Provozni naklady nejsou spatne u EV, kdyz mas na strese solary a jezdis pres leto temer zdarma nebo pres zimu za polovinu dotovanych vodikovych nakladu.
Kdo někdy měl soláry na střeše NORMÁLNÍHO domu, což je tak okolo 3,5 -5 kWp, tak ví, že ze solárů EV běžně za jeden den nedobiješ. Běžný EV má baterii cca 80 kWh a to by trvalo cca 2-3 dny do nabití. A to za předpokladu že jiné spotřebiče nezapneš.
Malokdo nabiji 80kWh denne.
Resp. jezdi kazdy den 400km...
Jestlize jsi obchodak a jezdi 400km denne, jezdi radeji zatim benzinovym autem. ;-)
Takovym lidem EV zatim moc vyhod neprinasi.
PS Presne takovy lidi jako ty tady siri hlouposti o elektromobilite typu ze nelze nabijet ze solaru nebo ze vybudovani infrastruktury je nerealne. Jenze misto prumerneho najezdu 40km dosadi 400km!!!
No ty jsi mi chytrolín. Tys neviděl solár ani na fotce.
A vůbec nechápeš fungování soláru jako takového. I kdybych najel tvojich 40 km denně, tak to bude asi do práce, kde solár nemám. Až přijedu domů, tak je sluníčko víš kde, v pr..... A baterie tě nezachrání. Takže asi tak. Mám je 2 roky doma a vím jaké jsou jejich limity. A navíc dělám z domu, což 95% populace nedává. Tak si ty hejty nech a zkus se zamyslet
Podle nicku jsi tu nový, tak si dovolím ti vysvětlit co je zač DonVito. Je to nemocný fanatik EV, který už ztratil veškerý kontakt s realitou. Jakýkoli pokus o rozumnou diskusi s ním je předem ztracený boj.
A ty si čo, anjel strážny novo príchodzích, ktorých varuješ pred nebezpečenstvom? Nemaj strach, väčšina ľudí je dosť inteligentných, aby si názor spravili sami.
To nemá cenu, solár je zázrak z kterýho nabiješ 2 auta, utáhne ještě tepelko v zimě při -18, troubu, v který ti manželka upeče husu a na indukci uvaři zelí a knedlíky a to během sledování ordinace v TV, zatímco děti paří na notasu gamesky, pračka pere prádlo, lednička chladí a nabíjej se 4 iphony a svítí světla.
prostě zázrak techniky....
:-):-):-):-)
PS: dneska sem najel 70 km, ne každej jezdí denně 25 km jak se nám tu snažíš namluvit :-)
hele, já tedy ne, ale fakt hodně lidí má pouze notebook a i na tom hraje hry :D a pak si stěžuje, že takovej herní notebook někam tahat je jako tahat pár tvárnic :D
Proč ale své tvrzení zakládáš na předpokladu, že cheš nabít EV za jeden den ze solárů 5kWp?
Pak to nevychází a zakládáš na tom kritiku.
Realita je ale jiná.
Pišeš že FVE máš. Kolik z toho dostaneš za den v období květen až říjen? A kolik spotřebuješ?
Je super, ak sa zapája niekto, kto má reálnu skúsenosť. Sú tu ľudia čo píšu o elektormobiloch a solároch ako o modle, a nič z toho nepoužívajú.
Ja mám 8.1 kWp, a cez leto by malo byť prebytkov tak na 10 tis. km. Ale ak by som nepracoval často z domu, bol by dosť problém ich využiť (večer už nesvieti). Keďže z domu pracujem veľa, tak začínam uvažovať o PHEV s vyšším dojazdom.
Re: Možná v nákladní dopravě to má smysl v dálnější budoucno
No kdyby to byla jenom "blbina", tak ať si těch čerpaček na vodík postaví třeba bambilión, ale ono je to největší ekologické zvěrstvo dneška, protože ten vodík vyrábí z ropy/plynu (tedy z neobnovitelných zdrojů) a co je horší s daleko horší výslednou účinností než má auto přímo na ropu/plyn, takže to čerpání fosilních zdrojů na jeden ujetý km vodíkového auta je daleko větší než u běžného ICE. Kdyby na ministerstvu životního prostředí seděl někdo, kdo má alespoň základní znalosti přírodních věd, tak těmhle hrátkám ropné a plynárenské loby (beztak zaměřeným jen na čerpání dotaci) okamžitě zatne tipec.
Re: Možná v nákladní dopravě to má smysl v dálnější budoucno
To nevysvetlíš. Zášť voči EV na baterky je taká silná, že isté skupiny ľudí budú tlačiť na vodík za každú cenu. Bez ohľadu na ekológiu alebo náklady, hlavne nejaké palivo musí byť.
