
Tím citem v noze jsem měl na mysli právě to přerušované brzdění, které se ale nevyrovná moderním systémům ABS.
4. 12. 2011 13:50
Re: Smyk
Sluší se také dodat, že není ABS jako ABS. Jak jsem psal dříve, člověk musí znát své auto.
4. 12. 2011 13:54
Re: Smyk
k tomu ABS. Není pravda,že když máš ABS, tak to můžeš zašlápnout na plno. Na sněhu/ledu se ti blokne i ABS! Mám s tím zkušenost už z několika aut a opravdu neexistuje (!) auto, který při panickým brzdění na sněhu nezabklokuje kola. Takže citovka na pedál musí být i s ABS.
Avatar - Ham.
4. 12. 2011 14:18
Re: Smyk
Já co jezdil a jezdím auta, tak se mi zablokovat kola s ABS byť na sněhu, i při tzv. panickém brzdění nepovedlo, dokáží to některé čtyřkolky, kdy odpor mechanické soustavy pohonu je tak velký, že na hodně kluzkém povrchu se kola prostě zastaví ale i pro ně platí to zde diskutované pravidlo sešlápnout spojku a pak bych řekl never, abs je v tom nevině. Na druhou stranu nejezdil jsem se vším a může to být i nějaká závada kdy v hodně malých rychlostech může být rychlost systémem vyhodnocena jako nulová. Hned jak bude první sníh tak to jdu pro jistotu vyzkoušet.
5. 12. 2011 19:25
Re: Smyk
Dokáže to i Laguna.
Loni v zimě, když jsme byli v Alpách, praskl ve vesnici vodovod a po zledovatělé sinici se valila voda. Dvěstě metrů jsem projel střídavě se zablokovanými koly anebo s nebrzdícím autem. Dole se podařilo zastavit docela bezpečně, když jsem se ale snažil ten kopeček vylézt, prostě to nešlo, plácnul jsem sebou asi desetkrát. Takže za extrémních podmínek kousneš i předokolku. :-)
5. 12. 2011 20:52
Re: Smyk
Neznám přesně fungování ABS, ale na škole smyku byla zmiňována hypotetická situace ("tvůj" led), kdy auto s ABS prakticky nemůže zastavit do 0 8-s
5. 12. 2011 21:38
Re: Smyk
Tak ABS funguje v binárním režimu, není jako ESP, že jednou zabere brzo a podruhý pozdě. Tedy pokud se kolo zastaví, povolí brzdy. Ve chvíli, kdy je trakce natolik nízká, že jakékoli přibrždění kola zablokuje, cesta vede na krchov. Jo, a řízení zadních kol je v téhle situaci dost nepříjemná věc.

Moc nevím, jak na tuhle situaci reagovat, zatím mě to potkalo jen jednou. Říkali něco v té škole? :-)
6. 12. 2011 18:09
Re: Smyk
Když už je adheze tak nízká, že ABS nezastaví, tak se modlit, aby se objevil lepší povrch.
Avatar - white label
6. 12. 2011 18:27
Re: Smyk
Tak tak, kde je téměř nulová trakce pro brždění s ABS (např. čistý led), nebude tam znatelně lepší trakce ani pro brždění bez ABS...
4. 12. 2011 11:51
Re: Smyk
Jenže samotný posun těžiště vyžaduje, aby přední kola měla nějakou trakci. Něco jiného je to na asfaltu, kde dochází k velkému tření, něco jiného je to na kluzkém povrchu, kdy prostě předek klouže dál a nijak zásadní posun těžiště nevyvolá.
30. 11. 2012 20:58
Re: Smyk
Nelze tvrdit že vymáčknutí spojky je na každém povrchu spása. Je li ujetý sníh nepomůže kolikrát ani vymáčknutí spojky. Mnohdy pomůže spíš jen lehce ubrat plyn a povolit řízení tzv. otevřít zatáčku, točit nelogicky proti směru zatáčky. ( Ubrání plynu přenese váhu auta na přední nápravu a tím zvýší trakci pneumatik). Chce to ale zkušenosti a s tím spojenou chladnou hlavu. Pnue vždy přenáší síly nejlépe jsou li kola rovně.
4. 12. 2011 11:24
Re: Smyk
Smyk vzniká ve chvíli, kdy pneumatika nezvládne přenášet požadované síly. Sešlápnutím spojky a rozpojením hnací soustavy ulevíš kolům, což jim může umožnit opět získat trakci.

Pokud už ve smyku jsi, tak ti brzdění levou nepomůže. Brzdy naloží pneumatikám ještě víc, k posunu těžiště nedojde a budeš klouzat krásně dál. Ke všemu v tu chvíli nejspíš nebudeš zatáčet, takže by tě i tak zadek moc ochotně nepředbíhal. A i kdyby předběhl, tak nebudeš mít jak se z něj vytáhnout. Tohle je technika pro rychlý průjezd zatáčky vyvoláním přetáčivého smyku bez zbytečných ztrát rychlosti. Nikoli pro řešení nedotáčivého smyku.

Ubrání plynu a utažení funguje před smykem a ve chvíli, kdy jsi jen mírně překročil možnosti pneumatik. Ale to spíš na suchu. Na sněhu a ledu se pneumatika nechytá tak ochotně. A necitlivé ubrání plynu ji naopak může utrhnout.

A přidání plynu je opravdu u předokolky na sněhu úplně k ničemu. Kola se budou protáčet a poletíš jak na mýdle dál.
11. 12. 2012 21:20
Re: Smyk
Ubrat plyn, přidržet volant v původní poloze(nebo pokud je dostatek času tak ho i mírně vrátit) a hned jak se kola jen trochu chytnou začít opět plynule zatáčet. To vše dobře funguje za předpokladu rozumné nájezdové rychlosti.

JEŠTĚ... mě napadlo... možná je to blbost ale ---> řekl bych že jinak bude reagovat na brždění motorem diesel (je těžší a tudíž ze zatáčky "vytahován" větší silou ale především při ubrání plynu přibrzdí přední kola více než zážehový motor který má menší kompresní poměr a tudíž i menší brzdnou učinost...?) Můj názor: u dieslu spojku vymáčknout a se zážehovým motorem pouze ubrat plyn.

Nevím jestli je to alespoň trošku srozumitelné? A už vůbec nevím jestli náhodou nemelu kraviny ;-) ? ? ?
4. 12. 2011 11:15
ESP
nějak se mi nezdá tahle zmínka o ESP. radí držet směr, nedávat kontra. když už by měl někdo tendenci dávat kontra, musel by to bejt přetáčivej smyk, žejo. ale ESP přece neví kam má auto jet, to mu udává řidič. takže když se mu zadek šoupne ze zatáčky, musí dát kontra, aby to buď vyrovnal, nebo právě ESP ukázal kam chce jet. nebo se pletu?
Rozbalit vlákno
28
Avatar - Ham.
4. 12. 2011 11:26
Re: ESP
ESP ví kam má auto jet podle natočení kol a ESP rovná auto právě do tohoto směru. Právě proto je doporučováno držet směr a nedělat chaotické pohyby. Pokud dojde k chaotickému pohybu (kontra nebo ještě prudčí stočení kol) může ESP tuto situaci špatně vyhodnotit a pak moc nepomáhá. Myslím, že nové systémy ESP jsou ale již dost blbuvzdorné na tyto reakce.
4. 12. 2011 11:45
Re: ESP
ESP se snaží zabít přetáčivý smyk v zárodku. V tu chvíli pořád jedeš tam, kam chceš jet. V tomhle záleží na autě a systému. Pointa je, že prudkou změnou směru zmateš ESP a to by nemuselo zasáhnout tak, jak jsi chtěl. Jak to dopadá bývá vidět na kluzné ploše, kdy se někdo snaží driftovat se zapnutým ESP.
4. 12. 2011 13:28
Re: ESP
Průser ESP je právě fakt, že se snaží rovnat auto do směru, kterým jsou natočený kola. Čili tím, že dáš kontra celou situaci paradoxně zhoršíš, než když neuděláš nic. Jednou jsem takhle málem skočil na chodník, protože jsem dal při přetáčivým smyku kontra a navíc přidal plyn. Nebylo to moje auto a já si neuvědomil, že to má ESP. Výsledek mýho jednání byl, že ESP nasměrovalo auto na chodník. Ve svým autě ESP naštěstí nemám, takže tam je reakce kontra a plyn v pořádku.
4. 12. 2011 14:03
Re: ESP
Přesně. Ale ESP jsou různá a různě nastavená. Člověk by si to měl vyzkoušet, než se na tento systém spolehne.
4. 12. 2011 14:35
Re: ESP
Na tu poslední větu pozor, jednodušší jedince by to mohlo svádět k neuvážené představě, že šofér (obecně vzato) je v podstatě stejně výkonnej jako to ESP.

