Ty musíš být velká nula, že potřebuješ berličku jako je Musk a elektroprdy.
Už jsi někdy vymyslel něco svého nebo umíš jen papouškovat?
Máš například prosperující firmu nebo jsi na sociálních dávkách?
Elektroprdy ještě žádnou stavbu nepostavily, mudrci.
Tak to vyzerá, že sa nám tu začína vytvárať nový zoznam najväčších výrobcov automobilov na svete. Čo myslíte, koľko z tých, čo sú v prvej pätke tam bude aj v roku 2030?
Osobne očakávam, že tam budú minimálne dve čínske automobilky, zo západných tam očakávam Teslu, isté šance má VW a Ford. Toyota vsadila na vývoj nových batérií, ale zatiaľ nevyzerajú byť dosť blízko k sériovej výrobe, ostatní uspejú jedine v prípade zázraku, keby vznikol nový výrobca, od ktorého to nakúpia ako skladačku a predajú pod vlastnou značkou.
Muskovi sa nedá uprieť veľký vplyv na revolúciu v autopriemysle. Či už nám tá revolúcia prospeje, alebo nie. Ja neviem, sú tu na to väčší odborníci ako ja ;-)
Zaujímavé na ňom je pravidelné generovanie konkrétnych čísiel a termínov, ktoré sú úplne mimo. Akémukoľvek číslu/termínu aké vypustí nemá zmysel venovať článok:
- Napr článok z apríla 2022 na fortune:
Musk prvýkrát predstavil koncept plne samoriadiaceho auta v roku 2015 a vtedy povedal, že Tesla ho bude mať určite hotové do roku 2018. Po mnohých odkladoch však Musk teraz hovorí, že by bol „šokovaný“, keby jeho tím nedosiahol samojazdnú technológiu do konca tohto roka.
- o pár mesiacov uvidíme :-!
Ja neviem, jedni hovoria tak, druhi inak. Preto to nekomentujem.
Ale o inom som chcel, fascinuje ma Muskovo žonglovanie s číslami a termínmi. Človek by to prirovnal ku generátoru náhodných čísel. X krát tesne pred krachom.
A napriek tomu to chlapčisko nezbedné dotiahol tak ďaleko. Matematickým nadaním to určite nebude. Tak čím to je?
Je pravda, že self driving ohlasuje pravidelne, ak si pamätám, tak aktuálne hovorí, že do konca roka bude beta pre vybraných ľudí. Rovnako platí, že aj keď vyvíjajú "globálny systém", tak najskôr bude fungovať v US. Osobne ale čakám lepší Level 3, viac by som pre najbližšie roky nedúfal. Nie je to málo, ale nečakajme plný self driving, určite nie v EU a určite nie tento rok.
"chlapčisko nezbedné to dotiahol ďaleko" - zabudli mu povedať, že niektoré veci sa nedajú, tak preto :-) Faktom je, že robí veci inak, vďaka tomu majú niekoľko jedinečných a skvelých vecí (Octovalve), na rozdiel od zabehnutých automobiliek si kopec vecí robia sami a inak. Kedysi boli v US napríklad autá s automatickým bezpečnostným pásom. Miloval som to, bol to úkon, ktorý auto spravilo za mňa, ale zakapalo to. Elon mi prináša podobnú radosť, zjednodušuje veci - auto sa samo odomkne, netreba nikde strkať žiadny kľúč, len zaradíš a ideš, v Plaid nemusíš dokonca ani zaradiť. Nemyslím, že je to revolúcia, "iba" evolúcia, ale ide pekne do hĺbky. EVs (s Teslou na čele) sú rozhodne validná možnosť, ak chceš ďalšie auto lepšie, ako si mal predošlé.
Elon mi prináša podobnú radosť, zjednodušuje veci - auto sa samo odomkne, netreba nikde strkať žiadny kľúč, len zaradíš a ideš, v Plaid nemusíš dokonca ani zaradiť.
A co má být? To všechno dělá můj 14 let starý Prius taky.
Takže nastúpiš a nemusíš zmačknúť tlačítko Power? Pamätám si to trochu inak. Ako píšem vyššie, je to evolúcia, nie revolúcia. Elon nevymyslel koleso, len vylepšujú a zjednodušujú existujúce veci. Niekedy až príliš (volant v Plaid).
OK, takže ešte raz - netvrdím, že Elon prináša revolúciu, netvrdím, že vynašiel koleso. Tvrdím, že prináša vylepšenia - a áno - aj oproti Tvojmu Priusu. Vidíš to inak a preto sa ideme pohádať? Nech sa páči, poď do toho.