Re: Možná v nákladní dopravě to má smysl v dálnější budoucno
Jo pokud chceš brát podkategorie. Ale to jsem se obával, že by se v tom mohl ztratit, kdyz píše o vodíku jako o produktu fosilních paliv ( šedý, hnědý, dále může být i bílý ). Žlutý, fialový a růžový, to je snad to samé. Nebo už to nějak rozdělili?
Pod šedý patří hnědý a může teoreticky i bílý. Dřív sem patřil i fialovy/ruzovy/žlutý, ale již ho tuším v 2020 přesunuli do zeleného ( jestli si pamatuji dobre ).
Pod modrý patří šedý a jeho podkategorie, s následným zachytem co2
Pod zelený zase tyrkysový, fialovy/ruzovy/žlutý a bílý.
Prostě je to jen konkrétní zdroj výroby. Myslím, ze ty 3 základní postačují. Protoze je asi jedno, jestli šedý vznikne z uhlí, ropy nebo plynu. To samé jestli zelený vznikne z OZE, jako odpadní produkt nebo z bioplynu.
Re: Možná v nákladní dopravě to má smysl v dálnější budoucno
Ono není úplně jedno, z jaké fosilní suroviny vodík uděláš. Každý bude mít jinou bilanci CO2.
V každém případě velké korporace typu Orlen budou tlačit na co nejvíce barev. Čím více barev, tím větší šance, že se jim provede prolobovat dotace a jiné benefity z kapes daňových poplatníků i na vodík vyráběný z ropy nebo zemního plynu.
Re: Možná v nákladní dopravě to má smysl v dálnější budoucno
Kdybys uměl číst, tak bys věděl, že je řeč o Orlen Unipetrol a o jejich čerpací stanici. A kdybys měl alespoň základní znalosti, tak bys věděl, že tato firma žádný modrý nebo zelený vodík nevyrábí. Až bude Orlen Unipetrol vyrábět vodík elektrolýzou vody a k elektrolýze vody bude používat výhradně elektřinu třeba z větrníků, tak se můžeme bavit o ekologii, do té doby platí co jsem napsal, jedná se podvod a daleko větší ekologickou zátěž planety než provoz 50 let starých ICE..
Re: Možná v nákladní dopravě to má smysl v dálnější budoucno
Tak napiš a dej odkaz, kde se píše o šedým. Já už mám pripraven odkaz, kde je vysvětleno, že se jedná o bílý. Což se mize samozrejme kdkyoliv zmenit, to nerozporuju. Jsem zvědav, jestli jen plácáš, nebo máš i argumenty.
Re: Možná v nákladní dopravě to má smysl v dálnější budoucno
.... produkce 80 tisíc tun tzv. šedého vodíku ročně.
....od roku 2030 bude Unipetrol nabízet zelený vodík https://fdrive.cz/…cich-stanic-7818
Takže v roce 2030 se můžeme vrátiti k diskuzi, zda Unipetrol splnil své sliby nebo to byl jen fígl na vytahání dotací a skutek utek. Do té doby by jim ty čerpačky měli okamžitě zakázat.
Re: Možná v nákladní dopravě to má smysl v dálnější budoucno
A kde se píše o tom šedým vodíku? V článku to není.
A ten odkaz je, že chtějí zelený od 2030. Ještě počkám na tvuj odkaz o sedym a pak hodím to, ze ten aktuální je bily
Re: Možná v nákladní dopravě to má smysl v dálnější budoucno
Těžká diskuze s Bulharem, který si neumí dát v článku Ctrl-F a "šedý vodík". Tady je to v jiném článku znova od nějakého pana Hájka z Unipetrolu.
„V Litvínově vyrábíme 80 tisíc tun tzv. šedého vodíku ročně. Od roku 2030 budeme nabízet zelený vodík, kterým můžeme ozelenit tradiční paliva. Jeho výroba bude klíčová, ale potřebujeme cítit zájem měst a obcí, aby na vodík přesedlaly,“ uvádí Hájek. https://cc.cz/…rou-jeste-letos/
Sice neskutečně draze, neeokonomicky a neekologicky, ale šlo. Tak já počkám až bude jedna vodíková cerpacka aspoň v každém okresním městě. Ona je totiž spousta věcí, které stačí mít v Praze. Ale vodíková cerpacka mezi ně fakt nepatří.
A víš ty minusovaci uchyle, co je největší problém? Že z mínusu cerpacku nepostavis.
