Od ledna zavádí největší síť čerpacích stanic u nás nový benzin E10 až s desetiprocentní příměsí bioethanolu. Ten sice snižuje celkově emise při výrobě i spalování, není ovšem vhodný pro starší vozy ani motorky.
.... Mol, Shell, OMV.... ti všichni mají ty lepší benzíny (V-power, Maxxmotion, Evo100 nebo jak se to jmenuje). a tam žádný problém nadále nebude ne? Jinak je dobré to auto v listopadu odstavit ale když se třeba udělá v lednu hezky, tak to trošku projet.... V tomhle nám to globální oteplování pomáhá ;-)
Problémem je líh v bioethanolu. Prémiová paliva používající ETBE (např. Verva) ten korozivní efekt naštěstí zatím nemají. 100ku už dávám do všeho, vč. veterána i zahradní techniky, kde se hodí právě dlouhá skladovatelnost.
V tom případě mne zaráží bláboly z článku o tom, že Verva má 10% bioethanolu, když snad má sakra 10% ETBE, ne?!? Nebo už lžou úplně všichni úplně pořád???
Pro veterány a dlouho stojící auta prostě jedině Verva s ETBE. To platilo vždycky.
Posledních 10 let je 99% mého tankování Verva 100, nebo Verva diesel.
Sra*ka E10, která je zcela nevhodná pro veterány a starší vozy, takže další zlodějna kdy tito lidé budou muset tankovat předraženou 100ku, kterou navíc řada menších pump vůbec nevede...
Vše ted závisí na tom, jestli nějaké jiné pumpy povedou dál klasickou E5 a pokud ne, tak je to zas vyhnání peněz k kapes motoristů a omezení konkurence, nebo jak píšu výše, 100ku nevede každej a veteránisti a lidi co maj youngtimery budou muset jezdit ke kartelákům co vedou 100oktany. Nemluvě o rozdílu ca 6-9 Kč mezi N95 E5 na levných pumpách a 100kou u kartelu OMV, MOL, SHELL, Benzina.
Ne že bych se zastával prolobovaného biolihu, ale jen čistě technicky: Proč je 10% příměs zcela nevhodná pro veterány, když za první republiky se přidávalo asi 20% (tehdy také prolobováno agrárníky)?
Protože automobilové motory se od dob první republiky sakra změnily. :-) Ale teprve ty novější od cca r.v. 2005 se s 10procentním obsahem té bio.s.r.a.č.k.y dokáží zase poradit.
Adetivum ti u E10 moc nepomůže. Před nažráním těsnění a zalepením karburátorů určitě ne.
Kolik toho kdo najezdí je věc každého, znam lidi co najezdí 300 km ročně a lidi co 15 000 km ročně (s veteránem).
ETBE je fajn, co není fajn je, že N95 stojí 36,30 aktuálně a kolik stojí nejlevnější 100ka u kartelu? 44? 7,70 na litru je docela brutál pro lidi co nejezdí jenom 200 km ročně :-)
V100 beru se slevou i pod 40
jak kde
rozdil pro beznyho smrtelnika na stojanu proti N95 jsou 4 kacky
tak si to scitni
je fakt, ze to bejvaly kacky 2
mozna, kdyby sosani s prispenim StBabise benzinu neprodali polakum, tak by to ty 2 kacky byly dal
ja uz minimalne 10 roku beru krome zahranici jen na benzine
mam od nich kartu a pri jejich siti nemusim resit u koho vezmu a mam prehled kolik projedu...
u nas cena za V100 cca jak pises, ale kdyz trochu jezdis, tak ty ceny jinde byvaj nizsi a kdyz je benzina kousek od tank-ono, tak ceny na benzine i kopiruji tank-ono
a to je ten pripad o kterym pisu - na stojanu V100 za 40.50, tusim, ze na tu kartu mam kacku slevu, tedy pod 40
a kdyz mam min jak pul nadrze, tak se tam stavuju, i kdyz normalne beru az na hladovy oko.
jina vec je, jestli tech par usetrenejch korun za ten cas vubec stoji, kdyz mam v nadrzi jeste na 300km ...