Sám umím také vyprávět hiostorky, jak jsem to kdysi tlačil pět cenťáků bokem kolem pangejtu a jak holkám kolem z toho lítaly z vočí jiskry. Jenomže ono jde o to, že to ESP reaguje v tisícinách a průměrnej šofér v sekundách :-)

Mám naštěstí jen jednu osobní zkušenost, to když jsem to asi před pěti lety trochu, trochu hodně přepískl v dlouhé pravé zatáčce na čtyřproudé silnici, kde uprostřed byla příčná vlna, na kterou jsem zapomněl. Ve stoosmdesáti mi blesklo hlavou, že jsem to přepísk a že to neudržím na silnici, a pojednou - v mžiku... vůz nějak podivně zašlajfoval a já tu zatáčku projel fakt jako divák... Od té doby na to nedám dopustit. Pravda také je, že od té doby mi ten asistent vlastně také nemusel pomáhat. No jo, ale kdybych ho tehdy neměl, kdo by to zde nyní psal?
4. 12. 2011 20:02
Re: ESP
Toz ja se taky pridam:
Moje prvni auto s ESP - Stilo 3dver, 2,4 benzin, 170 koni. A moje oblibena utazena pravotociva, kde se da jet tak asi 60km/h na suchu na letnich gumach. Do te doby jsem byl presvedcenej, ze tam jezdim svych 70 a ze to je tak na 90% toho, co auto zvladne.
Jednou jsem tam jel pozde v letni noci, kdy nikde kolem nebylo jedine auto a tak pri prusvihu hrozil jen vylet do travniku. Tak jem to tam napalil - skoro 80km/h. A nic. Vybral jsem to. Zkusil jsem to jeste jednou skoro na 90ti a to uz opravdu nebyla zadna sranda tu zatacku trefit a najet tak, jak by najeta bejt mela...A v tu chvili mi doslo, ze jsem to prehnal. Auto letelo moc rychle, apex se hrozive blizil a ja se snazil to aspon udrzet na uzde...a pak, najednou, to to na mne z palubky bliklo, volantem cuklo, pneumatikou pisklo - a byl jsem tam, kde jsem chtel. V tu chvili to byl maly zazrak. Kolik hodin jsem pak stravil na letisti, abych se s tim naucil jezdit aspon na 80%, to uz bych ani nespocital.
Takze kdyz mi nejakej tuningar vypravi o tom, ze seriovej podvozek je na p.r.d. a ESP ma v rukach a v nohach, a ze stejne jezdi jen na 90% moznosti svyho interceptoru - tak to se jednoduse rehtam jako kun :-)

Bravo ESP! :yes:
5. 12. 2011 14:01
Re: ESP
Jsem konzervativní řidič. Auto si chci řídit sám čili se k tomu nechci dohadovat s ESP o řízení. Jestli si rozbiju hubu tak je to jednoznačně moje chyba. Od autoškoly se snažím jezdit, tak abych si hubu nerozbil. Tj. se snažím předvídat, jezdit tak abych se nedostal do situace, kterou nebudu sto vyřešit atd. Situace co tu popisuješ je dost úsměvná. Přeci ti muselo už při tý 80 dojít, že víc to auto asi neudrží. Když chceš jezdit takovou kudlu tak se nejdřív nauč znát chování svýho auta v takových mezních situacích a ne to bezhlavě poslat do zatáčky a čekat co bude. Nepovažuju se za nějakýho extrovního řidiče, ale myslím, že to ani není nutný. Nutný je jezdit tak aby ti tvoje řidičský schopnosti stačili k bezpečnýmu řízení auta i bez zásahů ESP.
Avatar - Emel
5. 12. 2011 15:36
Re: ESP
ESP je úžasná věc... ani nejlepší řidič není schopen ho ve všech situacích nahradit. Protože ESP:
- umí sledovat data, o kterých řidič (ještě) nemá tušení
- umí reagovat s rychlostí, které člověk není schopen... a to včetně iterativního vyhodnocení výsledku
- má k dispozici nástroje řidiči nedostupné (brzdění jednotlivých kol)

Na druhou stranu má i jednu nevýhodu - nevidí. Proto je závislé na tom, co řidič dělá s volantem. Nakonec je to stejné jako u auta bez ESP - musíš se naučit své auto znát a chovat se za volantem tak, aby výsledná reakce auta nekončila na hřbitově.
5. 12. 2011 17:26
Re: ESP
A v moderních vozech jsou jeho výhody oproti řidiči ještě výraznější. Dostává se nám za volantem čím dál méně informací.
5. 12. 2011 19:19
Re: ESP
Ale to je přece nesmysl. Existujou podmínky, který prostě neovlivníš, třeba srnka v křoví nebo stoletá baba na kole. Až ti při stovce něco vběhne těsně před auto, tak bez ESP máš šanci možná tak v Integrale, Evu nebo STi.V normálním autě buď tu věc sundáš, nebo auto pověsíš na strom.

V autě pro radost mám jen ABS, které ale požitek nijak neovlivní.
5. 12. 2011 20:57
Re: ESP
Z vlastní zkušenosti ti můžu říct, že třeba to STi má hranice hodně daleko, ale jak to přeženeš a "začne to lítat", je přechod do průser stavu velmi rychlý. Řeči teoretiků, že ostrá čtyřkola dává sama každou zatáčku bokem jsou minimálně úsměvné. (obecné tvrzení, nic proti tobě ;-) )
5. 12. 2011 21:31
Re: ESP
Tu Imprezu jsem napsal jen jako příklad auta s excelentními jízdními vlastnostmi (nikdy jsem v ní ani neseděl). Z těch, co jsem napsal mám zkušenost jen s Integralou a tam to je jak píšeš...dobrý, dobrý, dobrý, strom. :-) Třeba v Laguně jsem si taky občas až moc jistý, to řízení všech kol dost skrývá limity. Do zatáčky vletíš ve 120, auto to vykrouží, ale už je cítit, jak se hmota sune i přes 235 kola mimo silnici.

Jinak z nějaké krizovky třeba v prvním Superbu (občasné firemní auto) mě opravdu jímá hrůza. To auto dokáže změnit směr jednou, při druhém pokusu už kapituluje.
6. 12. 2011 08:43
Re: ESP
Tak ta Impreza muze zmenit smer kolikrat chces, v tom je opravdu velky rozdil.
Ve srovnani s Integrale je Impreza ponekud stabilnejsi hlavne na brzdach a v utazenych zatackach - doporucuju vyzkouset :yes:
6. 12. 2011 09:19
Re: ESP
Imprezou jsem bohužel ještě neměl možnost jet, ale Integralu jsem si vyzkoušel. To auto se tak krásně vodilo a mělo tak příjemnej motor, že sem v ničem s podobnýma jízdníma vlastnostma od té doby snad neseděl.
6. 12. 2011 09:16
Re: ESP
Laguna s řízením všech kol?? Jak dlouho už ti to po českejch silnicích drží pohromadě a funkční. Já měl Lagunu jen obyč, ale podvozkový díly imrfurt v *. Nedovedu si představit, že bych servisoval navíc ještě zadní řiditelnou nápravu.
6. 12. 2011 13:09
Re: ESP
Zatím v pohodě (19 měsíců, 60 tkm), zavěšení je původní. Jediné, co se měnilo byl vyteklej tlumič a něco se dělalo s řídicí jednotkou zadní nápravy (blokovalo se to v neutrální poloze).