Nechci se hádat o tom, že Tesla má mnoho lepších vlastností, než Prius. Nějaké příklady, kde je to naopak, by se taky našly. Elon Musk, stejně jako například jiný americký kecálek Edison nevynalezl vůbec nic. Je to jen schopný tlučhuba, nic víc. Je napojen na americký státní cecek a Tesla je jen okrajový koníček. Snažím se vnímat automobil Tesla odděleně od hyperaktivního frajírka z USA.
Auto, kde se nemusí strkat nikam klíč, stačí ho mít někde v kapse, kufru nebo kabelce (u žen) jen přijdeš, vezmeš za kliku a zmáčkneš tlačítko, to umí běžně auta z roku 2011 i některá starší :-):-):-)
Upřímně, raději mám v kapse bezdrátový klíč, který funguje. Než pofiderní aplikaci v mobilu, kterou Android vytlačí z paměti a auto se neodemkne a nebo kartu, kterou musíš strkat na jedno malinké místečko, jinak ji nenačte. A pozor, toto jsou všechno moje vlastní zážitky, na vlastní oči a vlastní kůži.
Ale jo, je to nové a ne vždy 100%. Telefon si prostě někdy hlavu postaví. Ale nosis proto sebou mapu, baterku, budík, hodinky, papírový notes, diář, foťák atd?
Zkus někdy vyjít mezi lidi, někam na památky, srazy aut, motorek, historické techniky atd atd....budeš překvapen, kolik lidí uvidíš se zrcadlovkou, megazoomy atd atd. Další fotí přírodu , vlaky atd atd
Já taky klíče radši vždycky mam, nemít žádné je taky poměrně velká šance se do toho auta vůbec nedostat :-) Hlavně při známé kvalitě Tesly vid :-):-):-)
Myslím, že si práve začal na auto.cz novú éru. Od dnes budú redaktori v časti o dizajne písať: "auto je škaredé ako noc, ale keďže cena od začína už na 15.000 €, tak je to úplne v poriadku."
Nespochybňujem, že auto čo si si vybral je pre Teba lepšie, má veľký kufor a cenovku, ktorú si môžeš dovoliť. Keby si mal povedzme Alfu, tak chápem diskusiu o dizajne, ale VW s prístupom "praktická krabica na 1.000 spôsobov"? To akože vážne? Aspoň VW Karmann Ghia Coupe keby si mal, tam nejaký dizajn ešte Volkswageny mali...
Keď vyšli Tesly, tak mi tiež nesedeli, absencia mriežky chladiča mi extrémne vadila hlavne na trojke a trvalo, kým som si zvykol. Ale "skaredu skatulu" som tam ani pri všetkej snahe nevidel. :-)
TÁHNI DO PEKLA pro ruSSkej SS.viňáku = i když i v tom pekle (v RuSSku) budou brzy vládnout ČÍNSKÝ (elektro)automobily :-!
UŽ ti došlo co to znamená když SOUDRUH KOMUNISTA dovede NEJVĚTŠÍ zem planety na JEN POUZE JENOM na 6ti násobný výkon ekonomiky = naší (postKOMUNISTICKÉ komunisty zdevastované ekonomiky = viz srovnání se sousedním Rakousek) zemičky?
Soudruh čínský komunista vypověděl asi 17 000 dohod z USA včetně těch o klimatu, takže tam příští rok můžou směle postavit 700 nových uhelek a pálit 1000000000000000x toilik uhlí jak doted a tím vyrábit za 35-90% nižší náklady jak EU a totálně jí zdecimovat a místní firmy přívést k bankrotu a pak je levně zkoupit.
Sranda vid.
A ruský komunist vypnul družbu, takže velmi brzy takdy nebude vůbec na co jezdit a balík DHL z Ostravy do Aše bude za ceny 600--7000 Kč dle váhy :-):-):-):-)
Dnes? Upřímně nevím. Normou současnosti se stal šmejd, zmetek, odpad, lež, lenost, hloupost, bezohlednost, hamižnost a závist.
Takže fakt nevím. Možná RR, Lexus a pak model od modelu. Jednou se povede a podruhé ne.
Zavedené automobilky umí udělat kvalitní produkt, ale nesmí na poradu přijít cocot, že v excelu ušetřil 20 centů a jeho nadřízený übercocot to nesmí nadšeně schválit.
Dost depresivní, ale z části pravdivé.
Jde spíš o to co vidíš jako důvod.
Dnes je auto proti stavu před 15..20 lety velice levné a dostupné a někdy se prostě šetřit muselo.
Zároveň sia ale myslím, že se změnil i přístup lidi k autu. Co chce běžný zákazník? Pořádně rádio s internetem a nebo lepší slicování. Co tipujes?
Otázka tedy je, jestli nekrititujes Teslu za něco co ani nechce být.
