Novinky
nějak se mi nezdá tahle zmínka o ESP. radí držet směr, nedávat kontra. když už by měl někdo tendenci dávat kontra, musel by to bejt přetáčivej smyk, žejo. ale ESP přece neví kam má auto jet, to mu udává řidič. takže když se mu zadek šoupne ze zatáčky, musí dát kontra, aby to buď vyrovnal, nebo právě ESP ukázal kam chce jet. nebo se pletu?
ESP ví kam má auto jet podle natočení kol a ESP rovná auto právě do tohoto směru. Právě proto je doporučováno držet směr a nedělat chaotické pohyby. Pokud dojde k chaotickému pohybu (kontra nebo ještě prudčí stočení kol) může ESP tuto situaci špatně vyhodnotit a pak moc nepomáhá. Myslím, že nové systémy ESP jsou ale již dost blbuvzdorné na tyto reakce.
ESP se snaží zabít přetáčivý smyk v zárodku. V tu chvíli pořád jedeš tam, kam chceš jet. V tomhle záleží na autě a systému. Pointa je, že prudkou změnou směru zmateš ESP a to by nemuselo zasáhnout tak, jak jsi chtěl. Jak to dopadá bývá vidět na kluzné ploše, kdy se někdo snaží driftovat se zapnutým ESP.
Průser ESP je právě fakt, že se snaží rovnat auto do směru, kterým jsou natočený kola. Čili tím, že dáš kontra celou situaci paradoxně zhoršíš, než když neuděláš nic. Jednou jsem takhle málem skočil na chodník, protože jsem dal při přetáčivým smyku kontra a navíc přidal plyn. Nebylo to moje auto a já si neuvědomil, že to má ESP. Výsledek mýho jednání byl, že ESP nasměrovalo auto na chodník. Ve svým autě ESP naštěstí nemám, takže tam je reakce kontra a plyn v pořádku.
Přesně. Ale ESP jsou různá a různě nastavená. Člověk by si to měl vyzkoušet, než se na tento systém spolehne.
Na tu poslední větu pozor, jednodušší jedince by to mohlo svádět k neuvážené představě, že šofér (obecně vzato) je v podstatě stejně výkonnej jako to ESP.
Sám umím také vyprávět hiostorky, jak jsem to kdysi tlačil pět cenťáků bokem kolem pangejtu a jak holkám kolem z toho lítaly z vočí jiskry. Jenomže ono jde o to, že to ESP reaguje v tisícinách a průměrnej šofér v sekundách 😄
Mám naštěstí jen jednu osobní zkušenost, to když jsem to asi před pěti lety trochu, trochu hodně přepískl v dlouhé pravé zatáčce na čtyřproudé silnici, kde uprostřed byla příčná vlna, na kterou jsem zapomněl. Ve stoosmdesáti mi blesklo hlavou, že jsem to přepísk a že to neudržím na silnici, a pojednou - v mžiku... vůz nějak podivně zašlajfoval a já tu zatáčku projel fakt jako divák... Od té doby na to nedám dopustit. Pravda také je, že od té doby mi ten asistent vlastně také nemusel pomáhat. No jo, ale kdybych ho tehdy neměl, kdo by to zde nyní psal?
Sám umím také vyprávět hiostorky, jak jsem to kdysi tlačil pět cenťáků bokem kolem pangejtu a jak holkám kolem z toho lítaly z vočí jiskry. Jenomže ono jde o to, že to ESP reaguje v tisícinách a průměrnej šofér v sekundách 😄
Mám naštěstí jen jednu osobní zkušenost, to když jsem to asi před pěti lety trochu, trochu hodně přepískl v dlouhé pravé zatáčce na čtyřproudé silnici, kde uprostřed byla příčná vlna, na kterou jsem zapomněl. Ve stoosmdesáti mi blesklo hlavou, že jsem to přepísk a že to neudržím na silnici, a pojednou - v mžiku... vůz nějak podivně zašlajfoval a já tu zatáčku projel fakt jako divák... Od té doby na to nedám dopustit. Pravda také je, že od té doby mi ten asistent vlastně také nemusel pomáhat. No jo, ale kdybych ho tehdy neměl, kdo by to zde nyní psal?
Toz ja se taky pridam😒br />
Moje prvni auto s ESP - Stilo 3dver, 2,4 benzin, 170 koni. A moje oblibena utazena pravotociva, kde se da jet tak asi 60km/h na suchu na letnich gumach. Do te doby jsem byl presvedcenej, ze tam jezdim svych 70 a ze to je tak na 90% toho, co auto zvladne.
Jednou jsem tam jel pozde v letni noci, kdy nikde kolem nebylo jedine auto a tak pri prusvihu hrozil jen vylet do travniku. Tak jem to tam napalil - skoro 80km/h. A nic. Vybral jsem to. Zkusil jsem to jeste jednou skoro na 90ti a to uz opravdu nebyla zadna sranda tu zatacku trefit a najet tak, jak by najeta bejt mela...A v tu chvili mi doslo, ze jsem to prehnal. Auto letelo moc rychle, apex se hrozive blizil a ja se snazil to aspon udrzet na uzde...a pak, najednou, to to na mne z palubky bliklo, volantem cuklo, pneumatikou pisklo - a byl jsem tam, kde jsem chtel. V tu chvili to byl maly zazrak. Kolik hodin jsem pak stravil na letisti, abych se s tim naucil jezdit aspon na 80%, to uz bych ani nespocital.
Takze kdyz mi nejakej tuningar vypravi o tom, ze seriovej podvozek je na p.r.d. a ESP ma v rukach a v nohach, a ze stejne jezdi jen na 90% moznosti svyho interceptoru - tak to se jednoduse rehtam jako kun 😄
Bravo ESP! :yes:
Jednou jsem tam jel pozde v letni noci, kdy nikde kolem nebylo jedine auto a tak pri prusvihu hrozil jen vylet do travniku. Tak jem to tam napalil - skoro 80km/h. A nic. Vybral jsem to. Zkusil jsem to jeste jednou skoro na 90ti a to uz opravdu nebyla zadna sranda tu zatacku trefit a najet tak, jak by najeta bejt mela...A v tu chvili mi doslo, ze jsem to prehnal. Auto letelo moc rychle, apex se hrozive blizil a ja se snazil to aspon udrzet na uzde...a pak, najednou, to to na mne z palubky bliklo, volantem cuklo, pneumatikou pisklo - a byl jsem tam, kde jsem chtel. V tu chvili to byl maly zazrak. Kolik hodin jsem pak stravil na letisti, abych se s tim naucil jezdit aspon na 80%, to uz bych ani nespocital.
Takze kdyz mi nejakej tuningar vypravi o tom, ze seriovej podvozek je na p.r.d. a ESP ma v rukach a v nohach, a ze stejne jezdi jen na 90% moznosti svyho interceptoru - tak to se jednoduse rehtam jako kun 😄
Bravo ESP! :yes:
Jsem konzervativní řidič. Auto si chci řídit sám čili se k tomu nechci dohadovat s ESP o řízení. Jestli si rozbiju hubu tak je to jednoznačně moje chyba. Od autoškoly se snažím jezdit, tak abych si hubu nerozbil. Tj. se snažím předvídat, jezdit tak abych se nedostal do situace, kterou nebudu sto vyřešit atd. Situace co tu popisuješ je dost úsměvná. Přeci ti muselo už při tý 80 dojít, že víc to auto asi neudrží. Když chceš jezdit takovou kudlu tak se nejdřív nauč znát chování svýho auta v takových mezních situacích a ne to bezhlavě poslat do zatáčky a čekat co bude. Nepovažuju se za nějakýho extrovního řidiče, ale myslím, že to ani není nutný. Nutný je jezdit tak aby ti tvoje řidičský schopnosti stačili k bezpečnýmu řízení auta i bez zásahů ESP.
ESP je úžasná věc... ani nejlepší řidič není schopen ho ve všech situacích nahradit. Protože ESP😒br />
- umí sledovat data, o kterých řidič (ještě) nemá tušení
- umí reagovat s rychlostí, které člověk není schopen... a to včetně iterativního vyhodnocení výsledku
- má k dispozici nástroje řidiči nedostupné (brzdění jednotlivých kol)
Na druhou stranu má i jednu nevýhodu - nevidí. Proto je závislé na tom, co řidič dělá s volantem. Nakonec je to stejné jako u auta bez ESP - musíš se naučit své auto znát a chovat se za volantem tak, aby výsledná reakce auta nekončila na hřbitově.
- umí reagovat s rychlostí, které člověk není schopen... a to včetně iterativního vyhodnocení výsledku
- má k dispozici nástroje řidiči nedostupné (brzdění jednotlivých kol)
Na druhou stranu má i jednu nevýhodu - nevidí. Proto je závislé na tom, co řidič dělá s volantem. Nakonec je to stejné jako u auta bez ESP - musíš se naučit své auto znát a chovat se za volantem tak, aby výsledná reakce auta nekončila na hřbitově.
