Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta po československých silnicích na levé straně vozovky.
Podle usnesení vlády se mělo začítu nás jezdit vpravo od 1.května 1939. Bez vlivu němců. Je to v článku. Bylo by dobré, když chci komentovat, aspoň si to přečíst. A nedělat ze sebe vola.
To není anglánská pošahanost. Jízda vlevo vznikla z toho, že většina lidí jsou praváci. Proto, když se kdysi v dávných dobách míjeli na cestách, vyhýbali se vlevo, protože v pravé ruce drželi zbraň a bylo výhodnější mít vpravo i potenciálního útočníka.
Ako pravakovi mi pride neprakticke sediet vpravo - mat pravu ruku iba vylozenu na dverach a lavou sa snazit trafit spiatocku alebo 5ku/6ku, ovladat radio, navigaciu a klimu.
Jako pravákovi mi to taky přijde nepraktické. Na druhou stranu pro řazení není žádná jemná motorika potřeba, rádio má už povětšinou ovládání na volantu nebo stejně máte naladěnou jednu stanici a kolikrát za rok něco změníte na klimatizaci?
V niektorych autach je problem zaradit rychlost aj pravou rukou a v poslednej dobe nastupuju rozne tablety, kde sa musi vyklikavat v menu dokonca aj klimatizacia. Vsetko sa da, ale je to neprakticke.
Su pravaci.... a... pravaci..... som tiez pravak ale napr mobil ci krajec chleba alebo hadicu sprchy ... tu sa mi to prirodzenejsie zvlada drzanim v lavej ruke... niekto je tzv obojstranny pravak ...
verim, ze hypoteticka zmena by vela ludom robila problem. Ja som pravak iba na pisanie, ostatne veci ako kreslenie, strihanie a tak robim lavou, asi preto mi nerobilo problem v UK sadnut a jazdit (az na tie kruhove objazdy, na ktorych sa zbiehali dialnice)...urcite vsak soferovanie na lavo je pre niektorych, akoby ich nutili pisat druhou rukou...keby sme ako Ceskoslovensko mali normu lavostranneho riadenia, asi by nam ostatne krajiny pripadali cudne ;-)
Myslim si že to ani neni tak otázka toho jestli je někdo pravák nebo levák spíš jako toho na co je od malička počínaje chodcem co se rozhlíží než vleze do silnice když se drží mámy za ruku, přes cyklistu, cestujícícho MHD,spolujezdce až po řidiče zvyklej. Nemyslim si že by v britanii byl větší počet leváků nebo naopak a praváci tam trpěli tenisovejma loktama nebo co. Naopak je to země s bohatou tradicí v odvětví motorismu.
Zkrátka je to na zvyku. Myslim si že je dobře že se toto v kontinentální evropě sjednotilo v době kdy byl automobilismus v plenkách - notabene v útlumu válečný mašinerie. Dneska si to v klidu můžou dovolit bez obtíží udržovat ostrovní země jako IRL, UK nebo Japonsko. Představte si tu změnu v dnešní hustotě provozu - 26 nehod v praze by bylo tak během hodiny a ne dne. Zkrátka neproveditelný.
Jsem levák a nestěžuji si. :-) Naštěstí jsem ani v řidičských začátcích nikdy neměl pocit, že bych dělal něco nepřirozeného. Drbnout do klacku, vytáhnout ručku a stisknout tlačítko až takové úsilí nevyžaduje...Muset se každou chvíli hrabat v pežotím dotykáči, to už by mě možná z míry vyvedlo.
Jsem levák a problémy jsem s tím nikdy neměl, ale je pravda, že hážu pravou a mám ji asi i o něco silnější. Myš u počítače mám ale vlevo, na to jsem si zvykl hned a taky jsem to tak chtěl. Ale pocitově bych chtěl jezdit vlevo.
Vodicak som urobil na Slovensku, realne som zacal jazdit v Britanii.
A prislo mi to prirodzene hned z niekolkych dovodov.
1. Ako pravak mam tu sikovnejsiu ruku na volante, lavou len radim.
2. Ako vacsina populacie mam dominantne prave oko - a pri jazde vlavo tak pravym okom vnimam vozidla, ktore idu oproti - je to menej unavne.
Paradox ale bol, ze drviva vacsina mojich znamych, ktori do Britanie ci Australie prisli s s viac ako 100-tisic najazdenych km (v jednom pripade cez pol miliona) na Kontinente, si pochvalovala jazdu vlavo ako ovela prirodzenejsiu.
Nikomu dnes nerobi problem jazdit LHD ci RHD auto, bez ohladu na to, ci s nim jazdi vlavo alebo vpravo.
Dobry vodic si zvykne po par km, neschopny bude nadavat.