No a? Prostě model Y je jen další doje.banej zmetek a nic na tom nemění zda ho někdo dá, nebo nedá do testu. Navíc oni moc dobře vědí, proč to nedělají.
Nebo nám tady chceš tvrdit, že vyrábí dokonalý kousky a pak je někdo doje.be a nafotí?
Ne je to normální AMERICKÝ auto = poměr výkon cena z NEJLEPŠÍ na světě. A viz odkaz
to že se občas v testu objeví = a je to auto z půjčovny = asi při svém zápalu proti VÍŠ ;-)
Jestli znáš recenze ČÍNSKÉHO (občas vzhledově pěkného ale kvalitou "na jedno použití") OBLEČENÍ = tak je to drtivě lepší. Americký auta takový byly vždycky = jiný než EUropský (podle mě spíš lepší ale vím že pro hodně lidí je důležitější než použitá technika, materiál na palubce a tak
Nebo místo Tesly 3 BMW i4 = tuhle byl pěknej srovnávací test = ve VŠECH parametrech od zrychlení pružnost ale i losí test ve všem včetně maximálky lepší Tesla ALE BMW je víc to = co hledáš (asi) ty = no tak já asi radši tu https://www.tesla.com/cs_cz/model3 ty klidně..
...Dobrý den, dnes se vypravíme za naším speciálním reportérem Hendlym, který otázky klade, ale odpovědi nepotřebuje. A na kolik otázek dnes zde nepotřebuje odpověď? Na 24. :D
Přestože to bylo myšleno jako žert a z reakce si nejsem úplně jistý, že jsi to tak pochopil, mám dnes dobrou náladu a jsem dobře vychovaný chlapec, proto ti na ty dvě - mně položené otázky - odpovím.
První - já ano a překvapuje mě, že ty ne.
Druhá - Nevím.
Jo, bylo by škoda si zde z diskuze kazit dobrou náladu. S tím jednoznačně souhlas.
Já má svou teorii proč málo kdo odpoví, ale třeba se pletu a proto se i ptám. Třeba něco prehlizim :-)
Třeba jednou přijde nějaká překvapivá odpověď že které se dozvím něco zajímavého, překvapivého a nového. Kdo ví :-)
Můžeš začít třeba u otázky - kde se dá jet 5 hodin v kuse 150? Určitě to Mokrous tak úplně doslova nemyslel a normální člověk pochopí, co tím chtěl říct. Rozhodně nikdo nepředpokládá, že někdo bude pokládat demagogické otázky a bude se točit na pěti hodinách kontinuální jízdy 150 km/h i když to tak napsal. Například.
Edit: koukám, že než jsem se vymáčkl, tak Mokrous už reagoval, tak soráč.
To zas tak dobrou náladu nemáš.
To co napsal Mokrous je klasická demagogie která provází většinu odporu proti ev a je využívána proti všem kdo ev vidí jako cestu.
"chci jet 5 hodin v kuse 150...chci ujet 1200km" atd.
Ve finále jsou to naprosto výjimečné a v praxi nedosazitelne extrémy uváděné jako argument.
Realita je taková, že ten čas usetreny na dlouhých cestách není nijak velký.
V součtu, když nabijis doma, za rok stravis na nabíječkach méně času než spalovakem na benzinkach.
Realita je taková, že někdo má vlastní garáž s fotovoltaikou a denně jezdí do 100 km a někdo bydlí ve městě v paneláku a denně jezdí Hamburg na votočku.
(A nechtěj po mě adresu pána, co jezdí ten Hamburg.)
Průměrný evropský nájezd bude kolem 15000km ročně. Detaily lze dohledat.
Takže to co uvadis bude stejný extrém jako uvedl Mokrous. Jistě to ale neznamená, že takové případy v minimálním množství jsou.
Když běžný člověk začne sledovat svoje nájezdy snadno zjistí jak moc by ho ev omezovat. Jsou na to i aplikace.
Škoda jen, že jsi si ve své zaslepenosti nevšiml, že jsem uvedl příklady dva. Hraniční z obou stran spektra.
Potřeby každého jsou někde mezi těmito limity a každý si vybere nebo může vybrat co mu vyhovuje.
Ale jinou reakci, než planou oponenturu, jsem od tebe ani nečekal, protože vím, že zásady konstruktivní diskuze ti jsou zcela cizí nebo je zde jen nechceš využívat - respektovat.
Uvedl jsi dva extremy. Nevím proč. Do debaty to nic nepřináší.
I v nájezdu existuje gaussova křivka.
Debatu vědu o tom, zda uváděné extrémní příklady jsou rozhodující pro rozvoj ev. Z mého pohledu jednoznačně ne. A tak nevím proč jsou uváděny často jako argument proti ev.