Ale to je přece nesmysl. Existujou podmínky, který prostě neovlivníš, třeba srnka v křoví nebo stoletá baba na kole. Až ti při stovce něco vběhne těsně před auto, tak bez ESP máš šanci možná tak v Integrale, Evu nebo STi.V normálním autě buď tu věc sundáš, nebo auto pověsíš na strom.
V autě pro radost mám jen ABS, které ale požitek nijak neovlivní.
V autě pro radost mám jen ABS, které ale požitek nijak neovlivní.
Z vlastní zkušenosti ti můžu říct, že třeba to STi má hranice hodně daleko, ale jak to přeženeš a "začne to lítat", je přechod do průser stavu velmi rychlý. Řeči teoretiků, že ostrá čtyřkola dává sama každou zatáčku bokem jsou minimálně úsměvné. (obecné tvrzení, nic proti tobě 😉 )
Tu Imprezu jsem napsal jen jako příklad auta s excelentními jízdními vlastnostmi (nikdy jsem v ní ani neseděl). Z těch, co jsem napsal mám zkušenost jen s Integralou a tam to je jak píšeš...dobrý, dobrý, dobrý, strom. 😄 Třeba v Laguně jsem si taky občas až moc jistý, to řízení všech kol dost skrývá limity. Do zatáčky vletíš ve 120, auto to vykrouží, ale už je cítit, jak se hmota sune i přes 235 kola mimo silnici.
Jinak z nějaké krizovky třeba v prvním Superbu (občasné firemní auto) mě opravdu jímá hrůza. To auto dokáže změnit směr jednou, při druhém pokusu už kapituluje.
Jinak z nějaké krizovky třeba v prvním Superbu (občasné firemní auto) mě opravdu jímá hrůza. To auto dokáže změnit směr jednou, při druhém pokusu už kapituluje.
Tak ta Impreza muze zmenit smer kolikrat chces, v tom je opravdu velky rozdil.
Ve srovnani s Integrale je Impreza ponekud stabilnejsi hlavne na brzdach a v utazenych zatackach - doporucuju vyzkouset :yes:
Ve srovnani s Integrale je Impreza ponekud stabilnejsi hlavne na brzdach a v utazenych zatackach - doporucuju vyzkouset :yes:
Laguna s řízením všech kol?? Jak dlouho už ti to po českejch silnicích drží pohromadě a funkční. Já měl Lagunu jen obyč, ale podvozkový díly imrfurt v *. Nedovedu si představit, že bych servisoval navíc ještě zadní řiditelnou nápravu.
Zatím v pohodě (19 měsíců, 60 tkm), zavěšení je původní. Jediné, co se měnilo byl vyteklej tlumič a něco se dělalo s řídicí jednotkou zadní nápravy (blokovalo se to v neutrální poloze).
Jezdím hlavně Praha - Ústí - Teplice - Dresden a pak město, no. Možná to je tím, že mám na autě OZ Ultraleggery, který jsou o dost lehčí, než sériová kola.
Celková spolehlivost OK i přes upravenej motor (IC, turbo, chip atd.).
Jezdím hlavně Praha - Ústí - Teplice - Dresden a pak město, no. Možná to je tím, že mám na autě OZ Ultraleggery, který jsou o dost lehčí, než sériová kola.
Celková spolehlivost OK i přes upravenej motor (IC, turbo, chip atd.).
Tedˇ mi nějak uniká smysl ESP když ti vlítne srnka nebo 100 letá bába pod auto, ale myslím, že v takových případech ti ani ESP ani Integrale, STi nebo nic podobnýho nepomůže. Tam ti pomůže jen to, že si takovou věc předvídal a jedeš dostatečně pomalu.
Jde čistě o to, že ESP udržuje auto ovladatelné v průběhu vyhýbacího manévru, jak název naznačuje. Když ti něco vlítne pod kola, tak tvou starostí je se tomu vyhnout a starostí ESP je, aby auto jelo tam, kam namíříš kola. Řada manévrů bez něj končí autem na střeše. Profík na patřičném stroji by to nejspíš zvládl i bez elektroniky, ale běžný řidič si o tom může nechat jen zdát. Nemluvě o MPV, SUV a jim podobným.
Co si budeme namlouvat, spousta aut je dnes tak tupých, že můžeš být sebelepší řidič a moc toho nesvedeš. A technika ti to také moc neusnadňuje - zadní řiditelná náprava, proměnlivý účinek posilovače, proměnlivý účinek brzd, proměnlivá strmost řízení, to všechno ti v krizové situaci jen přidá hřebík do rakve, když se pokusíš jet na cit.
Auto pro zábavu je kategorie sama pro sebe. Také nemám rád asistenty. Můj mazlík nemá ani ABS. Ale do běžného provozu jedině s nimi.
Co si budeme namlouvat, spousta aut je dnes tak tupých, že můžeš být sebelepší řidič a moc toho nesvedeš. A technika ti to také moc neusnadňuje - zadní řiditelná náprava, proměnlivý účinek posilovače, proměnlivý účinek brzd, proměnlivá strmost řízení, to všechno ti v krizové situaci jen přidá hřebík do rakve, když se pokusíš jet na cit.
Auto pro zábavu je kategorie sama pro sebe. Také nemám rád asistenty. Můj mazlík nemá ani ABS. Ale do běžného provozu jedině s nimi.
Hoši když už tu vedeme takovou plodnou debatu, která stejně nikam nevede, protože každej máme svůj názor ze kterýho nehodláme nikdo ustopit, mám jednu otázku. Jakým způsobem funguje ASR třeba konkrétně na oktávce. Přbržduje to kola nebo jen ubírá plyn?
OI 1.9 TDI mi jenom ubírá plyn.
Hele mezičasem jsem zjistil, že pokud necháš ASR zapnutý tak jednak ubírá plyn a jednak funguje na pozadí nějaký EDS, který pracuje jako elektronická uzávěrka diferáku (přibržďuje právě se prokluzující kolo) pokud ASR vypneš tlačítkem vypne se jen ubírání plynu, ale EDS funguje dál. Není to přesně to co bych si představoval ale už sem si na to zvyknul.
Trochu jsi nepochopil, o cem pisu.
Nechci jezdit takovou kudlu, o co jsem se snazil bylo prave poznani hranice, kdy to mam jeste v rukach a v nohach, kdy uz mi musi pomahat ESP (do te doby jsem v zadnem aute s ESP nejel) a kdy uz to za mne elektronika musi resit komplet.
Neslo o zadne bezhlave posilani do zatacky, presne jsem vedel, co delam a sledoval jsem, jak zareaguje auto.
Takovejch predvidavejch machru, kteri ESP (a ani ABS a dalsi systemy) v aute nepotrebujou uz jsem z prikopu tahal nepocitane.
Stejne tak se pri rizeni o zadne dohadovani s ESP nejedna, to uz bys musel jet tu - jak pises sam - kudlu, aby ti do toho ESP zasahovalo neustale.
Tvoje ridicske schopnosti jsou ti uplne k nicemu, kdyz mas najednou v zatacce roletu, kaluz, sterk, nebo traktor a musis resit situaci, o ktere jsi do te doby nevedel. Uvedom si, ze se bavime o jezdeni po normalnich cestach a ne o nahaneni casu na okruhu.
Nechci jezdit takovou kudlu, o co jsem se snazil bylo prave poznani hranice, kdy to mam jeste v rukach a v nohach, kdy uz mi musi pomahat ESP (do te doby jsem v zadnem aute s ESP nejel) a kdy uz to za mne elektronika musi resit komplet.
Neslo o zadne bezhlave posilani do zatacky, presne jsem vedel, co delam a sledoval jsem, jak zareaguje auto.
Takovejch predvidavejch machru, kteri ESP (a ani ABS a dalsi systemy) v aute nepotrebujou uz jsem z prikopu tahal nepocitane.
Stejne tak se pri rizeni o zadne dohadovani s ESP nejedna, to uz bys musel jet tu - jak pises sam - kudlu, aby ti do toho ESP zasahovalo neustale.
Tvoje ridicske schopnosti jsou ti uplne k nicemu, kdyz mas najednou v zatacce roletu, kaluz, sterk, nebo traktor a musis resit situaci, o ktere jsi do te doby nevedel. Uvedom si, ze se bavime o jezdeni po normalnich cestach a ne o nahaneni casu na okruhu.
Počkej za chvíli napadne sníh a ESP ti bude do řízení kecat každou chvíli. Jen se ti někde prohrábne kolo ani nemusíš jezdit kudlu. Poslyš tebe v autoškole neučili, že máš jezdit tak rychle aby si byl schopnej zastavit na vzdálenost na kterou máš rozhled? Prostě když do zatáčky nevidíš tak to tam nemůžeš bezhlavě poslat, aby takový věci jako štěrk, kaluž nebo traktor pro tebe měly fatální následky. Právě že se bavíme o normálních cestách a na okruhu bych z ESP vyškubnul pojistky už tuplem.