ONO ale 100ku nemá, jen 98 a tu ještě ne všude, takže s cenou 100ky nemusí kartelové benzínky kopírovat ONO, když ONO žádný takový benzín na konkrétní pumpě nemá....
Jinak máš samozřejmě pravdu, tuhle sem jel kolem Benzíny, ta měla stejné ceny jako ONO co je 2 km od ní. 36,50 N95 :-)
tuhle strategii jel kdysi dávno i Shell, taky sem jednou tankoval na Shellce za stejné ceny jako u ONO, vydrželo jim to asi 14 dnů, pak to vzdali. A to byl nějaký rok 2015....
co mam vypozorovany, tak uz nekolik roku je V100 drazsi prave o 4 kacky na litru proti N95, ani ne vic, ani ne min
at uz je N95 za 30 nebo za 50, V100 vzdycky o 4 kacky drazsi
paradoxne - cim je N95 drazsi, tim ma vetsi logiku tankovat V100
da se prepokladat, ze s 10% lihu v N95 se ten rozdil zvedne aspon na 5 kacek
Protože to nažírá těsnění a ucpává karburátory atd atd.
Něco si o tom přečti, hovořil sem o tom s několika mechaniky co dělaj veterány, nejvíc práce maj vždycky v dubnu, když chtěj lidi nastartovat odstavené veterány z října....ale bohužel s E10 se jim to jaksi nepovede.....Ono už stačí i ta E5, když je to odstavené takto dlouho...
Proto já zásadně neodstavuju a jezdím i v zimě když je pěkné počasí.
To netuším, asi používaly jiné materiály, jenže i u tehle veteránů jde o to, čím ty materiály byly v průběhu a oprav a renovací z let 1946-20023 nahrazeny.
Pokud těmi samými co maj auta 1946-1995 tak asi smůla.....
A originální tam asi nikdo nemá, to po 80 letech a víc nemůže už fungovat :-)
Auto z roku 1970 by nejelo na palivovou směs ze dvacátých let, stejně jako dnešní auto nepojede na směs z roku 1970. Kvalita paliv šla časem nahoru a tomu se logicky přizpůsobovala konstrukce, totéž platí o olejových náplních, apod. Bohužel dnešní předpisy jdou proti tomuto duchu a paradoxně vracejí některé parametry kapalin o 100 let nazpět.
Asi tak nějak.
Viz ta špinavá voda, kde někdo na kanystr omylem napsal Motor Oil.....
Čisté šíření dezinformací, protože tohle nemá s motorovým olejem co společného.
Je to špinavá eko vodao stejné hustotě jako opravdová voda likvidující motory.
A ještě dal do servisního plánu interval výměny 20 000 km na tu špinavou vodu :-)
taky si zatrolím: Správně! Kdo nemá Euro 6d, ať chodí pěšky. A veterány, ať se vozí na podvalech a startují jen ve vybraných lokalitách na zvláštní povolení MNV.
Pravda, to bude krásná soupravička, 1,9-3,3 tuny elektromobil, podval a veterán, hele to bysme sem mohli dostat na 5-6 tun ne :-):-):-)
Kam se hrabe valník LIAZ :-):-):-):-)
A jak Ev plečky porostou a budou těžknout, tak to bude třeba 10 tun....Takovej superobytvnej elektrickej MB Sprinter tak s 3,8 tuny a podval s veteránem co má 2,9 tuny (váha včetně podvalu), to bude pecka
A můžeš si u toho broukat "Jenom 16 tun, nalož a jed, říká šéf ta chvíle je ted :-):-):-):-):-)
a co mas za problem, dneska kubik betonu na 850kg vleku a spotreba 53kwh. Tmy taha zavrenej vlek jak krava za 50kwh. Soupravy 6-7t taham bezne a cely moje phev to zvlada MNOHEM lip nez dodavka
Pěšky 30 km do práce tam a zpět. Si borec náš drahý zelený utopisto.
Nebo 2,5-3 hodiny vlakem a mhd s 3-9 přestupy (když sou výluky) vid...
Jasně.
Hele, co takhle? Rohlík za 65 Kč a kilo vepřového 900, svíčková 3500-11 000 Kg atd atd.