Napsal sem to snad jasně = já Tesla 3 (losí test i4 znám = zajímavý že auto s tak nízkym těžištěm a správnym rozloženim hmotnosti = asi ZASE šetřili
Losí test Tesla 3 = nejlepší z nejlepších. Taky sem psal že VE VŠEM LEPŠÍ než i4 takže tvá připomínka že i v tom losím = no je to prostě tak
Hele já mám za sebou docela dost (možná tady i nejvíc a s příbuznejma který to tam drtěj fakt rychlejma auta URČITĚ NEJVÍC zkušeností s německejma dálnicema) takže kde těch 5 hodin v kuse? :*)
Pridajme tomu trochu objektivity. Tesla spustila v Číne výrobu za 10 mesiacov od začatia prác, cca 15 ak rátame aj prvotné povolenia, ukáž mi inú automobilku, ktorá dokázala niečo podobné.
Proces povolení v Nemecku tuším nie je stále kompletne ukončený, mali niekoľko odkladov aj kvôli protestom environmentalistov, ktorí - čuduj sa svetu boli preukázateľne platení Volkswagenom. Požiadavky na zavretie celej fabriky kvôli úniku dvoch litrov farby je len drobná ilustrácia toho, čo tam prebiehalo (a naďalej prebieha).
S výstavbou začali v máji 2020, spustili ju v marci 2022, opäť by ma zaujímali príklady iných automobiliek, ktoré začali vyrábať za menej ako 2 roky.
máš to v hlavě (od)VŽDY dost pomatený, ale PROKOPEC a pod ním stejně jako tady pod machi(avelli)m ZDEVASTOVANÉ autoforum = a REALITA?? :-O:D
TAK PITOMEJ snad nejsi = i když neznáš věci ze střední a hádáš se že TY si na základce nebral to co my ostatní (což může být pravda = netuším co a jak na pomocné základní = ale viz odkazy "normální" DÍTĚ ze ZŠ ví to co ty
to co TY jako DOSPĚLÝ dál fakt dál POPÍRÁŠ :*):D:-!
To je tá sranda na vás popieračoch, spájate veci, ktoré spolu nesúvisia. Podľa tejto logiky by totiž malo platiť, že Seat Ibiza je len také zmenšené Bentley, nie?
Jako fanda EV (ktery EV nema) me zaujala jina vec.
Zminoval, ze zivotnost baterie je nekde 12-15 let. To je sice celkem uprimne sdeleni...
Dalsi vec, ktera me celkem zaujala - zda se, ze battery packy bude absolutne nemozne jakkoliv opravit. Recyklovat moooooooozna ano (jednoho dne, snad, nikdo nevi), ale opravit ani nahodou ne.
Kombinace techto dvou veci podle me prinasi mnoho dost vaznych otazek.
Mozne je cokoliv, ale to neznamena, ze se to bude v dohledne dobe delat.
Ted se pracuje na prvnich pokusech, k beznemu nasazeni to ma hrozne daleko.
Podivej se napr na strukturalni battery pack Tesly z Texasu. Uz jen to rozebrat je skutecne velky orisek. Recyklovat to bude skutecne na hranici mozneho. A ta motivace k recyklaci je uplne minimalni, musi se to rentovat tj recyklovat musi byt pro vyrobce levnejsi nez nerecyklovat.
Nicmene ta otazka je i ohledne vymeny baterie. Ta auta vydrzi mnohem dele, nejspise je jejich zivotnost 2 battery packy. Nejlevnejsi vymena baterie je zatim u Tesly, kde se bavime nekde 13-18 tisic USD. To se u 12-15 lete ojetiny proste delat nebude. Ostatni vyrobci maji cenu vymeny baterie nekde na urovni ceny noveho vozu, nekteri dokonce drazsi nez cely novy vuz (napr Renault/Nissan).
baterky v modelu Y mají životnost přes 1,5M km. Baterie přežije auto.
Baterka v mojí starší Tesle model S vydrží kolem 500t-600t km, tam si novou/repas kupovat ještě budu. Ano, i ve chvíli, kdy to bude 10-12 let staré auto. Vyplatí se mi to
Až najede Tesla 1,5 milionu km na jednu baterku, s tím že nedojde k poklesu kapacity pod 50%, tak benzínová V8 najede 4 miliony km a po 3 generálkáchc 15 milionů km.
A Tou dobou Elon Musk se svou raketou urazí na jeden zátah 978 miliard km ve vesmíru :-):-):-):-):-):-):-):-):-)
Máte krásně vymytý mozky, jen co je pravda.