Zažil jsem několik krizových situací v zimě,naštěstí jen jedna skončila nehodou...s nejmenším autem co jsem kdy měl (Fiat Cinquecento)
Na výjezdu ze zatáčky byla ledovka,dostal jsem se do protisměru a když jsem se srovnal a chtěl se vrátit zpět,objevilo se proti mě auto..s volantem stočeným doprava jsem ťuknul o brzdu a levým bokem jsem se řítil na protijedoucí auto...naštěstí jsem se dostal zadkem do příkopu a protijedoucí auto,které nemělo kam uhnout mě trefilo přímo do levého kola,takže nohy jsem měl ok.
Klasika,nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky...jenže co metr silnice to jiný povrch.
A další krizovka se mi stala na nově otevřeném úseku dálnice...kdy jsem jel v levém,přede mnou passat a v pomalém felda,řidič feldy se lekl sněhového jazyku,málem trefil passata co jel vedle něj a oba dostali smyk a já viděl jen bílou tmu...věděl jsem,že to po čumáku neubrzdím,tak jsem auto poslal bokem..zastavil jsem se kousek od obou aut..rychle jsem se musel otočit po směru,protože v obou pruzích už jela další auta,naštěstí pomalu,protože viděli tu melu 😄
Na výjezdu ze zatáčky byla ledovka,dostal jsem se do protisměru a když jsem se srovnal a chtěl se vrátit zpět,objevilo se proti mě auto..s volantem stočeným doprava jsem ťuknul o brzdu a levým bokem jsem se řítil na protijedoucí auto...naštěstí jsem se dostal zadkem do příkopu a protijedoucí auto,které nemělo kam uhnout mě trefilo přímo do levého kola,takže nohy jsem měl ok.
Klasika,nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky...jenže co metr silnice to jiný povrch.
A další krizovka se mi stala na nově otevřeném úseku dálnice...kdy jsem jel v levém,přede mnou passat a v pomalém felda,řidič feldy se lekl sněhového jazyku,málem trefil passata co jel vedle něj a oba dostali smyk a já viděl jen bílou tmu...věděl jsem,že to po čumáku neubrzdím,tak jsem auto poslal bokem..zastavil jsem se kousek od obou aut..rychle jsem se musel otočit po směru,protože v obou pruzích už jela další auta,naštěstí pomalu,protože viděli tu melu 😄
Jak víme, bezpečná jízda žádá správné obutí auta, ovšem znamená i správné obutí šoféra. U toho šoféra to rozšiřme na to, že se nejezdí nejen v pohorkách, ale ani v zimáku, v kulichu či palčákách. Všechno je dávno vymyšlené - časové předehřátí motoru i kabiny, vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant. To vše umožní posadit se i v mrazu za volant v lehkém oblečení, které nás nebude omezovat v případných rychlých pohybech, v reakcích.
Jízda na kluzké vozovce neznamená, jak se mylně domnívají garážoví plakáti, jízdu s ustřelující zádí, nýbrž naopak, dokonalou jízdu, při které ti v zatáčce auto neustřelí ani o cenťák. A právě tohle je to šoférské mistrovství - umět přesně zvolit nájezdovou rychlost, abys jel na 99% možného, neboť to případné přetažení neznamená elegantní driftík, nýbrž (teké v 99😖 přímou návštěvu sousedícího pole.
Zásadním "neuměním", zásadním nešvarem je u smyků v případě předokolek nevyšlápnutí spojky, tohle je také většinou "důvodem" té polní návštěvy a též následně hospodských pivních sebezáchovných charakteristik, že předokolky jsou na nic, že neumí jezdit. Jezdit však, jak známo, neumí výhradně šoféři, nikoliv auta. Ostatně jak se dá také sněhu jezdit s předním náhonem, to nám uměli dokonale předvádět severští jezdci na severských rallye.
Pro běžného šoféra je doslovným rájem na sněhu čtyřkolka. Rozdíl mezi jistotou ovládání předo či zadokolky a čtyřkolky je na sněhu zásadní, pro toho, kdo poprvé přesedne do 4x4 doslovným šokem. Na souvislé sněhové pokrývce jede čtyřkolkář prakticky se stejnou elegancí jako na mokré vozovce v létě. Samozřejmě je nutno počítat s tím, že ovšem brzdná dráha na tom sněhu komplikuje jízdu i čtyřkolkářům, a tedy i oni musí umět předvídat rychlostní limit pro bezpečné projetí blížící se zatáčky.
I v zimě vycházej z toho, že o jízdním komfortu rozhoduje především auto, jeho technický stav a vybavení, ovšem o jízdním směru bys rozhodovat měl výhradně ty, jen tak se z vás stává ideální silniční dvojice. Případný smyk proto považuj za své fatální šoférské selhání.
Jízda na kluzké vozovce neznamená, jak se mylně domnívají garážoví plakáti, jízdu s ustřelující zádí, nýbrž naopak, dokonalou jízdu, při které ti v zatáčce auto neustřelí ani o cenťák. A právě tohle je to šoférské mistrovství - umět přesně zvolit nájezdovou rychlost, abys jel na 99% možného, neboť to případné přetažení neznamená elegantní driftík, nýbrž (teké v 99😖 přímou návštěvu sousedícího pole.
Zásadním "neuměním", zásadním nešvarem je u smyků v případě předokolek nevyšlápnutí spojky, tohle je také většinou "důvodem" té polní návštěvy a též následně hospodských pivních sebezáchovných charakteristik, že předokolky jsou na nic, že neumí jezdit. Jezdit však, jak známo, neumí výhradně šoféři, nikoliv auta. Ostatně jak se dá také sněhu jezdit s předním náhonem, to nám uměli dokonale předvádět severští jezdci na severských rallye.
Pro běžného šoféra je doslovným rájem na sněhu čtyřkolka. Rozdíl mezi jistotou ovládání předo či zadokolky a čtyřkolky je na sněhu zásadní, pro toho, kdo poprvé přesedne do 4x4 doslovným šokem. Na souvislé sněhové pokrývce jede čtyřkolkář prakticky se stejnou elegancí jako na mokré vozovce v létě. Samozřejmě je nutno počítat s tím, že ovšem brzdná dráha na tom sněhu komplikuje jízdu i čtyřkolkářům, a tedy i oni musí umět předvídat rychlostní limit pro bezpečné projetí blížící se zatáčky.
I v zimě vycházej z toho, že o jízdním komfortu rozhoduje především auto, jeho technický stav a vybavení, ovšem o jízdním směru bys rozhodovat měl výhradně ty, jen tak se z vás stává ideální silniční dvojice. Případný smyk proto považuj za své fatální šoférské selhání.
Doplním, že 4x4 je skvělá věc a v zimě velký pomocník, na druhou stranu ta jistota není nekonečná a i 4x4 má své limity, jež jdou překročit a pak je průšvih ještě větší, neb se 4x4 pohybuje vyššími rychlostmi.
Obecně bych nějak nařídil, aby všichni řidiči měli kde si se svým autem zkusit, jak se v zimě chová. Pak by dle mého výrazně ubylo nechtěných výletů na pole.
Obecně bych nějak nařídil, aby všichni řidiči měli kde si se svým autem zkusit, jak se v zimě chová. Pak by dle mého výrazně ubylo nechtěných výletů na pole.
Vysvětluj to bengálistům v zimě na Strahově 8-s ... slovní potyčku jsem tam s nimi ještě neměl, ale odjet jsem musel již vícekrát. Kdy pochopí, že někdo se chce vzdělávat, aby byl lepším řidičem? Kdy pochopí, že ti zodpovědnější se takto chtějí vzdělávat jinde než v silničním provozu?
S prvním sněhem by měli všichni řidiči a řidičky povinně navštívit nějakou zasněženou plochu a vypálit tam alespoň půlku nádrže! Mnohým by jedině tak došlo, že ABS, ESP, sebelepší zimní gumy, ani sebelepší systém pohonu 4x4 nejsou všemocné. Najít své limity, najít limity auta, zažít si situace, při kterých se pak v běžném provozu nepo....., ale s klidem je vyřeší ...
Moje tréninková kuchařka na zimu je následující😒br /> 1) dlouhý prudší skopec - a brzdit a brzdit, dokud nezjistím, jestli je lepší brzdit plynule pozvolna bez ABS, nebo prudce s ABS. A hlavně si ověřit, že nějaký přerušovaný brzdění nedávám ani náznakem. To totiž dává jen Loeb a jeho kolegové! ... produktem první lekce je smutné zjištění, že na sněhu to kupodivu skoro nebrzdí a člověk zastaví ne u druhého stromu v aleji, ale klidně až u desátého 8-s
2) velká kluzká plocha - a dělat kraviny a dělat kraviny, dokud nenaučím ty dřevěný ruce běhat po volantu a nemotat se do vánočky ... bez toho nejde pokračovat
3) velká kluzká plocha - začít si vytvářet přesně definované problémy a postupně ladit jejich nejvhodnější řešení
4) velká kluzká plocha - za odměnu po zvládnutí toho všeho člověk může ladit nějaké ty umělecké sestavy a jízdy na krásu a přesnost 😄
Já chci sníh! Touhle dobou loni bylo -20 a ležel v Praze asi metr sněhu. To byl ráj!