Jezdím hlavně Praha - Ústí - Teplice - Dresden a pak město, no. Možná to je tím, že mám na autě OZ Ultraleggery, který jsou o dost lehčí, než sériová kola.
Celková spolehlivost OK i přes upravenej motor (IC, turbo, chip atd.).
6. 12. 2011 08:44
Re: ESP
Ta posledni veta to presne vystihuje :yes:
6. 12. 2011 09:10
Re: ESP
Tedˇ mi nějak uniká smysl ESP když ti vlítne srnka nebo 100 letá bába pod auto, ale myslím, že v takových případech ti ani ESP ani Integrale, STi nebo nic podobnýho nepomůže. Tam ti pomůže jen to, že si takovou věc předvídal a jedeš dostatečně pomalu.
6. 12. 2011 13:10
Re: ESP
Tak ESP docela usnadňuje rychlý manévry. :-)
6. 12. 2011 19:39
Re: ESP
Jde čistě o to, že ESP udržuje auto ovladatelné v průběhu vyhýbacího manévru, jak název naznačuje. Když ti něco vlítne pod kola, tak tvou starostí je se tomu vyhnout a starostí ESP je, aby auto jelo tam, kam namíříš kola. Řada manévrů bez něj končí autem na střeše. Profík na patřičném stroji by to nejspíš zvládl i bez elektroniky, ale běžný řidič si o tom může nechat jen zdát. Nemluvě o MPV, SUV a jim podobným.

Co si budeme namlouvat, spousta aut je dnes tak tupých, že můžeš být sebelepší řidič a moc toho nesvedeš. A technika ti to také moc neusnadňuje - zadní řiditelná náprava, proměnlivý účinek posilovače, proměnlivý účinek brzd, proměnlivá strmost řízení, to všechno ti v krizové situaci jen přidá hřebík do rakve, když se pokusíš jet na cit.

Auto pro zábavu je kategorie sama pro sebe. Také nemám rád asistenty. Můj mazlík nemá ani ABS. Ale do běžného provozu jedině s nimi.
7. 12. 2011 08:20
Re: ESP
Hoši když už tu vedeme takovou plodnou debatu, která stejně nikam nevede, protože každej máme svůj názor ze kterýho nehodláme nikdo ustopit, mám jednu otázku. Jakým způsobem funguje ASR třeba konkrétně na oktávce. Přbržduje to kola nebo jen ubírá plyn?
6. 2. 2012 23:29
Re: ESP
OI 1.9 TDI mi jenom ubírá plyn.
7. 2. 2012 08:05
Re: ESP
Hele mezičasem jsem zjistil, že pokud necháš ASR zapnutý tak jednak ubírá plyn a jednak funguje na pozadí nějaký EDS, který pracuje jako elektronická uzávěrka diferáku (přibržďuje právě se prokluzující kolo) pokud ASR vypneš tlačítkem vypne se jen ubírání plynu, ale EDS funguje dál. Není to přesně to co bych si představoval ale už sem si na to zvyknul.
7. 2. 2012 10:20
Re: ESP
Fakt? Tak to si můžu honit triko zase o trochu víc >:D ;)
6. 12. 2011 09:21
Re: ESP
Já ale mám auto krom dojíždění do práce a kam je potřeba hlavně pro radost. Takže mi tam jen ABS a ASR bohatě stačí.
6. 12. 2011 08:40
Re: ESP
Trochu jsi nepochopil, o cem pisu.
Nechci jezdit takovou kudlu, o co jsem se snazil bylo prave poznani hranice, kdy to mam jeste v rukach a v nohach, kdy uz mi musi pomahat ESP (do te doby jsem v zadnem aute s ESP nejel) a kdy uz to za mne elektronika musi resit komplet.
Neslo o zadne bezhlave posilani do zatacky, presne jsem vedel, co delam a sledoval jsem, jak zareaguje auto.
Takovejch predvidavejch machru, kteri ESP (a ani ABS a dalsi systemy) v aute nepotrebujou uz jsem z prikopu tahal nepocitane.
Stejne tak se pri rizeni o zadne dohadovani s ESP nejedna, to uz bys musel jet tu - jak pises sam - kudlu, aby ti do toho ESP zasahovalo neustale.
Tvoje ridicske schopnosti jsou ti uplne k nicemu, kdyz mas najednou v zatacce roletu, kaluz, sterk, nebo traktor a musis resit situaci, o ktere jsi do te doby nevedel. Uvedom si, ze se bavime o jezdeni po normalnich cestach a ne o nahaneni casu na okruhu.
6. 12. 2011 09:31
Re: ESP
Počkej za chvíli napadne sníh a ESP ti bude do řízení kecat každou chvíli. Jen se ti někde prohrábne kolo ani nemusíš jezdit kudlu. Poslyš tebe v autoškole neučili, že máš jezdit tak rychle aby si byl schopnej zastavit na vzdálenost na kterou máš rozhled? Prostě když do zatáčky nevidíš tak to tam nemůžeš bezhlavě poslat, aby takový věci jako štěrk, kaluž nebo traktor pro tebe měly fatální následky. Právě že se bavíme o normálních cestách a na okruhu bych z ESP vyškubnul pojistky už tuplem.
Avatar - KubikCv
4. 12. 2011 11:26
Zima
Zažil jsem několik krizových situací v zimě,naštěstí jen jedna skončila nehodou...s nejmenším autem co jsem kdy měl (Fiat Cinquecento)
Na výjezdu ze zatáčky byla ledovka,dostal jsem se do protisměru a když jsem se srovnal a chtěl se vrátit zpět,objevilo se proti mě auto..s volantem stočeným doprava jsem ťuknul o brzdu a levým bokem jsem se řítil na protijedoucí auto...naštěstí jsem se dostal zadkem do příkopu a protijedoucí auto,které nemělo kam uhnout mě trefilo přímo do levého kola,takže nohy jsem měl ok.
Klasika,nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky...jenže co metr silnice to jiný povrch.
A další krizovka se mi stala na nově otevřeném úseku dálnice...kdy jsem jel v levém,přede mnou passat a v pomalém felda,řidič feldy se lekl sněhového jazyku,málem trefil passata co jel vedle něj a oba dostali smyk a já viděl jen bílou tmu...věděl jsem,že to po čumáku neubrzdím,tak jsem auto poslal bokem..zastavil jsem se kousek od obou aut..rychle jsem se musel otočit po směru,protože v obou pruzích už jela další auta,naštěstí pomalu,protože viděli tu melu :-)
Rozbalit vlákno
0
4. 12. 2011 11:31
SNĚHULÁK
Jak víme, bezpečná jízda žádá správné obutí auta, ovšem znamená i správné obutí šoféra. U toho šoféra to rozšiřme na to, že se nejezdí nejen v pohorkách, ale ani v zimáku, v kulichu či palčákách. Všechno je dávno vymyšlené - časové předehřátí motoru i kabiny, vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant. To vše umožní posadit se i v mrazu za volant v lehkém oblečení, které nás nebude omezovat v případných rychlých pohybech, v reakcích.

Jízda na kluzké vozovce neznamená, jak se mylně domnívají garážoví plakáti, jízdu s ustřelující zádí, nýbrž naopak, dokonalou jízdu, při které ti v zatáčce auto neustřelí ani o cenťák. A právě tohle je to šoférské mistrovství - umět přesně zvolit nájezdovou rychlost, abys jel na 99% možného, neboť to případné přetažení neznamená elegantní driftík, nýbrž (teké v 99%) přímou návštěvu sousedícího pole.

Zásadním "neuměním", zásadním nešvarem je u smyků v případě předokolek nevyšlápnutí spojky, tohle je také většinou "důvodem" té polní návštěvy a též následně hospodských pivních sebezáchovných charakteristik, že předokolky jsou na nic, že neumí jezdit. Jezdit však, jak známo, neumí výhradně šoféři, nikoliv auta. Ostatně jak se dá také sněhu jezdit s předním náhonem, to nám uměli dokonale předvádět severští jezdci na severských rallye.