Sou to samozřejmě naprosto nesmyslý fantasmagorický utopie :-):-):-) Lysenko a Mičurinci z Vás mají radost, jaké našli nástupce.
Kde si zachytil tieto informácie, kto, kde a kedy ich zmieňoval?
Tá životnosť je podľa mňa viac daná počtom nabíjacích cyklov a zachádzaním, ale povedzme, že je to pravda. O 12-15 rokov vymeníš batériu a môžeš jazdiť ako s novým autom, možno ďalej, lebo energetická hustota sa medzičasom zlepší. Za predošlých 10 rokov klesla ich cena o 90 %, ak za ďalších 10 rokov klesne na polovicu, tak by to pre mňa bol akceptovateľný náklad.
Tá druhá časť o recyklácii je nezmysel, recyklovať sa samozrejme dá a už sa to aj robí, zatiaľ v malom, nie je dosť áut na recykláciu. Rád by som videl zdroj tej informácie.
Jak pisu vyse:
Nejlevnejsi vymena baterie je zatim u Tesly (procento ceny noveho vozu), kde se bavime nekde 13-18 tisic USD. Ostatni vyrobci maji cenu vymeny baterie nekde na urovni ceny noveho vozu, nekteri dokonce drazsi nez cely novy vuz (napr Renault/Nissan).
Jsou to pro nekoho jak pises “alceptovatelne naklady”? Nemyslim si.
A myslet si, ze cena vymeny baterie se nejak drasticky snizi je celkem utopie. Stat se muze vsechno, ale podle meho nazoru se to s nejvetsi pravdepodobnosti na rozumnou castku dalsich 20-30 let nedostane.
Stejne tak je utopie myslet si, ze ti do stareho auta nekdo da treba vetsi baterii. To by kanibalizovalo prodejum novych aut, to vazne nehrozi.
Uz jen proto, ze je tu znacny pokrok a za 15 let fabrika nechce, a mozna ani fakticky nemuze, produkovat baterry packy, ktere se pouzivaly 15 let dozadu.
Vyrobit je dopredu a nekde to naskladnit je technicky nemozne.
@Freddka: Pravdu máš len v prvom odstavci, ďalej podľa mňa nie.
V súčasnosti je problém hlavne nedostatok výrobných kapacít batérií pre EV a ako sám hovoríš, Tesla je najlacnejšia a Nissan poriadne drahý - daj si vedľa seba predaje EV a zistíš, že vo výrobe a predaji je rozdiel dvoch rádov. Dáva zmysel, že ak niekto vyrobí milión EV a iný ich vyrobí 10.000, tak cena baterky bude tiež rozdielna, nie?
Výmena batérie - ak si prečítaš, čo som písal, tak áno, náklad 7-9 tisíc za novú batériu po 12-tich rokoch je pre mňa akceptovateľný. Obzvlášť v prípade, ak som za 12 rokov ušetril oproti spaľováku 50.000. Asi máme každý iný pohľad na matiku.
Výroba komponentov pre autá, ktoré sa prestali vyrábať pred rokmi - fakt o tom počuješ po prvý raz?
PS: Neuviedol si zdroj svojich informácií vyššie, mohol by si ho sem napísať?
No jasně, hlavně s novými tarify pro smluvní klienty ušetříš hromady peněz. Třeba už 5 týdnů běžící tarif ČEZ pro rychlonabíječky za krásných 18,- Kč (cca 0,75EUR) / kWh. Nádhera.
EV má smysl pro toho, kdo má dům, wall-box, soláry a ještě drahé bateriové úložiště a jezdí ve městě a okolí.
Kdo jezdí dálky a svižně po dálnici a co hůř, nemá výše jmenované k dispozici, tak je vyřízenej.
Je lepší jet dieselem za 2,50 až 3,- Kč/km, nebo EV SUV za 5-6,- Kč/km??? To je panečku úspora! A co za rok? Bude to 10,- Kč/km? Nebo 20?
To jsou výsledky GreenDealu, hysterie fanatiků, vládnutí imbecilních a úplatných politických kreatur a nenažraných ***.ů na burzách.
Už i městské dopravní podniky odstavují CNG a EV busy a vrací do hry naftu.
Inu, ještě chvíli nadšeně tleskejte, ale pak se nedivte, až přijde válka i k nám a vůbec to nemusí být z Ruska...
Tak nevím.
Článek je o prodejním úspěchu Ev a ty píšeš o různých flustracich...
Dům má 50 % obyvatel. Dost velký trh.
Greendeal má něco společného s Teslou?
Kritika burzy?