S prvním sněhem by měli všichni řidiči a řidičky povinně navštívit nějakou zasněženou plochu a vypálit tam alespoň půlku nádrže! Mnohým by jedině tak došlo, že ABS, ESP, sebelepší zimní gumy, ani sebelepší systém pohonu 4x4 nejsou všemocné. Najít své limity, najít limity auta, zažít si situace, při kterých se pak v běžném provozu nepo....., ale s klidem je vyřeší ...
Moje tréninková kuchařka na zimu je následující😒br /> 1) dlouhý prudší skopec - a brzdit a brzdit, dokud nezjistím, jestli je lepší brzdit plynule pozvolna bez ABS, nebo prudce s ABS. A hlavně si ověřit, že nějaký přerušovaný brzdění nedávám ani náznakem. To totiž dává jen Loeb a jeho kolegové! ... produktem první lekce je smutné zjištění, že na sněhu to kupodivu skoro nebrzdí a člověk zastaví ne u druhého stromu v aleji, ale klidně až u desátého 8-s
2) velká kluzká plocha - a dělat kraviny a dělat kraviny, dokud nenaučím ty dřevěný ruce běhat po volantu a nemotat se do vánočky ... bez toho nejde pokračovat
3) velká kluzká plocha - začít si vytvářet přesně definované problémy a postupně ladit jejich nejvhodnější řešení
4) velká kluzká plocha - za odměnu po zvládnutí toho všeho člověk může ladit nějaké ty umělecké sestavy a jízdy na krásu a přesnost 😄
Já chci sníh! Touhle dobou loni bylo -20 a ležel v Praze asi metr sněhu. To byl ráj!
Naprostý souhlas. Na nás benga taky jednou vletěli, ale byli to jen měšťáci, takže jsme je slušně poslali do oných míst a provokativně ve smyku postupně opustili prázdnou zasněženou plochu
opatovne majstrovsky text, takze :yes😒br />
PS: cudujem sa, ze zatial sa pod tymito clankami neobjavuju "plakáti" co jazdia v zime zasadne len dverami napred. Nedavno som sa takejto diskusie (krcmovej) zucastnil a dufam, ze ich na zasneznej ceste nestretnem :😉
PS: cudujem sa, ze zatial sa pod tymito clankami neobjavuju "plakáti" co jazdia v zime zasadne len dverami napred. Nedavno som sa takejto diskusie (krcmovej) zucastnil a dufam, ze ich na zasneznej ceste nestretnem :😉
Nahoře jeden je - ve felicii, jak píše, a v zimě na letňákach předjíždí a střetne se ve smyku s protijedoucím. Je to diskusní memento - berme na vědomí, že i takoví lidé jsou schopni jezdit na veřejných cestách a ještě to o sobě psát, dokonce se "hádat" se zkušenými kolegy, že vyšlapávání spojky je ve smyku jen pro amatéry. Člověku jde z toho mráz doslova po zádech...
Asi tak, nebo jeden diskutér, jehož nick jsem zapomněl, v garáži s Pandou a Grande Puntem prohlásil, že jsou zimní gumy zbytečnost a pro něj drahé. To si pak fakt člověk říká, jestli není v nějakém ústavu mezi dementy a ne na diskuzi auto.cz.
Kde jsem napsal, že vymačkávání spojky je pro amatéry? Nic takového si nepamatuju. Přestaň si už laskavě domýšlet :no:
Ve felicii v zimě na letňákách po půlroční praxi za volantem způsobit havárii... Měl bys diskutovat na portále Pako.cz a ne tady... :-!
Dobře, ted jsi mi to nandal. Nebudu se s tebou hádat, tobě je těžký něco vysvětlovat.
Zoopakuji otázku. Kde jsem psal, že vymačkávání spojky je pro amatéry?
Zoopakuji otázku. Kde jsem psal, že vymačkávání spojky je pro amatéry?
Tady není vůbec co vysvětlovat, ty jsi tu vysvětlil už všechno všem... Nic ti nechci nandávat, jen ti chci zcela napřímo napsat, že nic otřesnějšího jsem tu dlouhu nečetl. A hrozím se dne, kdy na tového "Laudu" jako jsi ty někde narazím!!! :-!
Omlouvám se vám, pane neomylný.
Omluva se přiímá, jako by se nestalo :yes😒br />
Pochop, jinak to nešlo, nezapomeň, že to tu čtou mladí kluci, kteří by si na tebe mlhli vzpomenout a následovat tvé začátky. Já věřím, že dnes jsi už ostřílený jezdec a že i na sněhu víš co a jak.
Pochop, jinak to nešlo, nezapomeň, že to tu čtou mladí kluci, kteří by si na tebe mlhli vzpomenout a následovat tvé začátky. Já věřím, že dnes jsi už ostřílený jezdec a že i na sněhu víš co a jak.
Good old GTI 😄 :yes: (tohle psal ten skutečnej GTI, ne ten trapnej dublér ...)
Vytesat do kamene: chce to dobrý řidičský boty, chce to volnost v loktech, volnost v zápěstí. A hlavně nemít promrzlý ruce! Já do auta oblékám Goodyear Adidasky, ty šlapou na pedály stejně špičkově jako jejich předobrazy v kokpitech Laudy a Senny. A když chci jít někam chodit, ještě v teplíčku auta se přezuji do pořádnejch pohor >😒] ... s botami je to jako se zimními gumami, že jo 😄 (a taky je dobrý mít v autě ručník, aby šlo vyjet se suchými podrážkami)
Řídím jedině v triku s krátkým rukávem, už dlouhé rukávy mikiny mě omezují. Ze začátku sice klepu chvíli kosu, ale čepice na hlavě to slušně kompenzuje 😉
A že je volant zmrzlej na kost? Nic co by nevyřešily cyklistické rukavice s dlouhými prsty, nebo nějaké speciální řidičské. Že to bude chtít tenkou vrstvu pod dlaní kvůli citu a neklouzavou kůži kvůli gripu je samozřejmé 😄
PS: jo a není špatné si nechat odmlžit brýle, než člověk vyjede >😁
Je někdo tady taky takovej magor >😒] ?
Vytesat do kamene: chce to dobrý řidičský boty, chce to volnost v loktech, volnost v zápěstí. A hlavně nemít promrzlý ruce! Já do auta oblékám Goodyear Adidasky, ty šlapou na pedály stejně špičkově jako jejich předobrazy v kokpitech Laudy a Senny. A když chci jít někam chodit, ještě v teplíčku auta se přezuji do pořádnejch pohor >😒] ... s botami je to jako se zimními gumami, že jo 😄 (a taky je dobrý mít v autě ručník, aby šlo vyjet se suchými podrážkami)
Řídím jedině v triku s krátkým rukávem, už dlouhé rukávy mikiny mě omezují. Ze začátku sice klepu chvíli kosu, ale čepice na hlavě to slušně kompenzuje 😉
A že je volant zmrzlej na kost? Nic co by nevyřešily cyklistické rukavice s dlouhými prsty, nebo nějaké speciální řidičské. Že to bude chtít tenkou vrstvu pod dlaní kvůli citu a neklouzavou kůži kvůli gripu je samozřejmé 😄
PS: jo a není špatné si nechat odmlžit brýle, než člověk vyjede >😁
Je někdo tady taky takovej magor >😒] ?
>😁
Mokré podrážky, to je dobrá připomínka.
Mokré podrážky, to je dobrá připomínka.
Dost ze zapomíná na chování plastů a gum v rozdílných teplotách ;-\ . Ten samý gumový pedál, jenž v +20°C neklouže i pod mokrou botou, se v -20°C absolutně nechytá 8-s
Takže kromě zimních pneumatik je potřeba mít i zimní pedály >😁 ... ne, teď vážně, v zimě je hlavní problém se sněhem, který se nalepí na boty, v autě roztaje a pak pedály opravdu dost "kloužou".
:yes: :yes: :yes: ... "zimní" pedály ze zimní směsi a se zimním vzorkem bych bral okamžitě 😄 ... proč to ještě nikdo neprodává? 😲 :no:
Na to je celkem jednoduchá metoda - prostě si sedneš boty o sebe oklepeš a přes 90% sněhu odpadne, s klouzajícími pedály jsem problém ještě neměl... 😉
A pokud to jsou pohory, tak prostě bez milosti přezout, auto další pár bot uveze...
A pokud to jsou pohory, tak prostě bez milosti přezout, auto další pár bot uveze...