Pro běžného šoféra je doslovným rájem na sněhu čtyřkolka. Rozdíl mezi jistotou ovládání předo či zadokolky a čtyřkolky je na sněhu zásadní, pro toho, kdo poprvé přesedne do 4x4 doslovným šokem. Na souvislé sněhové pokrývce jede čtyřkolkář prakticky se stejnou elegancí jako na mokré vozovce v létě. Samozřejmě je nutno počítat s tím, že ovšem brzdná dráha na tom sněhu komplikuje jízdu i čtyřkolkářům, a tedy i oni musí umět předvídat rychlostní limit pro bezpečné projetí blížící se zatáčky.

I v zimě vycházej z toho, že o jízdním komfortu rozhoduje především auto, jeho technický stav a vybavení, ovšem o jízdním směru bys rozhodovat měl výhradně ty, jen tak se z vás stává ideální silniční dvojice. Případný smyk proto považuj za své fatální šoférské selhání.
Rozbalit vlákno
40
Avatar - Parda71 (BMWfans)
4. 12. 2011 13:26
Re: SNĚHULÁK
Doplním, že 4x4 je skvělá věc a v zimě velký pomocník, na druhou stranu ta jistota není nekonečná a i 4x4 má své limity, jež jdou překročit a pak je průšvih ještě větší, neb se 4x4 pohybuje vyššími rychlostmi.
Obecně bych nějak nařídil, aby všichni řidiči měli kde si se svým autem zkusit, jak se v zimě chová. Pak by dle mého výrazně ubylo nechtěných výletů na pole.
4. 12. 2011 14:17
Re: SNĚHULÁK
Ano, souhlas.
Avatar - Subaru4ever
4. 12. 2011 15:01
Re: SNĚHULÁK
Vysvětluj to bengálistům v zimě na Strahově 8-s ... slovní potyčku jsem tam s nimi ještě neměl, ale odjet jsem musel již vícekrát. Kdy pochopí, že někdo se chce vzdělávat, aby byl lepším řidičem? Kdy pochopí, že ti zodpovědnější se takto chtějí vzdělávat jinde než v silničním provozu?

S prvním sněhem by měli všichni řidiči a řidičky povinně navštívit nějakou zasněženou plochu a vypálit tam alespoň půlku nádrže! Mnohým by jedině tak došlo, že ABS, ESP, sebelepší zimní gumy, ani sebelepší systém pohonu 4x4 nejsou všemocné. Najít své limity, najít limity auta, zažít si situace, při kterých se pak v běžném provozu nepo....., ale s klidem je vyřeší ...

Moje tréninková kuchařka na zimu je následující:
1) dlouhý prudší skopec - a brzdit a brzdit, dokud nezjistím, jestli je lepší brzdit plynule pozvolna bez ABS, nebo prudce s ABS. A hlavně si ověřit, že nějaký přerušovaný brzdění nedávám ani náznakem. To totiž dává jen Loeb a jeho kolegové! ... produktem první lekce je smutné zjištění, že na sněhu to kupodivu skoro nebrzdí a člověk zastaví ne u druhého stromu v aleji, ale klidně až u desátého 8-s
2) velká kluzká plocha - a dělat kraviny a dělat kraviny, dokud nenaučím ty dřevěný ruce běhat po volantu a nemotat se do vánočky ... bez toho nejde pokračovat
3) velká kluzká plocha - začít si vytvářet přesně definované problémy a postupně ladit jejich nejvhodnější řešení
4) velká kluzká plocha - za odměnu po zvládnutí toho všeho člověk může ladit nějaké ty umělecké sestavy a jízdy na krásu a přesnost :-)

Já chci sníh! Touhle dobou loni bylo -20 a ležel v Praze asi metr sněhu. To byl ráj!
Avatar - Parda71 (BMWfans)
4. 12. 2011 15:08
Re: SNĚHULÁK
Naprostý souhlas. Na nás benga taky jednou vletěli, ale byli to jen měšťáci, takže jsme je slušně poslali do oných míst a provokativně ve smyku postupně opustili prázdnou zasněženou plochu
Avatar - Stefič
4. 12. 2011 20:31
Re: SNĚHULÁK
jenže, kde jsou takové plochy? Tedy dostatečně velké a bezpečné. Co jsem našel byla jen malá a přecpaná parkoviště...
4. 12. 2011 13:39
Re: SNĚHULÁK
opatovne majstrovsky text, takze :yes:

PS: cudujem sa, ze zatial sa pod tymito clankami neobjavuju "plakáti" co jazdia v zime zasadne len dverami napred. Nedavno som sa takejto diskusie (krcmovej) zucastnil a dufam, ze ich na zasneznej ceste nestretnem :*)
4. 12. 2011 14:21
Re: SNĚHULÁK
Nahoře jeden je - ve felicii, jak píše, a v zimě na letňákach předjíždí a střetne se ve smyku s protijedoucím. Je to diskusní memento - berme na vědomí, že i takoví lidé jsou schopni jezdit na veřejných cestách a ještě to o sobě psát, dokonce se "hádat" se zkušenými kolegy, že vyšlapávání spojky je ve smyku jen pro amatéry. Člověku jde z toho mráz doslova po zádech...
Avatar - Parda71 (BMWfans)
4. 12. 2011 15:07
Re: SNĚHULÁK
Asi tak, nebo jeden diskutér, jehož nick jsem zapomněl, v garáži s Pandou a Grande Puntem prohlásil, že jsou zimní gumy zbytečnost a pro něj drahé. To si pak fakt člověk říká, jestli není v nějakém ústavu mezi dementy a ne na diskuzi auto.cz.
Avatar - Nerez
4. 12. 2011 15:17
Re: SNĚHULÁK
Kde jsem napsal, že vymačkávání spojky je pro amatéry? Nic takového si nepamatuju. Přestaň si už laskavě domýšlet :no:
4. 12. 2011 15:22
Re: SNĚHULÁK
Ve felicii v zimě na letňákách po půlroční praxi za volantem způsobit havárii... Měl bys diskutovat na portále Pako.cz a ne tady... :-!
Avatar - Nerez
4. 12. 2011 15:23
Re: SNĚHULÁK
Dobře, ted jsi mi to nandal. Nebudu se s tebou hádat, tobě je těžký něco vysvětlovat.
Zoopakuji otázku. Kde jsem psal, že vymačkávání spojky je pro amatéry?
4. 12. 2011 15:26
Re: SNĚHULÁK
Tady není vůbec co vysvětlovat, ty jsi tu vysvětlil už všechno všem... Nic ti nechci nandávat, jen ti chci zcela napřímo napsat, že nic otřesnějšího jsem tu dlouhu nečetl. A hrozím se dne, kdy na tového "Laudu" jako jsi ty někde narazím!!! :-!
Avatar - Nerez
4. 12. 2011 15:28
Re: SNĚHULÁK
Omlouvám se vám, pane neomylný.
4. 12. 2011 15:31
Re: SNĚHULÁK
Omluva se přiímá, jako by se nestalo :yes:

Pochop, jinak to nešlo, nezapomeň, že to tu čtou mladí kluci, kteří by si na tebe mlhli vzpomenout a následovat tvé začátky. Já věřím, že dnes jsi už ostřílený jezdec a že i na sněhu víš co a jak.
Avatar - Nerez
4. 12. 2011 15:34
Re: SNĚHULÁK
Já na to samozřejmě nejsem hrdej a už bych to ani víckrát neudělal. Zde opravdu platí, že chybami se člověk učí.
5. 12. 2011 10:51
Re: SNĚHULÁK
clovece, delej se sebou neco, ty "tady nectes nic otresnejsiho" kazdy druhy den, degradujes nam tu vyznam slov
Avatar - Subaru4ever
4. 12. 2011 15:14
Re: SNĚHULÁK
Good old GTI :-) :yes: (tohle psal ten skutečnej GTI, ne ten trapnej dublér ...)

