Scania představila novou generaci bezemisních kamionů a pracovních strojů na kratší a střední vzdálenosti, které na jedno nabití zvládnou i téměř 400 kilometrů a dobíjí se výkonem až 375 kilowattů.
ale prd, nikdo 64 tunové soupravy do ČR a na SK nepustí, max. je 42 t při soupravě s návesem rozvoru 1310mm, 48t s návěsem o rozvoru náprav 1410mm. 64 t je nadrozměr, co vyžaduje povolení pro každou jízdu.
No to vypada, ze tretina kapacity se asi nepouziva.
Jako laik odhaduju, ze se chces pohybovat treba 12.5-75% takze reknes ze 12,5% SOC je nula a 85% SOC je 100%.
Vzhledem k tomu, ze u nakladaku asi chces hlavne dlouhou zivotnost, je to TECHNICKY pochopitelne. Jinak samozrejme muzeme polemizovat, jak moc je to OK.
Je to zkratka nejaka technicka vlastnost baterii, ze nemuzes dlouhodobe pouzivat 100% jejich kapacity, jinak ti dlouho nevydrzi.
Je to PODOBNE (ne stejne) jako ze spalovaci motor neni nastaveny na 100% sveho potencialu, ale treba jen na 80%. A taky to nerikaji ze “motor ma vykon 100kW ale dali jsme ti jen 80kW”
Ja bych proste uvadel jen jedno cislo, to mensi, aby to nebylo zbytecne zavadejici.
No jasně, beru že to je nějakým způsobem technologicky potřeba, ale přeci jenom mi to přijde, jako že ty baterky nejsou úplně špičkový, když musíš vozit tak obrovský množství navíc "zbytečně"... Jo, to ani spalováky, ale u těch netvrdíme, že je to spása světa :D
takhle to je ve vsem co musi neco vydrzet
je to vztah prumyslovy vyrobek (ten kamion) vs komercni (osobak)
v elektronice ty rozdily v cene mezi prumyslovym a komercnim jsou obrovsky, a jsou od zacatku dany vyberem soucastek a konstrukci
Tak máš dvě možnosti, co tam udělat. Použít NMC baterie s vysokou hustotou, ale průměrnou životností, takže je nastavíš na 75 % (Scania), nebo použiješ LFP baterie s nízkou hustotou a vysokou životností, takže je nastavíš klidně na 95 % (eActros 600). Ve výsledku to bude těžké zhruba stejně.
Vidím palce dolů u svého příspěvku takže ano, opravuji - ty akumulátory se necyklujou na 75% jak jsem důvěřivě opsal z tabulky dat, ale dokonce jen na 66,6%. (416 kWh/624 kWh)
V redakci asi nemají moc kvalitní kalkulačku.
Jako kdyz ma osobak 100kWh a dojede sotva 500km tak to by me docela zajimalo, jak daleko asi dojede nalozeny nakladak se 400kWh… :-! To bude tak 200km ne?
Ja by som všetok tovar presunul na dráhu a na rozvážku použil tradičný konský povoz. Ale počkaj, ani to by nebolo ekologické, však aj kone prdia metán... Sakra.
Je to jasný krok vpred, však na Slovensku napríklad od zavedenia elektromobilov stúpol počet medveďov.
To bude ešte Amazónia keď tu budú cez Donovaly v zime 64 tonové kamióny tvoriť budúcnosť :-!
No však těch cca 40-48 tun platí i dnes. 64tunové náklaďáky byly speciály už teď a budou i pak (používá se to např. ve Skandinávii pro svoz dřeva nebo v dolech). Neboj, 64tunové verze tu po cestách fakt běžně jezdit nebudou.
350km dojezd u 40t soupravy, no úchvatné...na baterii, která bude mít tak 3,5 tuny = svým způsobem váha paliva, kterou sebou vozí neustále.
Ten stejný dojezd bude mít kamion s moderním dieselem EURO6 a potřebovat k tomu bude jen cca 0,1 tuny "energie" nafty. O rozdilu rychlosti nabíjení / tankování ani nemluvím.
Tomu říkam nepoměr
Těžkotonážní nesmysl, co stále sebou musí vozit mrtvou váhu svých baterií a tím i menší přepravní kapacitu, dále postupná likvidace cest, po kterých to pojede a samozřejmě zvýšená produkce prachových částic (pneu, brzdy) a ve finále při hodinovém nabíjení na extra výkonné nabíječce, aby se to posunulo o max. 190km. O pořizovačce tohoto rádoby eko nesmyslu nemá smysl už ani psát. Tohle musí být sen každé spediční firmy :D
Však němečtí soudruzi již tento problém usilovně řeší - již na dvou několikakilometrových úsecích dálnice nákladem stamilionů eur vybudovali pro elektrokamiony trolejové vysokonapěťové vedení! :-[]:no:
Tie obrie baterky boli vyrobené bezemisne? Po tom ako to prejde tých smiešnych 400km to bude musieť strávit pol dňa na nabíjačke? Čo tak nechať kamióny jazdiť na naftu a podporovať radšej lokálnu ekonomiku aby sa nemuseli voziť jablká cez pol Európy? Čo tak zamysliet sa nad tým ako nastaviť systém tak aby sa ne vyrábali cielene šmejdy ktoré sa po záruke rozpadnú len aby sa kolesá výroby zase roztočili znova? Vygumovaný spotrebiteľ si myslí, že ak vytriedi plast a vymení naftové SUV za elektrické tak zachraňuje planétu. Táto takzvaná ekológia nie je nič viac než lož.
MCS nabíječky to mají stihnout nabít během povinné 45min přestávky pro řidiče. Jinak k tomu převážení jablek přes půl Evropy a vyšší kvalitě výrobků. Nad tím se soudruhové v Bruselu už dávno zamysleli, už mají i aj projekt, který to chce vyřešit. Jmenuje se Green Deal.
Fascinuje me neustale to same dokola.
Křik jak je Green deal spatny a ze se ma resit to a tamto
Aby se nasledne zjistilo, ze to po cem žadatel vola je soucasti Green deal…..
Jde o to, utopisto čemu se věnuje hlavní pozrnost (na čem jde vytřískat prachy nebo dotace) a čemu okrajová (to je ta globalizace, plasty v moři, jedy, pálení pneumatik v Indii, kácení pralesů, aralské jezero a soli co z něj vají až do himlájí a tají ledovce a miliarda dalších věcí) :-)
Jak dlouho, kolik km, ty baterky to rychlonabíjení vydrží? A kolik bude stát jejich výměna. Dokážou ty tahače na sebe vydělat a nebo stoupne cena dopravy o 100 % ?