Jakmile se udělají aspoň po jedné cerpacce v krajském městě, jednu mirai na vyzkoušení objednáme. Ekonomika provozu není nejlepsi, to souhlasim, ale to není pro mne u takového auta důležité. Je to srovnatelné s klasickým ICE, hybrid je na tom mnohem lepe. Ale zase nulove lokalni emise to vynahrazuji s tím, že není omezení dojezdu jako u EV.
Jestli jebu 5m dlouhého auta náklad 2.8kc/km, to je jako cca 7l nafty nebo benzinu. To takto velké auto má taky běžně.
Komu toto nestaci at se radsi zamysli nad smyslem zivota. :D
Ja preferuji maximalni ucinnost. Par minut cekani mne neublizi.
Tbh stejne stravim hodiny v diskuzich na acz. :D https://insideevs.com/…n-22-ice-13/amp/
Efficiency Compared: Battery-Electric 73%, Hydrogen 22%, ICE 13%
Jo souhlas. Bohužel ty rychlonabijecky taky moc nejsou jako ty cerpacky. Poslední den, který rozhodl že bz4x vrátím o nekolik dni dřív, jsem nemohl v okruhu 30km ( pri dojezdu 20 km ) najít jedinou volnou nebo funkční aspoň 50kw nabijecku. To opravdu není moc pohodlné, kdyz vím že ráno musím jet o 200km vic než mám dojezd ( a ano, záměrně jsem nenabijel doma, abych věděl jak je to použitelné při cestách mimo domov )
Nemám s tím problém, pokud mne nebude omezovat obsazeny stojan. A pak taky dojezd. Kdyz si vezmu že Plzeň a zpět jsem nedal, Teplice a zpět taky ne. Tak při představě výletu do Ostravy si 3x rozmyslím tam jet. Jo to bude ono, donutit lidi zbytečně necestovat. :-[]
Jinak to bz4x mi vycházelo na 21kwh/100km při ceně cca 3kc/km. To zas taková výhra neni. A to nepočítám tech jídel při nabíjení :D
Samozrejme ze idealni cestovani je hromadnou dopravou bez baterek na zavisle trakci - elektrickym rychlovlakem. Tam muzes za jizdy i pracovat. Protoze mas autopilota, vlastne strojvedouciho. :D
K cenam:
Jj zalezi jake (verejne) nabijeni pouzivas nejcasteji.
Jestli AC za 8Kc, DC za 13Kc, nebo ultrarychle za 18Kc.
Je fakt, ze ty ceny jsou dnes vysoke.
Jeste pred rokem a pul bylo AC za 4Kc...
Tam by se mela cena zase vratit.
PS Jist musis i kdyz nenabijis. :-)
A cim pomaleji pojedes, tim levneji. Za kamionem pojedes za pulku. :D
tenhle typ ev zapadne v propsdlisti dejin stejne jako dnes ty s 40kwh bateriema. Smysl to zacina mit u extra drahy premie s 110kwh a vetsima bateriema..
Jen né pokud zrovna máš naspěch.... hele Done, já vím, že je to tvoje modla, ale pokud bude síť vodíkových čerpaček, kde dobiješ stejně rychle, jako spalovák, bude největší problém EV vyřešen v propadlišti dějin :)
Ještě lepší je otestovat, jaký dojezd mají zkratomobily při svižné dálniční jízdě! :-[]:-[]:-[]:-[]:-[]:no::no::no: https://www.autoforum.cz/…je-ani-nenapovi/ :-[]:-[]:-[]
Kuci prestrihli stuzku a pak nějakou stetku v orlen hadrech a pak f superbu na naftu odjíždí managerung za svoji rodinou do baráku co má spotřebu jak Ruska ponorka. Svět je krapet v pejči
... a až se to porouchá nebo se vybije baterka nebo dojde vodí, přijede odtahovka vybavená silným dieselovým motorem, podobně jako pro Tesly v USA :-[]:-[]:-[]
1. Jak dlouho si počká na naplnění 5. a 10. osobní auto v řadě?
2. Fakt to tankování do plna trvá 3-5 minut? Vy jste to testovali? Chci to vidět.
3. Zásobník má kapacitu jen na 20 aut?
4. Takže když se z toho naplní tři autobusy tak to vycucnou a pak tam auta budou muset počat 4 hodiny než se zásobník zase doplní? Fakt jo? No tak to je teda hustý. K tomu ještě čekání na cisternu, to aby si tam jeden vzal spacák. :)))