Vytesat do kamene: chce to dobrý řidičský boty, chce to volnost v loktech, volnost v zápěstí. A hlavně nemít promrzlý ruce! Já do auta oblékám Goodyear Adidasky, ty šlapou na pedály stejně špičkově jako jejich předobrazy v kokpitech Laudy a Senny. A když chci jít někam chodit, ještě v teplíčku auta se přezuji do pořádnejch pohor >:-[] ... s botami je to jako se zimními gumami, že jo :-) (a taky je dobrý mít v autě ručník, aby šlo vyjet se suchými podrážkami)

Řídím jedině v triku s krátkým rukávem, už dlouhé rukávy mikiny mě omezují. Ze začátku sice klepu chvíli kosu, ale čepice na hlavě to slušně kompenzuje ;-)

A že je volant zmrzlej na kost? Nic co by nevyřešily cyklistické rukavice s dlouhými prsty, nebo nějaké speciální řidičské. Že to bude chtít tenkou vrstvu pod dlaní kvůli citu a neklouzavou kůži kvůli gripu je samozřejmé :-)

PS: jo a není špatné si nechat odmlžit brýle, než člověk vyjede >:D

Je někdo tady taky takovej magor >:-[] ?
4. 12. 2011 15:23
Re: SNĚHULÁK
>:D

Mokré podrážky, to je dobrá připomínka.
Avatar - Subaru4ever
4. 12. 2011 15:27
Re: SNĚHULÁK
Dost ze zapomíná na chování plastů a gum v rozdílných teplotách ;-\ . Ten samý gumový pedál, jenž v +20°C neklouže i pod mokrou botou, se v -20°C absolutně nechytá 8-s
4. 12. 2011 15:41
Re: SNĚHULÁK
Takže kromě zimních pneumatik je potřeba mít i zimní pedály >:D ... ne, teď vážně, v zimě je hlavní problém se sněhem, který se nalepí na boty, v autě roztaje a pak pedály opravdu dost "kloužou".
Avatar - Subaru4ever
4. 12. 2011 16:04
Re: SNĚHULÁK
:yes: :yes: :yes: ... "zimní" pedály ze zimní směsi a se zimním vzorkem bych bral okamžitě :-) ... proč to ještě nikdo neprodává? :-O :no:
4. 12. 2011 21:01
Re: SNĚHULÁK
Na to je celkem jednoduchá metoda - prostě si sedneš boty o sebe oklepeš a přes 90% sněhu odpadne, s klouzajícími pedály jsem problém ještě neměl... ;-)
A pokud to jsou pohory, tak prostě bez milosti přezout, auto další pár bot uveze...
Avatar - Enthusiastic.driver
5. 12. 2011 14:52
Re: SNĚHULÁK
A prot oklepávám jako kráva třeba 20 vteřin... I když se na mě spolujezdci dívají jako na pako :yes:
Avatar - KANKUNEN
4. 12. 2011 15:49
Re: SNĚHULÁK
Kluci samá teorie, ale realita je velmi překvapivá. Stejná cesta klouže pokaždé jinek podle momentální teploty. |Když začne předek ujíždět u předokolky tak opravdu pomůže sundat noha z plynu, plyn vše akorát zhorší. Pokud se to přežene moc, nepomůže nic. Moje čtyřkola Subaru do zatáčky napřed jede po předku ven, pomáhá šlápnout lehce na plyn, ale auto jede stále ven a pak se teprve chytá a snaží se přetáčet. Zvládnout to je makačka, trénuju na ploše a stejně si nevěřím to zkoušet na cestě. Stejně se chová kámošův Yeti dle jeho slov. Smekám před všemi, co dokáží ovládat smyky svého auta.
Avatar - Subaru4ever
4. 12. 2011 16:02
Re: SNĚHULÁK
Můj Outback se přetáčí, přetáčí a jen a jen přetáčí ... ale je to nějaké specifikum mojí generace Outbacka, ostatní Subaru (ze zkušeností kolegů) jsou spíš nedotáčivá :-(

Ad Yeti: to auto na sněhu nazatáčí! - alespoň z mých zkušeností. Přestože 1,8TSI není nejtěžší motor v nabídce, na sněhu neumí nic jiného, než věrně kopírovat směr tečny :no: . Nejspíš to vidím tak tragicky, jelikož jsem z Otíka zvyklý na diametrálně odlišné chování, ale je to fakt síla ;-\ (PS: obě auta na stejných pneu Dunlop W.S. 3D)

Já abych pravdu řekl mám zatracenej strach z nedotáčivého smyku, protože jsem ho v mém Subaru jinde než na totálně zamrzlém parkovišti při přehnané rychlosti nezažil. A jak s tím nejde skoro nic dělat, člověk je v koncích. Zato přetáčivej smyk mi přijde v rámci mezí docela bezpečný :-) ... stačí kontra a pohrát si s plynem a nějak se to vyřeší (ku nadměrné spokojenosti šoféra a nesmírnému děsu spolucestujících >:D >:-[] ) ... hrátky s ruční brzdou u čtyřkolek mají podle mě dost kontroverzní následky 8-s
Avatar - KANKUNEN
4. 12. 2011 16:18
Re: SNĚHULÁK
Ještě navíc , když dáš moc plynu, tak se to auto přetáčí víc a při ubrání se snaží srovnat. Uvést STI do přetáčivého smyku není jen tak a pomáhám si ručkou s vyšlápnutou spojkou. Na rovinu fičet dlouhou táhlou bych si stovkou netrofnul ani náhodou. Zvládnout smykem levou a následující pravou ve stopě vyžaduje taky umění, stačí přidat trochu víc a už se auto přetočí moc. Letos budu zkoušet, abych to zvládal aspoň do šedesáti.
Avatar - bubucci
4. 12. 2011 17:58
Re: SNĚHULÁK
V takových situacích to chce mít hodně rychlé ruce a taky odvahu držet auto pořád pod plynem. A jezdit zatáčky skandinávským švihem se taky nedá za jednu zimu naučit.
To STi máš s aktivní mezinápravou ?
4. 12. 2011 16:56
Re: SNĚHULÁK
Určité čtyřkolky jdou přetlačit z nedotáčivého do přetáčivého projevu dostatkem plynu. Je to hlavně otázka zadního diferenciálu. Yeti má 4. generaci Haldexu, takže jeho zadní náprava umí tlačit do zatáčky. Je jen otázka, jestli si to dokáže elektronika pobrat (očividně dokáže). U Subaru je to celkem známá vlastnost. Člověk musí fakticky reagovat proti instinktům.
5. 12. 2011 22:02
Re: SNĚHULÁK
přesně také řídím jenom v tričku a už jsem to naučil i spolucestující že když jedou se mnou v autě tak si mají sundat bundy aby si nestěžovali že moc topím :-) a bez oklepaných bot do auta nevlezu >:D nechápu lidi co si do auta nosí sníh
4. 12. 2011 17:10
Re: SNĚHULÁK
Já se přiznám bez mučení. :-) Do auta se přezouvám (bonus je, že si nezašpiním koberečky), bundu, kabát, svetr atd. odkládám ještě před nastartováním, nosím řidičské rukavice (se studeným volantem moc nepomohou, na to je tu vyhřívání, ale zato zlepší úchop a odvedou pot). Jakmile si člověk vyhřeje sedadlo (jde to celkem rychle i bio cestou, když nemá vyhřívaná sedadla), tak je mu hned líp. Studený volant štve víc.