Už sem ti tu 99999x psal aby ses jel na ty domy podívat, z 40% sou to ruiny co maj sotva opravenou středu a někdy i plastový okna, rozpadaj se tomu ploty a vedou do toho prvorepublikový 100 let starý dráty nebo hliníkový, komunistický co se lámou jak perník
Je blbý že ti neslouží pamět, zkus lecitin :-):-):-)
Vyjed 15 km z prahu a pak to vem do podkrkonoší, tam je takových vesniček asi tak 50 :-):-):-):-):-)
Koelm mladoboleslavska, loun + severní čechy dalších asi cca 300 :-):-):-)
Ty neumíš´číst? Psal sem, že sou to nachcané ruiny zralé na rekonstrukce, co maj dráty z první republiky nebo hliníkový komunstický co praskaj jak perník.
A že ty lidi sou rádi, že maj noou střechu a plastový okna, na fasádu a plot jim nezbylo.
Tihle lidi si budou kupovat EV a pořizovat fotovoltaiku vid :-):-):-)
EV užívateľovi neprinesie ekonomickú úsporu, je to ilúzia.
Je to na individuálne zváženie, aj pri “ideálnych” podmienkach. Rešpektujem ak to niekto považuje za ekologickú voľbu.
Mám dom, garáž, práve mi inštalujú FVE s batériou a wallboxom, s plánovaným prebytkom 2000 kWh ročne (10 000 km?), ale pre EV nie som zatiaľ rozhodnutý:
1. Charakter mojich jázd (mesto 0, všetko diaľnica min denne 160 km, inak 600-1200 km)
2. Slnko svieti keď nie som doma. Nabíjanie z domácej baterky je drahá záležitosť (nie hneď, ale pri jej inštalácii a výmene o pár rokov). Skracuje životnosť batérie, ktorá by mala slúžiť pre dom. PS: v Austrálii ich testujú, a vydávajú každých 6 mesiacov report s degradáciou zdravia batérie v závislosti od cyklov. https://batterytestcentre.com.au/reports/
PPS: Nepripoja každého. Časom bude problém. Robil som v energetike, a aj preto som chcel byť prvý na ulici. Lebo ďalší môžu mať smolu. Každá ulica / trafostanica zvládne len obmedzený objem OZE.
Všetko to máš správne a rozhodne Ťa nejdem presviedčať o EV, len pridám k Tvojim údajom niekoľko čísiel môjho z môjho okolia.
- Tvoje cesty do práce sa podobajú jednému môjmu známemu, denne dochádza do BA z Piešťan po diaľnici. Spotreba za deň cca 35 kWh x 0,17 € = 6 €, chodí ako blázon. Keď jazdil benzínom, to isté ho stálo priemerne 17 € (za lacných čias 1,30 / liter, dnes by dtto stálo 22 €). Býva v paneláku, nabíja v práci, auto je jeho, firma mu dáva na auto mesačný paušál 800 €. Vtedy platil mesačný leasing (Passat) 750 € + 350 € za benzín, dnes platí 1.220 €, elektrinu (cca 120 €) platí firma. Mesačné výdavky z vlastného má len mierne vyššie ako mal predtým (300 vs 420 €), po doplatení lízingu bude na tom podstatne lepšie a peniaze zaplatené navyše sa mu vrátia na PHM. Zostane mu auto s vyššou zostatkovou hodnotou.
Ďakujem za rozumný a reálny koment. Viac takýchto objektívnych a slušných príspevkov :yes::yes::yes:
- Rozumiem teda správne, že zaplatí napr za 36 mesiacov o 4320 Eur viac, plus k tomu má elektrinu zdarma (od firmy) za 120 Eur mesačne (4320 Eur za 36 mesiacov)? Takže leasing a palivo 8640 Eur viac ako predtým za 36 mesiacov, tak?
- Majú dobrý fix na energie, čo už dlho nebude, lebo aktuálne poznám viacero firiem čo platia 0,4 Eur/kWh (vrátane distribúcie). Potom by bola elektrina od firmy za 282 Eur / mesiac + otázka či by to firma ďalej chcela platiť. Za 36 mesiacov by to bolo cca 10 tis Eur.
- rozdiel v iných nákladoch neviem posúdiť, záleží či je to fin. leasing, alebo operatívny.
Rozumiem, je to trocha špekulácia, lebo nevieme kde bude nafta za 3 roky.
Ale cena 0,4 Eur/kWh je pre veľa firiem reálna teraz.
- Či bude mať EV so 150 tis km po 3 rokoch vyššiu hodnotu ako spaľovák s rovnakým nájazdom neviem.
Ale určite je to fajn, že do toho šiel s dáva mu to zmysel. Prajem veľa šťastných km.
Budem rad ak upresníš ak som niečo zrátal zle.