Kdo na to nemá - at chcípne!!!
Nebo vyjde do ulic - 3,5-5 milioínů demonstantů a 3týdenní generální stávka - Nás cíl.
Můžeš jít na protidemonstraci, třeba přežiješ umlácení čepicema :-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)
Mam lepší nápad - minimální nájem v praze 45 000 Kč měsíčně, luxusní byty a vily 90 -300 000 měsíčně. BYDLÍŠ VE VLASTNÍM? 30 - 200 000 KČ MĚSÍČNĚ dle metrů, lokality atd.
DAN ZA BYDLENÍ VE MĚSTE.
Nemáš to to žebroto?
Vypakuj se do Kotehůlek nebo pod most. Máselná Lhota co má 70 obyvatel čeká :-)
Ono i na EuroOilu natankujete benzin s biosložkou. Stačí se v jejich appce podívat a vidíte u konkrétní benzínky kvalitu posledního závozu. Občas je tam 0%, občas 4,9%, výjimečně víc.
Protože když dojde benzín z obměny státních rezerv, najede tam normálně cisterna z Kralup s E5 :-)
Byli borci co se se mnou hádali, že tam je vždy benzín bez biosložky, amrně sem jim to vysvětloval. Ale realita je ta, že tam prostě ne vždy je a jde tam natankovat i běžnou E5 když máš "smůlu".
bude se to tykat zrejme jen pkn orlenu
polsti jezedaci maji nejspis prebytek plodin na paleni lihu a tak ho polaci nacpou nam cechum do benzinu
za to muzeme podekovat sosanum, kteri s prispenim babise prodali unipetrol s benzinou a rafinerkama polakum
Menší problém je, že Orlen vlastní rafinerky v ČR, takže až na to přejdou rafinerky, maj všichni ostatní smůlu, krom dovozů z ciziny když někdo vykoupí státní rezervy jiné země, které se obměnují (dělalo třeba ONO bo to vycházelo výhodně).
trochu me vrta hlavou, kde vezmou 200mil litru lihu jen pro nas
na to je potreba cca 100tis ha poli s kukurici
kdyz navic ma 10% poli zustat lezet ladem
mozna to odnekud vozej pres pul sveta
s koncem spalovaku tohle ale skonci
kdyz misto ty kukurice das FV panely, tak na tech 100tis ha vyrobis cca 200TWh elektriky
tedy trojnasobek spotreby elektriky u nas
nebo desetinasobek spotreby pro kompletni elektrifikaci aut (vs pouze 10% paliva jen pro benzinaky)
pestopani energetickej plodin je, co se tyce efektivity, katastrofa
Ona ta biosložka taky nemusí být nutně bilolíh a pak se to dá vyrobit jinak a z jiných věcí...
Akorát ty pole ti v zimě s FVE vyrobí kulový a v létě sou ti přebytky k ničemu, bez vodíku nejdou do čeho uložit :-) Takže 10 BILIONU EURO do rozvoje vodíku a jedeeeeeem :-)
listopad, prosinec a leden, to je docela bida
ale jeste za rijen a uz za unor vyrobis vic jak 5% celorocni vyroby, tedy po 10TWh
4 novy bloky JE maj stat po 400mld a mesicne vyrobej pri dobry konstelaci dohromady 5TWh elektriky
to tech 200TWh FV panelu na 100tis ha vyrobi v rijnu i unoru vic jak dvojnasobek kazdy mesic
takze vodik ano, ale max na 3-4mesice
a pri soucasny cene panelu cca 6tis/kWp to vychazi za panely o par set mld levnejc nez ty 4 bloky
+ samozrejme instalace a vse okolo
jo, kdyby se babis v 2014 nezasadil o zruseni tendru na rozsireni temelina, tak jsme mohli uz za 5 roku strihat pasku a za polovicni cenu za blok ...
Teď je jen otázka, jestli těch 10% bude ve formě biolihu nebo ETBE (tedy jestli to půjde někde zjistit). To ETBE by mi až tak nevadilo (Verva ho má těch 10%), ale bioethanol je katastrofa.
