Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrické tahače Scania s obřími bateriemi přejedou i Česko

Elektrický nákladní automobil Scania
Elektrický nákladní automobil Scania
Elektrický nákladní automobil Scania
Elektrický nákladní automobil Scania
12 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (37)

Scania představila novou generaci bezemisních kamionů a pracovních strojů na kratší a střední vzdálenosti, které na jedno nabití zvládnou i téměř 400 kilometrů a dobíjí se výkonem až 375 kilowattů.

Přiznám se, že elektřina je mi ve vnitrostátní kamionové dopravě velmi sympatická, ačkoliv v řeči čísel už z pohledu majitele transportní firmy určitě takové nadšení nevyvolává. Začátky ovšem bývají obecně náročnější a bez prvních odvážlivců není pokroku. Pro pionýry segmentu elektrických nákladních aut si proto Scania připravila novou generaci modelů EM C1-2, EM C3-6 a EM C1-4 s výkony 230 až 450 kilowattů.

Zatímco u prvního jmenovaného typu může hmotnost soupravy dosáhnout až 29 tun, zbylé dvě zvládnou až 64 tun. Trakční akumulátor s celkovou kapacitou 624 kWh, z nichž 416 kilowatthodin je využitelných, pochází od švédské společnosti Northvolt. Články dovolují vysoký nabíjecí výkon až 375 kilowattů, což v závislosti na zatížení v nejlepším případě znamená zvýšení dojezdu o minimálně 190 kilometrů za hodinu dobíjení. Nejlehčí souprava EM C1-2 s 29tunovou hmotností přitom za šedesát minut zvládne doplnit až 290 km. V případě povinných přestávek či během vykládky tudíž můžete „nasosat“ energii na několik set kilometrů.

 EM C1-2EM C3-6EM C1-4
Stálý výkon elektrického motoru (motorů)230 kW400 nebo 450 kW270, 300, 330, 360 nebo 400 kW
Uspořádání pohonného ústrojí  Jeden synchronní e-motor s permanentními magnety, 2rychlostní planetová převodovkaTři synchronní e-motory s permanentními magnety, 6stupňová automatická převodovkaJeden synchronní e-motor s permanentními magnety, 4stupňová převodovka
Kapacita baterie 416 kWh/624 kWh (75 % využitelných)416 kWh/624 kWh (75 % využitelných)416 kWh/624 kWh (75 % využitelných)
Udávaný dojezd260 km s 29t soupravou 390 km s 29t soupravou350 km se 40t soupravou 250 km se 64t soupravou390+ km s 29t soupravou 370+ km se 40t soupravou 260+ km se 64t soupravou
Dobíjecí výkon375 kW (CCS2, 500 A)375 kW (CCS2, 500 A)375 kW (CCS2, 500 A)
Rychlost dobíjení290km/h s 29t soupravou260 km/h se 40t soupravou 190 km/h se 64t soupravou280 km/h se 40 t soupravou 200 km/h se 64t soupravou
Nejvyšší hmotnost soupravy29 t64 t64 t
Pomocný náhon (PTO)100 kW elektrický až 60 kW elektromechanický260 kW z převodovky, až 100 kW elektrický až 160 kW elektromechanickýPTO e-motoru (mechanické) až 260 kW, až 100 kW elektrický, až 90 kW elektromechanický

Na rozdíl od akumulátorů v klasických elektromobilech baterie ve scaniích dlouhodobě zvládají nabíjení do 100 % dostupné kapacity bez vlivu na jejich životnost. Navíc se pyšní přímou křivkou nabíjení, díky níž výkon neklesá ani v případě vyšší zbytkové energie ve článcích. Tenhle fakt je přitom v praxi mnohem důležitější než maximální dobíjecí výkon, který vám přitom v reálném životě za každé příležitosti negarantuje provozovatel nabíječky ani výrobce elektromobilu.

Video placeholder
Kamion Scania se solárními panely • Zdroj: Scania

Scania k tomu navíc přidává vlastní službu Scania Charging Access s bezproblémovým přístupem k nabíjecí síti ve dvanácti evropských zemích, přičemž nabíjecí místa jsou seřazena podle vhodnosti pro konkrétní vozidlo. Služba je postavena nezávisle na tom, kdo provozuje dobíjecí místo v síti, zákazník dostane pouze jednu konsolidovanou fakturu od společnosti Scania. Program Scania Charging Access je poskytován bez registrace nebo měsíčních poplatků, zákazník platí pouze předvídatelnou cenu, když službu využívá.

Vstoupit do diskuze (37)