Kluci samá teorie, ale realita je velmi překvapivá. Stejná cesta klouže pokaždé jinek podle momentální teploty. |Když začne předek ujíždět u předokolky tak opravdu pomůže sundat noha z plynu, plyn vše akorát zhorší. Pokud se to přežene moc, nepomůže nic. Moje čtyřkola Subaru do zatáčky napřed jede po předku ven, pomáhá šlápnout lehce na plyn, ale auto jede stále ven a pak se teprve chytá a snaží se přetáčet. Zvládnout to je makačka, trénuju na ploše a stejně si nevěřím to zkoušet na cestě. Stejně se chová kámošův Yeti dle jeho slov. Smekám před všemi, co dokáží ovládat smyky svého auta.
Můj Outback se přetáčí, přetáčí a jen a jen přetáčí ... ale je to nějaké specifikum mojí generace Outbacka, ostatní Subaru (ze zkušeností kolegů) jsou spíš nedotáčivá 😒
Ad Yeti: to auto na sněhu nazatáčí! - alespoň z mých zkušeností. Přestože 1,8TSI není nejtěžší motor v nabídce, na sněhu neumí nic jiného, než věrně kopírovat směr tečny :no: . Nejspíš to vidím tak tragicky, jelikož jsem z Otíka zvyklý na diametrálně odlišné chování, ale je to fakt síla ;-\ (PS: obě auta na stejných pneu Dunlop W.S. 3D)
Já abych pravdu řekl mám zatracenej strach z nedotáčivého smyku, protože jsem ho v mém Subaru jinde než na totálně zamrzlém parkovišti při přehnané rychlosti nezažil. A jak s tím nejde skoro nic dělat, člověk je v koncích. Zato přetáčivej smyk mi přijde v rámci mezí docela bezpečný 😄 ... stačí kontra a pohrát si s plynem a nějak se to vyřeší (ku nadměrné spokojenosti šoféra a nesmírnému děsu spolucestujících >😁 >😒] ) ... hrátky s ruční brzdou u čtyřkolek mají podle mě dost kontroverzní následky 8-s
Ad Yeti: to auto na sněhu nazatáčí! - alespoň z mých zkušeností. Přestože 1,8TSI není nejtěžší motor v nabídce, na sněhu neumí nic jiného, než věrně kopírovat směr tečny :no: . Nejspíš to vidím tak tragicky, jelikož jsem z Otíka zvyklý na diametrálně odlišné chování, ale je to fakt síla ;-\ (PS: obě auta na stejných pneu Dunlop W.S. 3D)
Já abych pravdu řekl mám zatracenej strach z nedotáčivého smyku, protože jsem ho v mém Subaru jinde než na totálně zamrzlém parkovišti při přehnané rychlosti nezažil. A jak s tím nejde skoro nic dělat, člověk je v koncích. Zato přetáčivej smyk mi přijde v rámci mezí docela bezpečný 😄 ... stačí kontra a pohrát si s plynem a nějak se to vyřeší (ku nadměrné spokojenosti šoféra a nesmírnému děsu spolucestujících >😁 >😒] ) ... hrátky s ruční brzdou u čtyřkolek mají podle mě dost kontroverzní následky 8-s
Ještě navíc , když dáš moc plynu, tak se to auto přetáčí víc a při ubrání se snaží srovnat. Uvést STI do přetáčivého smyku není jen tak a pomáhám si ručkou s vyšlápnutou spojkou. Na rovinu fičet dlouhou táhlou bych si stovkou netrofnul ani náhodou. Zvládnout smykem levou a následující pravou ve stopě vyžaduje taky umění, stačí přidat trochu víc a už se auto přetočí moc. Letos budu zkoušet, abych to zvládal aspoň do šedesáti.
Určité čtyřkolky jdou přetlačit z nedotáčivého do přetáčivého projevu dostatkem plynu. Je to hlavně otázka zadního diferenciálu. Yeti má 4. generaci Haldexu, takže jeho zadní náprava umí tlačit do zatáčky. Je jen otázka, jestli si to dokáže elektronika pobrat (očividně dokáže). U Subaru je to celkem známá vlastnost. Člověk musí fakticky reagovat proti instinktům.
Já se přiznám bez mučení. 😄 Do auta se přezouvám (bonus je, že si nezašpiním koberečky), bundu, kabát, svetr atd. odkládám ještě před nastartováním, nosím řidičské rukavice (se studeným volantem moc nepomohou, na to je tu vyhřívání, ale zato zlepší úchop a odvedou pot). Jakmile si člověk vyhřeje sedadlo (jde to celkem rychle i bio cestou, když nemá vyhřívaná sedadla), tak je mu hned líp. Studený volant štve víc.
K ručníku je dobrý společník košťátko na hrubé odstranění většího množství sněhu/ břečky.
K ručníku je dobrý společník košťátko na hrubé odstranění většího množství sněhu/ břečky.
😄 :yes: ... uff, nejsem jedinej blázen >😁
Nejsi, také se zásadně za volant přezouvám a v kufru mám vždy letní boty. Bunda také zásadně jde dolů, jen teda ne do trička, většinou ve svetru nebo mikině, rukavice nejsou potřeba, mám docela dobrý periférní krevní oběh (opakovaně trénovany v -20° při prodejů kaprů >😁 ), takže neboj, nejsi magor.
Jediný problém mi dělá přítelkyně. Ona totiž zapadne do sedačky pěkně zachumlená v bundě, protože neřídí. Já v mikině a zapnu topení a začne hned hulákat, že auto přetápím... to jsou ti neřidiči 8-s
Jediný problém mi dělá přítelkyně. Ona totiž zapadne do sedačky pěkně zachumlená v bundě, protože neřídí. Já v mikině a zapnu topení a začne hned hulákat, že auto přetápím... to jsou ti neřidiči 8-s
Souhlas, boty jsou základ, naučil jsem to i ženu, když jsem viděl, jak řídí v lodičkách tak mě málem kleplo a dnes i ona vozí „řidičské“ boty stále v autě. Bunda dolů taky, no to tričko už je v zimě moc, mikina nebo tenký svetr se dá, pouze ty rukavice ty nemusím, volant musí být kožený a kůže na kůži se zahřeje rychle, pocit tepla nejlépe navodí vytápěná sesle to pak můžeš být i v tom tričku a i když klima teprve začíná svou práci tak teplo „odspoda“ zahřeje nejlépe. Už aby napadl první sníh, letos je to otrava.
díky GTI za parádní příspěvek...během své první zimy za volantem(lépe řečeno na jejím počátku když napadl první sníh) jsem vyjel na větší neudržované parkoviště a vyzkoušel co sníh(a led pod ním) s autem dovede...jak se říká nejlépe se člověk doví o svém autě tak že si ho vyzkouší v takové situaci kdy není nic okolo a je velký prostor z toho vybruslit... :yes: i tak se mě stalo že jsem jednou zapadl...na neudržované uličce na nějaký vesnici jsem se pokoušel otočit a hups s předníma kolama do závěje...a bylo vymalováno...ještě že ti vesničané jsou tak ochotní pomoci...v té díře bych se nějaké odtahovky těžko dovolal... :yes: :yes:
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Jenže pak nevypadáš tak hustokrutě cool a žere to hroznýho benzínu 8-s :no: :no: :no:
ať to žere co to žere...případná oprava stojí vždy mnohem více než nějakej ten litr paliva navíc...
Já denní svícení rezolutně odsuzuji! Se svícením a bezpečností to nemá nic společnýho, je to jen na parádu :no: 8-s
Tak to s tebou v tomto zasadne nesouhlasim. S ocima nemam problem, ale svitici auto proste (uz z principu) vidis daleko lip, a to v jakekoliv situaci. Takze prosim...netvrdit ze ctverec je kulatej 😉
Očividně jsi mě špatně pochopil. Uznávám, že pojem "denní svícení" je dvojznačný, ale zde z kontextu jasně vyplývá, že se bavím o "zařízeních pro denní svícení", tedy o těch pseudosvítících blikátkách z vánočních stromečků (= LED) 😉 ... svítit jedině celoročně, jedině celodenně a hlavně a jedině světly !!!
Problém je, že většina z nich určitě není denní svícení. To prostě homologaci mít nemůže ani náhodou. S řešením Audi nebo BMW problém nemám, ale pruh diod ala Porsche a Mercedes mi už není nijak extra po chuti - je to moc nízko. O DIY řešeních radši nemluvit. Mě spíš štve, že se začalo upouštět od denních světel vzadu. Nechápu, koho to napadlo. Zlatá potkávací.
Taky nesouhlasim.
Kolik aut uz jsem prehlidl, jen diky tomu, ze nesvitila, to uz bych dnes ani nedopocital a obas chybely ty prislovecne milimetry.
Videt a byt viden - s timhle ja nemam problem.
Kolik aut uz jsem prehlidl, jen diky tomu, ze nesvitila, to uz bych dnes ani nedopocital a obas chybely ty prislovecne milimetry.
Videt a byt viden - s timhle ja nemam problem.