Liju ho do vsech 2t a do stavebniho naradi se 4t, protoze cela slavna verva po roce nefunguje stejne jak e10. A s ohledem na najezd zehlicky 200km rocne uz to budu brzo lejt i do ni
Treba zrejme uz poriesit nieco novsie... ani ja neplanujem mat dnesne uz skoro 7 rocne auto este dalsich 10 rokov ( feldu predtym som mal 16 rokov ale tie casy aut kupovanych na cely zivot uz skoncili ) .. este rok... nanajvys dva ... a kupim uz opat nieco novsie bezpecnejsie aj modernejsie ... doba nepusti... a nemusi byt vyslovene ani uplne nove... ale stale lepsie kupit aj 3 ci 4 rocne auto na urovni doby ako udrziavat 10 ci 15 rocny kusok ktoremu uz "dochadza dych" ( a teraz nenarazam na vykon ani kvalitu ci dizajn ) ... taky je proste dnesny svet aut.. neuprosny a nemilosrdny ako doba samotna ... a zamerany coraz viac na kvantitu bohuzial... a samozrejme my bezni smrtelnici zakaznici na to opat doplacame najviac...
Tebou spominany 1,8T 20ventil ( v 110kw verzii ) mal svojho casu jeden moj spoluziak na vyske v octavke I. ... to bola vtedy s feldou zavist ach jaj :) ... ale cas bezi rychlo .. a dnes by som mu to auto uz nezavidel ( v dobrom ) ... no a samozrejme ma ako ja aj on dnes uz uplne ine a podstatne novsie auto a "nema problema"
Kvalitní a udržované starší auto je lepší volbou než zánovní v mnoha ohledech.
A je tu obrovský rozdíl - 20 let staré auto není o ničem jiném než o adekvátní péči s bude jezdit a jezdit. Zánovní auto je jen o rychlé spotřebě bez špetky naděje na delší životní cyklus.
Na 25 let starém autě odejde max turbo nebo EGR. Na 20 let starém se k tomu přidává DPF a vstřikováním. Na 10 let starém navíc vstřikování močoviny. Na dnešním autě k tomu přibude trakční baterie, převodovka, SCR, Matrix led.... Takže dnešní auto za 10 let bude ekonomicky neudržitelné.
Mimochodem, jak dlouho vydrží elektronika...? A jak asi bude vypadat dnešní Octavia s matla patla nefunkčním infotainmentem za 10 let?!?
Zaráží mne bláboly z článku o tom, že Verva 100 má 10% bioethanolu, když snad má sakra 10% ETBE, ne?!? Nebo už lžou úplně všichni úplně pořád??? Tak jak to je? Kdo to info dodal? O co se opírá?
Je to ověřené, nebo se zase někdo přeřekl, upsal, opsal a tak dále jako ovce pořád dokola?
Pro veterány a dlouho stojící auta prostě jedině Verva s ETBE. To platilo vždycky.
Já to vím, proto teču z mistra Šámala a jeho perel:
"Ten vedle samotného paliva obsahuje také až desetiprocentní příměs bioethanolu (etanol, případně etyl terc-butyléteru se zkratkou ETBE)." Zavádějící nesmysl.
Když už píše blbosti, mohl by alespoň v jedené větě dát neznalému čtenáři jasnou informaci o tom, že když si připlatí za V100 dostane ETBE, narozdíl od obyčejné 95ky, kde dostane právě ten líh.
"U veteránů a historických vozidel obecně je doporučování tankování benzinu s vyšším oktanovým číslem. V tom případě by se jich zvýšení poměru bioložky tolik týkat nemělo. Výjimkou je ovšem třeba palivo Verva 100 na stanicích Orlen (dříve Benzina). To má desetiprocentní podíl bioethanolu již od roku 2021. Naopak v rámci sítě EuroOil státní společnosti Čepro si můžete dopřát palivo bez biosložek."
No a to první je blábol a to druhé neplatí vždy, takže taky blábol.
Tohle je fakt horší, než časopis "vyrovnaná žena" :D:-(:no:
Těsnění regulátoru tlaku paliva jsem si sehnsl. Jeho výměnou že problém s E10 u Felicie odstraněn ? Co hadičky a ostatní části motorů ? Kde je napsáno, co je třeba upravit ,???