5. Odkud se tam bude vozit vodík? Z Litvínova?
6. Z čeho a jak se bude vyrábět ten vodík? Z ropy? V Litvínovský rafinérii? no tak to je mňam mňam.
7. Kolik elektrický energie spolkne výroba těch 100 kg vodíků?
8. Kolik elektrický energie spolkne natlakování těch 100 kg na 700 barů?
Zcela určitě se časem vytvoří řada lehce ojetých neprodejných vodíkáčů v bazarech, protože to nikdo nebude chtít. Kolik lidí uvěří ujištění bazaristů, že to nikdy nebylo bouraný, že to mělo pravidelný revize tlakový soustavy a že drahej platinovej katalyzátor ještě vydrží dalších 100 000 km? mrk mrk :))))
Co budou dělat ty lidi co bydlej vedle tý čerpačky, až ta čerpačka exploduje a jim ulítne střecha a budou mít z baráku kábrio? Budou dál podporovat auta na vodík? :-!
Výzva č. 06 - Výzva pro předkládání žádostí o podporu v rámci opatření 09 - Infrastruktura pro alternativní paliva - podpora rozvoje infrastruktury vodíkových plnicích stanic.
Míra veřejné podpory (dotace): Až 85 procent způsobilých výdajů.
StBak dostal 100 mega na linku na peceni "inovativniho" chleba, kterej ale uz davno vyrabi
chapu dotace do inovaci, ktery by mely (snad) zmenit budoucnost, ale jinak sou dotace zlo, ktery deformuji trh
Jo, to bylo tak do očí bijící, že si toho všimla i EU a proplacení dotace z unijních peněz zatrhla.
Ale ten princip se moc nezměnil. Velká korporace má nachystaný investiční projekt. Počká si na dotační výzvu, přihlásí se a shrábne tučnou dotaci. Jen připomínám, že dotační výzva byla otevřena pouhé dva měsíce, tzn. šanci měl opravdu jen ten, kdo už měl celý projekt dávno připravený a čekal. A na samotné čerpací stanici žádnou převratnou inovaci nevidím.
ja sem se vcera v noci marne snazil natankovat na bezobsluzny benzina-orlen-expres v domeni, ze mi tam bude fungovat debetni karta od benzina - orlen ale vyzadovalo to jen klasicky bankovni karty, ktery krome bankomatu a naprostejch vyjimek, kdyz nemam hotovost, odmitam kamkoliv strkat.
nechapu, proc karta vydana touto spolecnosti u nich nefunguje, protom tvrdi, ze s ni platit mozny je
meli by nejdriv poresit tuhle zakladni vec a pak se mozna poustet do neceho dalsiho
Bohuzel misto toho radeji budou sirit FUD o BEV.
Viz clanek o niklovem dolu.
Nabijeni BEV - battery electric vehicle - radeji zduraznuji bo vodikovy auto je take (FC)EV, se nauci kazdy.
A "benzinek" pro BEV jsou v Cesku miliony. Kazdy majitel RD ma jednu doma.
Treba hľadať alternatívy. Fosílne palivá tu s nami budú ešte dlho. A ten vodík, čo teraz nemá využitie a vypúšťa sa v rafinériách do ovzdušia aspoň bude mať uplatnenie.
Vodíku fandím, a dúfam, že časom sa vďaka technologickému pokroku rozšíri.
Vodík má velice malou molekulu, ztráty průchodem trubkami jsou velké a hrozí požáry, případně výbuchy. Neutěsníš, musel bys disponovat materiálem, který má menší pórovitost než je velikost molekuly vodíku.
A proto, vodík využít k syntéze benzínu a nafty ze vzdušného CO2, kdy jsou vyrobena paliva, na které není třeba budovat žádnou infrastrukturu, a která jsou snadno skladovatelná. Ano, benzín má nějaký odpar, nafta prakticky žádný.
Zaujímavé je, že napriek tomu autá na vodík vznikli.
Úniky vodíku z dôvodu malých molekúl neboli pokiaľ som dokázal ja nájsť zdokumentované. Všeobecne sa vie, že je to malá molekula a k nejakému úniku dochádza. K akému to je neznáme.
Či veda pri ďalšom vývoji nájde riešenie týchto únikov je dúfam otázkou času.
Ja skutočne neviem predpovedať, či sa to podarí a kedy. Každopádne, verím, že x00 kg batéria v autách, na ktorú treba vyťažiť stovky ton hornín, nie je finálnym a najlepším riešením.
Nehovoriac, že pri podobných modeloch, napr. KIA Niro, vychádza čisté elektro v ČR ako väčší zdroj emisií ako PHEV a Hybrid www.greenncap.com/lca-tool/ - spočítané na 16 rokov, 240 000 km.
A tak fandím každému výskumu. Aj tomu čo píšeš (syntéza benzínu a nafty).