... nic víc, nic míň. Změnou adheze povrchu se principiální chování auta nemění. Problém bych viděl pouze při jízdě v hlubokém sněhu, tam je potřeba si naopak hlídat, aby auto nezastavilo (pak už se nemusí rozjet).
Já osobně za nejbezpečnější pro považuju přetáčivé auto, zvládnout přetáčivý smyk je podle mě těžší. Za hlavní problém při řízení moderních aut na kluzkém povrchu považuju posilovač řízení, který filtruje informace o tom, co se děje s předními koly.
Já osobně za nejbezpečnější pro považuju přetáčivé auto, zvládnout přetáčivý smyk je podle mě těžší. Za hlavní problém při řízení moderních aut na kluzkém povrchu považuju posilovač řízení, který filtruje informace o tom, co se děje s předními koly.
každý má svojí pravdu,nikdo neuzná názor druhého,prostě konec....Já jen uvedu svoje zkušenosti a postřehy.Ten článek bych spálil,když sem v zimě s předokolem jednou vyšlápl spojku při nedotáčivým,vohnul sem plecháč o nejbližší obrubník...Když se narve plyn na podlahu,tak se to vytáhne samo a někdo tady psal když dostanu nedotáčivej se zadokolem,vyšlápnout spojku,taky nesmysl...ťuknout do brzdy přidat plyn a ono se to samo přetočí,lehký kontra a jede se dál....to všechno samozřejmě za předpokladu kvalitního obutí....
ty si musel byť na divnej škole šmyku. Inštruktor nám tam hovoril, že len samovrah na verejnej ceste rieši šmyk pridávaním plynu. Šak do stromu treba nadrbať nie v 40kmh ale aspoň v 60kmh.
to není škola smyku...to je škola života na zasněžených cestách...
Nejlepší je škola smyku a zárvoeň každodení jízda v zimě. A mám za sebou několik kurzů bezpečné jízdy a spoustu kilometrů na zasněžených cestách. A dát plnej plyn u předokolky při smyku přední nápravy je ta největší kravina, co řidič může udělat.
Přesně jak vyšito z testu z jednoho kurzů, co dělat při smyku přední nápravy s pohonem předních kol😒br /> a) ubrat plyn, b) brzdit, c) přidat plyn, d) vyšlápnout spojku.
Výsledky byly seřazeny od nejhorších možností : přidat plyn, brzdit, ubrat plyn, vyšlápnout spojku.
prostě když kola kloužou tak kloužou, a přenos síly nezvládnou.
Přesně jak vyšito z testu z jednoho kurzů, co dělat při smyku přední nápravy s pohonem předních kol😒br /> a) ubrat plyn, b) brzdit, c) přidat plyn, d) vyšlápnout spojku.
Výsledky byly seřazeny od nejhorších možností : přidat plyn, brzdit, ubrat plyn, vyšlápnout spojku.
prostě když kola kloužou tak kloužou, a přenos síly nezvládnou.
máte pravdu...mojí teorii mi sice potvrdil týpek co závodí tři roky se 430 challenge,ale tady je zase moudro jak v pr.deli...Test na kurzu je něco jinýho než realná situace...
Až se bojím, kolik takových lidí jezdí na silnicích.
Od kdy má F430 přední náhon? Bavíme se tu o předním náhonu, ne o náhonu na zadek.
Pak se ani nedivím, že v zimě neumíte jezdit a ohnete disky, když neznáte rozdíl mezi předním a zadním náhonem.
A taky tedy doporučuji zajet na nějakou kluznou plochu a vyzkoušet to. Myslíte, že na kurzech bezpečné jízdy to instruktoři neukazují? Ba naopak, to se přesně zkouší, aby člověk viděl rozdíl a věděl jak reagovat.
Ješte by někdo neznalý mohl postupovat podle vašich návodů a bude si ničit v zimě auto stejně jako vy.
Od kdy má F430 přední náhon? Bavíme se tu o předním náhonu, ne o náhonu na zadek.
Pak se ani nedivím, že v zimě neumíte jezdit a ohnete disky, když neznáte rozdíl mezi předním a zadním náhonem.
A taky tedy doporučuji zajet na nějakou kluznou plochu a vyzkoušet to. Myslíte, že na kurzech bezpečné jízdy to instruktoři neukazují? Ba naopak, to se přesně zkouší, aby člověk viděl rozdíl a věděl jak reagovat.
Ješte by někdo neznalý mohl postupovat podle vašich návodů a bude si ničit v zimě auto stejně jako vy.
Doplnil bych dalsi dulezity faktor ktery v clanku neni, a to "kudy vlastne pojedu". K cili se da casto dojet ruznymi cestami a je velice dulezite, pro kterou se rozhodnu. Osobne jezdim rocne spousty kilometru prevazne po CR a mam v hlave vypracovanou databazi letnich a zimnich tras. Tam kde v lete volim klikatou okresku pres kopecky, v zime zbytecne neriskuju a jedu s davem hlavni tahy, jsou proste lip udrzovany. Sice klesa adrenalin, ale zase roste pravdepodobnost uspesneho prijezdu do cile, coz (nedelejme hrdiny) je to nejdulezitejsi.
Proste jako vzdy, kvalitni priprava a pouzivat mozek 😄
Proste jako vzdy, kvalitni priprava a pouzivat mozek 😄
Souhlasím. Minulý rok jsem boural a bylo to ve velké míře má vina. Jak už bylo uvedeno nepříspůsobil jsem rychlost stavu vozovky. Silnici pokrýval sníh s ledem který sice částečně prohrnul pluh ale jelikož to byla okrreska poslední třídy tak bez chemického posipu. Pluh tak vlastně na některých místech udělal dobrou klouzačku tím jak to vyhladil. Ale to vše šlo pěkně vidět má pitomost byla že jsem jel rychle. Několik zatáček jsem projel bez problémů ale jak se říká ta Xtá vás vypeče a to se mi také stalo. Auto chytlo přetáčiví smyk ať jsem se snažil korigovat plynem a volantem co to dalo nezmohl jsem už nic. Trefil jsem strom naštěstí měl u paty vysoké kořeny které mě vymrštili na střechu. Nebýt tam a já se zapíchl čelně nemusel jsem s toho výlezt bez škrábnutí jak se mi stalo. Holt každý si tu držku musí nabýt sám. Já osobně jsem rád že to odneslo jen auto protože Fiat Seicento není Ethalon bezpečnosti spíš pravý opak takže je to v podstatě malý zázrak že jsem v pořádku. Od teď jezdím na sněhu a ledu jak důchodce protože tento zážitek mi stačil nadosmrti 😄
Tak by obsahoval 4 rady.
1. Nejazdit.
2. Nabit si mobil.
3. Zobrat si deku.
4. Zobrat si termosku s cajom.
Deka, čaj a nabitý mobil. To je zimná výbava britského motoristu
[odkaz]
1. Nejazdit.
2. Nabit si mobil.
3. Zobrat si deku.
4. Zobrat si termosku s cajom.
Deka, čaj a nabitý mobil. To je zimná výbava britského motoristu
[odkaz]
U těch značek zapomněl autor na důležitou značku "Začátek respektive Konec chemického posypu." U nás je hodně tzv. Chráněných krajinných oblastí, kde je zakázáno solit. Takže jedete po posolené a vlhké silnici, na které to ovšem neklouže a najednou vjedete na zmrzlý a ujetý sníh, který je jak ledová plocha. Někdy tyhle úseky posypávají štěrkem, ale na to bych se nespoléhal. Tyhle úseky jsou velmi nebezpečné a zrádné.
s automatem? vyšlápnutí plynu je k ničemu😒br />
i s měničem mi (od 4 výše) v 99% stále zůstává spojená rychlost, automat si i podřazuje
s robotem to samé
takže parazitně brzdím motorem
s robotem to samé
takže parazitně brzdím motorem
Mám Fábii RS a ještě jsme s ní nejel za těh podmínek, které mám rád v Subaru 😉 . U DSG když pustím plyn, tak tam zůstává zařazená rychlost, takže mě napadá rychle ťuknout do řadičky dopředu na neutrál. Jenže to znamená nedržet volant oběma rukama. Ikdyž je V RSku řízení lehké, vím že hrouda zmrzlého sněhu umí pěkně do řízení kopnout a jednou rukou se toho moc neudrží. No jsme zvědavý, jak tuhle zimu zvládnu. No radši pomalu a říkat si pořád, co kdyby.... tam byla ledovka 😉
Angličani mají přísloví, jeď pomalu, ať jsi dřív doma
Angličani mají přísloví, jeď pomalu, ať jsi dřív doma
Pusteni plynu se zarazenou rychlosti v nedotacivym smyku musi jit soucasne s kratouckym srovnanim kol (a tyka se jak automatu tak manualu v predohrabu a castecne i nekterych 4x4). Vyslapnuti spojky u manualu muze pomoci, protoze kola se budou odvalovat bez odporu a na snehu si vycisti vzorek, ale davat Nko u automatu je nesmysl, stejne to nestihnes. Vetsina lidi dela navic tu chybu, ze v nedotacivym smyku zatoci vic volantem a jeste zadupne brzdu. Tim se vezou po vrstve snehu/ledu/vody pod pneumatikou. Nasleduji sanky ven ze silnice v levy zatacce a do protismeru v pravy. Tolik MOJE zkusenosti, ale urcite ma nekdo i jiny...