Asi není takovej problém si na to zvyknout. V realu to neznám, ale když hraju euro truck simulator 2 a jezdim po británii, tak si chvíli zvykám a potom už nemám problém. Když se pak vrátím do evropy, musim si zvykat zas tam >:D jen si potom říkám, abych v realu nejel třeba na kruháči špatně, když skončím cestu v británii >:-[] přece jenom, nabourat virtuálně a realně je ku*va velkej rozdíl >:-[] >:D P.S. : naštěstí real ještě neznám >:D:-!
Nevím na který straně to je lepší, ale podle mě není problém si zvyknout na ježdění v levo. Real neznám, ale když hraju euro truck simulátor a jezdím po Británii, během chvíle si zvyknu. Když se potom vrátim do Evropy, tak si zas chviličku zvykám. Jen mám divnej pocit, když skončim v Británii a potom mám jet autem, abych nejel obráceně >:D přece jenom realná nehoda je ku*va horší, než virtual >:D >:-[]
Jedna vec je jazdiť s ľavostranným autom po ľavej strane a druhá vec je riadiť auto s pravostranným riadením tiež po ľavej strane. >:D Mne v GB robilo hlavne zo začiatku problém sa do rýchla zorientovať pri dávaní prednosti z prava do ľava. >:D Ale inak som nemal väčší problém.
Já šest týdnů jezdil v UK loni v létě a taky de facto bez problému, je to vlastně úplně jedno a vše je pouze o zvyku, nicméně jedna věc mi vadila hodně a tou je poloha kolene. Jezdil jsem tam nejvíce Astrou G a ta má poměrně silní výplně dveří no a jet takhle v kuse tři hodiny po dálnici s pravou nohou na plynu a nemoct s ní de facto nijak hýbat a mít ji ve stejné poloze, tak to byla muka. A levá noha se flákala a ještě měla spoustu místa. Asi to bylo tím autem, protože v mojí E36 má noha u dveří docela dost místa, ale tohle byl můj asi jediný problém s řízením vpravo.
Edit, vzpomněl jsem si vlastně ještě na jeden problém a to jsou blinkry. Ovládat je levou rukou a s ní zároveň řadit bylo dost nepraktické a složité na návyk, pak jsem tam jezdil i s Mitsubishi L200 a to mělo blinkry na pravé ruce a to pak byla pohádka, ještě to mělo i víc místa pro pravou nohu, tedy ideál aspoň co se řidičského komfortu týká, jízda byla hrozná >:D
ano, ale pro nás pokud máme volat vlevo je a to to podtrhuji je důležité se dívat DO PRAVÉHO ZRCÁTKA !!!!!, protože je to zrcadlové obrácené a může dojít k fatální nehodě, poškození auta či zranění. Sám jsem seděl v autobuse s volantem vlevo, kde řidič se rozhlídl do zrcátka na své straně(levé) a málem to napálil do auta v koloně na dálnici při připojování do pruhu z více průhů. Ještě , že jsem se v tý době zrovna probral ze spánku a zařval na řidiče bacha dívej se vpravo ( po pravdě bylo použito vulgárnějších výrazů, ale k nebezpečí je to pochopitelné) a ten řidič byl rád pač to by byl velký malér. Přednost z prava po anglicku je jiná než u nás. Pokud jedete autem s pravým místem volantu tak se to vás netýká
Čím viac máš najazdené, tým sa musíš zo začiatku viac sústrediť pri zmene z pravej na ľavú stranu, hlavne ak prídeš svojím autom. Ak svoju šoférsku kariéru (nepočítam autoškolu) začneš jazdením po ľavej strane tak sa rýchlejšie prispôsobíš. Ešte nemáš takú rutinu s pravej strany a skôr si osvojíš ľavú. >:D úplne súhlasím s tvojou poslednou vetou, že dobrý vodič si rýchlo zvykne a ťarbák bude len nadávať. >:D
4 roky som jazdil s anglicakom po anglicku aj europe, dalsie 3 s europanom po anglicku aj europe - medzi prvym a druhym trunusom v UK uplynuli asi tri roky :-)
Ozaj, kolki ludia si uvedomuju, ze stierace sa hybu opacne :-)
Musím dodat, že jedna velká výhoda jízdy vlevo (v Austrálii) je dávání přednosti zprava (jako u nás), a výhodou je to, že na křižovatce má řidič celou šířku vozovku k tomu, aby se vyhnul kolizi, kdyby náhodou hrozila. :yes:
Díky za super typ, podstivě jsem se podíval na tuto i vedlejší nahrávku. Jedno mi ale není jasné - jak to bylo s tehdejšími auty. Na snímích totiž je vidět, že již v tom roce 1967 tak má řad aut volant na "správné straně". Takže tyto auta začali prodávat třeba s několikaletým předstihem před dnem "D"? Nebo potom ty auta s volantem "na britské straně" následně předělávali? Nebo je potom vyřadili? Nezná někdo Švéda-pamětníka? Za případné info moc děkuji, velice by mě to zajímalo.