K ručníku je dobrý společník košťátko na hrubé odstranění většího množství sněhu/ břečky.
Avatar - Subaru4ever
4. 12. 2011 17:13
Re: SNĚHULÁK
:-) :yes: ... uff, nejsem jedinej blázen >:D
5. 12. 2011 22:05
Re: SNĚHULÁK
ne nejsi je nás tady víc >:D a já mám v rodině další 2 takovíhle blázny taťku a dědu >:D
Avatar - Mikesus
4. 12. 2011 21:05
Re: SNĚHULÁK
Můžu z vlastní zkušenosti s Yetim potvrdit. Nejdřív jde po tečně, ale přidáním plynu začne zadek předbíhat. Někdy stačí míň, jindy víc. Ale vždy je jistější spojka, i ta někdy dokáže zadkem pohnout.
4. 12. 2011 21:06
Re: SNĚHULÁK
Goodyear Adidasky jsou na řízení perfektní, je to jak kdybych řídil boso :yes:
Avatar - Ronault.
5. 12. 2011 00:09
Re: SNĚHULÁK
Nejsi, také se zásadně za volant přezouvám a v kufru mám vždy letní boty. Bunda také zásadně jde dolů, jen teda ne do trička, většinou ve svetru nebo mikině, rukavice nejsou potřeba, mám docela dobrý periférní krevní oběh (opakovaně trénovany v -20° při prodejů kaprů >:D ), takže neboj, nejsi magor.
Jediný problém mi dělá přítelkyně. Ona totiž zapadne do sedačky pěkně zachumlená v bundě, protože neřídí. Já v mikině a zapnu topení a začne hned hulákat, že auto přetápím... to jsou ti neřidiči 8-s
Avatar - white label
5. 12. 2011 00:45
Re: SNĚHULÁK
Je třeba zastavit kousek bokem a přítelkyni patřičně svléknout..., jestli nevíš jak na to, nabízím ti pomoc, takže se u mě klidně zastavte... >:-[]
Avatar - Ham.
5. 12. 2011 01:02
Re: SNĚHULÁK
Souhlas, boty jsou základ, naučil jsem to i ženu, když jsem viděl, jak řídí v lodičkách tak mě málem kleplo a dnes i ona vozí „řidičské“ boty stále v autě. Bunda dolů taky, no to tričko už je v zimě moc, mikina nebo tenký svetr se dá, pouze ty rukavice ty nemusím, volant musí být kožený a kůže na kůži se zahřeje rychle, pocit tepla nejlépe navodí vytápěná sesle to pak můžeš být i v tom tričku a i když klima teprve začíná svou práci tak teplo „odspoda“ zahřeje nejlépe. Už aby napadl první sníh, letos je to otrava.
Avatar - Bristol
4. 12. 2011 19:26
Re: SNĚHULÁK
díky GTI za parádní příspěvek...během své první zimy za volantem(lépe řečeno na jejím počátku když napadl první sníh) jsem vyjel na větší neudržované parkoviště a vyzkoušel co sníh(a led pod ním) s autem dovede...jak se říká nejlépe se člověk doví o svém autě tak že si ho vyzkouší v takové situaci kdy není nic okolo a je velký prostor z toho vybruslit... :yes: i tak se mě stalo že jsem jednou zapadl...na neudržované uličce na nějaký vesnici jsem se pokoušel otočit a hups s předníma kolama do závěje...a bylo vymalováno...ještě že ti vesničané jsou tak ochotní pomoci...v té díře bych se nějaké odtahovky těžko dovolal... :yes: :yes:
Avatar - petrumr
4. 12. 2011 15:13
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
8
Avatar - Subaru4ever
4. 12. 2011 15:18
Re: svícení
Jenže pak nevypadáš tak hustokrutě cool a žere to hroznýho benzínu 8-s :no: :no: :no:
Avatar - Bristol
4. 12. 2011 19:27
Re: svícení
ať to žere co to žere...případná oprava stojí vždy mnohem více než nějakej ten litr paliva navíc...
Avatar - Subaru4ever
4. 12. 2011 19:31
Re: svícení
Já denní svícení rezolutně odsuzuji! Se svícením a bezpečností to nemá nic společnýho, je to jen na parádu :no: 8-s
4. 12. 2011 19:58
Re: svícení
Tak to s tebou v tomto zasadne nesouhlasim. S ocima nemam problem, ale svitici auto proste (uz z principu) vidis daleko lip, a to v jakekoliv situaci. Takze prosim...netvrdit ze ctverec je kulatej ;-)
Avatar - Subaru4ever
4. 12. 2011 20:40
Re: svícení
Očividně jsi mě špatně pochopil. Uznávám, že pojem "denní svícení" je dvojznačný, ale zde z kontextu jasně vyplývá, že se bavím o "zařízeních pro denní svícení", tedy o těch pseudosvítících blikátkách z vánočních stromečků (= LED) ;-) ... svítit jedině celoročně, jedině celodenně a hlavně a jedině světly !!!
5. 12. 2011 17:38
Re: svícení
Problém je, že většina z nich určitě není denní svícení. To prostě homologaci mít nemůže ani náhodou. S řešením Audi nebo BMW problém nemám, ale pruh diod ala Porsche a Mercedes mi už není nijak extra po chuti - je to moc nízko. O DIY řešeních radši nemluvit. Mě spíš štve, že se začalo upouštět od denních světel vzadu. Nechápu, koho to napadlo. Zlatá potkávací.
4. 12. 2011 20:06
Re: svícení
Taky nesouhlasim.
Kolik aut uz jsem prehlidl, jen diky tomu, ze nesvitila, to uz bych dnes ani nedopocital a obas chybely ty prislovecne milimetry.
Videt a byt viden - s timhle ja nemam problem.
4. 12. 2011 20:19
Re: svícení
Je to tak :yes:
Navic v dnesni dobre, kdy 99% aut sviti, jsou ty nesvitici vyjmky obzvlast zaludne neviditelny...
4. 12. 2011 15:38
Prostě je potřeba jezdit pomaleji
... nic víc, nic míň. Změnou adheze povrchu se principiální chování auta nemění. Problém bych viděl pouze při jízdě v hlubokém sněhu, tam je potřeba si naopak hlídat, aby auto nezastavilo (pak už se nemusí rozjet).
Já osobně za nejbezpečnější pro považuju přetáčivé auto, zvládnout přetáčivý smyk je podle mě těžší. Za hlavní problém při řízení moderních aut na kluzkém povrchu považuju posilovač řízení, který filtruje informace o tom, co se děje s předními koly.
Rozbalit vlákno
0
4. 12. 2011 16:51
To je zase diskuse...
každý má svojí pravdu,nikdo neuzná názor druhého,prostě konec....Já jen uvedu svoje zkušenosti a postřehy.Ten článek bych spálil,když sem v zimě s předokolem jednou vyšlápl spojku při nedotáčivým,vohnul sem plecháč o nejbližší obrubník...Když se narve plyn na podlahu,tak se to vytáhne samo a někdo tady psal když dostanu nedotáčivej se zadokolem,vyšlápnout spojku,taky nesmysl...ťuknout do brzdy přidat plyn a ono se to samo přetočí,lehký kontra a jede se dál....to všechno samozřejmě za předpokladu kvalitního obutí....
Rozbalit vlákno
8
4. 12. 2011 18:31
Re: To je zase diskuse...
ty si musel byť na divnej škole šmyku. Inštruktor nám tam hovoril, že len samovrah na verejnej ceste rieši šmyk pridávaním plynu. Šak do stromu treba nadrbať nie v 40kmh ale aspoň v 60kmh.
4. 12. 2011 21:28
Re: To je zase diskuse...
to není škola smyku...to je škola života na zasněžených cestách...
Avatar - Mikesus
5. 12. 2011 15:32
Re: To je zase diskuse...
Nejlepší je škola smyku a zárvoeň každodení jízda v zimě. A mám za sebou několik kurzů bezpečné jízdy a spoustu kilometrů na zasněžených cestách. A dát plnej plyn u předokolky při smyku přední nápravy je ta největší kravina, co řidič může udělat.
Přesně jak vyšito z testu z jednoho kurzů, co dělat při smyku přední nápravy s pohonem předních kol:
a) ubrat plyn, b) brzdit, c) přidat plyn, d) vyšlápnout spojku.
Výsledky byly seřazeny od nejhorších možností : přidat plyn, brzdit, ubrat plyn, vyšlápnout spojku.
prostě když kola kloužou tak kloužou, a přenos síly nezvládnou.
6. 12. 2011 21:35
Re: To je zase diskuse...
máte pravdu...mojí teorii mi sice potvrdil týpek co závodí tři roky se 430 challenge,ale tady je zase moudro jak v pr.deli...Test na kurzu je něco jinýho než realná situace...
Avatar - Mikesus
12. 12. 2011 13:09
Re: To je zase diskuse...
Až se bojím, kolik takových lidí jezdí na silnicích.
Od kdy má F430 přední náhon? Bavíme se tu o předním náhonu, ne o náhonu na zadek.
Pak se ani nedivím, že v zimě neumíte jezdit a ohnete disky, když neznáte rozdíl mezi předním a zadním náhonem.
A taky tedy doporučuji zajet na nějakou kluznou plochu a vyzkoušet to. Myslíte, že na kurzech bezpečné jízdy to instruktoři neukazují? Ba naopak, to se přesně zkouší, aby člověk viděl rozdíl a věděl jak reagovat.
Ješte by někdo neznalý mohl postupovat podle vašich návodů a bude si ničit v zimě auto stejně jako vy.
7. 12. 2011 02:35
Re: To je zase diskuse...
Pokud podklad, pneumatiky a auto dovolí, tak to může fungovat. Jestli máš dost trakce na to, aby sis hnul zadkem, tak ti to od cesty po tečně ven může pomoc. Když se člověk chce naučit víc, tak spíš než opakovat školu smyku je zajímavé zkusit školu rally nebo kaskadérské jízdy.
5. 12. 2011 21:06
Re: To je zase diskuse...
Jasně, když už kola kloužou, tak to srovnáš plnym plynem. >:D S tou školu života se divim, že si vohnul jenom plecháč. >:D >:D
6. 12. 2011 21:41
Re: To je zase diskuse...
já sem si říkal...mám vůbec ještě někdy lézt diskutovat na ACZ?teď se mi potvrdilo,že s místními odborníky nemá cenu diskutovat...
4. 12. 2011 19:53
Výber cesty
Doplnil bych dalsi dulezity faktor ktery v clanku neni, a to "kudy vlastne pojedu". K cili se da casto dojet ruznymi cestami a je velice dulezite, pro kterou se rozhodnu. Osobne jezdim rocne spousty kilometru prevazne po CR a mam v hlave vypracovanou databazi letnich a zimnich tras. Tam kde v lete volim klikatou okresku pres kopecky, v zime zbytecne neriskuju a jedu s davem hlavni tahy, jsou proste lip udrzovany. Sice klesa adrenalin, ale zase roste pravdepodobnost uspesneho prijezdu do cile, coz (nedelejme hrdiny) je to nejdulezitejsi.