Máš to zrátané dobre, predtým mali náklady za 3 roky na spaľovák cca 1.100 x 36 + akontácia + servis, suma okolo 50.000, teraz očakáva, že to bude okolo 61.000. Ale keby si dnes opäť kúpil auto ako mal a prevádzkoval ho pri dnešných cenách, tak by ho stálo okolo 55.000, náklady sa zrovnajú o ďalších 70.000 km / 18 mesiacov. Ale celý čas sa vozí v podstatne lepšom aute.
EDIT: Rovnaký Passat by ho stál dnes viac, takže reálny rozdiel bude menší a návratnosť bude kratšia, možno už na konci leasingu. :-)
To je hodne frustrácie takto v utorok pred večerou. Súhlas s tým, že EV nie sú pre každého, zatiaľ určite nie. Ostatné vidíš černejšie ako je realita.
Vychádzaš z používania, ktoré poznáš zo spaľováku, t.j. rýchlonabíjačka a čím skôr pokračovať v ceste. EV majiteľa RD je každé ráno plne natankované, takže najbližšia povinná zastávka je o 300-400 km. Ale čo, keď 80 % jázd je do 50 km denne? Takže potreba zbehnúť na ČEZ a využiť ich ultra drahý tarif je minimálna.
Ešte raz, EV nie sú pre každého. Ale len málo ľudí potrebuje EV používať spôsobom, ktorý opisuješ.
Ano, kdybys koupil ojete EV a za 7-9 tis eur vymenil baterku, to by bylo zajimave. Ale pochybuju, ze se to stane.
Co se tyka servisu startsich vozu, baterie prinasi uplne novy problem, to nelze srovnavat s ostatnimi komponenty.
Zdroje na co presne?
Nejspis zadne nemam, ja to jen celkem detailne sleduju a rikam sve nazory. Ale zalezi co myslis, treba ceny vymeny baterek najit lze.
Zdroj - ten by som rád k Tvojmu prvému príspevku o 10:18, kde píšeš:
"Zminoval, ze zivotnost baterie je nekde 12-15 let. To je sice celkem uprimne sdeleni..." A ďalšia veta: "Dalsi vec, ktera me celkem zaujala - zda se, ze battery packy bude absolutne nemozne jakkoliv opravit. Recyklovat moooooooozna ano (jednoho dne, snad, nikdo nevi), ale opravit ani nahodou ne."
Obe sú formulované spôsobom, akoby si niečo citoval, tak ma zaujíma odkiaľ sú tie info.
"Ano, kdybys koupil ojete EV a za 7-9 tis eur vymenil baterku, to by bylo zajimave. Ale pochybuju, ze se to stane." - že pôjde kúpiť batéria nepochybujem, otázka je cena. Rozšírenie výroby dáva šancu na nižšiu cenu, silní čínski výrobcovia dávajú šancu na nižšiu cenu, narastajúce investície do vývoja dávajú šancu na nižšiu cenu. Špekulovať o vojnách a geopolitických udalostiach nemienim, to je čisté varenie z vody.
Zdroj zde: https://youtu.be/s_2BU8vqbos?t=4740
Neni zac :-)
Jen pro zajimavost Tesla se o recyklaci zajima. Pokud se nepletu jeden z hlavnich inzenyru Tesly Model S (jestli ne ten hlavni) odesel z tesly aby zalozil startup na recyklaci baterii, nekde jsem s nim videl rozhovor. Ocekava se, ze to bude velka vec. A samozrejme ty vazby tam jsou, recyklace o ktere tady Musk mluvi je prave ta firma. Nicmene je to obtizne udelat, jeste obtiznejsi je udelat obecne reseni a nejtezsi je to dostat do dostatecne velke produkce za rozumne penize. Zkratka recyklace battery packu je zhruba stejne obtizna, jestli ne jeste obtiznejsi, nez jejich samotna vyroba.
Dík za odkaz, pozrel som. Pretoč si to 40 sekúnd skôr a tam hovorí, voľne citujem: "Batériové moduly sú dobre recyklovateľné, je to ako vysoko kvalitná ruda. Takže recyklácia už prebieha (has been = začala v minulosti a stále prebieha) a stále sa zväčšuje." Dokonca tam hovorí, že to nie je zložité. => takže v tejto časti píšeš presný opak toho na čo sa odvolávaš, t.j. čo hovoril Elon na schôdzi akcionárov.
A potom je tam pokračovanie, kde vraví o tom, že nemajú dostatok batérií, lebo autá vydržia dlho a potom sa vyjadroval v neurčitkoch: "musíte čakať niečo ako 12 rokov. Takže nie, nehovoril 12 až 15 rokov, ale pokračoval slovami: "quite a long time" = t.j. hodne dlhú dobu.