P.S. Škoda, že se k přechodu na správné stranu neodhodlali taky Angiličané, teď už to asi budou mít navždy.. ;-\ :no:
Hele, ty odkazy fungují jen v nějakém konkrétním prohlížeči?
Protože já mám MacOS a Safari a vidím jen takto nápis "odkaz" v hranatých závorkách a nic víc.
Prostě toto: [odkaz]
A jaksi je to neaktivní a vložit slovo odkaz do horního řádku taky jaksi nic z principu neudělá.
Běžně tu vídám buď aktivní linky, nebo dloooouhé odkazy, které se právě zkopírují a vloží do adresního řádku a fungují.
V dnešní diskuzi ale vidím jen slova odkaz v těch závorkách a nic víc.
EDIT: Beru zpět. Já debil si po včerejším šampáňu nevšiml 10 let starých komentářů...
Fuck Off redakce jako obvykle.
Auta s volantem na levé straně tady u nás snad jezdí dodnes. Jsou to prakticky veškerá auta, kromě pár veteránů. A nikdo s auty co mají volant na levé straně problém nemá jak u nás, tak prakticky po celé Evropě (kromě GB, Kypru a Malty). Nechápu jaká 60. léta?
Edit: Snad jedině že ty máš problém s pravou a levou stranou, nic jiného mi smysl nedává.
Totiž ať počítám jak počítám, tak mi na letošek vychází už výročí sedmdesáté páté. Nebo je to jen pět let starý článek, který se už nikdo před jeho vlepením mezi novinky neobtěžoval přečíst?
tzv. Hitlerovu dálnici přes Brno a bude to komplet :-) Btw. kdyby nepřišli Němci, možná by se přechod zase oddálil, odložil na neurčito kvůli nějakým nenadálým problémům a nakonec bysme jako jediní exoti jezdili ve střední Evropě po špatné straně...
Včetně diskuze deset let staré a třešnička na dortu je věta - podotýkám uvedená dnešního dne 17.3.2024 - "Výnos vrchního velitele německé armády von Brauchitsche začal platit před 70 lety, 17. března 1939. " Ale ono se to událo už před 85 lety, ne před 70 lety.
Panoptikum.
(Už v tom roce 2014 byl článek pětiletý recyklát.)
Málokto si na prvý pohľad všimol dátum pri príspevkoch.
Každopádne mňa téma zaujala, pretože som práve pred týždňom prvýkrát jazdil na opačnej strane. A bolo to sakra náročné sa sústrediť, holt 28 rokov jazdenia výlučne vpravo sa mi vrylo pod kožu a trvalo mi niekoľko dní, kým som sa akotak adaptoval. Paradoxne najdlhšie trvalo nie samotné jazdenie vľavo, na to sa dalo zvyknúť rýchlo, ani kruháče neboli taký problém, ale tie súvisiace automatické činnosti ako pozeranie do späťáku vľavo či smerovky napravo od volantu. A tiež odhadovanie potrebného priestoru vľavo od vozidla pri predchádzaní či parkovaní pri obrubníku. Ale na všetko sa dá zvyknúť, len čím hlbšie má človek zakorenené "pravostranné" návyky, tým dlhšie to trvá.
O tom to je, ten zvyk musíš prekonať a to chce šoférovať vedome a sústredene, čo je pochopiteľne náročnejšie (a únavnejšie), ako keď ideš automaticky v zabehaných koľajach. Ako písal jeden tunajší kolega, chce to prežiť prvých 200 km a potom to už ide. :D Ja som mimochodom spravil za 5 dní vyše 500 km a ten piaty deň už som mal pocit, že sa s tým zžívam. A potom som po prílete domov sadol do vlastného auta a zase sa musel uvedomiť, že jazdím vpravo. :D
Každopádne už teraz by som si trúfol šoférovať vľavo bez strachu (OK, v nejakom centre Londýna by som mal určite nervy, ale to je všade vo veľkom preplnenom meste)
Ne vždy se to ale musí podařit.
Nejčastěji to přijde v okamžiku, kdy už máš pocit, že ti to jde, uvolníš se a v tom přijde krizovka, kde se zapne podvědomí a automatizace a uděláš to, na co jsi 30 let zvyklý a trénovaný.
A to, že mám nervy pokaždý i v Praze, na tom se nezměnilo ani po těch letech nic. Musel bych tam jezdit denně, abych to vstřebal. Když je to jednou za čas, tak je mi to nepříjemné.
Nejraději jezdím okresky a státovky, kde je co nejméně značek a rušivých elementů.