Proste jako vzdy, kvalitni priprava a pouzivat mozek :-)
Rozbalit vlákno
1
Avatar - deliqent4
5. 12. 2011 14:41
Re: Výber cesty
Souhlasím. Minulý rok jsem boural a bylo to ve velké míře má vina. Jak už bylo uvedeno nepříspůsobil jsem rychlost stavu vozovky. Silnici pokrýval sníh s ledem který sice částečně prohrnul pluh ale jelikož to byla okrreska poslední třídy tak bez chemického posipu. Pluh tak vlastně na některých místech udělal dobrou klouzačku tím jak to vyhladil. Ale to vše šlo pěkně vidět má pitomost byla že jsem jel rychle. Několik zatáček jsem projel bez problémů ale jak se říká ta Xtá vás vypeče a to se mi také stalo. Auto chytlo přetáčiví smyk ať jsem se snažil korigovat plynem a volantem co to dalo nezmohl jsem už nic. Trefil jsem strom naštěstí měl u paty vysoké kořeny které mě vymrštili na střechu. Nebýt tam a já se zapíchl čelně nemusel jsem s toho výlezt bez škrábnutí jak se mi stalo. Holt každý si tu držku musí nabýt sám. Já osobně jsem rád že to odneslo jen auto protože Fiat Seicento není Ethalon bezpečnosti spíš pravý opak takže je to v podstatě malý zázrak že jsem v pořádku. Od teď jezdím na sněhu a ledu jak důchodce protože tento zážitek mi stačil nadosmrti :-)
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
5. 12. 2011 09:28
Keby tento clanok vysiel v Britanii....
Tak by obsahoval 4 rady.
1. Nejazdit.
2. Nabit si mobil.
3. Zobrat si deku.
4. Zobrat si termosku s cajom.

Deka, čaj a nabitý mobil. To je zimná výbava britského motoristu

[odkaz]
Rozbalit vlákno
1
5. 12. 2011 18:01
Re: Keby tento clanok vysiel v Britanii....
>:D
Avatar - jenik1
5. 12. 2011 09:34
Značky
U těch značek zapomněl autor na důležitou značku "Začátek respektive Konec chemického posypu." U nás je hodně tzv. Chráněných krajinných oblastí, kde je zakázáno solit. Takže jedete po posolené a vlhké silnici, na které to ovšem neklouže a najednou vjedete na zmrzlý a ujetý sníh, který je jak ledová plocha. Někdy tyhle úseky posypávají štěrkem, ale na to bych se nespoléhal. Tyhle úseky jsou velmi nebezpečné a zrádné.
Rozbalit vlákno
0
5. 12. 2011 10:04
co dělat při smyku?
s automatem? vyšlápnutí plynu je k ničemu:
i s měničem mi (od 4 výše) v 99% stále zůstává spojená rychlost, automat si i podřazuje
s robotem to samé
takže parazitně brzdím motorem
Rozbalit vlákno
1
5. 12. 2011 18:03
Re: co dělat při smyku?
Spoléhat na ESP a modlit se. Posunout volič do polohy N by také mohlo pomoci (i když pohybuji, že to člověk zvládne včas, a držet v tu chvíli volant jednou rukou také není nejlepší nápad).
5. 12. 2011 11:12
A co s DSG ?
Mám Fábii RS a ještě jsme s ní nejel za těh podmínek, které mám rád v Subaru ;-) . U DSG když pustím plyn, tak tam zůstává zařazená rychlost, takže mě napadá rychle ťuknout do řadičky dopředu na neutrál. Jenže to znamená nedržet volant oběma rukama. Ikdyž je V RSku řízení lehké, vím že hrouda zmrzlého sněhu umí pěkně do řízení kopnout a jednou rukou se toho moc neudrží. No jsme zvědavý, jak tuhle zimu zvládnu. No radši pomalu a říkat si pořád, co kdyby.... tam byla ledovka ;-)
Angličani mají přísloví, jeď pomalu, ať jsi dřív doma
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Slavek-TDM
5. 12. 2011 14:26
Re: A co s DSG ?
Pusteni plynu se zarazenou rychlosti v nedotacivym smyku musi jit soucasne s kratouckym srovnanim kol (a tyka se jak automatu tak manualu v predohrabu a castecne i nekterych 4x4). Vyslapnuti spojky u manualu muze pomoci, protoze kola se budou odvalovat bez odporu a na snehu si vycisti vzorek, ale davat Nko u automatu je nesmysl, stejne to nestihnes. Vetsina lidi dela navic tu chybu, ze v nedotacivym smyku zatoci vic volantem a jeste zadupne brzdu. Tim se vezou po vrstve snehu/ledu/vody pod pneumatikou. Nasleduji sanky ven ze silnice v levy zatacce a do protismeru v pravy. Tolik MOJE zkusenosti, ale urcite ma nekdo i jiny...
Avatar - KANKUNEN
5. 12. 2011 15:17
Re: A co s DSG ?
Reakce více zatočit a když to nepomůže, je přirozená reakce. U sebe pozoruji, že je mám rozdílné reakce, když se na možný smyk připravím nebo mě překvapí.
5. 12. 2011 18:11
Re: A co s DSG ?
To chtělo zavčasu do školy smyku. Poznat nové auto. Spojku nemáš, takže fakticky jedinou možností je ubrat plyn. V RS by mělo být ESP, které tě nejspíš z takové situace vytáhne, nebo se o to minimálně pokusí. Proto, jak jsem psal, škola smyku. Každé auto je jiné a nějaké všeobecné rady jsou ve skutečnosti k ničemu bez patřičné praxe.
Avatar - KubikCv
5. 12. 2011 18:45
Re: A co s DSG ?
já se přistihnul,že i když jsem si trénoval smyk v zimě a nebo jsem ho dostal opravdu..snad nikdy jsem neměl obě ruce na volantu...podvědomě dám kontra rychlejc jednou rukou,než když se mi pletou dvě..
5. 12. 2011 15:35
nedotáčitovost - "stočit přední kola ještě víc do zatáčky"??
někde sem četl že by se při nedotáčivosti měla sešlápnout spojka(to v článku je) a potom narovnat kola a snažit se scitem znovu zatočit???

co je teda správně???