To chtělo zavčasu do školy smyku. Poznat nové auto. Spojku nemáš, takže fakticky jedinou možností je ubrat plyn. V RS by mělo být ESP, které tě nejspíš z takové situace vytáhne, nebo se o to minimálně pokusí. Proto, jak jsem psal, škola smyku. Každé auto je jiné a nějaké všeobecné rady jsou ve skutečnosti k ničemu bez patřičné praxe.
někde sem četl že by se při nedotáčivosti měla sešlápnout spojka(to v článku je) a potom narovnat kola a snažit se scitem znovu zatočit???
co je teda správně???
PS: uvažuji auto bez elektroniky - popřípadě s ABS, které stejně není potřeba, protože se nebrzdí!
co je teda správně???
PS: uvažuji auto bez elektroniky - popřípadě s ABS, které stejně není potřeba, protože se nebrzdí!
Jsou dvě techniky a každá řeší trochu jinou situaci😒br />
1) Sešlápnout spojku a utáhnout zatáčku řeší situaci, kdy na kolo jde moc velká síla od motoru. Hnací soustavu rozpojíš, tím kolu odlehčíš a to se znovu chytí. Síla působící na pneumatiku samotným zatáčením je relativně malá.
2) Narovnat kola, vůz co nejvíce zbrzdit, sešlápnout spojku a zatočit můžeš použít při dostatku místa ve chvíli, kdy přepískneš nájezdovou rychlost. V tu chvíli by ti samotné rozpojení hnací soustavy nepomohlo, takže se pokoušíš auto co nejvíc zbrzdit a tím redukovat sílu působící na pneumatiku při zatáčení. Jde o modifikaci předchozí techniky.
Jestli utáhneš, nebo povolíš a zvolíš třeba stopu s větším poloměrem závisí na situaci a voze. To prostě musíš cítit nebo mít natrénované.
Určitě budeš mít ESP, takže doporučuji najít si plochu a trénovat, trénovat, trénovat. V závislosti na voze a podmínkách se dá vymyslet ledacos, ale musíš si v praxi ověřit, co konkrétně tobě funguje a v jaké situaci se to dá použít. A nezapomínat na to, že nemá vliv jen povrch, ale také jeho teplota.
1) Sešlápnout spojku a utáhnout zatáčku řeší situaci, kdy na kolo jde moc velká síla od motoru. Hnací soustavu rozpojíš, tím kolu odlehčíš a to se znovu chytí. Síla působící na pneumatiku samotným zatáčením je relativně malá.
2) Narovnat kola, vůz co nejvíce zbrzdit, sešlápnout spojku a zatočit můžeš použít při dostatku místa ve chvíli, kdy přepískneš nájezdovou rychlost. V tu chvíli by ti samotné rozpojení hnací soustavy nepomohlo, takže se pokoušíš auto co nejvíc zbrzdit a tím redukovat sílu působící na pneumatiku při zatáčení. Jde o modifikaci předchozí techniky.
Jestli utáhneš, nebo povolíš a zvolíš třeba stopu s větším poloměrem závisí na situaci a voze. To prostě musíš cítit nebo mít natrénované.
Určitě budeš mít ESP, takže doporučuji najít si plochu a trénovat, trénovat, trénovat. V závislosti na voze a podmínkách se dá vymyslet ledacos, ale musíš si v praxi ověřit, co konkrétně tobě funguje a v jaké situaci se to dá použít. A nezapomínat na to, že nemá vliv jen povrch, ale také jeho teplota.
Ahojky, nevím, zda-li to tady už nepadlo, ale jak je to se smykem v autě s automatem a zadním náhonem? Co dělat? Taky jen dát nohu z plynu? Kromě toho se mi párkrát loni stalo, že při cestě z kopce na sněhu, byť to bylo pomalu asi kolem 35km/h, auto dělalo neplechu - tím je míněno, že kdybych nejela tak pomalu, skončím brzy v příkopě- co s tím? ;-\
Na to není jednoduchá odpověď. Tahle kombinace může být zrádná, smyk může klidně vyvolat přeřazení převodovky v nevhodnou chvíli. Absence spojky omezuje. Bude záležet na rozložení hmotnosti, druhu smyku, teplotě, povrchu. To chce školu smyku. Instruktor poradí vhodné techniky a na kluzné ploše si můžete vyzkoušet, jak se auto chová. Ve chvíli, kdy auto začne tancovat v běžném provozu, je pozdě na e😜erimenty. Sněhu (a potencionálnímu ledovému podkladu) se vyhýbá nejeden majitel zadokolky.
Člověk také nesmí podceňovat pneumatiky/ řetězy. Minulý rok jsem zkoušel Nokian Hakkapeliitta 7 a i na ledu se s autem (530d) dalo jezdit. 1,3 tuny na zadní nápravě a hroty dělají své. Pravda, byl to manuál. Škoda, že v ČR a Německu jsou zakázané (když jsou povolené třeba i v Řecku).
Vůbec, jaká je pokuta za jízdu s hroty? >😒]
Vůbec, jaká je pokuta za jízdu s hroty? >😒]
podla toho co automat urobi...
ideal = nechat kolesa nech sa otacaju bez pohonu [neutral] a bez brzdenia => mozu sa venovat riadeniu
Osobne u zadokolky a awd, ked uz som v malom smyku [=> nehrozi naraz/ina neprijemnost], prejdem dany usek v smyku a postupne zmensujem uhol natocenia kolies - to zabezpeci, ze auto sa nerozhupe z 1 strany na druhu ["tank slapper"]. Vo vseobecnosti, ubratie plynu pomoze IBA ak mal clovek pridane [zrychloval/ide do kopceka apod.]
- Co sa moze stat ak prevodovka agresivne podradi, zadne kolesa stratia trakciu [akoby clovek zatiahol rucnu brzdu] - ale tato situacia je velmi nepravdepodobna pri malych motoroch a pomalej jazde
Dole kopcom su predokolky a zadokolky v malych rychlostiach rovnake. Jedina podstatna odlisnost je najcastejsie v rozlozeni hmotnosti - predokolky su tradicne ~ 60:40, zadokolky su od ~60:40, az po ~40:60 [predna naprava : zadna naprava]. V zasade, tazky nos je stabilnejsi pri priamej jazde a pri vstupe do zakruty. Cim viac hmoty je na zadnej naprave, tym byva auto nestabilnejsie pri sitacii ako je zjazd zo zladovateleho kopca.
Co robit😒br /> 1. nepodcenovat hmotnost auta - 1000kg auto sa lahsie zvladne ako 4000kg Pick-up
2. robit vsetko POZVOLNA - brzdenie, vytacanie - radsej menej, a len tolko kolko treba
3. pred kritickym usekom si VZDY odskusat ako auto "dnes" brzdi a zataca - napr. na malo frekventovanej ceste pri baraku v malej rychlosti.
Co nerobit😒br /> 1. auto nezataca, vytocit viac = ZASADNA chyba [auto bude zatacat este menej, a ked nadobudne trakciu, moze sposobit opacny smyk]
2. dupnut na brzdu = najlepsi navod ako sa dostat do smyku [detaily vynechane]
3. v smyku brdzit co to da => auto sa zo smyku len velmi tazko dostane
4. panikarit - ak je zle, panika nicomu nepomoze, ak nemate dost casu na zvladnutie smyku, alebo neviete co robit, skusanim brzd/plynu/volantu sa situacia iba zhorsi
Odporucam ist na prazdne zasnezene parkovisko so zohriatym autom a "trochu sa pohrat" - zistite ako sa auto chova, ako sa dostane do smyku, ako sa zvladnut smyk a ako sa chova elektronika - kolko vam ESP pomoze a kolko nie.
Zelam vela km bez nehody.
[Ja som dnes na zamrznutej dialnici dal lave kolesa do hlbsieho snehu pri vyhybani sa auta a ESP bolo bezpredmetne - spravnym vytacanim a nebrzdenim som nechytil hodiny a po ustaleni auta som pod plynom krasne vysiel z hlbokeho snehu]
ideal = nechat kolesa nech sa otacaju bez pohonu [neutral] a bez brzdenia => mozu sa venovat riadeniu
Osobne u zadokolky a awd, ked uz som v malom smyku [=> nehrozi naraz/ina neprijemnost], prejdem dany usek v smyku a postupne zmensujem uhol natocenia kolies - to zabezpeci, ze auto sa nerozhupe z 1 strany na druhu ["tank slapper"]. Vo vseobecnosti, ubratie plynu pomoze IBA ak mal clovek pridane [zrychloval/ide do kopceka apod.]