Ak vezmeš celý kontext toho, čo tam hovorí, tak je to veľmi vzdialené od Tvojej interpretácie a obsah je skôr: "recyklujeme 50 batérií týždenne, s recykláciou nie je problém, nie je problém to zväčšiť, ale nemáme dostatok batérií, lebo vydržia hodne dlhú dobu.
Fakt neviem, ako si k tej interpretácii dospel, dosť sa rozchádza to, čo tu píšeš s tým, na čo sa odvolávaš.
Ja jsem to videl cely 2x.
Jenze ja jsem videl uz hodne Elona, takze uz tak nejak rozumim co je priorita a co slibotechna (tj jednou to bide - a jo bude).
Recyklaci radim mezi slibotechnu. Asi to pozdeji bude priorita, ted ne.
Uz jen ten argument, ze “nemame dost packu k recyklaci” je hodne moc usmevny - samozrejme ze jich maji mnoooohem vic jak 50 tydne.
Proste ted to nechaji tu externi / zpriznenou firmu vykoumat, v tom jim i pomuzou. Ale plne nasazeni urcite neni priorita dne. Za 5 let mozna bude, spis pozdeji.
Jen pro predatavu podle me (muj nazor) jsou soucasne priority:
- roztocit Texas a Berlin naplno
- AI ML AI !!!!! Nepodcenouj vyznam autonomniho rizeni a AI. Nejvetsi business ever, business stoleti bez debat, financne ziskovosti nesrovnatelne s cimkoliv na planete a cimkoliv v historii lidstva. V tuto chvili uz je to nejdulezitejsi aset / technologie Tesly, mnohem dulezitejsi nez samotna produkce aut (ale je to provazany)
- giga casting a strukturalni pack z Texasu nasadit take do Ciny a do Berlina - to je extra dulezity protoze to vyrazne setri naklady, ale zaroven to potrebuje ty novy baterky
- dalsi 2-3 fabriky do 2-3 let
Nejaka recyklace proste neni priorita. Ale zni to dobre, tak to rika.
Semi neni priorita.
Cybertruck neni priorita.
Myslím si, že Elonov pohľad je zákonite iný, ako máme my. Vidí pred sebou na stole veci, ktoré niekto zostrojil, perfektne fungujú, ale vo výrobe budú až o niekoľko rokov. Je logické, že vidí budúcnosť inými očami ako my, niektoré z nich sa však k spotrebiteľom nedostanú. Iné (plne autonómne riadenie) narážajú na všedné prekážky reálneho sveta. V dojo sú výsledky fantastické, ale tam vonku je počasie, legislatíva, nepredvídateľné udalosti,... Inak napadlo mi - spaľovacie autá robia rámus a vo veľkej miere tak plašia lesnú zver od cesty. Čo sa ale stane, ak začnú prevažovať elektrické autá? Neprídu srnky bližšie a nebudú skákať pod kolesá častejšie? Nebude treba kvôli tomu zmeniť autopilota? :-)
Aké má priority?
Určite máš v niektorých bodoch pravdu, AI finančne predbehne všetko. Nový Tesla Bot má potenciál zmeniť svet výroby ako ho poznáme a možno finančne predbehnú aj AI.
Giga casting - chystajú sa vymeniť talianske stroje za švajčiarske, chcú dosiahnuť ešte lepšie parametre... Elektrifikácia nákladnej dopravy, elektrifikácia najpredávanejšej triedy automobilov v USA (trucks), cesta na Mars, ten chlap očividne nemyslí v malom, všetky jeho ciele sú v danej dobe vyššie, ako si vie ktokoľvek (vrátane etablovaných odborníkov konkurencie) predstaviť. A ja by som povedal, že sa mu to celkom slušne darí, len to holt nie je "zázrak na počkanie", niekedy to potrebuje čas.
OK, nestíha niektoré termíny, časť ide na vrub toho, že predbieha dobu. Cybetruck podľa mojich informácií závisí od švačiarskeho gigapressu, tá ich kozmická oceľ sa zrejme neobrába práve ľahko. A porovnaj to s konkurenciou - Ford v tajnosti vyvíjal F150 Lightning 4 roky. A aj keď sú etablovaná automobilka, tak dodávajú na trh doslova pár kusov EV: 2.700 Lightning a 45.000 ks Mach-E od jedného z najväčších na svete mi nepríde úplne moc. A porovnaj to s Teslou, ktorá ešte 5 rokov dozadu bola nevýznamná a na hranici prežitia. Osobne si myslím, že Elon dokázal veci, ktoré by zavedené automobilky riešili o desiatku-y rokov dlhšie. Možno aj v tomto svetle si ľudia často vkladajú do Elona ich vlastné nadmerné očakávania a keď sa nenaplnia, tak majú vinníka :-)