PS: uvažuji auto bez elektroniky - popřípadě s ABS, které stejně není potřeba, protože se nebrzdí!
Rozbalit vlákno
2
5. 12. 2011 19:17
Re: nedotáčitovost - "stočit přední kola ještě víc do zatáčk
Jsou dvě techniky a každá řeší trochu jinou situaci:

1) Sešlápnout spojku a utáhnout zatáčku řeší situaci, kdy na kolo jde moc velká síla od motoru. Hnací soustavu rozpojíš, tím kolu odlehčíš a to se znovu chytí. Síla působící na pneumatiku samotným zatáčením je relativně malá.

2) Narovnat kola, vůz co nejvíce zbrzdit, sešlápnout spojku a zatočit můžeš použít při dostatku místa ve chvíli, kdy přepískneš nájezdovou rychlost. V tu chvíli by ti samotné rozpojení hnací soustavy nepomohlo, takže se pokoušíš auto co nejvíc zbrzdit a tím redukovat sílu působící na pneumatiku při zatáčení. Jde o modifikaci předchozí techniky.

Jestli utáhneš, nebo povolíš a zvolíš třeba stopu s větším poloměrem závisí na situaci a voze. To prostě musíš cítit nebo mít natrénované.

Určitě budeš mít ESP, takže doporučuji najít si plochu a trénovat, trénovat, trénovat. V závislosti na voze a podmínkách se dá vymyslet ledacos, ale musíš si v praxi ověřit, co konkrétně tobě funguje a v jaké situaci se to dá použít. A nezapomínat na to, že nemá vliv jen povrch, ale také jeho teplota.
6. 12. 2011 08:31
Re: nedotáčitovost - "stočit přední kola ještě víc do zatáčk
díkas, vyzkouším v praxi :-)
5. 12. 2011 18:12
Automat a zadní náhon ?
Ahojky, nevím, zda-li to tady už nepadlo, ale jak je to se smykem v autě s automatem a zadním náhonem? Co dělat? Taky jen dát nohu z plynu? Kromě toho se mi párkrát loni stalo, že při cestě z kopce na sněhu, byť to bylo pomalu asi kolem 35km/h, auto dělalo neplechu - tím je míněno, že kdybych nejela tak pomalu, skončím brzy v příkopě- co s tím? ;-\
Rozbalit vlákno
5
5. 12. 2011 19:08
Re: Automat a zadní náhon ?
Tady už nepomůže ani svěcená voda.
5. 12. 2011 19:42
Re: Automat a zadní náhon ?
Na to není jednoduchá odpověď. Tahle kombinace může být zrádná, smyk může klidně vyvolat přeřazení převodovky v nevhodnou chvíli. Absence spojky omezuje. Bude záležet na rozložení hmotnosti, druhu smyku, teplotě, povrchu. To chce školu smyku. Instruktor poradí vhodné techniky a na kluzné ploše si můžete vyzkoušet, jak se auto chová. Ve chvíli, kdy auto začne tancovat v běžném provozu, je pozdě na experimenty. Sněhu (a potencionálnímu ledovému podkladu) se vyhýbá nejeden majitel zadokolky.
5. 12. 2011 21:52
Re: Automat a zadní náhon ?
Člověk také nesmí podceňovat pneumatiky/ řetězy. Minulý rok jsem zkoušel Nokian Hakkapeliitta 7 a i na ledu se s autem (530d) dalo jezdit. 1,3 tuny na zadní nápravě a hroty dělají své. Pravda, byl to manuál. Škoda, že v ČR a Německu jsou zakázané (když jsou povolené třeba i v Řecku).

Vůbec, jaká je pokuta za jízdu s hroty? >:-[]
Avatar - white label
5. 12. 2011 23:15
Re: Automat a zadní náhon ?
"Nehroť" to tak... >:D

P.S. Když tě nechytnou, tak nic... a bez hrotů tě na ledu stejně nechytnou. ;-)
14. 1. 2012 04:44
Re: Automat a zadní náhon ?
podla toho co automat urobi...
ideal = nechat kolesa nech sa otacaju bez pohonu [neutral] a bez brzdenia => mozu sa venovat riadeniu

Osobne u zadokolky a awd, ked uz som v malom smyku [=> nehrozi naraz/ina neprijemnost], prejdem dany usek v smyku a postupne zmensujem uhol natocenia kolies - to zabezpeci, ze auto sa nerozhupe z 1 strany na druhu ["tank slapper"]. Vo vseobecnosti, ubratie plynu pomoze IBA ak mal clovek pridane [zrychloval/ide do kopceka apod.]
- Co sa moze stat ak prevodovka agresivne podradi, zadne kolesa stratia trakciu [akoby clovek zatiahol rucnu brzdu] - ale tato situacia je velmi nepravdepodobna pri malych motoroch a pomalej jazde

Dole kopcom su predokolky a zadokolky v malych rychlostiach rovnake. Jedina podstatna odlisnost je najcastejsie v rozlozeni hmotnosti - predokolky su tradicne ~ 60:40, zadokolky su od ~60:40, az po ~40:60 [predna naprava : zadna naprava]. V zasade, tazky nos je stabilnejsi pri priamej jazde a pri vstupe do zakruty. Cim viac hmoty je na zadnej naprave, tym byva auto nestabilnejsie pri sitacii ako je zjazd zo zladovateleho kopca.
Co robit:
1. nepodcenovat hmotnost auta - 1000kg auto sa lahsie zvladne ako 4000kg Pick-up
2. robit vsetko POZVOLNA - brzdenie, vytacanie - radsej menej, a len tolko kolko treba
3. pred kritickym usekom si VZDY odskusat ako auto "dnes" brzdi a zataca - napr. na malo frekventovanej ceste pri baraku v malej rychlosti.

Co nerobit:
1. auto nezataca, vytocit viac = ZASADNA chyba [auto bude zatacat este menej, a ked nadobudne trakciu, moze sposobit opacny smyk]
2. dupnut na brzdu = najlepsi navod ako sa dostat do smyku [detaily vynechane]
3. v smyku brdzit co to da => auto sa zo smyku len velmi tazko dostane
4. panikarit - ak je zle, panika nicomu nepomoze, ak nemate dost casu na zvladnutie smyku, alebo neviete co robit, skusanim brzd/plynu/volantu sa situacia iba zhorsi

Odporucam ist na prazdne zasnezene parkovisko so zohriatym autom a "trochu sa pohrat" - zistite ako sa auto chova, ako sa dostane do smyku, ako sa zvladnut smyk a ako sa chova elektronika - kolko vam ESP pomoze a kolko nie.

Zelam vela km bez nehody.

[Ja som dnes na zamrznutej dialnici dal lave kolesa do hlbsieho snehu pri vyhybani sa auta a ESP bolo bezpredmetne - spravnym vytacanim a nebrzdenim som nechytil hodiny a po ustaleni auta som pod plynom krasne vysiel z hlbokeho snehu]
14. 1. 2012 04:20
jakoby ke smyku nedošlo = BLBOST
Neviem kolko toho pan Vaverka najazdil na snehu/v situacich ked ESP robilo svoju robotu, ale ESP mne este nikdy nezachranilo krk bez toho aby som sa na tom aktivne podielal.

1. ESP pomoze vyrazne viac ak clovek riesi smyk akoby bez elektroniky
2. ESP NEDOKAZE vytacat volantom => max. prenasana sila na vozovku je mensia pri zlom uhle kolies => vid bod 1.

S pozdravom do koncin kde snehu moc neni.

Tuky
Rozbalit vlákno
0