- Co sa moze stat ak prevodovka agresivne podradi, zadne kolesa stratia trakciu [akoby clovek zatiahol rucnu brzdu] - ale tato situacia je velmi nepravdepodobna pri malych motoroch a pomalej jazde
Dole kopcom su predokolky a zadokolky v malych rychlostiach rovnake. Jedina podstatna odlisnost je najcastejsie v rozlozeni hmotnosti - predokolky su tradicne ~ 60:40, zadokolky su od ~60:40, az po ~40:60 [predna naprava : zadna naprava]. V zasade, tazky nos je stabilnejsi pri priamej jazde a pri vstupe do zakruty. Cim viac hmoty je na zadnej naprave, tym byva auto nestabilnejsie pri sitacii ako je zjazd zo zladovateleho kopca.
Co robit😒br /> 1. nepodcenovat hmotnost auta - 1000kg auto sa lahsie zvladne ako 4000kg Pick-up
2. robit vsetko POZVOLNA - brzdenie, vytacanie - radsej menej, a len tolko kolko treba
3. pred kritickym usekom si VZDY odskusat ako auto "dnes" brzdi a zataca - napr. na malo frekventovanej ceste pri baraku v malej rychlosti.
Co nerobit😒br /> 1. auto nezataca, vytocit viac = ZASADNA chyba [auto bude zatacat este menej, a ked nadobudne trakciu, moze sposobit opacny smyk]
2. dupnut na brzdu = najlepsi navod ako sa dostat do smyku [detaily vynechane]
3. v smyku brdzit co to da => auto sa zo smyku len velmi tazko dostane
4. panikarit - ak je zle, panika nicomu nepomoze, ak nemate dost casu na zvladnutie smyku, alebo neviete co robit, skusanim brzd/plynu/volantu sa situacia iba zhorsi
Odporucam ist na prazdne zasnezene parkovisko so zohriatym autom a "trochu sa pohrat" - zistite ako sa auto chova, ako sa dostane do smyku, ako sa zvladnut smyk a ako sa chova elektronika - kolko vam ESP pomoze a kolko nie.
Zelam vela km bez nehody.
[Ja som dnes na zamrznutej dialnici dal lave kolesa do hlbsieho snehu pri vyhybani sa auta a ESP bolo bezpredmetne - spravnym vytacanim a nebrzdenim som nechytil hodiny a po ustaleni auta som pod plynom krasne vysiel z hlbokeho snehu]
Neviem kolko toho pan Vaverka najazdil na snehu/v situacich ked ESP robilo svoju robotu, ale ESP mne este nikdy nezachranilo krk bez toho aby som sa na tom aktivne podielal.
1. ESP pomoze vyrazne viac ak clovek riesi smyk akoby bez elektroniky
2. ESP NEDOKAZE vytacat volantom => max. prenasana sila na vozovku je mensia pri zlom uhle kolies => vid bod 1.
S pozdravom do koncin kde snehu moc neni.
Tuky
1. ESP pomoze vyrazne viac ak clovek riesi smyk akoby bez elektroniky
2. ESP NEDOKAZE vytacat volantom => max. prenasana sila na vozovku je mensia pri zlom uhle kolies => vid bod 1.
S pozdravom do koncin kde snehu moc neni.
Tuky
Nevím teda jestli bych vydržel při přetáčivém smyku a zásazích ESP nedávat kontra, myslím že bych ho určitě podvědomě dal a myslím si že i některá auta brněním volantu napovídají řidiči kam má točit.
Na sněhu jsem naštěstí neboural, jezdím tak abych nemusel a předjeďte si mě, mě je to buřt. Vždy se mi podařilo kritickou situaci zvládnout, což je také i o štěstí. Jen jednou sem se ve vesnici přetočil v pravoúhlé zatáčce. Čistej led to se nedalo zvládnout i když sem jel 20 km/h. Pak sem taky vyhrabával auto ze závěje, je potřeba fakt pořádná železná lopata s normální násadou, plastové lopatky neuznávám. Řetězy jsem nikdy zatím nepotřeboval.
Ubrat plyn a více zatočit. Dále pokud by v protisměru nic nejelo lehce zatáhnout za ruční brzdu, aby se mi utrhl zadek a auto se trochu více porovnalo do zatáčky. Tohle jsem trénoval na parkovišti, je to jedno z krajních řešení, když už není co ztratit. Jsou i speciální techniky z rally, např. brždění levou nohou, ale ty jsem ještě nezkoušel. Jde o to, že při současném držení plynu člověk levou nohou ťukne po brzdě, aby se hmotnost přesunula na předek, zatížila přední kola, které získají lepší trakci.
V článku taky radí, nešlapat na brzdu - tady mám taky jinou zkušenost. Pokud člověk vlítne do zatáčky moc rychle a výše popsaná metoda nepomůže, doporučuje se krátce ale hodně intenzivně dupnout na brzu. Často todle zpomalení stačí na to, že po puštění brzdy je rychlost taková, že auto už zase normálně zatočí...
Proto to chce cvičit, cvičit, cvičit. Znát své auto.
Když si přečteš můj příspěvek pořádně, nikde nenajdeš ani slovo o tom, že by člověk měl zároveň (!!) sundat nohu z plynu, zuřivě brzdit a točit volantem. Psal jsem - možnost 1: krátce sundat nohu z plynu (tím auto automaticky při natočených kolech dostane rotační impuls) NEBO možnost 2: krátké intenzivní brzdění (velká šance, že to zpomalení stačí na to, aby kola požadované boční síly zvládly). Tydle věci nemám z vlastní hlavy, na téma ježdění na sněhu existuje hromada článků s různými radami. Já jsem si některé z nich vyzkoušel a našel ty, které v mém autě a s mým řidičských uměním fungují...
Pouhé vyšlápnutí spojky funguje v určitých situacích samozřejmě taky. Jen mi to přijde moc pasivní - člověk de facto pak musí čekat (a doufat), jestli se gumy chytí nebo ne. Ty mnou popsané možnosti dávají řidiči do ruky i trochu aktivnější alternativy...
Situace: Předjížděl jsem cyklistu a v dálce proti mně jelo auto, času jsem měl dost, ale auto se na sněhu prostě odmítlo zařadit před cyklistu. Vyšlápl jsem spojku a zatáčel dále, nic se nedělo. Fígl s ručkou jsem tehdy neznal, takže jsem zkusil dát víc plynu, ale už bylo pozdě. Auto předemnou začlo brzdit a tím dostalo smyk, kdy se dostalo se smykem napříč silnici. Následoval náraz mým předkem na boční dveře druhého auta. Obě auta byly Felicie. Je fakt, že se mi to stalo asi rok a půl po získání řidičáku, takže zkušenosti byly nulové. Ale i tak to zamrzí.
Loni v zimě, když jsme byli v Alpách, praskl ve vesnici vodovod a po zledovatělé sinici se valila voda. Dvěstě metrů jsem projel střídavě se zablokovanými koly anebo s nebrzdícím autem. Dole se podařilo zastavit docela bezpečně, když jsem se ale snažil ten kopeček vylézt, prostě to nešlo, plácnul jsem sebou asi desetkrát. Takže za extrémních podmínek kousneš i předokolku. 😄
Moc nevím, jak na tuhle situaci reagovat, zatím mě to potkalo jen jednou. Říkali něco v té škole? 😄
Pokud už ve smyku jsi, tak ti brzdění levou nepomůže. Brzdy naloží pneumatikám ještě víc, k posunu těžiště nedojde a budeš klouzat krásně dál. Ke všemu v tu chvíli nejspíš nebudeš zatáčet, takže by tě i tak zadek moc ochotně nepředbíhal. A i kdyby předběhl, tak nebudeš mít jak se z něj vytáhnout. Tohle je technika pro rychlý průjezd zatáčky vyvoláním přetáčivého smyku bez zbytečných ztrát rychlosti. Nikoli pro řešení nedotáčivého smyku.
Ubrání plynu a utažení funguje před smykem a ve chvíli, kdy jsi jen mírně překročil možnosti pneumatik. Ale to spíš na suchu. Na sněhu a ledu se pneumatika nechytá tak ochotně. A necitlivé ubrání plynu ji naopak může utrhnout.
A přidání plynu je opravdu u předokolky na sněhu úplně k ničemu. Kola se budou protáčet a poletíš jak na mýdle dál.
JEŠTĚ... mě napadlo... možná je to blbost ale ---> řekl bych že jinak bude reagovat na brždění motorem diesel (je těžší a tudíž ze zatáčky "vytahován" větší silou ale především při ubrání plynu přibrzdí přední kola více než zážehový motor který má menší kompresní poměr a tudíž i menší brzdnou učinost...?) Můj názor: u dieslu spojku vymáčknout a se zážehovým motorem pouze ubrat plyn.
Nevím jestli je to alespoň trošku srozumitelné? A už vůbec nevím jestli náhodou nemelu kraviny 😉 ? ? ?